Gå til innhold

Når er det for sent å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror det fra naturens side er "normalt" å få barn til tidlig 40-årene ca. Noen enkelte kommer tidligere i overgangsaldren da, men da er det prematurt. Men man bør jo helst begynne før den tid, 40-åra altså, for det er i den alderen man får sitt siste barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg sys det er snodig at enkelte ser på 40åringer som snart i bestemorsalder. I mine øyne passer det best å bli bestemor ca etter fyllte 60.

Min mor ble både mor for siste gang og bestemor som 42 åring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gammel? Ved overgangsalderen. Selv er jeg glad jeg fikk barna mine da jeg var 29 og 31, men jeg var heldig, og alt lå til rette for å få barn da. For meg har målet alltid vært å få barn, så jeg kunne aldri tenkt en tanke som "Nå omsider ligger alt tilrette, men siden jeg har rundet 38 så lar jeg være." Det synes jeg personlig er rart. Ønsket om barn trumfer det å få dem på et "riktig" tidspunkt :)

Endret av Ciara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene blir forskjellig, utifra hvilke alder de er som svarer.

En på 18 vil synes en 40 åring er gammelt. En på 35 vil synes 40 er ok.

Anonymous poster hash: 99815...d19

Jeg synes ikke det er ok å få første barn etter passert 35 og er selv 34. Men det er en mening jeg kun ytrer på forum og innafor husets fire vegger. Det er ikke min mening som skal ha betydning når andre får barn, det må de velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er egentlig enkelt og greit: Det vil ofte ikke lykkes å oppnå graviditet, selv ikke med assistert befruktning, når man er godt oppe i åra. (Litt usikker på hvor du setter den grensen da;-))

En hører gjerne om dem som fikk det til, ikke dem som har vært gjennom forsøk etter forsøk uten resultat.

On topic: Jeg er 35+, tror ikke det er mange av dem som svarer at 35+ er for gammelt til å få barn som ville tippet alderen min riktig. Eggstokkene blir gamle likevel, så jeg er spent på om vi klarer å bli foreldre. Heldigvis har han et større barn fra tidligere.

Anonymous poster hash: 0c073...8ec

At det er praktiske problemer ved dette er jeg fullt klar over. Jeg mente ser ikke problemet som i "ser ikke prinsippielle/moralske problemer ved dette." Beklager hvis jeg uttrykte meg uklart.

Hvis noen på tampen av sin fruktbare karriere har lyst til å utfordre naturen litt, så hvorfor ikke. Som sagt, vi kan forvente å leve til vi er 80, og folk i 60-åra i dag er gjennomgående kjempespreke. Hvor går grensa... tja, rundt 50? Det er nok vanskelig å få det til da selv med hjelp, men mor vil etter all sannsynlighet være frisk og rask fram til barnet flytter ut. Min tippoldemor fikk min oldefar da hun var 48. Min oldemor fikk bestefaren min da hun var 43. Det har vært vanlig å få barn til langt oppe i 40- åra tidligere, så jeg ser virkelig ingen grunn til at det ikke skal være det i dag, hvor vi er sprekere enn noen sinne og venter lengre enn noen sinne før vi begynner å få barn.

Og noen garatier har man aldri uansett. Jeg kjenner ei ganske ung mor, tre små barn (eldste er 5). Hun har fått en kreftdiagnose og det vil mest sannsynlig ikke gå bra. Helt forferdelig med slike ting, uansett alder.

Det er vel fra du er ca 40 at det virkelig med fruktbarheten, så etter all sannsynlighet går det fint for deg. Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme at jeg sys det er snodig at enkelte ser på 40åringer som snart i bestemorsalder. I mine øyne passer det best å bli bestemor ca etter fyllte 60.

Når jeg ble født var min bestemor 39 år, jeg er veldig glad for at jeg har ei så ung bestemor. Hun blir nå straks 82 år og sprek som bare det. Mine unger er heldige som har ei oldemor som er så sprek, hun ble nå også nylig tippoldemor.

Jeg ble ferdig med å få unger da jeg var 29 år, nå som 42åring kunne jeg ikke for alt i verden tenke meg å få flere unger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at det fødes flest barn med Downs blandt yngre mødre er fordi de ikke tilbys gratis tidlig ultralyd, og fordi det er ulovlig å se etter dette på tidlige ultralyder. Jeg vet at noen klinikker likevel gjør det og har selv benyttet meg av tilbudet, men det finnes mange som nekter å sjekke pga lovverket. Sannsynligheten for at fosteret har kromosonfeil er likevel størst blant kvinner over 38.

Dette er bullshit!! Det er ikke ulovlig å sjekke nakkefolden på ultralyd, det gjør de alle steder...også helt uoppfordret.

Anonymous poster hash: d1801...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma ble bestemor da hun var 36:) , forøvrig tok du kommentaren helt ut av konteksten.

Anonymous poster hash: 1b237...1e1

Hun har garantert ikke høyere utdannelse og kommer fra et bittelite sted.

Anonymous poster hash: d1801...04c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg vel at eldre enn 35 og under 20 (?) har størst risiko for å føde utviklingshemmede unger... At man får tidlig UL når man er eldre/kunstig inseminert er jo ikke de unges feil...

De unge har ikke vett nok eller økonomi til å ta tidlig UL selv.

