Gå til innhold

Det andre ordet om mørkhudede.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ordet når jeg snakker om mørkhudete, men ikke til dem. Det er bare for enkelthetens skyld, alle skjønner hva jeg mener og det er kun for å beskrive hvordan en person ser ut. Bruker det aldri i negativ mening. Hender jeg dummer meg ut når den sri lankiske adopterte venninna mi er med i samtalen, tenker aldri over at hun er mørkhudet fordi hun er så norsk som man kan bli ;) Hun tar det fint da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis negro betyr svart på spansk, hvorfor kan bare ikke vi si den norske varianten av det som er svart?

Svart, mørk, brun.

Det må da gå an å snakke om og med folk uten å ha behov for å putte dem i en "rase"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har spit en fotballkamp hvor motstanderlaget hadde en neger som briljerte, så skal det være forbudt å blant lagkameratene omtale han som 'negeren på det andre laget'?

Det er ikke å 'kalle ham for noe', men den beste beskrivelsen for anledningen.

Anonymous poster hash: d6374...1c5

Han har en nummer på skjorta, et navn og opprinnelse i et land....

Det er mange svarte som spiller fotball, serru.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt å bruke det. Mange mørkhudede forbinder det med noe negativt, og det er de som bestemmer om det er greit eller ikke fordi det er de som blir satt merkelapp på. Jeg synes å bruke ordet neger er disrespektfult.

Kreativt.

Hvordan kan noe være tomt og fullt av noe, på én gang..?

Men jeg har registrert at folk har bemerket dette, alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativt.

Hvordan kan noe være tomt og fullt av noe, på én gang..?

Men jeg har registrert at folk har bemerket dette, alt.

Jeg synes det gir mening, jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart, mørk, brun.

Det må da gå an å snakke om og med folk uten å ha behov for å putte dem i en "rase"...

Det er det de som bruker ordet "neger" som vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er greit. Men bruker det ikke offentlig fordi jeg vet mange har andre meninger. Overfor folk jeg kjenner sier jeg neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har en nummer på skjorta, et navn og opprinnelse i et land....

Det er mange svarte som spiller fotball, serru.

Og hvis man ikke vet navnet, ikke la merke til hvilket nummer han hadde på drakta, hva skal man si da?

'Han som er akkurat som deg og meg, bare litt mørkere i huden på det andre laget..'

Anonymous poster hash: d6374...1c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis man ikke vet navnet, ikke la merke til hvilket nummer han hadde på drakta, hva skal man si da?

'Han som er akkurat som deg og meg, bare litt mørkere i huden på det andre laget..'

Anonymous poster hash: d6374...1c5

Når det andre laget er fullt av gutter fra afrikanske land er det lite poeng i å si "negeren på det andre laget".

Han med fletter, han med crew cut, han som fikk gult kort..

Men "Negeren på det andre laget." Nei, det sier faktisk ingen ting.

Det er like lite vits i å si det som å si "Han poteten på det andre laget."

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ord som går på hudfarger er helt unødvendige å bruke i dag, når vi har så mange andre ord som nordmenn, svensker, etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt mulig å beskrive en person uten å bruke ordet neger. Jeg synes bare det blir unødvendig kronglete når man allerede har et godt, nøytralt og beskrivende ord.

Nå er det uansett sjelden jeg sier neger, men når jeg først bruker det, er det fordi det er akkurat det ordet jeg mener. Det ville vært noget spesielt å si "Hei, neger!" til en tilfeldig neger jeg så på gata, men jeg synes det blir like spesielt å stå og tenke over hvilket ord som er nøytralt og PK nok i år (for det foranderer seg ganske ofte), når jeg allerede vet akkurat hvilket ord som passer best til det jeg forsøker å beskrive.

