Gå til innhold

Noen som vil dele noen gode indiske oppskrifter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kylling i grønn karri

Tid: 30 minutter

4 porsoner

Du trenger:

1 kylling

3 ss solsikkeolje

1-2 ts grønn karripasta etter smak (svært sterk)

0,5 l. kokosmelk

0,5 l. kyllingbuljong eller kraft

3 ss fiskesaus

2 ss palmesukker

125 g bambusskudd i små biter

1/2 aubergin

3 røde chilier i strimler

7 kafirlimeblader

1 bunt thaibasilikum, hakket

Del kyllingen i 8 stykker. Varm oljen i en wok. Fres karripastaen i 30 sekunder. Skru ned varmen og ha i kyllingstykkene. Fres dem gyldne. Ha i kokosmelk og buljong. La blandingen småkoke i 15 minutter. Rør av og til. Bland i fiskesaus og sukker. Ha i bambusskudd, aubergin og chili. La det hele koke i 5 minutter. Ta woken av varmen og tilsett kafirlimeblader og basilikum. Serveres med ris.

Anonymous poster hash: a5ae1...406

Denne er ikke indisk, men sikkert en god curry. Det er flere ingredienser på listen som indikerer at denne stammer fra et annet kjøkken. Fiskesaus og bambusskudd er jo tydelige tegn, men mest av alt basilikum, særlig thaibasilikum, indikerer at dette ikke er en indisk rett.

Anonymous poster hash: 09ad6...832

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er ikke indisk, men sikkert en god curry. Det er flere ingredienser på listen som indikerer at denne stammer fra et annet kjøkken. Fiskesaus og bambusskudd er jo tydelige tegn, men mest av alt basilikum, særlig thaibasilikum, indikerer at dette ikke er en indisk rett.

Anonymous poster hash: 09ad6...832

I thai retter bruker man ofte fiskesaus, :-) TS

Anonymous poster hash: 9ba6f...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I thai retter bruker man ofte fiskesaus, :-) TS Anonymous poster hash: 9ba6f...538

Ja, det er jo det jeg forsøker å si. Ergo passer den retten ikke helt inn i denne spesifikke tråden.

Anonymous poster hash: 09ad6...832

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tusen takk for tipset. Laget det i dag. Knallgodt :)

Så bra :-D Laget det også idag, med gresk yoghurt til familien - kjempegodt :D hadde litt hakkede tomater i yoghurtblandingen og! Tror det er veldig godt om man tilsetter champignon og løk og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Til 4 personer:

- 4-6 kyllingfileter, avg av størrelse, kuttes opp og stekes et par minutter i panna

- 2 hvitløksfedd, 1 paprika, 1/2løk glaseres og legges i ildfast form sammen med kyllkngen

- 1 boks matfløte, 1 glass mango chutney, 2 ts karri og 2 ts red curry røres sammen og legges over i den ildfaste formen

Stekes på 200 grader i 30 min, mot slutten av steketiden kan du strø over en pose cashewnøtter.

Serveres med ris :) favorittmaten min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg lager indisk, som er rimelig ofte, splitter jeg tørt og ferskt krydder, og behandler de hver for seg før jeg slår de sammen i pannen.

Tørt krydder (ergo alt av tørt og malt pulver) steker jeg over svak varme i et par minutter (må ikke bli brent).

Ferskt krydder (løk, hvitløk, revet ingefærrot og chili) kjører jeg sammen i blender til en tykk blanding, og tilsetter krydderet som allerede har stekt litt i pannen. Deretter fortsetter jeg med å tilsette andre ting, som i all hovedsak enten er hakkede tomater og vann/kraft eller vann/kraft og litt kokosnøtt-produkter og kanskje f.eks. spinat (Saag, veldig nam). Jeg ser det er mye fløte og youghurt ute å går i den dagligdagse måten å lage "indisk" på, men hovedbestandelene i faktisk indisk saus er løk, krydder, vann/kraft og tomat eller kokos (kanskje en anelse yoghurt). Ikke en halv-liter fløte.

Anonymous poster hash: 09ad6...832

Takk for info :-) Har du noen gode oppskrifter med Saag og kylling? Bør jeg bruke fersk spinat, eller spinat i boks som de selger på innvandrerbutikkene ? :-) Ts

Anonymous poster hash: 9ba6f...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anbefalt denne av en bruker her inne for et par år siden, og den lages fortsatt her hjemme med jevne mellomrom :)

http://www.taste.com.au/recipes/14107/lentil+dhal

Det er så godt, men jeg har aldri lagd det selv. Ønsker å prøve det, men jeg er litt usikker på hvilke linser jeg skal bruke og hvor fremgangsmåten er. Jeg finner masse gode oppskrifter på engelsk, men forsår dessverre veldig lite. :( TS

Anonymous poster hash: 9ba6f...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det er så godt, men jeg har aldri lagd det selv. Ønsker å prøve det, men jeg er litt usikker på hvilke linser jeg skal bruke og hvor fremgangsmåten er. Jeg finner masse gode oppskrifter på engelsk, men forsår dessverre veldig lite. :( TS

Anonymous poster hash: 9ba6f...538

Det kommer du fort inn i når du blir vant til å lese engelske oppskrifter. :)

Jeg foretrekker røde linser, men du kan bruke det du har tilgjengelig. De er litt forskjellige på smak. Kjøper sånne som ikke er ferdigkokte. Bama har i butikker med godt utvalg, hvis ikke fås det i etniske butikker.

