Gå til innhold

Kan noen opplyse meg om islam


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan slutte å poste linker til YT. En informasjonsvideo er bare en video. Hvem som helst kan lage en. Jeg håper virkelig ikke det er dette du baserer troen din på?

Jeg baserer min tro på det som står i koranen, og vitenskapen bekrefter alt som står der.

Kan du fortelle meg på hvilke vitenskapelige områder man bruker Koranen som lærebok? Kan du poste et eksakt sitat fra Koranen hvor det blir beskrevet et fosters utvikling i detalj? Det må jo ha vært verdifull informasjon, og bidratt enormt til legevitenskapen i sin tid. Merkelig at jeg ikke har hørt om det.

Det står i videoen hvilken vers det er. Hvis du ser embryo videoen så vil du se.

Endret av Misho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan slutte å poste linker til YT. En informasjonsvideo er bare en video. Hvem som helst kan lage en. Jeg håper virkelig ikke det er dette du baserer troen din på?

Kan du fortelle meg på hvilke vitenskapelige områder man bruker Koranen som lærebok? Kan du poste et eksakt sitat fra Koranen hvor det blir beskrevet et fosters utvikling i detalj? Det må jo ha vært verdifull informasjon, og bidratt enormt til legevitenskapen i sin tid. Merkelig at jeg ikke har hørt om det.

Jeg baserer min tro på det som står i Koranen, og vitenskapen som bekrefter alt som står der. I motsetning til Bibelen som har mye feil som vitenskapen ikke backer opp, så finnes ikke de feilene i koranen. Forskere verden over har forsøkt å finne noe feil i den informasjonen den inneholder, men det finner de ikke. Og vitenskapen bekrefter alt som står i videoene.

Og jeg har lest koranen selv og vet at dette ikke bare en noe tilfeldig informasjon som de bruker.

Jeg legger ut disse videoen for at folk skal kunne se dem, og så diskutere etterpå om dem vil det. ikke bare se de første minuttene og ikke resten. Da er det ikke nok grunnlag å diskutere på. Jeg vet at de er lange, men man blir veldig sjokkert av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baserer min tro på det som står i Koranen, og vitenskapen som bekrefter alt som står der. I motsetning til Bibelen som har mye feil som vitenskapen ikke backer opp, så finnes ikke de feilene i koranen. Forskere verden over har forsøkt å finne noe feil i den informasjonen den inneholder, men det finner de ikke. Og vitenskapen bekrefter alt som står i videoene.

Og jeg har lest koranen selv og vet at dette ikke bare en noe tilfeldig informasjon som de bruker.

Jeg legger ut disse videoen for at folk skal kunne se dem, og så diskutere etterpå om dem vil det. ikke bare se de første minuttene og ikke resten. Da er det ikke nok grunnlag å diskutere på. Jeg vet at de er lange, men man blir veldig sjokkert av dem.

At Koranen har diverse surer som kan tolkes til å bekrefte vitenskapelige fenomener er jo ikke noe bevis for sannhet i seg selv. Mennesker har nok skrevet den også, og som i andre deler av verden var det jo enkelte som hadde forskjellige (og som i etterkant har vist seg korrekte) teorier om forskjellige deler av naturen.

At man kan forstå at jorda er rund kan man jo betrakte ved at skip bare "forsvinner" i horisonten, så det var jo noen oppegående sjøfolk som etterhvert forstod dette. Men man kunne gjerne ikke bare buse ut med slike påstander, da det var i konflikt med det etablerte.

Anonymous poster hash: 5d508...912

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Koranen har diverse surer som kan tolkes til å bekrefte vitenskapelige fenomener er jo ikke noe bevis for sannhet i seg selv. Mennesker har nok skrevet den også, og som i andre deler av verden var det jo enkelte som hadde forskjellige (og som i etterkant har vist seg korrekte) teorier om forskjellige deler av naturen.

At man kan forstå at jorda er rund kan man jo betrakte ved at skip bare "forsvinner" i horisonten, så det var jo noen oppegående sjøfolk som etterhvert forstod dette. Men man kunne gjerne ikke bare buse ut med slike påstander, da det var i konflikt med det etablerte.

