Gå til innhold

Kan noen opplyse meg om islam


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og dessuten; i følge geodeter vil en matematisk beregnet form av jordkloden ha ujevn form (geoida). Så verden ser faktisk ikke ut som et strutseegg, ei heller ha en "ren" sirkulær" form.

Anonymous poster hash: b0ea9...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde verden var flat som et teppe innenfor koranen. "Har bare søkt og oversettelsen stemmer ifølge flere kilder"

Endret av Javid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde verden var flat som et teppe innenfor koranen. "Har bare søkt og oversettelsen stemmer ifølge flere kilder"

Matematikken forteller oss at planeten jordan har en tilnærmet sirkulær men ujevn form (geoida). Så da tar altså koranen feil dersom den hevder at verden egentlig ser ut som et teppe eller et strutseegg. Dersom skriftene deres tar feil på ett punkt, kan den ta feil i flere sammenhenger. Og det gjør den sannsynligvis.

Anonymous poster hash: b0ea9...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasten er også hver 9 måned. Så det er ikke på samme tid hvert år. I år var fasten veldig vanskelig og gud ønsker heller ikke å gjøre byrde for oss. Så om noen ikke klarte det i år så blir nok det forstått inshallah. Gravide, syke, barn og eldre skal selvsagt ikke faste :-)

hei, ts her. Takk til alle som har forklart. spesielt deg Misho. du forklarer så tålmodig syns jeg selvom du møter mye motstand og blir sliten som du skriver, men håper ikke du slutter å skrive her for det, jeg lærer mye av deg i alle fall og folk vil alltid mene forskjellige ting.

Dette med fasten. kan det være at Gud rett og slett mente å gjøre den ene "enkel" og den andre vanskelig? jeg har også tenkt på, hva med de som bor steder med midnattssol? Var det fordi Gud gikk ut ifra de landene det bodde muslimer og at de ikke har midnattssol der? (jeg vet ikke om de har det eller ikke altså) Kan man da spørre seg om han gjorde dette med viten om at det ville bli betraktelig vanskeligere for de som ville bli med i troen men som bodde andre steder?

Jeg må også spørre deg om hva den egentlige grunnen til at fasten finnes er. som sagt har jeg mest muslimske venner som ikke er praktiserende, men oppdratt i den. En av de har fortalt meg at det er for å få medfølelse meg de dårlige stilte. en annen har sagt at det er for å rense kropp og sjel. I andre kulturer bruker de det jo også mye for å rense seg selv. Men er dette grunnen?

Jeg håper inni meg at teknologien vil kunne hjelpe de menneskene som lever i den tiden, unner ingen mennesker å oppleve jordens undergang.

Men det som sies i koranen er at Gud vil komme til å ødelegge alt. Ikke kun denne jorden men hele verdensrommet. Hvordan det vil skje aner ikke jeg, gud vet best :)

Det er også klart jeg er enig i at mennesker tilbake i tid begynte å få kunnskap om en del :)

Ødelegge alt, hva med himmelen da? mener du at verdens undergang da vil bli slutten på absolutt alt og at liv ikke vil eksistere videre? (eller hva Koranen mener er det jeg egentlig spør om) Jeg har alltid tenkt at troende mener at jorda vil gå under, og alt vil bli utslettet bortsett fra de troende (som har levd etter Guds vilje) som da vil komme til himmelen. Og alle dyr vil kanskje komme dit også? usikker på hva som sies om planter og organismer.

Beklager at jeg bombaderer deg med spørsmål nå, syns bare dette er veldig interessant å høre om spesielt fra noen som har peiling og i tillegg er flink til å forklare! Men har også forståelse for om du slutter å svare hvis det sliter på deg.

Fikk dessverre ikke sett filmene om utviklingen av fosteret og andre forklaringer fordi youtube filmer plutselig ikke vil spilles av på pcn min? De bare går på pause selvom det står at de spiller :S

ts

Anonymous poster hash: 5301d...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, ts her. Takk til alle som har forklart. spesielt deg Misho. du forklarer så tålmodig syns jeg selvom du møter mye motstand og blir sliten som du skriver, men håper ikke du slutter å skrive her for det, jeg lærer mye av deg i alle fall og folk vil alltid mene forskjellige ting.

Dette med fasten. kan det være at Gud rett og slett mente å gjøre den ene "enkel" og den andre vanskelig? jeg har også tenkt på, hva med de som bor steder med midnattssol? Var det fordi Gud gikk ut ifra de landene det bodde muslimer og at de ikke har midnattssol der? (jeg vet ikke om de har det eller ikke altså) Kan man da spørre seg om han gjorde dette med viten om at det ville bli betraktelig vanskeligere for de som ville bli med i troen men som bodde andre steder?

Jeg må også spørre deg om hva den egentlige grunnen til at fasten finnes er. som sagt har jeg mest muslimske venner som ikke er praktiserende, men oppdratt i den. En av de har fortalt meg at det er for å få medfølelse meg de dårlige stilte. en annen har sagt at det er for å rense kropp og sjel. I andre kulturer bruker de det jo også mye for å rense seg selv. Men er dette grunnen?

Ødelegge alt, hva med himmelen da? mener du at verdens undergang da vil bli slutten på absolutt alt og at liv ikke vil eksistere videre? (eller hva Koranen mener er det jeg egentlig spør om) Jeg har alltid tenkt at troende mener at jorda vil gå under, og alt vil bli utslettet bortsett fra de troende (som har levd etter Guds vilje) som da vil komme til himmelen. Og alle dyr vil kanskje komme dit også? usikker på hva som sies om planter og organismer.

Beklager at jeg bombaderer deg med spørsmål nå, syns bare dette er veldig interessant å høre om spesielt fra noen som har peiling og i tillegg er flink til å forklare! Men har også forståelse for om du slutter å svare hvis det sliter på deg.

