Gå til innhold

Norske studenter skvises ut fra studentboligene.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Norske studenter skvises ut fra studentboligene.

De som får tak i en studentbolig kan ofte betale halvparten av det man må ut med i det private markedet. Men utlendinger har førsteretten til studentboligene.

Utlendinger garanteres plass

I Bergen gikk to tredjedeler av ledige studenthybler til utenlandske studenter. I år hadde studentsamskipnaden 1475 ledige studentboliger i år. 1052 av disse gikk til utenlandske studenter.


  • Det er økt fokusering på internasjonale studenter i Bergen, og en del har avtale gjennom studiested at de er garantert studentbolig hos oss. De går først i køen. Det er ingen norske studenter som har garantert bolig på samme måte.

De som får tak i en studentbolig kan ofte betale halvparten av det man må ut med i det private markedet. Men kampen om hyblene har aldri vært større.

Utlendinger garanteres plass

I Bergen gikk to tredjedeler av ledige studenthybler til utenlandske studenter. I år hadde studentsamskipnaden 1475 ledige studentboliger i år. 1052 av disse gikk til utenlandske studenter.

– Det er økt fokusering på internasjonale studenter i Bergen, og en del har avtale gjennom studiested at de er garantert studentbolig hos oss. De går først i køen. Det er ingen norske studenter som har garantert bolig på samme måte.

Dermed kjempet 2381 norske studenter om 423 ledige studentboliger i Bergen.

Internasjonale studenter får også gå foran i andre studentbyer:


  • I Trondheim er 30 prosent av studentboligkontraktene forbeholdt utlendinger. I tillegg innlosjerer de rundt 160 utenlandske studenter på et tidligere sykehjem for å avlaste.


  • I Oslo er rundt 35 prosent av boligkontraktene forbeholdt studenter fra utlandet.

http://www.dn.no/talent/article2440917.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt. Utenlandske studenter har ikke samme forutsetninger som norske å ordne opp ting selv, få ekstra penger hjemmefra, osv. Norske studenter har fordelen at de er hjemme i landet, har familie her, har noen å stille opp for dem når de trenger det. Utenlandske studenter kommer helt alene og er avhengige av i det minste sikret tak over hodet.

Det er et helt annet spørsmål hvorfor det er så få studentboliger i utgangspunktet. Men slik som situasjonen er i dag, det er rettferdig at utenlandske studenter er sikret bolig, mens de studerer her.

Endret av Drizzt
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik at ingen skal misforstå: Dette gjelder ikke muslimske "utlendinger" som er bosatt i Norge. Barna til Krekar har ikke fortrinnsrett fremfor Ola og Kari.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i England og utenlandsstudenter har fortrinn fremfor britere til studentboligene fordi det er ganske vanskelig å skaffe seg bolig i et land før man har flyttet til landet, pga bankonto, registrering hos myndighetene og mye annet som må være i orden før man kan inngå leieavtale, og alle disse formelle tingene krever at man allerede oppholder seg i landet for å få ordnet.

Tenker du TS over at man må ha bolig i orden før man flytter til Norge/ utenlands landet og dermed ikke har mulighet til å gå på visning, sjekke ut plassen, osv. Man må overføre penger for en bolig man aldri har sett i ett land man aldri har vært i, og da er ikke det private leiemarkedet veldig trygt...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns sånt er helt greit. Dem burde heller bygge fler studentboliger,

På mitt studiested får utvekslingstudentene også førsterett på hyblene. Det er vanskeligere for de å leie privat da mange av de kun studerer i norge i et halvt år, og i det private ønsker man jo gjerne å leie ut for hvertfall ett år, i tillegg til at de jo ønsker at folk kommer på visning. Det blir nok også ekstra jobb for utleieren.

