Gå til innhold

Hvor mye alkohol?


lostinthoughts

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor mye alkohol dere regner som "normalt"/ akseptabelt? Ser såklart bort fra avholds..men hvor mye og hvor ofte drikker dere?

Selv er jeg sykepleier, jobber turnus og har et avslappet forhold til alkohol, kan ta meg et glass hvitvin til middagen, til en god film eller rett og slett for å drømme seg vekk fra en virkelighet bestående av bekymringer om økonomi og hverdagen generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mer av den typen som drikker alkohol i sosiale sammenhenger, fest, felles middager, evt venninnekvelder etc. Drikker ikke alkohol alene så kan gå gå over 1 mnd mellom hver gang jeg drikker, mens andre ganger kan det bli nesten hver helg (over en kort periode)

Selv om jeg ikke drikker så mye, så setter jeg ikke grenser for andre. men når jeg var samboer, syntes jeg det ble litt i det meste laget når han drakk, 1og 3 øl flere kvelder i uken, gjerne uten noen andre grunner enn at han skulle slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Jeg drikker nesten aldri alkohol. Drikker bare når jeg har som mål å bli full, altså på fester (som jeg ikke er ofte på). Har funnet ut av en ting, man kan nesten drikke så mye man føler for bare man ikke drikker sprit! Drikker man spirit = over og ut. En dårlig ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt ta meg et glass rødvin i ny og ne, om det så er en tirsdagskveld eller en fredag.

Setter meg foran peisen med ei bok og et glass vin, i badekaret med et glass vin på kanten, ost, kjeks&vin sammen med mannen min på en helt vanlig onsdag osv.. Aldri snakk om mengder.

Er så og si aldri på fest, og kan ikke huske sist jeg drakk meg full, det er evigheter siden. Ut på byen gidder jeg ikke, men av og til blir det vinkvelder med venninner.

Da jeg var yngre og før jeg fikk barn så var det mere full fest fredager og lørdager, men det har endret seg med årene. Nå er alkohol mere kos kontra et middel for å bli sørpepæredritings.

Edit;

Jobber også turnus, så mange helger går bort i jobbing. Har jeg eller mannen min arbeidshelg så kan vi godt kose oss med vin og noe godt å spise torsdagskvelden istedet for helga.

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name="skruf" post="15262199" timestamp="1413568298

Jobber også turnus, så mange helger går bort i jobbing. Har jeg eller mannen min arbeidshelg så kan vi godt kose oss med vin og noe godt å spise torsdagskvelden istedet for helga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit med en med-turnus'er! Liker godt å ha helg midt i uka hvis det er jobbehelg på gang ja, men blir gjerne et par glass mer enn bare to da..

Vi har en slags torsdagstradisjon hvis en av oss jobber helg; da deler vi ei flaske vin og dekker opp med gode oster og kjeks :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker en flaske whisky i uken, og seks øl.

Sikkert ikke sunt, men fordeler jevnt, og er aldri full.

Heller det enn å drikke tolv øl på en lørdag og spy i buskene.



Anonymous poster hash: c6c55...1ee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

drikker lite, men tar meg en pils eller et par glass vin når jeg skulle føle for det :) gjerne på onsdag! men drikker meg kanskje full 3 ganger i året ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhjørning

Jeg drikker veldig sjeldent, kun 1-2 cider om jeg skal ut på byen og noen ganger kan jeg kose meg med en cider. Nå er det kanskje hver 3-4mnd, men om sommeren er det litt oftere. Men hva jeg ser på som normalt.. Altså, så lenge man ikke blir overstadig beruset hele tiden ser jeg på det meste som normalt. Det er ikke særlig sunt men om noen velger å ta 1-4 øl/vinglass (nesten) hver dag for å kose seg er det opp til dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på fest (som ikke er så ofte) så drikker jeg til jeg er godt brisen. Etter en hvitvins flaske er jeg godt brisen og da drikker jeg vann eller brus resten av kvelden :)

Ellers kan jeg godt ta vin til maten i helgene og ta et glass vin mens jeg ligger i badekaret.

Anonymous poster hash: c6d9e...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg taaler ganske lite, saa det som regnes som "normalt" for andre er gjerne "veldig mye" for meg. Egentlig vanskelig aa beregne.. men etter en stor drink pluss en cider eller to saa er jeg i rimelig godt humoer.

Endret av Fnisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt drikke et stort glass rødvin på mandag til en god bok, ta med et glass vin i badekaret eller la ettermiddagskaffen med en venninne bli til to glass på en torsdag. Har et veldig avslappet forhold til alkohol, og det har også min samboer. Til gjengjeld drikker jeg aldri shots, og kan ikke huske sist jeg var full egentlig, og drinker er en ytterst sjelden gang. Vin er godt, og det gjør matopplevelsen bedre, og jeg ser ingenting i veien med å nyte litt vin eller øl hvis man ønsker det. Samtidig trener jeg 4-5 dager i uken, går lang tur med hunden annenhver dag (samboer går motsatte dager), jobber og har et normalt sosialt liv. Et glass vin er kos, avslapning, markering, det er ingen grunn tl å ha dårlig samvittighet :)



Anonymous poster hash: f6ad1...e54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest daisydaisy

Drikker ikke hver helg, men det kan bli noen fester hver 2. eller 4. helg f.eks., og da drikker jeg enten øl, vin eller sprit. Blir som regel veldig full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ta meg et glass vin eller en drink om kvelden eller til maten. En sjelden gang i blant når vi går ut (hver 2. eller 3. mnd) blir det 6-7 glass vin eller 3-4 drinker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobber også turnus.

Har ikke tradisjon for å "drikke på helg", da helg likeså kan være på en tirsdag...

Derfor blir det kanskje et halvt til ett glass en til to ganger uka. Gjerne etter kveldsvakt.

Er sjeldent på fest. To år siden sist. Men da drikker jeg kanskje 2-3glass rødvin samt 1sterk en (eks cognac), evt en longdrink utpå natta. Det holder meg godt gående i mange timer (7t antar jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sær på alkohol, samt vokst opp med dårlig alkoholkultur. (Alkoholikere i generasjoner..) Så jeg drikker gjerne når det er fest, og ikke så mye bare for "kosens skyld".. En øl i sola på sommeren, derimot..

Anonymous poster hash: 12977...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte alkohol 5-7 dager i uken, men aldri mye av gangen, en til to enheter. Jeg er vokst opp med at voksne drikker øl/vin til mat, og kommer nok til å videreføre det til mine barn.

Anonymous poster hash: 75a82...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...