Gå til innhold

Skravletråd November og Desember 2015


Sapphira

Anbefalte innlegg

Så bra, tittentei! :blomst:

Jeg synes noen av effektene fra graviditeten er litt merkelige. Før så slet jeg litt med uren hud, men nå er huden ren som aldri før? Trodde det skulle være omvendt, jeg :laugh: I tillegg hadde jeg også skjøre slimhinner og blødde så og si hver gang vi hadde sex, men ikke nå lenger. Nå har det ikke skjedd på flere uker! Hmmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldigvis fikk samboer fiksa ryggen sin i går :D Jeg satte igjen en klagete og sur samboer og fikk med meg en blid og fornøyd samboer hjem :laugh: Som kokte pølser til kveldsmat :)

Jeg har plutselig 0 sexlyst jeg. Før kunne jeg fint hatt sex flere ganger om dagen, men nå har det gått en uke siden sist og jeg klager ikke i det hele tatt! Trodde aldri det skulle skje meg :vetikke:

Men kvisene mine er på samme punkt som før. Bare litt kviser her og der. Håper huden min blir helt fint snart da! Også håper jeg at jeg skal tåle melk i løpet av svangerskapet! Skjer det så kan det hende at jeg lever på ost :P

Deilig med alle plager som blir borte da :danse:

Håper dere får en fin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre, tittentei :)

Jeg sitter og spiser frokostsmoothien min nå. Vanligvis nyter jeg hver eneste dråpe, men i dag vet jeg ikke om jeg klarer å spise hele en gang, haha :P Plutselig var den så rar! Dere som er kvalme - er dere uggen i magen også, eller kun kvalme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være med på et stort studentarrangement hele helga, kommer til å dø av slitsomhet... Er ganske kvalm, men kommer nok til å ta Postafen for å kunne være med. Er en del venner som og skal, men er bare noen få som vet at jeg er gravid, men tror jeg bare skal si det nå, er jo 12 uker i morgen :)

Har ekstremt lite lyst på sex jeg og, stakkars samboeren :P

Jeg er kvalm men er ikke noe uggen i magen, men det går treeigt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre som har vore eller som skal på tidlig ultralyd? Eg skal om eit par veker, då er eg ca 7 veker på vei. Viktig for meg å få vita om det er liv, for eg har tidligare oppleve ein Missed abortion (MA). Då blødde eg ikkje ein dråpe blod, likevel var fosteret dødt. :( Dei einaste eg merka, var sterke smerter i mage og rygg eit par gangar. Heldigvis bestilte eg time til tidlig UL pga magesmertene, så det vart oppdaga tidlig. Men ingen kjekk opplevelse uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre som har vore eller som skal på tidlig ultralyd? Eg skal om eit par veker, då er eg ca 7 veker på vei. Viktig for meg å få vita om det er liv, for eg har tidligare oppleve ein Missed abortion (MA). Då blødde eg ikkje ein dråpe blod, likevel var fosteret dødt. :( Dei einaste eg merka, var sterke smerter i mage og rygg eit par gangar. Heldigvis bestilte eg time til tidlig UL pga magesmertene, så det vart oppdaga tidlig. Men ingen kjekk opplevelse uansett.

Jeg skal på tirsdag av samme årsak. Mistet i uke 12, men er helt sikker på at det hadde vært dødt lenge inni der. Den gangen angret jeg veldig på at vi bestemte oss for å ikke ta tidlig UL. Nå har vi hørt hjertelyd og livmoren har vokst masse, så er helt sikker på at det er liv inni der denne gangen, men føler liksom for å sjekke allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal på tirsdag av samme årsak. Mistet i uke 12, men er helt sikker på at det hadde vært dødt lenge inni der. Den gangen angret jeg veldig på at vi bestemte oss for å ikke ta tidlig UL. Nå har vi hørt hjertelyd og livmoren har vokst masse, så er helt sikker på at det er liv inni der denne gangen, men føler liksom for å sjekke allikevel :)

