Gå til innhold

AAP, studier og jobb - noen som har peil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar høyere utdanning under AAP. Nå har jeg begynt å jobbe litt ved siden av. Min saksbehandler på nav har gjort meg oppmerksom på at jeg kan jobbe maksimalt 60% (22 timer i uken) og at jeg selvsagt må fylle inn timene på meldekortet.

Etter to uker med jobb ved siden av studiene sendte jeg meldekort der jeg krysset av på "Tiltak" alle 5 dager som vanlig, pluss fylte i de timene jeg hadde jobbet. Når jeg så legger sammen den reduserte utbetalingen fra nav og lønnen for de samme to ukene ender jeg opp med MINDRE beløp tilsammen enn når eg kun har fått AAP utbetaling fra nav. Hva betyr dette? Jeg studerer jo fortsatt like mye, men jobber i tillegg. Folk som får fra Lånekassen kan jo tjene så og så mye i tillegg til sin faste utbetaling. Har det skjedd en feil eller er det jeg som har misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV og Lånekassen er to forskjellige ting. Det virker logisk at du får avkortning i trygdeutbetalingen når du selv sørger for inntekt ved lønn. Men hvorfor du får MINDRE ved å jobbe ved siden av, bør du nesten se regnestykket for å få en forklaring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å få avkorting i pengene fra NAV, kan du IKKE jobbe mer enn maks 50 %.Det er et sinnsykt system NAV har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du betaler mer skatt av de pengene du får når du jobber enn de du får av NAV. Det er slik fordi NAV er hovedarbeidsgiver og jobben din blir da biarbeidsgiver og da er det vanlig å trekke minst 36% skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i løpet av perioden jeg referer til her absolutt ikke jobbet mer enn 50%. (Min saksbehandler oppga 60% som maksgrense til meg direkte, så da må jeg vel forholde meg til at det stemmer uansett???)

Til vedkommende som lurer på "hvorfor jeg får AAP hvis jeg "fint"kan jobbe og studere" kan jeg kort fortalt si at det ikke alltid har vært sånn, har vært så syk at jeg knapt var i live, og det har tatt en stund for å bli så frisk som jeg er nå. Målet er å få et inntektsgivende arbeid, derfor studerer jeg nå for å kunne oppnå dette. Nå har jeg fått muligheten til å jobbe litt i tillegg med en jobb som er direkte relatert til studiet, en jobb det faktisk er mulig for meg å ha selv om jeg ikke er helt frisk ennå. Hvis det er noe mer du lurer på angående min helsesituasjon er det bare å spørre.

Men om jeg bruker mer krefter på å både studere og jobbe, men får mindre penger igjen hver måned, må jeg jo bare vente med å jobbe til jeg er ferdig med å studere.

I tillegg kan jg nevne at siden jeg akkurat har begynt å jobbe trekkes det ikke skatt, siden man kan tjene 39000 på frikort i året. Så Når jeg begynner å skatte av arbeidsinntekten i tillegg blir det jo enda mindre...!!

Skal det virkelig være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke jobbe litt mindre hvis du føler at du bruker for mye krefter på å jobbe ved siden av studiene? Syns det blir for dumt å gi opp å jobbe bare fordi du får litt mindre penger. Tross alt så bidrar du i det minste til samfunnet, noe som hjelper på arbeidsmoral og stolhet.

Når det er sagt, syns jeg det er en skam at de som orker å jobbe og bidra til samfunnet, får mindre utbetalt. Du bør nok ta kontakt med NAV for å høre om det har blitt gjort en feil.

Er du forresten helt sikker på at du ikke har blitt trukket i skatt? Er vanlig å betale skatt, selv om man har tjent mindre enn fribeløpet. Ofte blir man trukket ekstra (50%) i skatt, nettopp fordi man ikke har levert inn skattekort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis trekkes det skatt av beløpet, siden også trygd teller med som inntekt. Du har vel ikke levert skattekort, og dermed blitt trukket 50%...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men lure rpå det samme selv. Så istedenfor og lage ny tråd, så spør jeg her. (håper ikke det gjør noe) men når man registrer seg på nav.no, og får vedtak i posten , og det står på nav.no at enste meldekort må fylles ut den og den datoen. Får man betalt penger etter den datoen, selv om man ikke har fått innvilget aap enda? Håper noen forstod hva jeg mente :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt levert skattekort, del 1, tabelltrekk. På lønnsslippen står det at det ikke er trukket noe skatt (husker ikke helt hvordan det sto oppført, men jeg fikk hvertfall timelønn X antall timer, så det var ikke trukket noe. Jeg har regnet med at det er fordi man kan tjene 39000 skattefritt, og at dette har skjedd automatisk. Ser ingen annen grunn til at jeg ikke har blitt trukket noe skatt. ???