Anonymous poster hash: 5d508...912

Hvis du hadde tatt deg tid til å se begge hele videoene så ville du sett at det ikke kommer fra slike "forklaringer"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du hadde tatt deg tid til å se begge hele videoene så ville du sett at det ikke kommer fra slike "forklaringer"

:)

Sorry mac, men f. eks videoen om utviklingen av embryoet beviser jo ikke mye. (Dessuten er ord som "bevis" svært sterke og ikke noe man kan bruke sånn uten videre)

Selv om det er visse likheter mellom koranens beskrivelse og utviklingen av et embryå så er ordet for "blood cloth", "suspension" og "leech" såpass generiske at det helt fint kan påvises av mennesker fra oldtiden, selv om disse menneskene selvsagt ikke kunne si noe om det på mikroskopnivå.

At sæd blir pumpet inn i en kvinne er noe man kan forstå direkte. Likeså læren om at et barn nødvendigvis kommer fra moren. Og bare ved å observere en voksene mage underveis i svangerskapet så forstår en at det er en utvikling på gang (i kraft av at den blir større og større så er det nødvendigvis en prosess som er på gang), selv om man ikke er i stand til å beskrive denne direkte mer inngående. Ord som "blood cloth" kan settes i sammenheng med f. eks komplikasjoner i svangerskapet der en blør ut (spontanabort e.l.). Ord som "leech" kan også benyttes om annet liv som livnærer seg av deg (en form for parasitt, noe som på sett og vis er sant når man er gravid). Bare med normal menneskelig forståelse så kan en fint observere at en kvinne har større behov for energi og ofte mer matlyst enn normalt, og forstår man de logiske sammenhengene så kan en logisk sett argumentere seg frem til at det kan skyldes barnet i magen.

Folk var ikke dumme på den tiden heller, så mange av disse såkalte bevisene for at koranen er sann fra et vitenskapelig ståsted behøver ikke være mer enn ren rasjonell observasjon og argumentasjon fra oppegående folk fra den tiden.

At videoen om svangerskapsutviklingen presenterer seg som et rent bevis for at dette aspektet av koranen er sann gjør det hele litt mer useriøs. for all del, jeg respekterer folks tro og levemåte og folk får gjøre og tro på akkurat hva de vil. Men noe vitenskapelig bevis er denne videoen langt ifra.

Anonymous poster hash: 5d508...912

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry mac, men f. eks videoen om utviklingen av embryoet beviser jo ikke mye. (Dessuten er ord som "bevis" svært sterke og ikke noe man kan bruke sånn uten videre) Selv om det er visse likheter mellom koranens beskrivelse og utviklingen av et embryå så er ordet for "blood cloth", "suspension" og "leech" såpass generiske at det helt fint kan påvises av mennesker fra oldtiden, selv om disse menneskene selvsagt ikke kunne si noe om det på mikroskopnivå. At sæd blir pumpet inn i en kvinne er noe man kan forstå direkte. Likeså læren om at et barn nødvendigvis kommer fra moren. Og bare ved å observere en voksene mage underveis i svangerskapet så forstår en at det er en utvikling på gang (i kraft av at den blir større og større så er det nødvendigvis en prosess som er på gang), selv om man ikke er i stand til å beskrive denne direkte mer inngående. Ord som "blood cloth" kan settes i sammenheng med f. eks komplikasjoner i svangerskapet der en blør ut (spontanabort e.l.). Ord som "leech" kan også benyttes om annet liv som livnærer seg av deg (en form for parasitt, noe som på sett og vis er sant når man er gravid). Bare med normal menneskelig forståelse så kan en fint observere at en kvinne har større behov for energi og ofte mer matlyst enn normalt, og forstår man de logiske sammenhengene så kan en logisk sett argumentere seg frem til at det kan skyldes barnet i magen. Folk var ikke dumme på den tiden heller, så mange av disse såkalte bevisene for at koranen er sann fra et vitenskapelig ståsted behøver ikke være mer enn ren rasjonell observasjon og argumentasjon fra oppegående folk fra den tiden. At videoen om svangerskapsutviklingen presenterer seg som et rent bevis for at dette aspektet av koranen er sann gjør det hele litt mer useriøs. for all del, jeg respekterer folks tro og levemåte og folk får gjøre og tro på akkurat hva de vil. Men noe vitenskapelig bevis er denne videoen langt ifra. Anonymous poster hash: 5d508...912

På den tiden trodde de at det var hele sperm massen som gjorde kvinnen gravid. I koranen står det at husker dere ikke at dere en gang var en sperm dråpe. Og ikke hele massen som de trodde da. I videoen står det også en enkelt sperm dråpe (som vi kaller så fint sæd celle i dag) og ikke en masse.

