Gå til innhold

Anders Behring Brevik får lov til å studere. Hvordan i alle dager kan politiet la ett monster få lov til å studere?


Gjest Jacklost

Anbefalte innlegg

Det skriker egentlig inni meg mot å si det, men vi kan ikke forskjellsbehandle, og som andre

sier kanskje han kommer på andre tanker selvom jeg tviler...

Men jeg orker ikke å bruke mer ord på han, tilbake til ignoreringen...

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han blir forskjellsbehandlet i positiv forstand: Det jeg reagerer mest på er at det gjøres unntak for at han skal få studere. Han kommer ikke ut av fengselet derfor slipper han å delta på obligatoriske kurs på studiet. Hvilke andre studenter slipper det?



Anonymous poster hash: 79652...a1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han består eksamenene sine tjener universitetet på at han studerer. De pengene går til drift og fagutvikling og forskning.

Anonymous poster hash: 529fb...0c3

 

De får pengene fra staten, så det er en veldig rart å snakke om å tjene i denne sammenhengen.

Plassen hadde også uansett blitt tatt av en annen student, og sannsynligvis en student som vil gå ut og bruke det han/hun har lært og som ikke kommer til å sitte i fengsel forhåpentligvis resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er god PR for Norge... Drep uskyldige barn og voksne, spreng et regjeringskvartal, og få en utdannelse etterpå imens du spiller playstation på den spesiallagde cella...

 

Fy søren, jeg blir helt dårlig. Folk der ute i andre land må betale opptil 70 000 NOK for ett skoleår på universitet, så gir vi det gratis til en drapsmann bak murene.

 

Har prøvd å klype meg selv i armen noen ganger for å se om jeg våkner opp fra en merkelig drøm, men er desverre våken :(



Anonymous poster hash: a5e81...f37
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir forskjellsbehandlet i positiv forstand: Det jeg reagerer mest på er at det gjøres unntak for at han skal få studere. Han kommer ikke ut av fengselet derfor slipper han å delta på obligatoriske kurs på studiet. Hvilke andre studenter slipper det? Anonymous poster hash: 79652...a1e

Alle som sitter i fengsel har denne muligheten. Det gjelder ikke spesifikt Breivik.

  

De får pengene fra staten, så det er en veldig rart å snakke om å tjene i denne sammenhengen.

Plassen hadde også uansett blitt tatt av en annen student, og sannsynligvis en student som vil gå ut og bruke det han/hun har lært og som ikke kommer til å sitte i fengsel forhåpentligvis resten av livet.

Dette går sannsynligvis utenfor normalkvoten, siden slike studenter ikke tar opp den samme grad av fysiske ressurser som øvrige studenter. Ergo tjener universitetet ekstra på dette.

Anonymous poster hash: 529fb...0c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som sitter i fengsel har denne muligheten. Det gjelder ikke spesifikt Breivik.

  

Dette går sannsynligvis utenfor normalkvoten, siden slike studenter ikke tar opp den samme grad av fysiske ressurser som øvrige studenter. Ergo tjener universitetet ekstra på dette.

Anonymous poster hash: 529fb...0c3

Ser poenget, men synes likevel det er feil. Dersom man er dømt til så streng straff at man ikke kan delta på obligatoriske kurs bør det ikke gjøres unntak. 

Det er ikke nødvendigvis slik at alt man kan tjene penger på er det riktige å gjøre. Heller ikke i dette tilfellet.

Anonymous poster hash: 79652...a1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å nekte den innsatte å studere og bruke tiden til noe nyttig, vil kunne få den konsekvens at det oppstår farlige situasjoner for de ansatte.

La ABB studere så mye han bare ønsker. Så lenge dette medfører at han holder seg rolig og ikkevoldelig overfor de som må jobbe med ham, så er det bare positivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit. Han har krav på det etter norsk lov. Å begynne å endre lover og regler kun for å stoppe han er særdeles udemokratisk og ikke noe en moderne rettsstat som Norge bedriver.