Fikk dessverre ikke sett filmene om utviklingen av fosteret og andre forklaringer fordi youtube filmer plutselig ikke vil spilles av på pcn min? De bare går på pause selvom det står at de spiller :S

ts

Anonymous poster hash: 5301d...d7e

Hun gidder ikke svare mer, antagelig fordi hun ikke klarer å motargumentere det som blir skrevet her.

Anonymous poster hash: b0ea9...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gidder ikke svare mer, antagelig fordi hun ikke klarer å motargumentere det som blir skrevet her.

Anonymous poster hash: b0ea9...7ec

Jeg går utfra den grunnen hun selv har oppgitt. Hun er jo veldig tålmodig med oss og jeg forstår godt at man kan bli sliten og lei jeg når man virkelig tror og mener en ting og dette gir en glede også kommer andre og knuser det. selvom det bare er en diskusjon på kg, men det er jo nettopp derfor religion er så sårt og vanskelig å diskutere. for folk som virkelig tror.

ts

Anonymous poster hash: 5301d...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går utfra den grunnen hun selv har oppgitt. Hun er jo veldig tålmodig med oss og jeg forstår godt at man kan bli sliten og lei jeg når man virkelig tror og mener en ting og dette gir en glede også kommer andre og knuser det. selvom det bare er en diskusjon på kg, men det er jo nettopp derfor religion er så sårt og vanskelig å diskutere. for folk som virkelig tror.

ts

Men hvis du leser gjennom tråden vil du se at hun diskuterer jo med oss om det vi tror på også, nemlig vitenskap (hun prøvde i allefall). Men vi blir ikke såret eller fornærmet, legger du merke til det?

Jeg syns det er så synd at dere som er religiøse ska dra agumenter om føleri hver gang dere kommer til kort, for det har i allefall ingenting med sannheten å gjøre :)

Anonymous poster hash: b0ea9...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du leser gjennom tråden vil du se at hun diskuterer jo med oss om det vi tror på også, nemlig vitenskap (hun prøvde i allefall). Men vi blir ikke såret eller fornærmet, legger du merke til det?

Jeg syns det er så synd at dere som er religiøse ska dra agumenter om føleri hver gang dere kommer til kort, for det har i allefall ingenting med sannheten å gjøre :)

Anonymous poster hash: b0ea9...7ec

når du sier dere religiøse går du utfra at jeg er religiøs, det er jeg ikke. Men du kan sikkert forstå du også at når man tror på noe med hele hjertet så ligger det mer følelser i det enn å tro med hodet på vitenskap? Jeg syns det har vært veldig mye saklige innlegg her, men om man virkelig tror på noe er det uansett vondt når folk insisterer på at det er galt.(uansett hva som måtte være rett/galt)

Jeg forstår ikke hva du mener når du sier at det ikke har noe med sannheten å gjøre? Tror du ikke det er verre for et barn å høre at julenissen bare er tull enn å høre at 1+1 ikke er 2 allikevel?

Anonymous poster hash: 5301d...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har misforstått, folket på den tiden trodde jorden var flat, og at fjellene holdt himmelen oppe som søyler. Da fikk Mohammed revelasjoner fra gud om at det ikke var riktig. Det står i koranen at Gud er han som hevet himmelen uten noe støtte. Of at jorden er rund. :)

Dette stemmer ikke. Det er en myte at folk fra gammelt av trodde jorda var flat. Menneskeheten har siden antikken i Hellas vist at jorda var rund, lenge før islam sin tid.

Pythagoras slo fast i det sjette århundret før vår tidsregning at jorda var rund. Påstanden ble senere støttet av blant andre filosofen Aristoteles og matematikeren Euklid.

Jordas form var et stridsspørsmål i århundrer, men rundt den tiden som senere ble kalt år null var alle dannede grekere og romere enige om at jorda var rund. Ikke bare det, de hadde en ganske god idé om hvor stor den var også.

Bibliotekaren Erastotenes i Alexandria klarte ved å sammenligne solstrålenes vinkel i Nord- og Sør-Egypt, å regne ut at jorda hadde en omkrets på 39,375 kilometer.

Når man tenker at astronomene på Norsk Romsenter mener at omkretsen er 40,075, blir man lett litt imponert over Erastotenes’ regneferdigheter. Han hadde tross alt ikke satelitter og datamaskiner til hjelp.

Selv om man var temmelig enige om jordas form, kranglet man ganske mye om dens plassering i solsystemet. Var jorda solsystemets navle, eller var jorda én av flere planeter som kretset rundt sola? Men denne diskusjonen er en annen historie, og en historie med like seiglivede myter som den om jordas form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er en elendig religion som burde bli tatt til dage. Forstår ikke de som kan med sine fulle fem forsvare denne hatske menneskefiendtlige religionen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er en elendig religion som burde bli tatt til dage. Forstår ikke de som kan med sine fulle fem forsvare denne hatske menneskefiendtlige religionen...

Og ellers er alt fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ellers er alt fint?

Jeg sier akkurat det samme om kristendom. Religion er åndelighet tatt helt ut av dimensjoner!

Det åndelige er personlig og noe man selv skal utvikle, IKKE hva en eller annen KULT måtte mene alle mennesker skal tilføye seg i. Jeg blir rett og slett dårlig av hva visse religioner spyr ut av løgner og fordommer! :forkjola:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver veldig bra, du som startet tråden(skriver fra mobilen så orker ikke å bla tilbake for å se navnet). Mye av det du skriver stemmer overens med universet, og jeg lærte mer om islam. Det er en grunn til at vi hadde store fysikere, kjemikere og matematikere som var muslimer. En av mine favoritt er ibn Haytam. Hilsen en fysiker / matematiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...