Det skjønnar eg godt at du vil! Ein blir meir engstelig etter ein sånn opplevelse, det veit eg alt om. :klem: Veldig kjekt at du har sett liv allerede, då er jo sjansane veldig store for at det går bra. :) Eg skal også bestilla ny UL-time, når eg er i veke 12. Synst det er fint å få sjekka at det er liv i veke 6-7. Og så få ein ny UL i veke 12, for å sjekka bl.a nakkefold, og sjå at alt ellers ser bra ut med fosteret. Så har eg pleid å også bestilla time til 3D-UL etter ordinær UL ein gang, fordi eg synst det er litt gøy å sjå babyen igjen. ;)

Hadde du forresten nokon tegn på at noko var gale, den gangen du mista? Masse lykke til på UL på tirsdag, det går sikkert kjempebra! :)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å gå på UL i uke 12. Jeg vet ikke om det er fordi jeg er førstegangsfødende, men jeg er liksom innstilt på MA osv. Ingen indikasjoner til det, men mangelen på symptomer bekymrer meg veldig. Håper litt på at legen kan høre etter hjertelyd, men det er vel ganske tidlig enda? Skal til legen om en to ukers tid, kommer da til å være i uke 9+5 :hjerte:

Endret av Sapphira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønnar eg godt at du vil! Ein blir meir engstelig etter ein sånn opplevelse, det veit eg alt om. :klem: Veldig kjekt at du har sett liv allerede, då er jo sjansane veldig store for at det går bra. :) Eg skal også bestilla ny UL-time, når eg er i veke 12. Synst det er fint å få sjekka at det er liv i veke 6-7. Og så få ein ny UL i veke 12, for å sjekka bl.a nakkefold, og sjå at alt ellers ser bra ut med fosteret. Så har eg pleid å også bestilla time til 3D-UL etter ordinær UL ein gang, fordi eg synst det er litt gøy å sjå babyen igjen. ;)

Hadde du forresten nokon tegn på at noko var gale, den gangen du mista? Masse lykke til på UL på tirsdag, det går sikkert kjempebra! :)

Hadde absolutt ingen symptomer bortsett fra ømme pupper, så følte at det var noe som ikke stemte, men hadde aldri vært gravid før så tenkte at jeg bare var heldig som følte meg helt som vanlig. Begynte å spotte ei uke før da, begynte jo å få en sterk mistanke da. Men hvis jeg sammenlikner med denne gangen, så ser jeg jo at livmoren ikke hadde vokst noe heller, for nå står den skikkelig ut.

Har kjempemasse symptomer denne gangen, pluss at vi har hørt hjertelyd, så tror alt er bra. Så er ikke så bekymret for at det ikke skal være liv lengre, nå har det vel gått over til at det skal være noe galt med fosteret. Er 12 uker i morgen, så var et bevisst valg av tidspunkt for UL, vil få en ordentlig sjekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å gå på UL i uke 12. Jeg vet ikke om det er fordi jeg er førstegangsfødende, men jeg er liksom innstilt på MA osv. Ingen indikasjoner til det, men mangelen på symptomer bekymrer meg veldig. Håper litt på at legen kan høre etter hjertelyd, men det er vel ganske tidlig enda? Skal til legen om en to ukers tid, kommer da til å være i uke 9+5 :hjerte:

Skal ikke skremme noen med min historie her :P Det er jo mange som ikke får symptomer da, så trenger jo ikke å være galt. Er bare siden jeg denne gangen har ALT av symptomer, så ser jeg jo kanskje sammenhengen med at det gikk galt. Håper alt går bra med oss alle :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, trist å høre ELuna og Mirabella76 :hug:

Jeg skal også til tidlig UL, litt av samme grunner som deg, Sapphira. Hører om så mange som mister i SA og MA at jeg ikke klarer å slå meg helt til ro selv om ingenting tyder på noe galt enn så lenge :) Blir nok i uke 10-11 med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELuna, synes vår historie er veldig lik. Opplevde nesten akkurat det samme, men jeg mistet i uke 8/9. Husker ikke helt hvordan det var jeg regnet da, men var vel 8 fullgåtte uker.

