Gå til innhold

Når er det for sent å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heller barn av en frisk 50 åring, enn en 20 åring som er overvektig eller røyker....

Alder er bare en faktor. Som er stadig mindre viktig i våre dager med store sosiale klasseskiller mellom de som tar vare på seg selv og de som ikke gjør det.



Anonymous poster hash: ea362...c87
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heller barn av en frisk 50 åring, enn en 20 åring som er overvektig eller røyker....

Alder er bare en faktor. Som er stadig mindre viktig i våre dager med store sosiale klasseskiller mellom de som tar vare på seg selv og de som ikke gjør det.

Anonymous poster hash: ea362...c87

Det er bare helt utrolig. Dere tror virkelig at alle 20-åringer ligger på sofaen og spiser pizza og drikker cola hver dag? Og alle 50-åringer trener og spiser salat hver dag?

Anonymous poster hash: af4b3...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare helt utrolig. Dere tror virkelig at alle 20-åringer ligger på sofaen og spiser pizza og drikker cola hver dag? Og alle 50-åringer trener og spiser salat hver dag?

Anonymous poster hash: af4b3...eea

Nei, absolutt ikke - men det er nok sant at damer som er 35+ generelt er mer opptatt av å holde seg i form. Jeg kan bare bruke meg som eksempel; da jeg var i tjueåra hadde jeg topp kropp og trengte ikke å trene med tanke på den i hvert fall. Da jeg ble 30 innså jeg at noe måtte gjøres for å opprettholde formen.

Jeg sier ikke at 20-åringer bare ligger på sofa'n og røyker og drikker cola, men generelt har man ikke kommet dithen at helse nødvendigvis er i fokus enda.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er en dame for gammel til å få barn synes dere?

Håper på seriøse svar :)

Anonymous poster hash: 445a6...33c

Når er en mann for gammel til å få barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke - men det er nok sant at damer som er 35+ generelt er mer opptatt av å holde seg i form. Jeg kan bare bruke meg som eksempel; da jeg var i tjueåra hadde jeg topp kropp og trengte ikke å trene med tanke på den i hvert fall. Da jeg ble 30 innså jeg at noe måtte gjøres for å opprettholde formen.

Jeg sier ikke at 20-åringer bare ligger på sofa'n og røyker og drikker cola, men generelt har man ikke kommet dithen at helse nødvendigvis er i fokus enda.

Jeg er en voksen kvinne som trener ofte og har gjort det helt fra jeg var ung jente og spilte håndball. Trente håndball med venninnene mine flere ganger i uken fra jeg var ganske liten. I dag spiller jeg på bedriftsnivå, men formen min var uten sammenligning mye, mye bedre i yngre dager.

Foruten håndball så trener jeg på treningssenter og her er det absolutt overflod av av unge jenter ... langt flere unge enn eldre kvinner der i hvert fall.

Anonymous poster hash: af4b3...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en voksen kvinne som trener ofte og har gjort det helt fra jeg var ung jente og spilte håndball. Trente håndball med venninnene mine flere ganger i uken fra jeg var ganske liten. I dag spiller jeg på bedriftsnivå, men formen min var uten sammenligning mye, mye bedre i yngre dager.

Foruten håndball så trener jeg på treningssenter og her er det absolutt overflod av av unge jenter ... langt flere unge enn eldre kvinner der i hvert fall.

Anonymous poster hash: af4b3...eea

Det er mulig det. Er man aktiv i tjueåra vil man selvsagt også merke forskjell på formen, i negativ retning, når man er førti.

Jeg aner ikke. Har bare lest en del artikler om det, og erfart selv, at trening ikke er så nøye blant flere når man er tjue. Logikken tilsier også at man gjerne har andre ting å bekymre seg over enn helsa (og kroppsfasong) når man er ung.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller barn av en frisk 50 åring, enn en 20 åring som er overvektig eller røyker....

Alder er bare en faktor. Som er stadig mindre viktig i våre dager med store sosiale klasseskiller mellom de som tar vare på seg selv og de som ikke gjør det.

Anonymous poster hash: ea362...c87

Også de fra høyere sosiale lag kan stupe som 30-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er en link med "pros and cons" i alle aldre

http://www.klikk.no/foreldre/article529556.ece

Her er enda mer forskning på eldre kontra yngre mødre...

http://www.forskning.no/artikler/2014/januar/380036

http://www.forskning.no/artikler/2012/september/333121

På forskning.no kan man også lese om at barn av yngre mødre er mer utsatt for astma enn barn av eldre mødre, og at det er de yngste foreldrene som sliter mest hvis de får funksjonshemmede barn.

Jeg har en følelse av at det blir forsket mer og mer på "ulempene" med yngre mødre og "fordelene" ved eldre mødre. Kanskje som en reaksjon på tidligere forskning?

