Gå til innhold

Ditt beste (hjemmelagde) pizzafyll?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tulse

Heisann!

Nå er jeg innmari lei av at hjemmelaget pizza alltid skal innbære at fyllet er den evinnelige kjøttdeig-løk-tomatblandingen, men enkelte lokale variasjoner. Det er godt det altså, men...

Noen som har forslag på annet fyll/oppskrifter/måter å gjøre ting på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager pizzafyll av det jeg har - en eller annen blanding av kjøttdeig, pølser, skinke, peperoni eller bacon. Bruker som regel to forskjellige kjøtttyper.

I tillegg bruker jeg en boks tomater, løk og hvitløk. Ofte har jeg mais, paprika og/eller stekt sopp (fersk - ikke boks) på.

Har også prøvd tacopizza. Blandet kjøttdeigen med tacokrydder og la noen nacochips på pizzaen - ble kjempe godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage en vanlig tomatsaus som smøres på pizzabunnen og så legger jeg på akkurat det jeg vil. Marinert kylling, mais, oliven, sopp og løk er en favoritt her i huset. Tomatsausen lager jeg ved å frese hakket løk og hvitløk (og noen ganger også chili) og tilsett en boks hakkede tomater, et par spiseskjeer tomatpuré, litt salt, litt sukker, pepper, laurbærblad, oregano og basilikum. Så får det putre en halvtimes tid før jeg fisker ut laurbærbladet og moser alt med stavmikser. Nok til 2 pizzaer.

Andre forslag til fyll:

* tomatsaus, revet squash, tomatskiver, champignonskiver, tynne skiver kokt laks, ost

* hakkede soltørkede tomater + hakkede oliven blandes i pizzadeigen, tomatsaus, strimlet endivesalat, strimlet avocado, røkt skinke, blåmuggost

* tomatsaus, strimlet kalkunpålegg, champignon, reker, artisjokkhjerter, sorte oliven, revet ost

* karrisaus (Uncle Ben), purre, reker, kylling, mais, paprika, champignon, revet ost

* tomatsaus, scampi, purre, hvitløk, blåmuggost, oregano, koriander

* tomatsaus, hvitløk, rødløk, champignon, parmaskinke, spinat, ruccola, vårløk, tomat, basilikum, mozzarella, parmesan

* kyllingbiter marinert i 2 ss peanøttsmør, 1 ss limesaft, 1 ss soyasaus, 3 ss melk, 1 hakket rød chili og 1 hakket hvitløksfedd (ca 30 minutter). Tomatsaus, kyllingstrimlene, hakket vårløk, øs marinaden over, ost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet-biter, sursøt saus (fra glass), blåmuggost og vanlig ost. Namm...

Eller kjøttdeigpizza med tacokrydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saus av hermetisk hakket tomat, hakket løk og hvitløk og tomatpuré i bunnen. Kyllingfilet stekt i biter surret i fajitasaus (to pakker) med mais, ananas og ost på. Server med rømme og salsa. Nammis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Hva jeg synes er best varierer veldig. Sist hadde jeg suksess med tynn bunn, tomatpure, ost, tacokrydret kjøttdeig, mais, ananas, rå løk og bittelitt mer ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kurt fra Trondheim
Jeg lager pizzafyll av det jeg har - en eller annen blanding av kjøttdeig, pølser, skinke, peperoni eller bacon. Bruker som regel to forskjellige kjøtttyper.

I tillegg bruker jeg en boks tomater, løk og hvitløk. Ofte har jeg mais, paprika og/eller stekt sopp (fersk - ikke boks) på.

Har også prøvd tacopizza. Blandet kjøttdeigen med tacokrydder og la noen nacochips på pizzaen - ble kjempe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg har laget "norsk" pizza, gitt, fikk lyst på vår familiespesial... Den består av en litt carbonara-aktig saus smurt på bunnen (godt bacon (for min del betyr det tørrsaltet), fersk champignon, litt mel for å jevne, fløte til passe konsistens, krydres med salt, pepper og litt krydderurter), friske tomater i skiver over og til slutt ost på toppen. Den er ganske annerledes, men er alltid en stor suksess blant gjester. :) Baconet kan forøvrig med hell byttes ut med kylling (enten opprevet grillkylling eller stekte, kalde fileter i biter), da tilsetter jeg som regel en god slump curry (pulver) i sausen i stedet for krydderurter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager ofte hjemmelaget pizza, med mye forskjellig fyll, men den som slår best an og er enklest å lage, er taco-pizzaen.