Hadde kun ømme bryster og trøtt/sliten. Denne gangen har jeg maaaaasse symptomer OG vi fikk se et bankende hjerte :)

Selv om fosteret var lite på UL, tror jeg virkelig det går bra denne gangen.

Ble satt tilbake en uke.

Mirabella, vi har vært på tidlig UL denne uka, og skal tilbake om 2 uker :) Får mange UL denne gangen siden jeg mistet, og helt sikkert pga sykdommen jeg har. Er risikosvangerskap :glare:

Flere som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på tidlig UL og har bestilt time, men dit måtte jeg ha henvisning så må snakke med legen. Hun jeg snakket med sa at det bruker ikke være noe problem for enten lege eller jm å skrive ut en henvisning om man er veldig bekymret. Tviler på at det er så lett egentlig, men håper jo :)

Jeg har hatt mye VONDT i magen siste uka, både øverst og nederst. Må innimellom stoppe opp så det er jo veldig ubehagelig. Tenker jo med en gang at jeg kanskje mister pga det. Av symptomer har jeg jo ømme bryster, hodepine og tretthet. Kvalmen har ikke vært til stede i dag, noe som jo er deilig. Samtidig liker jeg ikke at symptomene går vekk.. Håper så inderlig at vi slipper å oppleve å miste!

Men hvis jeg mister i uke 5 så begynner jeg vel å blø? Nei, nå må jeg slutte å tenke på dette faktisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tenkt å gå på UL i uke 12. Jeg vet ikke om det er fordi jeg er førstegangsfødende, men jeg er liksom innstilt på MA osv. Ingen indikasjoner til det, men mangelen på symptomer bekymrer meg veldig. Håper litt på at legen kan høre etter hjertelyd, men det er vel ganske tidlig enda? Skal til legen om en to ukers tid, kommer da til å være i uke 9+5 :hjerte:

Alt er sikkert i orden, er jo mange som ikkje har noko særlig med graviditetssymptom i starten. Men eg synst alltid det er greit å få ein tidlig UL, sånn for sikkerhets skyld. Så unngår ein iallfall å koma på ordinær Ul i veke 18, og få beskjed om at fosteret har vore dødt i veldig mange veker. Har høyrt om fleire som har opplevd det, og som har trudd at alt har vore i orden. Det må jo vera heilt forferdelig. Då er det bedre å finna ut av det tidlig, om det ikkje er liv.

Du får nok høyra hjertelyden på tidlig UL, det har iallfall eg fått før når eg har vore gravid. :) Men jordmor / lege lyttar ikkje etter hjertelyden før seinare i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt ingen symptomer bortsett fra ømme pupper, så følte at det var noe som ikke stemte, men hadde aldri vært gravid før så tenkte at jeg bare var heldig som følte meg helt som vanlig. Begynte å spotte ei uke før da, begynte jo å få en sterk mistanke da. Men hvis jeg sammenlikner med denne gangen, så ser jeg jo at livmoren ikke hadde vokst noe heller, for nå står den skikkelig ut.

Har kjempemasse symptomer denne gangen, pluss at vi har hørt hjertelyd, så tror alt er bra. Så er ikke så bekymret for at det ikke skal være liv lengre, nå har det vel gått over til at det skal være noe galt med fosteret. Er 12 uker i morgen, så var et bevisst valg av tidspunkt for UL, vil få en ordentlig sjekk :)

Huff, synst det høyrest litt skummelt ut at ein kan oppleva ein MA, sjølv om ein verken har mage/ryggsmerter eller tidlige blødningar. Eg hadde iallfall kraftige mage/ryggsmerter eit par gangar kort tid etter at eg testa positivt, så eg fekk mistanke om at noko var gale. Det med graviditetssymptom tidlig i svangerskapet, synst eg alltid er litt vanskelig å vurdera - om det er nomalt, eller om symptoma er for få.