Jeg bare lurer på om det virkelig er slik at det ikke lønner seg økonomisk å jobbe litt ved siden av AAP. Selvsagt VIL jeg jobbe hvis jeg kan det ved siden av studiet, men hvis jeg faktisk taper penger på det er det jo ikke verdt det. Har ikke råd til å ha mindre inntekt enn minstesats på AAP for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på om det virkelig er slik at det ikke lønner seg økonomisk å jobbe litt ved siden av AAP.

Du jobber jo ikke LITT ved siden av studiene, du jobber 50%! Jeg er helt frisk og rask, men makter rett og slett ikke å jobbe mer enn ca 20% ved siden av fulltidsstudier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hvor sa jeg at jeg jobber 50%? Jeg sa at min saksbehandler har gjort meg oppmerksom på at jeg kan jopbbe maksimalt 60%. Hvor mange timer jeg jobber i uken varierer fra uke til uke (heldigvis), men spørsmålet er jo om jeg TAPER PENGER på å jobbe ved siden av AAP. Da igjen; innenfor den tillatte mengden jeg kan jobbe. Jeg har som sagt heldigvis fått en jobb som er kompatibel med min helsesituasjon og også relatert til det jeg utdanner meg til, ellers hadde det nok ikke vært mulig for meg å jobbe ved siden av i det hele tatt. Men det er ikke poenget. Poenget er at jeg lurer på om det ER SLIK at man faktisk taper penger på å jobbe. Hadde jeg gått i null hadde det jo vært noe annet, men at jeg faktisk må betale for å jobbe syns jeg virker litt bakvendt. Men det er tydeligvis ikke noen som har nor erfaring med dette her, så da får jeg bare prøve å finne ut av det.

Forresten, hele meningen med at det er "lov" å jobbe opp til 50% eller 60% eller hva det er ved siden av AAP er vel at man skal gradvis komme seg inn i arbeidslivet. Og det er jo strålende. Men tydeligvis er det ikke tilpasset til at det lønner seg å jobbe ved siden av tiltak som studier o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye får du i app? hva er timelønnen på jobben? er ikke det enkelt å regne ut selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du tjener 700kr mer i måneden ved timelønn på 113, 60% stilling med 36% skatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men lure rpå det samme selv. Så istedenfor og lage ny tråd, så spør jeg her. (håper ikke det gjør noe) men når man registrer seg på nav.no, og får vedtak i posten , og det står på nav.no at enste meldekort må fylles ut den og den datoen. Får man betalt penger etter den datoen, selv om man ikke har fått innvilget aap enda? Håper noen forstod hva jeg mente :sjenert:

Jeg vet ikke, men hos meg fikk jeg ikke utbetalt før aap faktisk var innvilget. Men da fikk jeg etterbatelt fra den dagen jeg søkte om aap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men lure rpå det samme selv. Så istedenfor og lage ny tråd, så spør jeg her. (håper ikke det gjør noe) men når man registrer seg på nav.no, og får vedtak i posten , og det står på nav.no at enste meldekort må fylles ut den og den datoen. Får man betalt penger etter den datoen, selv om man ikke har fått innvilget aap enda? Håper noen forstod hva jeg mente :sjenert:

Går ikke på AAP selv, men jeg kan aldri tenke meg at man får noe som helst uten at det er godkjent og at vedtak er fattet. Dvs. at du ikke får noe før du har fått brev i posten, og at du event. får etterbetalt fra tidspunktet du søkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke, men lure rpå det samme selv. Så istedenfor og lage ny tråd, så spør jeg her. (håper ikke det gjør noe) men når man registrer seg på nav.no, og får vedtak i posten , og det står på nav.no at enste meldekort må fylles ut den og den datoen. Får man betalt penger etter den datoen, selv om man ikke har fått innvilget aap enda? Håper noen forstod hva jeg mente :sjenert:

Jeg regner med at du skal sende inn meldekort hver 14. dag og at du får etterbetalt fra første gang du sendte meldekort når du får innvilget søknaden på aap. Det er hvetfall min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...