Til en stor langpanne-pizza bruker vi:

1 glass Chunky salsa underst

400-500g kjøttdeig, krydret med en pose tacomix/-krydder

løk i ringer

sopp i skiver

maiskorn

tomat i skiver

ost

og så strør vi litt grovknuste tortillachips over :)

Namnam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens beste pizza har jeg lært av en innsatt, mens jeg jobbet som fengselsbetjent :fnise:

hakka tomater med basilikum og hvitløk blandes med dolmiosaus. 50/50.

Stryk dette utover deigen. Ha på ost.

Legg biffbiter her og der, sammen med løk, champingjong, paprika, litt chili og hvitløk om du liker den spicy.

Topp med noen biter bacon.

Nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mamma og jeg brukte å lage pizza som var kjempegod. men veldig mild på smak.

brun kjøttdeig, ha i løk, paprika, ha i ketsjup og senep til saus(tomatsmak fra ketsjup og krydder og pepper fra sennepen) krdre etter smak. ofte litt oregano og pepper salt og alt etter smak og det man har for hånden. på pizzaen legger man fyllet og strør over med tørkede kantareller (som har ligget i bløt)

og til de som ikke like ketsjup, " det smaker ikke ketsjup av fyllet" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest Lill Iren

Jeg har utforsket litt forskjellige ting når det kommer til pizzafyll og har vært innom det meste, men er det en pizza jeg er forelsket i så er det denne med kylling fyll.

ingredienser:

ca 3 kyllingfileter

en bog skinkeboks

kylling marinade

tomatpurre og ketshup blandet

og en løk.

Jeg tar først og kutter opp kyllingfileetene i små biter, så putter jeg alt i en plastpose hvor jeg også heller marinaden over det, jeg legger det i posen ca 10 - 15 minutter, men det trengs egentlig ikke.

Så kutter jeg opp skinkeboksen i små terninger, og det samme gjør jeg med løken.

På pizza bunnen lager jeg en blanding av tomatpurre og idun ketshup, siden jeg syntest at en hel boks med tomatpurre blir litt for sur for meg.

Etter dette hiver jeg på den marinerte kyllingen, skinken og løken.

Og topper det med norvegia ost. Og selfølgelig oregano, pizzakrydder og grillkrydder på toppen.

Følger du denne oppskriften skal jeg love deg at du får en utrolig pizza opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kjøttdeig med tacokrydder, sopp, mais og løk. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Erik

Jeg lager aldri "pizzafyll", men jeg lager en tomatsaus som jeg smører på pizzabunnene, og så setter jeg sammen den pizzaen jeg helst vil ha akkurat når jeg lager den.

Her er en pizza med spekeskinke og artisjokkhjerter, men den kan jo varieres i det uendelige.

Hva med:

Skinke og sjampiser?

En margaritha med bare mozarella, og basilikum?

Paprika og marinert biffkjøtt ( legg på ustekte strimler som steker med pizzaen)

Eller en som ikke akkurat en min favoritt, pepperoni og ananas.

Lager du små bunner og egen saus kan alle bestemme sin egen pizza.

Innlegget er endret iht KGs regler.

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lager tomatsaus selv. Enten en lett en av hermetiske tomater, litt tomatpuré, hvitløk, urter, salt, pepper og litt sukker, eller en som tar litt lengre tid. Da steker jeg hakka løk og hvitløk først, har i gulrøtter og stangselleri, hermetiske tomater, litt tomatpuré, urter, salt, pepper, litt chili, grønnsaksbuljong(bare pulver) og litt sukker. Dette går igjennom stavmikseren etterpå. Pleier å lage litt ekstra mye av denne som jeg fryser.

Ellers liker jeg pizzaen enkel. Liker best å toppe halvparten med cheddar, norvegia, plommetomater og rista pinjekjerner. Evnt. quornbiter eller quornfarse som krydres og stekes på forhånd. Den andre halvparten er mannen sin. Den inneholder norvegia, mais, purre, paprika og ananas. Og en hjemmelaga hvitløksrømme ved siden av er viktig :)

Noe jeg ikke helt forstår er hvorfor noen velger å ha tomatpuré istedet for annen saus på pizzaen?

Det er sinnsykt surt, sterkt og ikke noe godt. Det skal jo egentlig brukes som krydder. Og en skikkelig tomatsaus er alfa og omega for pizzaen.

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fisk

Når jeg vil ha en pizza utenom det vanlige blir det gjerne en svensk versjon: grillet kylling eller bacon, karri, løk, bananskiver og cashewnøtter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
:) En pizza jeg syns er god, og veldig enkel, er å smøre på rømme på bunnen, bacon, løk og mais og ost på toppen. veldig god variant for de som er litt lei av tomatsaus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pestopizza er veldig godt

Smør pesto på bunnen i stedet for tomatsaus, ha over løk i tynne skiver, maiskorn, paprika, stekt kylling og fetaost.

Strø vanlig ost oppå og stek som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...