Eg har aldri hatt særlig med graviditetssymptom i starten, når eg har vore gravid før. Eg har veldig lite graviditetssymptom foreløpig. Synst det er vanskelig å vurdera om det er som dei forrige gangane, eller om eg har mindre symptom denne gangen. Eg kjenner litt stikkingar i magen innimellom, og så synst eg at magen min har vore veldig oppblåst etter at eg vart gravid. Ellers merkar eg ingenting. Eg er derfor litt redd for at noko kan vera gale. samtidig så har eg heller ikkje hatt nokon mage/ryggsmerter, slik eg hadde forrige gang eg mista. Så eg har jo håp om at alt er bra, sjølv om eg har minimalt med graviditetssymptom.

Masse lykke til på ultralyd! :klem: Høyrest absolutt ut som om det står bra til med spiren din denne gangen. :)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, trist å høre ELuna og Mirabella76 :hug:

Jeg skal også til tidlig UL, litt av samme grunner som deg, Sapphira. Hører om så mange som mister i SA og MA at jeg ikke klarer å slå meg helt til ro selv om ingenting tyder på noe galt enn så lenge :) Blir nok i uke 10-11 med meg :)

Ja, det er trist når sånt skjer. :( Heldigvis klarte eg å bli gravid igjen (sjølv om det tok over 1 år), og då gjekk alt bra! :)

Lykke til på tidlig UL til deg og, Linde. :klem:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ELuna, synes vår historie er veldig lik. Opplevde nesten akkurat det samme, men jeg mistet i uke 8/9. Husker ikke helt hvordan det var jeg regnet da, men var vel 8 fullgåtte uker.

Hadde kun ømme bryster og trøtt/sliten. Denne gangen har jeg maaaaasse symptomer OG vi fikk se et bankende hjerte :)

Selv om fosteret var lite på UL, tror jeg virkelig det går bra denne gangen.

Ble satt tilbake en uke.

Mirabella, vi har vært på tidlig UL denne uka, og skal tilbake om 2 uker :) Får mange UL denne gangen siden jeg mistet, og helt sikkert pga sykdommen jeg har. Er risikosvangerskap :glare:

Flere som har det?

Skummelt at så mange av oss har opplevd å mista tidligare. :( Får berre kryssa fingrane for at det går bra med oss alle denne gangen. :Nikke: Må vera veldig godt å ha fått sett eit bankande hjerte på UL. :)

Eg er 38 år gammal, men det blir vel ikkje rekna som risikosvangerskap sjølv om ein er over 37, eller?

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på tidlig UL og har bestilt time, men dit måtte jeg ha henvisning så må snakke med legen. Hun jeg snakket med sa at det bruker ikke være noe problem for enten lege eller jm å skrive ut en henvisning om man er veldig bekymret. Tviler på at det er så lett egentlig, men håper jo :)

Jeg har hatt mye VONDT i magen siste uka, både øverst og nederst. Må innimellom stoppe opp så det er jo veldig ubehagelig. Tenker jo med en gang at jeg kanskje mister pga det. Av symptomer har jeg jo ømme bryster, hodepine og tretthet. Kvalmen har ikke vært til stede i dag, noe som jo er deilig. Samtidig liker jeg ikke at symptomene går vekk.. Håper så inderlig at vi slipper å oppleve å miste!

Men hvis jeg mister i uke 5 så begynner jeg vel å blø? Nei, nå må jeg slutte å tenke på dette faktisk!

Kva slags magesmerter er det du har då? Eg har mykje luftsmerter når eg er gravid. Det kan vera veldig vondt, men er heilt ufarlig. Men den gangen eg mista, kjente eg fleire gangar kraftige menssmerter i mage og rygg, og det var eit dårlig tegn. Så det spørs jo heilt kva slags magesmerter det er du kjenner.

Du treng ikkje begynna å blø med ein gang, sjølv om du mistar i veke 5, nei. Viss du opplever ein Missed abortion (MA), slik eg gjorde, så dør fosteret, men du blør det ikkje ut, iallfall ikkje med ein gang sånn som ved ein Spontanabort (SA).