Har selv vurdert å ta et halvt år i utlandet, så har lest litt om det og slikt, og kjenner det hadde blitt vanskelig for meg å gå ut i det private leiemarkedet i et land der jeg ikke forstår språket. Skolen sitter jo ikke med oversettere til hvert eneste land, og sitter ikke med nettsider til utleie-sider i utlandet. Studentsamskipnadene hos de fleste skoler både i Norge og utlandet har jo veldig mye informajon på engelsk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer i England og utenlandsstudenter har fortrinn fremfor britere til studentboligene fordi det er ganske vanskelig å skaffe seg bolig i et land før man har flyttet til landet, pga bankonto, registrering hos myndighetene og mye annet som må være i orden før man kan inngå leieavtale, og alle disse formelle tingene krever at man allerede oppholder seg i landet for å få ordnet.

Ved flere populære universiteter i England får ikke utenlandsstudenter fra Europa studentbolig, det gjelder bare for de utenfor Europa. Flere andre europeiske land har samme ordning.

Endret av Glynis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen er det faktisk et problem at utvekslingsstudentene er garantert bolig. Joda, de får tak over hodet, men de ender alle opp på Fantoft og sosialiserer ikke med en eneste nordmann. Da jeg studerte i Bergen prøvde jeg og noen medstudenter å få bedre kontakt med noen av Erasmus-studentene, men de var som regel sjelden i sentrum med oss, de holdt seg på Fantoft med andre Erasmus-studenter. Møtte én fyr som hadde funnet ut at et kollektiv med nordmenn var lurere, og han hadde en fantastisk opplevelse og fikk et større utbytte av oppholdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjenner til flere som bor på studenthybelen i årevis etter at deres først planlagte studium er ferdig.(mange finner ut at i Norge vil de bli boende)De burde ikke få bo på studenthybeli mer enn ett år,så kunne hybelene deles ut videre etter det året.Ser jo det at det er vanskelig å finne et sted å bo i ukjent land,MEN de får et fortrinn foran norske studenter pga at de er prioritert,og når de dermed blir boende enda lenger enn de først tenkte og studerer lengre(fordi det er jo gratis for dem)da syns jeg de bare tar opp boligplasser fra norske studenter.Og når universiteter og høyskoler tar inn samme kvote utenlandsstudenter til studiene året etter,og de igjen er prioritert,ja da fører jo det bare til at studenthyblene fylles opp av utelandsstudenter.Mener derfor at norske studenter skal få beholde botid på 5 år,mens utenlandsstudenter bare får bo ett år,på den tiden bør de ha satt seg inn i systemet og har tid til å gå på visning,og dessuten kan de jo ta seg en jobb i løpet av sommeren og skrape sammen litt penger til å betale det alle andre betaler for bolig utenfor samskipnadene.Undervisningen de får er jo tross alt så godt som gratis.

Dessuten vil det også stoppe opp for muligheten at visse drar hjem til et lavkostland i ferien og kan leve som en liten greve gjennom ferien på de pengene de får på å framleie hybelen...Noen hull å tette for samskipnadene her slik jeg ser det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til flere som bor på studenthybelen i årevis etter at deres først planlagte studium er ferdig.(mange finner ut at i Norge vil de bli boende)De burde ikke få bo på studenthybeli mer enn ett år,så kunne hybelene deles ut videre etter det året.Ser jo det at det er vanskelig å finne et sted å bo i ukjent land,MEN de får et fortrinn foran norske studenter pga at de er prioritert,og når de dermed blir boende enda lenger enn de først tenkte og studerer lengre(fordi det er jo gratis for dem)da syns jeg de bare tar opp boligplasser fra norske studenter.Og når universiteter og høyskoler tar inn samme kvote utenlandsstudenter til studiene året etter,og de igjen er prioritert,ja da fører jo det bare til at studenthyblene fylles opp av utelandsstudenter.Mener derfor at norske studenter skal få beholde botid på 5 år,mens utenlandsstudenter bare får bo ett år,på den tiden bør de ha satt seg inn i systemet og har tid til å gå på visning,og dessuten kan de jo ta seg en jobb i løpet av sommeren og skrape sammen litt penger til å betale det alle andre betaler for bolig utenfor samskipnadene.Undervisningen de får er jo tross alt så godt som gratis.

Dessuten vil det også stoppe opp for muligheten at visse drar hjem til et lavkostland i ferien og kan leve som en liten greve gjennom ferien på de pengene de får på å framleie hybelen...Noen hull å tette for samskipnadene her slik jeg ser det...