Forklar hvorfor det står at gud skapte alt livet fra vannet? At solen og månen følger hver sin orbe, at alt i verdensrommet følger sine baner, at verdensrommet ikke er uendelig og at gud fortsetter med å utvidet det. At Gud laget verdensrommet i 7 deler og vi ligger i den første delen. Gud sier også at når vi reiser ut av den første delen vil det ikke være stjerner mer. At han skapte liv på andre planeter og at han har makt til å bringe oss sammen når han vil. At det er menn sin sæd som bestemmer kjønnet på et barn og ikke kvinnen, noe som de trodde da. Hvordan kunne mennesker på den tiden forklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklarte litt feil med månen og solen da jeg skrev litt fort :P mente at de følger sin bane rundt og rundt jorden. På den tiden trodde de at jorden var flat, helt til Gud forklarte at den var rund.

Hvorfor står det i koranen at fjellene er til for at bakken under oss ikke skal riste? Eller at koranen forteller hvilket sanser et barn i magen utvikler først , hørsel, syn og så hjernen (mind). Og at vi er så lite takknemlige. Og at alle honning bier er hunnkjønn? Og utallige mange flere ting.

Endret av Misho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne jorden vil gå under en gang, og måten den vil gå under på står i koranen og vitenskapen bekreftet dette også.

I koranen står det at jorden vil bli strekt ut i hver ende og bli et langt smalt plan. Og alt inni vil komme ut.

På history Channel forklarte de at to svarte hull vil ende på hver sin side på jorden og bli strekt ut, som spagetti.

Hvordan kunne disse menneskene fra år 700 vite det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tiden trodde de at det var hele sperm massen som gjorde kvinnen gravid. I koranen står det at husker dere ikke at dere en gang var en sperm dråpe. Og ikke hele massen som de trodde da. I videoen står det også en enkelt sperm dråpe (som vi kaller så fint sæd celle i dag) og ikke en masse.

Forklar hvorfor det står at gud skapte alt livet fra vannet? At solen og månen følger hver sin orbe, at alt i verdensrommet følger sine baner, at verdensrommet ikke er uendelig og at gud fortsetter med å utvidet det. At Gud laget verdensrommet i 7 deler og vi ligger i den første delen. Gud sier også at når vi reiser ut av den første delen vil det ikke være stjerner mer. At han skapte liv på andre planeter og at han har makt til å bringe oss sammen når han vil. At det er menn sin sæd som bestemmer kjønnet på et barn og ikke kvinnen, noe som de trodde da. Hvordan kunne mennesker på den tiden forklare dette?

Mange slike fenomener har også blitt grovt beskrevet av andre kulturer . Big Bang (og universets utvidelse) har bla. med stor sannsynlighet funnet grovt beskrevet i flere tusen år gamle egyptiske dokumenter. Og så raskt en setter frem en initiell eksplosjon som premiss så følger det logisk at materien fortsetter å utvide seg (og at universet da har en grense som stadig blir utvidet)

Egypterne hadde også kjennskap til embryologi gjennom studier av egg (siden det var enklere å få tilgang til på den tiden.)

Plasseringen av himmellegemer er det også flere kulturer som observerte jevnlig, og man skjønte jo etterhvert at det var en viss sammenheng mellom månens plassering på himmelen ved ulike tider på året og det samme med jordens plassering rundt solen.

Koranen har absolutt en del fornuftig i seg, men det er altså mange av disse fenomenene som ble beskrevet av andre og/eller man kan dedusere seg frem til med logikk.