Uansett tenker jeg at alle disse forskjellene som regel er små og uvesentlige i det store bildet når det handler om å bestemme seg for tidspunkt å få barn. Dette er helt individuelt, og det viktigste er uansett foreldrenes omsorgsevne og at barnet er ønsket og elsket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er enda mer forskning på eldre kontra yngre mødre...

http://www.forskning.no/artikler/2014/januar/380036

http://www.forskning.no/artikler/2012/september/333121

På forskning.no kan man også lese om at barn av yngre mødre er mer utsatt for astma enn barn av eldre mødre, og at det er de yngste foreldrene som sliter mest hvis de får funksjonshemmede barn.

Jeg har en følelse av at det blir forsket mer og mer på "ulempene" med yngre mødre og "fordelene" ved eldre mødre. Kanskje som en reaksjon på tidligere forskning?

Uansett tenker jeg at alle disse forskjellene som regel er små og uvesentlige i det store bildet når det handler om å bestemme seg for tidspunkt å få barn. Dette er helt individuelt, og det viktigste er uansett foreldrenes omsorgsevne og at barnet er ønsket og elsket :)

Tja. Tipper de forsker mer fordi snittalderen for førstegangsfødende tross alt bare øker. Det trengs vel å forske på.

Astma blant barn av unge mødre har vel ikke med røyking å gjøre? Vil tro at eldre mødre planlegger og er ganske nøye på forhånd. Bla kutter nikotin?

Igjen har jeg bare meg selv å sammenlikne med, men da jeg som 25-åring ble gravid klarte jeg ikke slutte å røyke. Har ikke røkt da jeg har blitt gravid i voksen alder, men snust. Kuttet tvert, og det var liksom ikke noe problem overhodet.

Vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tenker jeg.

Selv fikk jeg førstemann som 31-åring. Min samboer og jeg planlegger barn, og jeg er 40.

Har imidlertid sjekket eggreserver og eggkvalitet, og der er jeg på nivå med en 30-åring. Da burde jo det også tilsi at jeg kan fortsette å prøve, eller bør jeg slutte med sånt tull KUN fordi jeg nå er 40?

Jeg syntes at du skal kjenne på deg selv og kroppen din, og diskutere med din samboer om dere er klare for et nytt barn og hele det "kjøret" det innebærer. Hvis du føler kroppen din er frisk og fint kan klare et svangerskap, og at dere er klare for et barn som vil være 100% knyttet til dere, og deres ansvar i minimum 18 år fra dagen barnet blir født. Jeg syntes dette er ene og alene deres valg, og hvis dere vil ha et til barn, må andre bare respektere det! Jeg syntes ikke 40 år er gammelt, og hvis kroppen er frisk og dere er helt innstilt på et nytt barn og forpliktene det innebærer, så sier jeg bare kjør på! Andre kan passe sine egne saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes at du skal kjenne på deg selv og kroppen din, og diskutere med din samboer om dere er klare for et nytt barn og hele det "kjøret" det innebærer. Hvis du føler kroppen din er frisk og fint kan klare et svangerskap, og at dere er klare for et barn som vil være 100% knyttet til dere, og deres ansvar i minimum 18 år fra dagen barnet blir født. Jeg syntes dette er ene og alene deres valg, og hvis dere vil ha et til barn, må andre bare respektere det! Jeg syntes ikke 40 år er gammelt, og hvis kroppen er frisk og dere er helt innstilt på et nytt barn og forpliktene det innebærer, så sier jeg bare kjør på! Andre kan passe sine egne saker!

Han er 4 år yngre enn meg og har ikke egne barn, så den saken er nok ganske grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Man bør vel tenke selv om man er for gammel. Er det riktig ovenfor barnet å miste mor og far tidlig fordi man fikk barn når man var veldig "gammel"? Tenk at et barn trenger foreldre under hele oppveksten, ikke bare de første årene.

Som andre sa i tråden her, naturen gjør vel sitt. Tenker at det ikke er en selvfølge at man kan få barn. Jo eldre man blir jo vanskeligere er det å få barn for mange.

Jeg ble pappa når jeg var i begynnelsen av 20 årene. Det gikk kjempefint og vi er veldig glad for at vi var "unge" foreldre. Vi er fortsatt spreke foreldre for våre barn da vi nå er i siste del av 30 årene. Vi opplever i hvert fall å være unge foreldre som veldig positivt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha unge foreldre er ingen garanti for at barna har foreldrene lenge. Er det mange foreldre som dør i ung alder!

Og gamle foreldre kan leve godt og lenge også, og vel så det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmere 50 tenker jeg...skulle gjerne sagt rundt 45, men jeg har venninder som er på den alderen og har små barn. Ser mer opp til dem enn de på 20 år som får barn på slump/uhell, og som dropper utdanning osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...