Jeg er er klassisk tilfelle på de fleste i Oslo. Første barn ved 31 år, gjennomsnittet. Andre barn 34, og så er jeg ferdig med barn. Ikke en eneste i min vennekrets på kanskje 100 personer fikk barn før de tidligst var 28. Og det var en eller to par. Jeg var tidlig ute, ikke før de siste to årene har de andre begynt og komme etter med sin første.

Vi har alle mye mer å tilby barn, trygg økonomi, eget hus, bil, fremdeles masse ivrige besteforeldre. Jeg synes ikke over 30 er for gammelt. Jeg hadde ikke hatt noe å tilby ett barn tidlig i 20 årene. I tillegg er jeg så uendelig glad for at jeg kunne leve livet, studere og bo i utlandet og alt annet gøy og sprell vi fant på uten forpliktelser ovenfor noen andre enn meg selv.

Anonymous poster hash: d1801...04c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bullshit!! Det er ikke ulovlig å sjekke nakkefolden på ultralyd, det gjør de alle steder...også helt uoppfordret.Anonymous poster hash: d1801...04c

Jo det er ulovelig, iallefall det jeg har lært.

Anonymous poster hash: 57002...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helsa og hvem du er som person som avgjør. Noen 30 åringer er like spreke som 60 åringer, mens noen 60 åringer holder seg i utrolig god form.

Personlig vil jeg ikke ha i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 57002...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har garantert ikke høyere utdannelse og kommer fra et bittelite sted.

Anonymous poster hash: d1801...04c

Beklager å meddele deg at du tar feil. Hun er utdannet førskolelærer og oslo er vel ikke noen bitte liten plass:)

Anonymous poster hash: 1b237...1e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager å meddele deg at du tar feil. Hun er utdannet førskolelærer og oslo er vel ikke noen bitte liten plass:)Anonymous poster hash: 1b237...1e1

Førskolelærer regner ikke jeg som høyere utdannelse.

Anonymous poster hash: d1801...04c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er ulovelig, iallefall det jeg har lært. Anonymous poster hash: 57002...6d5

Hvem har lært deg dette da lille venn?

Anonymous poster hash: d1801...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Jeg fikk mitt siste barn da jeg var 27 - og kunne ikke tenkt meg flere unger da. Ikke at jeg mener at det er for gammelt, men fordi jeg syntes det var utrolig deilig å å bli ferdig med småbarnsperioden tidlig i livet.

Nå er jeg i slutten av 40-årene og bestemor - helt fantastisk - kunne ikke tenkt meg det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det dumt at noen har en annen mening enn deg?

Anonymous poster hash: 9face...294

Hadde spørsmålet vært, "når er det for sent for deg å få barn?" hadde 35 selvfølgelig vært et helt greit svar.

Men som en generell mening om kvinner flest, må det være lov å si at svaret kanskje var litt dumt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bullshit!! Det er ikke ulovlig å sjekke nakkefolden på ultralyd, det gjør de alle steder...også helt uoppfordret.

Anonymous poster hash: d1801...04c

Du tar feil.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/vil-ha-ultralyd-for-alle-i-tolvte-uke/

Det er kun 3 uker siden en venninne fikk svar fra en klinikk at slike undersøkelser var ulovlige og dette var derfor noe de ikke utførte.

Det er kun noen få sentre/sykehus i landet som har tillatelse til å sjekke nakkefold/utføre fosterdiagnostikk. De fleste som utfører ultralyd gjør det likevel fordi de kan gjemme seg under at de "tilfeldigvis" så at nakkefolden så forstørret ut, og som det stod i artikkelen at det ikke gjøres noe big deal ut av det. I tillegg er visstnok loven uklar og mange velger derfor å tolke den i sin favør:

http://tidsskriftet.no/article/2510216

Du må gjerne lese lov om fosterdiagnostikk hvis du gidder, jeg gjør det ikke....

Endret av Sunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De unge har ikke vett nok eller økonomi til å ta tidlig UL selv.

Anonymous poster hash: d1801...04c

Først og fremst er jeg 27 og blir mamma nå i vår for første gang selv, så sier ikke det her fordi jeg er ung mor selv... Men å si at de ikke har vett nok er vel å være litt drøy? Og de aller fleste 20åringer klarer å få råd til en 1000lapp til tidlig UL om de føler det trengs.

Men det er strengt tatt ikke nødvendig og i teorien skal det faktisk ikke opplyses om feil som downs på tidlig UL ;) Hadde det vært livsnødvendig hadde man fått det sponsa av staten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Jaja, vi er vel bare uenige.

Jeg synes omsomrgsevne er viktigere enn hva naturen sier. Vi motarbeider jo naturen på alle andre felt, så hvorfor ikke her også. Tilbyr hjelp til ufrivillig barnløse yngre i alder, hjelper folk som får kreft, HIV og andre sykdommer, hjelper mødre som ikke klarer å føde naturlig. Bare som noen eksempler. Er ikke mye snakk om at naturen skal gå sin gang på disse feltene.

Så du mener at en kvinne på 55 fint skal kunne tilbys assistert befruktning, fordi hun har god omsorgsevne? Det synes jeg er etisk forkastelig, og kan overhodet ikke sammenliknes med sykdomsbehandling eller livsforlengende behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...