Ginger - fersk ingefær, bay leaves - laurbærblader, cinnamon stick - kanelstang, turmeric - gurkemeie, cumin - spisskummen.

Du får tak i de fleste av disse tingene i dagligvare med godt utvalg eller etniske butikker. Og har du først disse tingene i skapet, så har du alltid noe å lage, og må ikke ut for å handle. :)

Denne oppskriften er også veldig enkel og var en av de første jeg startet med da jeg begynte å lage mat fra bunnen. Tror ikke du kan feile på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer du fort inn i når du blir vant til å lese engelske oppskrifter. :)

Jeg foretrekker røde linser, men du kan bruke det du har tilgjengelig. De er litt forskjellige på smak. Kjøper sånne som ikke er ferdigkokte. Bama har i butikker med godt utvalg, hvis ikke fås det i etniske butikker.

Ginger - fersk ingefær, bay leaves - laurbærblader, cinnamon stick - kanelstang, turmeric - gurkemeie, cumin - spisskummen.

Du får tak i de fleste av disse tingene i dagligvare med godt utvalg eller etniske butikker. Og har du først disse tingene i skapet, så har du alltid noe å lage, og må ikke ut for å handle. :)

Denne oppskriften er også veldig enkel og var en av de første jeg startet med da jeg begynte å lage mat fra bunnen. Tror ikke du kan feile på den. :)

Tusen takk, helldigvis så har jeg mye av disse kryddrene i skapet.

Eneste som blir en utfordring er de røde linsene. Skal de kokes på forhånd? Hvordan ser jeg når de er ferdig kokt? :)

Jeg er egentlig nybygger på kjøkkenet. Ts :rolleyes:

Anonymous poster hash: 9ba6f...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Tusen takk, helldigvis så har jeg mye av disse kryddrene i skapet.

Eneste som blir en utfordring er de røde linsene. Skal de kokes på forhånd? Hvordan ser jeg når de er ferdig kokt? :)

Jeg er egentlig nybygger på kjøkkenet. Ts :rolleyes:

Anonymous poster hash: 9ba6f...538

Alle starter som nybegynnere. :) Du har linsene (altså sånne tørre i pose, ikke ferdigkokte fra boks) oppi sammen med kaldt vann, ingefær, laurbærblader og kanelstang og koker opp dette, før du skrur ned plata så den bare småkoker. Det står 10-12 min i oppskriften med koking, men det tar noen ganger opp til 20 min, kommer litt an på linsene. Når de ikke lenger er harde, er de ferdige. Det gjør ikke noe om du koker dem for mye heller, det eneste som skjer er at de blir grøtete og kan bli litt tørrere.

Velger du å bruke ferdigkokte, er det bare å varme det opp, så det er jo enda enklere (om ikke like godt). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle starter som nybegynnere. :) Du har linsene (altså sånne tørre i pose, ikke ferdigkokte fra boks) oppi sammen med kaldt vann, ingefær, laurbærblader og kanelstang og koker opp dette, før du skrur ned plata så den bare småkoker. Det står 10-12 min i oppskriften med koking, men det tar noen ganger opp til 20 min, kommer litt an på linsene. Når de ikke lenger er harde, er de ferdige. Det gjør ikke noe om du koker dem for mye heller, det eneste som skjer er at de blir grøtete og kan bli litt tørrere.

Velger du å bruke ferdigkokte, er det bare å varme det opp, så det er jo enda enklere (om ikke like godt). :)

Tusen takk.

Jeg kjøpte de røde linsene, er de ferdigkokte? :-) Beklager for masse spørmål. Ts

Anonymous poster hash: 9ba6f...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Tusen takk.

Jeg kjøpte de røde linsene, er de ferdigkokte? :-) Beklager for masse spørmål. Ts

Anonymous poster hash: 9ba6f...538

Er de tørre i pose (= ikke kokte), eller ligger de i vann på boks/eske (=ferdigkokte)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er tørre i en pose som er kjøpt på Grønland i Oslo. Jeg regner med at det er ikke kokte :-) Tusen takk for hjelpen :-)



Anonymous poster hash: 9ba6f...538
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de tørre i pose (= ikke kokte), eller ligger de i vann på boks/eske (=ferdigkokte)?

Hvor mye vann bruker man da? :)

Anonymous poster hash: 9ba6f...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...