Hvis du googler litt så finner du eksempler på at det finnes folk som er misfornøyde med det du synes passer også. F.eks. her: http://www.nbcnews.com/id/46264191/ns/us_news-life/t/some-blacks-insist-im-not-african-american/ Hvorfor tar du ikke hensyn til dét? Hadde det vært snakk om et ord som var ment nedsettende helt fra starten av så skulle jeg absolutt tatt hensyn, men folk som bare får imot nøytrale ord, eller bidrar til å gjøre det tabu i misforstått velmenthet, retter jeg meg ikke etter.

Men gjør det så veldig mye at det blir kronglete da?

Eksemplene du kommer med blir i det store og det hele litt perifere, ettersom det er stor enighet om at n-ordet er rasistisk, mens de andre betegnelsene er foreslått av dem som bærer dem selv. Det blir litt som med britene som ikke kaller seg europeere, til tross for at de er det - eller skottene som insisterer på at de ikke er briter.

Anonymous poster hash: f6599...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Da har han ikke forstått at disse begrepene ikke har noe med at det finnes svarte mennesker i verden å gjøre...

Svart arbeid= lyssky virksomhet= har ingenting med hudfarger eller personers egenskaper å gjøre...

Svart får= en sau med svart ull/en spælsau. Med andre ord en sau med ull som ikke er like populær å lage garn av, fordi sånn ull ikke kan plantefarges. Altså en litt irriterende sau å ha på gården sin, fordi ulla ikke kan selges sånn uten videre...

Høres ut som en fyr som fokuserer voldsomt på at svarte er i en offerrolle...

Hun mener at begrepene har med hudfargen hennes å gjøre, ja. Og som jeg skrev synes jeg det blir å dra det hele for langt.

Anonymous poster hash: f6599...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg et klokkeklart eksempel som beskriver en neger, uten at du bruker ordet neger.

Hvorfor det? Hva skal det egentlig være godt for, bortsett fra å tilfredsstille latskapen din?

Anonymous poster hash: f6599...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det andre laget er fullt av gutter fra afrikanske land er det lite poeng i å si "negeren på det andre laget".

Han med fletter, han med crew cut, han som fikk gult kort..

Men "Negeren på det andre laget." Nei, det sier faktisk ingen ting.

Det er like lite vits i å si det som å si "Han poteten på det andre laget."

Det blir like dumt. Hva med alle de hvite på det andre, hvordan beskriver dere dem? Hva med å lære seg navnet, bruke draktnummeret eller si noe om posisjonen vedkommende spiller?

Anonymous poster hash: f6599...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er noen av dere her så opphengte i å bruke ordet neger, når de som blir omtalt som det ikke liker det selv OG det finnes mange endre BEDRE forklaringer i stedet for?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kreativt.

Hvordan kan noe være tomt og fullt av noe, på én gang..?

Men jeg har registrert at folk har bemerket dette, alt.

Deer skriver ikke fullt. Hun skriver "disrespektfult". Hvor mye enklere hadde det ikke vært å skrive respektløst?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slike ord som går på hudfarger er helt unødvendige å bruke i dag, når vi har så mange andre ord som nordmenn, svensker, etc.

Jaha, så når du ser en nordmann eller en svenske så ser du umiddelbart hvilket land personen kommer ifra? Akkurat som du ser forskjell på en fra Etiopia og en fra Eritrea?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, så når du ser en nordmann eller en svenske så ser du umiddelbart hvilket land personen kommer ifra? Akkurat som du ser forskjell på en fra Etiopia og en fra Eritrea?

Nei jeg går ikke etter utseendet. Jeg venter med å uttale meg til jeg faktisk har snakket med vedkommende og vet hvor h#n er fra. Jeg har ikke behov for å raljere slik som dette: Fordømte svensker bla bla bla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg går ikke etter utseendet. Jeg venter med å uttale meg til jeg faktisk har snakket med vedkommende og vet hvor h#n er fra. Jeg har ikke behov for å raljere slik som dette: Fordømte svensker bla bla bla..

Åja, så fordi man omtaler hvor folk er fra så må det være negativt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, så fordi man omtaler hvor folk er fra så må det være negativt?

Det var kun et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...