Gå til innhold

Innholdet i karbonadedeig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Lady-M

Ganske håpløst å sammenligne dine eksempler med mat.

Det som kommer frem her, er hvor lite kunnskap det er blandt unge om hva de egentlig putter i munnen. Det er jo litt rart at et menneske som har spist kjøtt lenge og synes dette er godt, plutselig synes dette er ekkelt fordi h*n får vite at det er muskler.

Det er ikke meningen å le av personen som ikke vet at kjøtt er muskler, men jeg synes det er helt utrolig at dette ikke er allmenkunnskap. Det er jo temmelig innlysende, det er ikke noe man trenger å lære. Man trenger bare litt logisk tenkning. :wink: Men hovedinnleggeren er nok ikke alene om å ikke sitte inne med denne kunnskapen, har hørt mange lignende eksempler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle har vel lært noe anatomi på skolen? Ihvertfall om menneskekroppen? Man lærte vel ikke noe om noe som het "kjøtt" da? Hva skulle "kjøtt" egentlig være? Hvor sitter det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På vår skole..

På vår barneskole og ungdomsskole lærte vi og omtalte alt som "kjøtt". Vi snakket ikke om at dette er pr.definisjon MUSKLER.

På skolekjøkkenet/heimkunnskap og i biologi-timene på gymnaset snakket vi alle om pølser, karbonadedeig, kjøttdeig, kalkun, kylling og karbonadekaker som "kjøtt". Ingen nevnte ordet "muskler".

Vi lærte at dyr har sener, brusk og muskler akkurat som oss mennesker, men at vi "spiser kjøttet" som er "rent".

Mange tenker på "kjøtt" som det rene på dyret vi spiser som er fritt for brusk, muskel-knuter og bein.

:) PS! Jeg kan ikke forstå at dere ikke er inneforstått med dette fenomenet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på de skolene som virkelig ikke har lært ungene at kjøtt er muskler og vica versa.

Og til deg gjest; å vite hva du spiser er da mye viktigere enn hvor mange verk Mozart skrev!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tja..

Hmmm...det er fortsatt endel mennesker her som ennå ikke forstår forskjellen:

Teoretisk kunnskap: kjøtt ER "muskler"

Praktisk viten: "vi spiser ikke muskler, vi spiser kjøtt"

Har dere ikke lært å skille mellom fakta-viten og psykologiske faktorer ved mat?

1) Hvor viktig er det at folk vet hva kjøttet kalles? Hva går folk glipp av her i verden hvis de ikke omtaler kjøtt som body-builder-muskler?

(Ikke matkunnskaper generelt, men kun kjøtt= muskler) Så lenge man vet hvor mye karbohydrater, proteiner og fett "kjøtt" inneholder er det vel dette som er avgjørende for "kunnskaper om hva man putter i seg" fremfor hva det korrekte ordet for "kjøtt" er?!

2) Hva som er mest viktig av hvor mange verker en komponist skrev, versus kunnskapen om at "kjøtt er et annet ord for muskler" er vel høyst subjektiv, skulle jeg tro. Det er vel opp til de enkelte lærere og foreldre og vektlegge viktigheten av det, og hos det enkelte individ.

3) Jeg synes det er likegyldig hvorvidt man kaller kjøtt for "kjøtt" eller "muskler" så lenge man vet hva slags næringsstoffer denne maten har. Det er vel det som er formålet?

På KG har jentene ofte en tendens til å henge seg opp i helt feil ting, som sporer totalt av debatten. Og de som ikke gidder å debattere kjøtt på denne måten kan jo bare la være?

De er mange faktorer å ta hensyn til her: psykologiske og kulturelle- og ikke minst individuelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Hva som er mest viktig av hvor mange verker en komponist skrev, versus kunnskapen om at "kjøtt er et annet ord for muskler" er vel høyst subjektiv, skulle jeg tro. Det er vel opp til de enkelte lærere og foreldre og vektlegge viktigheten av det, og hos det enkelte individ.  

Ja, det kan jo alltids være noen der ute som setter mozart høyere enn helse og det de putter i munnen :roll:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Teskjeer?

Ja, og det er alltid noen som må ha ting inn med teskjeer...

Såvidt jeg ser over her, blir det fokusert på næringsinnholdet i "kjøttet". Er ikke dette "å vite hva man putter i munnen" da?

Da er man jo ikke kunnskapsløs, hvis man vet næringsinnholdet på hva man putter i seg.