Anonymous poster hash: 5d508...912

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklarte litt feil med månen og solen da jeg skrev litt fort :P mente at de følger sin bane rundt og rundt jorden. På den tiden trodde de at jorden var flat, helt til Gud forklarte at den var rund.

Hvorfor står det i koranen at fjellene er til for at bakken under oss ikke skal riste? Eller at koranen forteller hvilket sanser et barn i magen utvikler først , hørsel, syn og så hjernen (mind). Og at vi er så lite takknemlige. Og at alle honning bier er hunnkjønn? Og utallige mange flere ting.

Det er greit det :)

Jeg svarer ikke på absolutt alle temaene i kveld, da det ville blitt litt for lange innlegg. Men uansett, jeg skal ta en del av det.

At jorda ikke er rund er forholdsvis enkelt å forstå når en ser ting forsvinner i horisonten. Fjellene er til for at bakken ikke skal riste? Tenker du på platetektonikk her? (For det rister faktisk ganske mye iblant ved dannelse av fjellkjeder som kan ta ekstremt lang tid)

At barn i magen responderer på sanseinntrykk er igjen direkte observerbart. I hvilken rekkefølge er jeg riktgnok mer usikker på, men jeg skal nok finne andre kilder på det også ;)

Alle honningbier er ikke hunkjønn, det er arbeidsbier i svermen.

Anonymous poster hash: 5d508...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne jorden vil gå under en gang, og måten den vil gå under på står i koranen og vitenskapen bekreftet dette også.

I koranen står det at jorden vil bli strekt ut i hver ende og bli et langt smalt plan. Og alt inni vil komme ut.

På history Channel forklarte de at to svarte hull vil ende på hver sin side på jorden og bli strekt ut, som spagetti.

Hvordan kunne disse menneskene fra år 700 vite det da?

Øh. Ja, det er en av de teoriene. Men der har jeg lest diverse opp gjennom årene. Og eksistensen av svarte hull er jo ikke helt bevist ennå. Faktisk i forigårs ble det postulert et matematisk bevis for det motsatte.

http://www.mnn.com/earth-matters/space/stories/black-holes-cannot-actually-exist-according-to-mathematical-proof

Men før eller etter at mennesker ikke eksisterer ennå? (Vi blir sannsynligvis grillet av sola som utvikler seg til en rød superkjempe lenge før vi blir slukt av et svart hull i så fall. (Tidligere argumenter peker på at vår egen sol på langt nær er stor nok til å kollapse inn som et svart hull, det vil sannsynligvis bli en hvit dverg))

Anonymous poster hash: 5d508...912

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit det :)

Jeg svarer ikke på absolutt alle temaene i kveld, da det ville blitt litt for lange innlegg. Men uansett, jeg skal ta en del av det.

At jorda ikke er rund er forholdsvis enkelt å forstå når en ser ting forsvinner i horisonten. Fjellene er til for at bakken ikke skal riste? Tenker du på platetektonikk her? (For det rister faktisk ganske mye iblant ved dannelse av fjellkjeder som kan ta ekstremt lang tid)

At barn i magen responderer på sanseinntrykk er igjen direkte observerbart. I hvilken rekkefølge er jeg riktgnok mer usikker på, men jeg skal nok finne andre kilder på det også ;)

Alle honningbier er ikke hunkjønn, det er arbeidsbier i svermen.

Anonymous poster hash: 5d508...912

Jeg mente det er alle honningbiene som er å samler inn pollen, nektar og annet er hunnkjønn. Og det står foklart i Koranen. Hannkjønnbiene sin eneste oppgave er å befrukte dronning i bikuben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente det er alle honningbiene som er å samler inn pollen, nektar og annet er hunnkjønn. Og det står foklart i Koranen. Hannkjønnbiene sin eneste oppgave er å befrukte dronning i bikuben.

Men dette kan også skyldes andre religionsers påvirkning (f. eks kristne) so anså bien som noe jomfruelig og rent, altså egenskaper som man gjerne tilla kvinnen som kjønn. Ut fra det er det jo ikke vanskelig å forstå hvorfor det er skrevet at man mente biene var hunner.