Kryssar fingrane for at alt er bra med spiren din. :klem: Men eg ville absolutt ha bestilt time til tidlig UL, for å få vita sikkert om alt er bra. Du kan jo bestilla time ved privat klinikk / hos privat gynekolog. Det er sjølvsagt dyrare enn om du får henvisning frå lege, men då kan du få time veldig raskt, og slepper lang ventetid.

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags magesmerter er det du har då? Eg har mykje luftsmerter når eg er gravid. Det kan vera veldig vondt, men er heilt ufarlig. Men den gangen eg mista, kjente eg fleire gangar kraftige menssmerter i mage og rygg, og det var eit dårlig tegn. Så det spørs jo heilt kva slags magesmerter det er du kjenner.

Du treng ikkje begynna å blø med ein gang, sjølv om du mistar i veke 5, nei. Viss du opplever ein Missed abortion (MA), slik eg gjorde, så dør fosteret, men du blør det ikkje ut, iallfall ikkje med ein gang sånn som ved ein Spontanabort (SA).

Kryssar fingrane for at alt er bra med spiren din. :klem: Men eg ville absolutt ha bestilt time til tidlig UL, for å få vita sikkert om alt er bra. Du kan jo bestilla time ved privat klinikk / hos privat gynekolog. Det er sjølvsagt dyrare enn om du får henvisning frå lege, men då kan du få time veldig raskt, og slepper lang ventetid.

Kan kjennes ut som luftsmerter til tider. Men også mensensmerter. Jeg tåler jo ikke melk så av og til er bare magesmerter, magesmerter :P

Jeg skal til legen når jeg er i uke 8 så jeg klarer nok å vente til da tenker jeg :) Er ikke sånn hele tiden, eller hver dag. Det kommer innimellom. Er ikke veldig oppblåst heller, men lufter litt mer enn normalt :P

Krysser fingrene for at alt er bra og at alt går bra :)

Jeg drømte faktisk i natt at legen min hadde UL apparat på kontoret og at jeg fikk UL der :) Og da var det bankende hjerte. Eller skal jeg si hjerter? Var to i drømmen. Håper det er ett bankende hjerte der!

Vi har ikke råd til tidlig UL akkurat nå, så jeg håper på henvisning. Hvis ikke må vi faktisk bare vente til OUL. Akkurat nå som jeg er student så har vi ikke 1200-1600 å bare spytte ut en mnd =/ Tenkte at hvis jeg ikke får henvisning så kan jeg eventuelt ønske meg penger til det til bursdagen min. Har bursdag når jeg er ca 13 uker. Håper jeg kan ønske meg penger til vogn eller noe i stede da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er sikkert i orden, er jo mange som ikkje har noko særlig med graviditetssymptom i starten. Men eg synst alltid det er greit å få ein tidlig UL, sånn for sikkerhets skyld. Så unngår ein iallfall å koma på ordinær Ul i veke 18, og få beskjed om at fosteret har vore dødt i veldig mange veker. Har høyrt om fleire som har opplevd det, og som har trudd at alt har vore i orden. Det må jo vera heilt forferdelig. Då er det bedre å finna ut av det tidlig, om det ikkje er liv.

Du får nok høyra hjertelyden på tidlig UL, det har iallfall eg fått før når eg har vore gravid. :) Men jordmor / lege lyttar ikkje etter hjertelyden før seinare i svangerskapet.

Takk for betryggende svar :klem: Vi har bestemt oss for tidlig UL i uke 12, så det blir spennende å se. Jeg føler meg jo gravid, selv om jeg har få symptomer, så jeg håper det bare er nerver her. Tror jeg har lest litt for mange "skrekk" historier :sjokkert:

Shoppedilla, koster virkelig tidlig UL der du bor så mye? Her koster det 600,- :danse: Hadde aldri vurdert det hvis det var så dyrt, tror jeg. Jeg er også student.

Idag har jeg møtt mammaen min, og det var kjempekoselig :hug: Vi snakket masse om baby og hva planene er framover. Gleder meg så mye til å bli mamma selv :rodmer:

Endret av Sapphira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...