Herregud...et aldri så lite kurs i Examen Philosophicum ville ha gjort seg for enkelte her! Et kurs i retorikk: den teoretiske betydningen og den faktiske innholdsbetydningen....

Lykke til videre du Lilleputt.....med å studere.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spm til gjest..

hvor på dyrekroppen ville "kjøttet" være? Er det ett eget lite lager som dem bare får tilgang på etter at dyret er dødt?

Dette er ikke snakk om bare allmennkunnskap, men ren skjær logikk.

Virker som om det er fler og fler mennesker her i verden som mener at kjøtt er noe som kommer ifra hyllene på supermarkedet. Utrolig at folk ikke kobler. Du har bondegårder med dyr, du har slakterier, og så har du butikker hvor dem selger kjøtt...burde være en klar kobling der om du spør meg.

Virker som om en del begynner å bli som personen i denne dilbert stripa

http://www.vg.no/grafikk/dilbert/dilbert-2...-2004-05-11.gif

Til deg som ikke visste at kjøtt var muskler...lykke til videre i livet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kine 37

Jeg stikker innom kjøttdebatten jeg også :ler:

Jeg visste faktisk heller ikke at "kjøtt" = muskler og vi har hatt normal undervisning på skolen.

Men jeg fikk ikke inntrykk av at gjest ikke visste at kjøttet i butikken stammer fra dyr..men at alt kjøtt på et dyr ikke kan kalles muskler (?)

Vel, jeg synes det høres logisk ut det gjest sier jeg! Gor alt kjøttet på oksen er jo ikke muskler! Mye av det er bare "kjøtt", altså fritt for muskel-knuter! Og det var vel det gjest mente(?)

Ikke uvanlig det da, og tenke slik omkring dyr..ALLE vet jo det, men mange liker ikke at det er slik :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gor alt kjøttet på oksen er jo ikke muskler! Mye av det er bare "kjøtt"' date=' altså fritt for muskel-knuter! [/quote']

Kjøttet er muskler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså:

Konklusjonen på denne tråden er at kjøtt er muskler.

Dette gjelder alltid, uansett om det kommer fra okse, ku, kylling, fisk, reker, gris osv. rent kjøtt er også muskler.

Spis og vær glad alle sammen :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi spiser er muskler, fett, brusk, innmat, sener - alt på et dyr har en funksjon. Kjøtt, skulle det være noe som skaperen fylte dyret opp med fordi det ble et tomrom, eller? Det er IKKE NOE på et dyr eller menneske som "bare er kjøtt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tenk dere et menneske:

-Hjertet er en muskel

-Hjernen er en muskel

Tenk dere en okse:

-Hjertet er en muskel

-Ved bena øverst er det kraftige muskler på oksen

Hvis vi tenker KJØTT og hva det er på disse to eksemplene, sier vi gjerne at vi spiser "det rene kjøttet"/filetene: det som er renest mulig fritt for "grums".

Vi spiser altså ikke muskelen "hjertet" når vi bestiller en indrefilet.

Jeg ser derfor at endel folk her misforstår litt av det egentlige spørsmålet. Det hele blir et definisjons-spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk dere et menneske:

-Hjertet er en muskel

-Hjernen er en muskel

Hjernen er en muskel? :hoho: Denne tråden blir bare morsommere og morsommere...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Ok...det avgjorde det hele.

Fra og med i dag rører ikke jeg kjøtt fra kuer og okser mer!

Det er så ekkelt og barbarisk.

Neihei? Som vegetarianer kan jeg ikke si at jeg ser noe forskjell på ku/oksekjøtt i forhold til annet. Hvorfor er en ting mer barbarisk en noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjernen er en muskel? :hoho: Denne tråden blir bare morsommere og morsommere...

:hoho:

Tenk at folk er så lite opplyste. Dette er skremmende! Som nevnt over i tråden, hvorfor putter folk ting de ikke aner hva er i kjeften? :roll:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min skole i Oslo lærte vi at egg er muskler fordi det er proteiner i de.

Kanskje ganske mye er muskler uten at vi vet om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min skole i Oslo lærte vi at egg er muskler fordi det er proteiner i de.

:o

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musklene består av muskelceller som trekker seg kraftig sammen når de får en nerveimpuls. Musklene stabiliserer, bøyer og retter ut leddene. De er festet til skjelettet med sener, som overfører kraften mellom muskel og knokkel.

Kilde: Lommelegen.no

Tror ikke egg kommer med under denne betegnelsen, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...