Anonymous poster hash: 5d508...912

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kan også skyldes andre religionsers påvirkning (f. eks kristne) so anså bien som noe jomfruelig og rent, altså egenskaper som man gjerne tilla kvinnen som kjønn. Ut fra det er det jo ikke vanskelig å forstå hvorfor det er skrevet at man mente biene var hunner. Anonymous poster hash: 5d508...912

Kanskje du ikke visste at vi har samme gud? Det er klart det blir likheter, det mohammed sa var: Dette er ikke noe ny Gud. Dette er noe som bekrefter det som har vært (bibelen, Toraen , jødiske skrifter) og ikke tilbe meg, jeg er kun en profet. En bok som advarer mot det som kommer, bekrefter det som har vært.

Det er spesifikt forklart At de er av hunnkjønn. Da arabisk har et verb for hunnkjønn og et for hannkjønn.

Endret av Misho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du ikke visste at vi har samme gud? Det er klart det blir likheter, det mohammed sa var: Dette er ikke en ny religion. Dette er noe som bekrefter det som har vært (bibelen, Toraen , jødiske skrifter) og ikke tilbe meg, jeg er kun en profet. En bok som advarer mot det som kommer, bekrefter det som har vært.

Det er spesifikt forklart At de er av hunnkjønn. Da arabisk har et verb for hunnkjønn og et for hannkjønn.

Jeg er ikke troende. Kristne ble nevnt som en eksempel på gruppe som har beskrevet bier som "rene" og "jomfruelige" samt "bringer liv", men er ikke de eneste. Og ut fra det er det som sagt ikke vanskelig å skjønne hvorfor man tillegger biene kvinnelige egenskaper og omtaler dem som hunkjønn. Det er jo de biene man ser mest, når de frakter pollen mellom plantene.

Min oppfatning er at det finnes menneskelige forklaringer på alle disse vitenskapelige skissene man finner i religiøse tekster. Man hadde noen briljante folk i de fleste kulturer, og når man leser en del historie/religiøse skrifter så kan man bli overrasket av hva folk egentlig greide å finne ut gitt det man oppfattet som kun primitiv forståelse. Men ofte var den ikke det.

Anonymous poster hash: 5d508...912

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere og vitenskapsmenn finner ingen feil, alt som står der bekrefter det vi har funnet ut i denne tiden med teknologi). Og et menneske som ville prøvd guds utfordring kunne aldri fått den lik til et vers i koranen, rett og slett fordi at vi ikke har (hadde) informasjonen om alt dette. Står enda mange ting i koranen som vi ikke har funnet ut av enda med vår teknologi. Det står også i koranen at : Om dette ikke var fra gud ville det vært mye feil.

Som at de trodde at jorda er "flatt som et teppe"? Seriøst, spar meg.

Endret av Meeh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som at de trodde at jorda er "flatt som et teppe"? Seriøst, spar meg.

Nei du har misforstått, folket på den tiden trodde jorden var flat, og at fjellene holdt himmelen oppe som søyler. Da fikk Mohammed revelasjoner fra gud om at det ikke var riktig. Det står i koranen at Gud er han som hevet himmelen uten noe støtte. Of at jorden er rund. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke troende. Kristne ble nevnt som en eksempel på gruppe som har beskrevet bier som "rene" og "jomfruelige" samt "bringer liv", men er ikke de eneste. Og ut fra det er det som sagt ikke vanskelig å skjønne hvorfor man tillegger biene kvinnelige egenskaper og omtaler dem som hunkjønn. Det er jo de biene man ser mest, når de frakter pollen mellom plantene. Min oppfatning er at det finnes menneskelige forklaringer på alle disse vitenskapelige skissene man finner i religiøse tekster. Man hadde noen briljante folk i de fleste kulturer, og når man leser en del historie/religiøse skrifter så kan man bli overrasket av hva folk egentlig greide å finne ut gitt det man oppfattet som kun primitiv forståelse. Men ofte var den ikke det. Anonymous poster hash: 5d508...912

Jeg mente vi som i kristne, jøder og muslimer. Ikke at du tror, det har jeg forstått :)

Gud sier at noen vil tro og andre ikke.

Endret av Misho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...