Gå til innhold

Oslo sossete ulve elskere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er greia at mennesker setter dyr mer ovenfor mennesker. Jeg tenker rovdyr generelt. Jeg mener det er ille nok at hunder er tamme ulver som er avlet opp til å være slik. Men det at folk sier "La ulven leve". Et samfunn med selvhatende tullinger. Buhuuu, mennesker er så slem osv, bryr seg om sine egne... prft for noen idioter ikke sant. Vi burde heller grave oss i øl og gå på byen og være noen sossete og snakke om hvor mye vi vet mer enn de ignorante bøndene mens vi glanser oss i stinkendes dress og sjampanje som noen perfeksjonister gitt.

 

Blir så sykt kvalmt av sånne fise fine hersens kødd.



Anonymous poster hash: f50f9...482
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sossene i Oslo vet vel ikke at melka i butikken kommer fra kua, ei heller hvordan en ku ser ut  :fnise:



Anonymous poster hash: 89950...af8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig startinnlegg. Forventer du en seriøs debatt ut av dette, eller ville du bare pøse ut dine fordommer mot de som ønsker ulv i Norge?



Anonymous poster hash: 4859e...1bd
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sossene i Oslo er vel mer opptatt av å jobbe, betale skatt og tilføre samfunnet noe, fremfor bry seg om hvor melken absolutt må komme fra.

 

Ulvesaken derimot, er som overalt, diskutabel, også i Oslo!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at de norske bøndene ikke klarer å beskytte sauene sine fra de få ulvene vi har her i landet. Ingen andre land som sliter med dette "problemet" :klo:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sossene i Oslo vet vel ikke at melka i butikken kommer fra kua, ei heller hvordan en ku ser ut  :fnise:

Anonymous poster hash: 89950...af8

 

Eventuelt kan man huske på at et flertall av Oslos innbyggere er innflyttere.  Jeg er altså osloborger, oppvokst på en melkegård og ikke kategorisk negativ til ulv.  

Anonymous poster hash: fe9fc...1dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er rart at de norske bøndene ikke klarer å beskytte sauene sine fra de få ulvene vi har her i landet. Ingen andre land som sliter med dette "problemet" :klo:

Norsk sauehold er basert på idealet om rovdyrfri utmark. Forøvrig dør det nærmere 100.000 sauer hvert år fordi de blir påkjørt av biler eller forulykker ute i naturen. Norske sauer er dumme som... sauer, og er ikke like godt egna til å klare seg selv som de gamle sauerasene var.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven er en naturlig del av den norske faunaen (hvilket f.eks ku og sau ikke er...), den har egenverdi, som alle individer, og den er viktig for økosystemet.

Foreslår at du leser deg opp litt, ts! :)

 

Hilsen småbruker, født og oppvokst på bygda, og som bor helt fint i et område med både ulv og gaupe, med godt inngjerda husdyr som er naturlige byttedyr for ulven.



Anonymous poster hash: 65e7d...950
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk sauehold er basert på idealet om rovdyrfri utmark. Forøvrig dør det nærmere 100.000 sauer hvert år fordi de blir påkjørt av biler eller forulykker ute i naturen. Norske sauer er dumme som... sauer, og er ikke like godt egna til å klare seg selv som de gamle sauerasene var.

Nei, når man avler bort det som måtte være av overlevelsesinstinkt, og ikke lar væren gå i flokken og gjøre jobben sin, så blir det fort slik.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ærlig talt. Dette må jo være kødd.



Anonymous poster hash: 2916d...95d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønder i andre land har jo selvfølgelig masse husdyr de også, men de få aldri erstatning fra myndighetene for husdyr som blir tatt av forskjellige rovdyr. Da må bøndene ta alle eventuelle tap på sin egen kappe, og dermed tar dem også langt bedre vare på dyrene sine. Norske bønder har ikke noe behov for å beskytte sauene sine, fordi det ikke gjør noe om dem mister en hel haug med dyr. De får jo tross alt igjen penger uansett. Dessuten er det ekstremt vanskelig for myndighetene å faktisk kontrollere hvor mange dyr som faktisk  forsvinner på grunn av rovdyr. Det er enkelt for bøndene å påstå at dem har mistet langt fleire dyr enn det som faktisk er tilfelle. Dermed får dem både erstatning fra myndighetene for tapte husdyr, samt at dem kan selge sauekjøttet og tjene enda mer penger. I tillegg legger bøndene skylden på rovdyrene, og får det til å høres ut som at ulven har tatt langt fleire dyr enn det ulven egentlig har tatt. Dermed får bøndene stadig innvilget tillatelse til å jakte og ta kverken på rovdyr, selv om det egentlig ikke har vært noen rovdyr i nærheten av husdyrene deres.

 



Anonymous poster hash: bad1b...723
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er greia at mennesker setter dyr mer ovenfor mennesker. Jeg tenker rovdyr generelt. Jeg mener det er ille nok at hunder er tamme ulver som er avlet opp til å være slik. Men det at folk sier "La ulven leve". Et samfunn med selvhatende tullinger. Buhuuu, mennesker er så slem osv, bryr seg om sine egne... prft for noen idioter ikke sant. Vi burde heller grave oss i øl og gå på byen og være noen sossete og snakke om hvor mye vi vet mer enn de ignorante bøndene mens vi glanser oss i stinkendes dress og sjampanje som noen perfeksjonister gitt.

 

Blir så sykt kvalmt av sånne fise fine hersens kødd.

Anonymous poster hash: f50f9...482

 

Dette skriver du kun for å provosere...