Anonymous poster hash: b2b95...e4d

 

Hva mener du med udemokratisk?

Det eneste jeg kan tenke meg du mener er at i et demokrati skal individenes grunnleggende rettigheter ivaretas, men det er da ingen grunnleggende rettighet å ta høyere utdannelse når man sitter fengslet.

Videre er det da heller ikke noe som tilsier at man ikke kan forskjellsbehandle folk basert på hva de sitter inne for, det gjøres jo allerede i form av lengre/kortere straffer, at folk sitter i lav risiko fengsler kontra høy risiko fengsler og lignende.

Hvis vi hadde hatt en folkeavstemming om Breivik skulle få studere i fengsel og folket hadde sagt nei, hadde dette da vært udemokratisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med udemokratisk?

Det eneste jeg kan tenke meg du mener er at i et demokrati skal individenes grunnleggende rettigheter ivaretas, men det er da ingen grunnleggende rettighet å ta høyere utdannelse når man sitter fengslet.

Videre er det da heller ikke noe som tilsier at man ikke kan forskjellsbehandle folk basert på hva de sitter inne for, det gjøres jo allerede i form av lengre/kortere straffer, at folk sitter i lav risiko fengsler kontra høy risiko fengsler og lignende.

Hvis vi hadde hatt en folkeavstemming om Breivik skulle få studere i fengsel og folket hadde sagt nei, hadde dette da vært udemokratisk?

 

Nå har faktisk alle studierett ved lov så lenge man fyller opptakskravene til det aktuelle studiet, uavhengig av om man sitter i fengsel eller ikke, så det er en grei vurdering at han kan studere. Så jo, det er en grunnleggende rettighet han benytter seg av. 

 

I praksis vil han likevel koste svært lite siden han ikke slipper ut for å studere, og vil ikke ta opp plass på seminargrupper og lignende. 

 

At folk får forskjellig straffeutmåling avhengig av hva de er dømt for er da ikke sammenlignbart, dette er det jo egne handlinger som fører til. Nå snakker vi om de rettighetene man faktisk har når man først er i fengsel. 

Anonymous poster hash: f5b1d...47b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At innsatte har denne muligheten er bra. Det gjør at det kanskje er større sannsynlighet for at de får orden på livet når de kommer ut. Breivik kommer forhåpentligvis aldri ut, og om han gjør det, får han neppe noen jobb, så det er liten vits i å få seg en utdannelse. Men uansett så har han de samme rettighetene som de andre innsatte, og sånn er det bare. Ja, han fortjener å bare råtne, men i norske fengsler har de rettigheter, enten vi vil det eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal han med utdannelse? Han vil aldri få bruk for den.

Ingen som vil ansette den mannen til noe, den dagen han kommer ut.

Ja, han kommer ut en dag. Det er vel ingen som tror på at han sitter der til sin dødsdag.

 

Han slipper ut, og da vil han få slengt uføretrygd etter seg. Antagelig får han nytt navn. Han har endret utseende så mye, at ingen vil kjenne han igjen

Myndighetene vil bosette han på et øde område, langt fra folk.

 

I fengslet burde han lære seg vedhogst, lage mat, strikking, karde og spinne ull, for han begynner med sauer i ødemarken.

 

Lære forskjellen på spiselig og ikke spiselig i skogen.'

 



Anonymous poster hash: 89c6d...23e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Han blir forskjellsbehandlet i positiv forstand: Det jeg reagerer mest på er at det gjøres unntak for at han skal få studere. Han kommer ikke ut av fengselet derfor slipper han å delta på obligatoriske kurs på studiet. Hvilke andre studenter slipper det?

Anonymous poster hash: 79652...a1e

 

 

Det blir ikke gjort unntak sånn egentlig, for han vil ikke oppnå en bachelorgrad i statsvitenskap ved å ikke delta på obligatoriske kurs. Han må ta dette på cella uten lærer eller veileder, og kvalifiserer derfor ikke for en grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke gjort unntak sånn egentlig, for han vil ikke oppnå en bachelorgrad i statsvitenskap ved å ikke delta på obligatoriske kurs. Han må ta dette på cella uten lærer eller veileder, og kvalifiserer derfor ikke for en grad.

