Gå til innhold

Hva betyr egentlig fantete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva betyr egentlig det å være fantete?



Anonymous poster hash: c8a98...1f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Dette ville jeg anta betydde å reke omkring, drive med fantestreker, være uærlig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fant var jo en tater og mange ment at tatere var tjuvpakk, røvere, uærlige, løy, stjal osv.

Anonymous poster hash: b5ea1...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som husker de store fantefølgene som reiste rundt før i tiden? Vi kalte dem iallefall for fanter. De kom i båter med hele familien og slo seg ned et par dager her og der. De gikk rundt og solgte ting som de hadde laget selv, derav uttrykket "fantesølv". Vi var litt halvredde dem, husker jeg, men de gjorde oss aldri noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Er det bare meg som husker de store fantefølgene som reiste rundt før i tiden? Vi kalte dem iallefall for fanter. De kom i båter med hele familien og slo seg ned et par dager her og der. De gikk rundt og solgte ting som de hadde laget selv, derav uttrykket "fantesølv". Vi var litt halvredde dem, husker jeg, men de gjorde oss aldri noe.

Neida, jeg husker også disse fantefølgene. Jeg bodde langt inni landet, så disse kjørte med hest og vogn. Det var noe eksotisk med dem. Jeg tror mange av de voksne også var litt redd for dem, og det smittet selvfølgelig over på oss barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også at de fikk mat og klær av oss, altså av alle oss som bodde der. Ingen drømte noensinne om å kjeppjage dem. Vi hadde en slags skrekkblandet respekt for dem. Men som sagt, kan aldri huske at de gjorde noe fanteri, men de voksne låste dørene med en streng mine og det smittet nok over på oss, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fant var jo en tater og mange ment at tatere var tjuvpakk, røvere, uærlige, løy, stjal osv.

Anonymous poster hash: b5ea1...ead

Dette stemmer jo i de fleste tilfeller også.

Anonymous poster hash: b6d8f...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at bestemor smilte og kalte meg både fante- og taterjente når jeg var smårampete. Men det var ikke vondt ment (og vi har taterblod i familien et stykke uti, så det ble litt selvironisk også kanskje).



Anonymous poster hash: 58186...151
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...