De bør jo få leie boligen i 3 år hvis de går på skole, men er de ferdig med skolen så syns jeg de må de ut av boligen for å gi plass til andre studenter.

Anonym poster: f08ceedb01fc8345339e4b051fc61ad7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim er en viss andel av studentboligene satt av til utvekslingsstudenter på programutveksling. Det er slett ikke nok boliger til alle på programutveksling, men man kan ikke sette av alle ledige hybler til disse. Det er også et krav til å bo i studentbolig at man har studieprogresjon, slik at man får frigitt boliger til studenter i stedet for at andre skal kunne bo forholdsvis billig uten å studere.

Anonym poster: e670bb4d4b124d7a9b639816e34894e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konsekvensen av denne politikken er vel at flinke norske studenter uten mye penger skvises ut.

Nå har vel norske studenter i utlandet også fordeler i det landet de studerer i, så det går vel begge veier?

Ikke at jeg har så mye greie på det, men har ei datter som med tiden har lyst til å studere i utlandet, så det er spennende å følge med :)

Anonym poster: f08ceedb01fc8345339e4b051fc61ad7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel norske studenter i utlandet også fordeler i det landet de studerer i, så det går vel begge veier?

Ikke at jeg har så mye greie på det, men har ei datter som med tiden har lyst til å studere i utlandet, så det er spennende å følge med :)

Anonym poster: f08ceedb01fc8345339e4b051fc61ad7

Ikke som jeg vet om, og jeg har studert 2 semestre i USA. Det kommer litt an på landet du studerer, men du får tilbud om hjelp og veiledning fra Erasmus som er et utvekslingsprogram for studenter. Hjelpen går blant annet ut på at de hjelper deg å finne hybel, men man får fortsatt ingen fortrinnsrett. Mulig andre land prioriterer utlendinger, men jeg har ihvertfall ikke hørt om andre enn Norge.

Anonym poster: cd7902f6b5de0eaa8974d95414db1869

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel norske studenter i utlandet også fordeler i det landet de studerer i, så det går vel begge veier?

Nei, det har vi ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan vel egentlig skrive prioritert som garantert.Og da stiller de ikke bare likt med norske studenter de har en klar fordel,og når de da få bo i 5 år hvis de ønsker det i likhet med norske studenter ,da er de en kabal som til slutt ikke vil gå opp,i og med at det hvert år kommer inn nye studenter(likt/større antall?)som også er garantert hybel.Det er der det blir en skjevhet og derfor dette forslaget om at de kun få bo i et år.så får de evt gå sammen med andre medstudenter etc etc og leie på det private marked.Men da har de altså fått komme til fin og billig bolig det første året etter at de faktisk har valgt å studere i utlandet.Sånn holder man prosenten av boliger som er holdt av til utenlandske studenter på samme nivået,og ikke som nå,der den i realiteten øker da,når de finner ut at vil bli,og at de får lov til å bli,i fem år,som ting er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde ingen få bo mer enn tre år i studentbolig når boligkøene er som det er slik i dag. Da jeg bodde i studentbolig var det flere som hadde bodd i 5 år, og mange somlet med studiene og tok det med ro fordi de bodde billig. Det gjør at nye studenter ikke får en god start på studiene. Det burde i det minste vært forbeholdt en god slump med boliger man kunne bo i 12 måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, norske studenter i utlandet har også en prioritet mtp. studentboliger. I utvekslingsavtalene skolene har med hverandre står det spesifisert at vertsskolen har ansvar for å skaffe utvekslingsstudentene bolig. Har selv vært i utlandet, og da fikk alle de utenlandske studentene billige boliger i studentbyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, norske studenter i utlandet har også en prioritet mtp. studentboliger. I utvekslingsavtalene skolene har med hverandre står det spesifisert at vertsskolen har ansvar for å skaffe utvekslingsstudentene bolig. Har selv vært i utlandet, og da fikk alle de utenlandske studentene billige boliger i studentbyene.

'Utlandet', ja. Jeg har studert i England, Frankrike og Tyskland uten å få studentbolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...