Ok, ser at det står i artikkelen også nå. Det er jeg mest i mot at det gjøres unntak, når det ikke gjøres er det helt i orden for meg at han sitter på cella og leser bøker i statsvitenskap.

Anonymous poster hash: 79652...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som støtter hva Breivik gjorde, men man kan ikke nekte for at mannen er et geni så hadde vært umenneskelig å nekte han å studere.



Anonymous poster hash: 9160e...391
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis det er disharmoni mellom det som er rettferdig og det som er juridisk rett, kanskje vi skulle revurdere det da åpenbart mangelfulle lovverket.

At ABB skulle ta opp en studieplass for en annen student og koste samfunnet enda mere synes jeg ærlig talt er litt for drøyt. Dog har jeg forståelse for de som vil at han skal innse hva han har gjort, men ærlig talt er det i det hele tatt mulig med ABB?

Da får du bruke stemmeretten din og stemme på et parti som vil endre dette.

Anonymous poster hash: e5c4b...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har faktisk alle studierett ved lov så lenge man fyller opptakskravene til det aktuelle studiet, uavhengig av om man sitter i fengsel eller ikke, så det er en grei vurdering at han kan studere. Så jo, det er en grunnleggende rettighet han benytter seg av. 

 

I praksis vil han likevel koste svært lite siden han ikke slipper ut for å studere, og vil ikke ta opp plass på seminargrupper og lignende. 

 

At folk får forskjellig straffeutmåling avhengig av hva de er dømt for er da ikke sammenlignbart, dette er det jo egne handlinger som fører til. Nå snakker vi om de rettighetene man faktisk har når man først er i fengsel. 

Anonymous poster hash: f5b1d...47b

 

 

Joda etter grunnloven § 109. så har alle rett til utdannelse. Det er vel også noe internasjonalt som sier noe om retten til utdanning. Men det vil ikke si at staten må strekke seg uforholdsmessig langt for at dette skal skje. Jeg synes du går noe langt når du mener at det er en grunnleggende rettighet at staten må tilrettelegge for at folk som sitter i fengsel skal få ta høyere utdanning. Alle mennesker i norge har rett til utdanning, men hvis du velger å bo i en hytte på toppen av et fjell så sier det seg selv at du ikke samtidig kan studere juss ved UiO. Når man velger å foreta en kriminell handling havner man i fengsel og da kan man heller ikke forvente at utdanningen skal komme til deg.

 

Han kan jo ikke engang delta på mesteparten av studiet, andre steder mister man studieplassen hvis man ikke møter opp eller deltar på obligatorisk undervisning men dette skal liksom ikke gjelde for ABB og andre med han? Så da snakker man ikke bare om like rettigheter men spesiell tilrettelegging.

 

Er jo mulig at vi er uenige om hva grunnleggende rettigheter innebærer og at det er der det det ligger, jeg var heller ikke særlig glad i at du kalte det udemokratisk hvis vi endret lovverket på grunn av eksempelet breivik. Lover endres hele tiden. Dette gjør det ikke udemokratisk.

 

Men nok om dette. Jeg har forsåvidt forståelse for hvorfor folk synes det er greit at han skal studere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette mannen i stand til å forstå hvilke syke teorier han har basert handlingene sine på kan da bare være bra?

Tenk om det faktisk går opp for ham hvor vanvittig mange feilslutninger han har basert sine skjendige handlinger på?

Jeg er veldig for at han skal få vurderingsgrunnlag for sin egen galskap.Anonymous poster hash: 529fb...0c3

I utgangspunktet fullstendig enig med deg. Men er redd for at han vil lese lærestoffet sitt slik Fanden leser Bibelen..

Anonymous poster hash: 433b9...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...