Gå til innhold

Mye egg til overs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har myyyye egg til overs. Hva kan jeg bruke de til?



Anonymous poster hash: 578aa...312
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omelett, pannekaker, koke dem og spise på skiven



Anonymous poster hash: 96542...268
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardkokt egg på skive, omelett, kaker du kan ha i fryseren, speilegg. Husk at egg varer flere måneder etter best før datoen hvis du oppbevarer de i kjøleskap og snur pakken en gang i uka

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snur du pakka?

Fordi hvis eggene får stå helt i ro vil eggeplommen over tid (2-3 måneder) bevege seg ned mot bunnen av egget og sette seg fast. Da blir det fortere mindre delikate. Hvis eggene blir snudd rekker ikke plomma å treffe bunnen. Etter en måned over dato er det kanskje lurt å snu eggene oftere, for hviten blir mer tyntflytende. Før snudde jeg ett og ett egg, men så ble jeg fortalt at eggepakken står veldig godt begge veier, så nå snur jeg bare hele pakken.

Ikke at det egentlig er nødvendig for meg, for den eneste gangen en eggepakke ble så gammel hos meg var den en uke over datoen da jeg fikk den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt tips nå til jul: plommene koker du og bruker i berlinerkranser, hvittene lager du marengs av :) Men du må da selvsagt skille de først :) Eventuelt lager du majones av plommene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne retten her er knallgod, og det går endel egg til den. Bruker å lage den til middag, og tar den med kald til lunsj dagen etter:

Kutt opp 1 pakke bacon i strimler og legg i ei lita langpanne sammen med noen klatter smør (ca 50g). Stek på 225g midt i ovnen til baconet er sprøstekt.

Mens det stekes så visp sammen

8 egg

250g cottage cheese

1dl fløte

litt pepper

Kutt opp 150g hvit, fast ost (jarlsberg er godt) i terninger.

Ta langpanna ut av ovnen når baconet er ferdig. Strø ostebiter over og tøm eggeblandingen over. Putt tilbake i ovnen til retten er gylden og ferdigstekt.

Edit skriveleif, oppdaget det først nå... baken liksom, skulle jo være bacon :fnise:

Endret av skruf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pai(5-6 egg)

Eggnog(5-6 egg)

Omelett(nevnt flere ganger ser jeg)

Lemon curd(4 egg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...