Anonymous poster hash: cb42a...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Bønder i andre land har jo selvfølgelig masse husdyr de også, men de få aldri erstatning fra myndighetene for husdyr som blir tatt av forskjellige rovdyr. Da må bøndene ta alle eventuelle tap på sin egen kappe, og dermed tar dem også langt bedre vare på dyrene sine. Norske bønder har ikke noe behov for å beskytte sauene sine, fordi det ikke gjør noe om dem mister en hel haug med dyr. De får jo tross alt igjen penger uansett. Dessuten er det ekstremt vanskelig for myndighetene å faktisk kontrollere hvor mange dyr som faktisk  forsvinner på grunn av rovdyr. Det er enkelt for bøndene å påstå at dem har mistet langt fleire dyr enn det som faktisk er tilfelle. Dermed får dem både erstatning fra myndighetene for tapte husdyr, samt at dem kan selge sauekjøttet og tjene enda mer penger. I tillegg legger bøndene skylden på rovdyrene, og får det til å høres ut som at ulven har tatt langt fleire dyr enn det ulven egentlig har tatt. Dermed får bøndene stadig innvilget tillatelse til å jakte og ta kverken på rovdyr, selv om det egentlig ikke har vært noen rovdyr i nærheten av husdyrene deres.

 

Anonymous poster hash: bad1b...723

 

 

Det betyr ikke at de bygger høye gjerder og løper rundt i skogen med grytelokk for å skremme rovdyrene - som for øvrig er det siste forslaget fra grønn ungdom... Det betyr at de du kaller bønder skyter rovvilt som nærmer seg eiendommen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven er en naturlig del av den norske faunaen (hvilket f.eks ku og sau ikke er...), den har egenverdi, som alle individer, og den er viktig for økosystemet.Foreslår at du leser deg opp litt, ts! :) Hilsen småbruker, født og oppvokst på bygda, og som bor helt fint i et område med både ulv og gaupe, med godt inngjerda husdyr som er naturlige byttedyr for ulven. Anonymous poster hash: 65e7d...950

Håper dette er sant, det gir meg litt håp! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper dette er sant, det gir meg litt håp! :)

 

At det finnes folk med husdyr i ulveområder som tenker som meg, mener du? Helt sant i mitt tilfelle, i hvert fall. Og jeg kjenner andre (dessverre ikke så mange) med samme innstilling. 

Jeg tenker at det først og fremst skal tas hensyn til miljøet (går det i dass, så er det jo ute med oss, ikke sant?), og at det må være plass til alle som naturlig skal være her. Dyra mine er mitt ansvar, og jeg får se til at ulven ikke kommer seg inn til dem.

Anonymous poster hash: 65e7d...950

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes folk med husdyr i ulveområder som tenker som meg, mener du? Helt sant i mitt tilfelle, i hvert fall. Og jeg kjenner andre (dessverre ikke så mange) med samme innstilling. Jeg tenker at det først og fremst skal tas hensyn til miljøet (går det i dass, så er det jo ute med oss, ikke sant?), og at det må være plass til alle som naturlig skal være her. Dyra mine er mitt ansvar, og jeg får se til at ulven ikke kommer seg inn til dem. Anonymous poster hash: 65e7d...950

Så bra, jeg håper flere følger etter. Vi trenger komplette økosystemer som fungerer. Jeg ble hvertfall glad av å lese innlegget ditt og håper gaupa, ulven og våre andre rovdyr får overleve i naturen. Bare det at noen viser det er mulig å drive bruk på denne måten er så flott.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sossene i Oslo vet vel ikke at melka i butikken kommer fra kua, ei heller hvordan en ku ser ut  :fnise:

Anonymous poster hash: 89950...af8

 

 

Nei, men dere andre, dere utenfor Oslo, dere vet det. For alle som ikke er østlendinger lever i ett med naturen, bor i lavvo, er på hilser´n med den lokale ulven og bjørnen, tåler ALL SLAGS VÆR, og syntes -20 er shorts-vær  :sarkasme: Get a grip. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bønder i andre land har jo selvfølgelig masse husdyr de også, men de få aldri erstatning fra myndighetene for husdyr som blir tatt av forskjellige rovdyr.

Anonymous poster hash: bad1b...723

 

Samtidig, i Spania:

 

The excessive wolf-friendliness of some urbanite ecologists does not exactly help to enamour the rural population with the wolf. And all too often the farmers' view is based on greed, ignorance and even hate as is evidenced week in week out in articles in the local press of wolf areas of Spain in which farmers, often goaded on by Partido Popular counsellors vastly inflate damage caused by the wolf. This reached surreal proportions in 2000 when Asturian sheep farmers put in compensation claims for more sheep killed by wolves than actually existed in the Principality.

 

Artikkelforfatterens forslag til løsninger er imidlertid ikke å utrydde ulven:

 

(…) use of traditional mastiff dogs to protect flocks, bringing back the old practice of closing livestock in for the night instead of leaving them untethered in the mountain pastures –increasingly and understandably farmers work only part time with their livestock, and so their animals are left up in the hills alone-, allowing prey species such as roe deer and chamois to grow unchecked by hunting, promoting tolerance for the wolf through educational programmes, reducing tensions between the different parties, encouraging dialogue, and perhaps most importantly the swift and full payment of compensation by the authorities for livestock killed.

 

http://www.iberianature.com/material/wolf.html

 

Det stemmer altså ikke at det bare er i Norge mange ser på ulven som et problem. Men husk at det er jævlig mye mer ulv i Spania enn i Norge, og noen steder blir den til og med betraktet som en ressurs fordi den er en turistattraksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...