Gå til innhold

AAP, studier og jobb - noen som har peil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar høyere utdanning under AAP. Nå har jeg begynt å jobbe litt ved siden av. Min saksbehandler på nav har gjort meg oppmerksom på at jeg kan jobbe maksimalt 60% (22 timer i uken) og at jeg selvsagt må fylle inn timene på meldekortet.

Etter to uker med jobb ved siden av studiene sendte jeg meldekort der jeg krysset av på "Tiltak" alle 5 dager som vanlig, pluss fylte i de timene jeg hadde jobbet. Når jeg så legger sammen den reduserte utbetalingen fra nav og lønnen for de samme to ukene ender jeg opp med MINDRE beløp tilsammen enn når eg kun har fått AAP utbetaling fra nav. Hva betyr dette? Jeg studerer jo fortsatt like mye, men jobber i tillegg. Folk som får fra Lånekassen kan jo tjene så og så mye i tillegg til sin faste utbetaling. Har det skjedd en feil eller er det jeg som har misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV og Lånekassen er to forskjellige ting. Det virker logisk at du får avkortning i trygdeutbetalingen når du selv sørger for inntekt ved lønn. Men hvorfor du får MINDRE ved å jobbe ved siden av, bør du nesten se regnestykket for å få en forklaring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å få avkorting i pengene fra NAV, kan du IKKE jobbe mer enn maks 50 %.Det er et sinnsykt system NAV har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du betaler mer skatt av de pengene du får når du jobber enn de du får av NAV. Det er slik fordi NAV er hovedarbeidsgiver og jobben din blir da biarbeidsgiver og da er det vanlig å trekke minst 36% skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i løpet av perioden jeg referer til her absolutt ikke jobbet mer enn 50%. (Min saksbehandler oppga 60% som maksgrense til meg direkte, så da må jeg vel forholde meg til at det stemmer uansett???)