Gå til innhold

Det andre ordet om mørkhudede.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På norsk heter det respektløst. :)

Er så vant med engelsk at jeg glemmer det norske ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ikke verre enn å si afrikaner?

Jeg skjønner ikke dette store behovet etter å kalle en folkegruppe noe de aller fleste innad i gruppen synes er nedsettende?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke verre enn å si afrikaner?

Jeg skjønner ikke dette store behovet etter å kalle en folkegruppe noe de aller fleste innad i gruppen synes er nedsettende?

Så om du møter en fra Jamaica, så vil du kalle ham afrikaner? Eller en neger fra USA? Snakk om frekkhet.

Anonymous poster hash: d6374...1c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en neger fra Brasil. Han ville nok likt å bli kalt for afrikaner, ja.



Anonymous poster hash: d6374...1c5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Det er ikke ordets betydning i seg selv som er problematisk, men at mange har negative assosiasjoner med det. Meg inkludert.

Når en gruppe mennesker sier ifra om at de ikke vil bli kalt neger, så skjønner jeg ikke hvorfor folk på død og liv skal fortsette å bruke det. Uansett hva man som avsender legger i det. Og ja, det finnes selvfølgelig svarte som ikke har noe problem med å bli kalt det, men det betyr ikke at alle synes det er greit. Det må man bare akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om du møter en fra Jamaica, så vil du kalle ham afrikaner? Eller en neger fra USA? Snakk om frekkhet.

Anonymous poster hash: d6374...1c5

Siktet jo til et av eksemplene, nei vet man hvor de er fra kan man heller si: jamaicaner, afro-amerikaner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for rasistiske utsagn og svar, samt oppfølgende diskusjon.

Spørsmål om moderering kan tas på ris og ros, eller pm.

pinar, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke verre enn å si afrikaner?

Jeg skjønner ikke dette store behovet etter å kalle en folkegruppe noe de aller fleste innad i gruppen synes er nedsettende?

Blir fort misvisende. Man er ikke nødvendigvis afrikaner selv om man er neger. Man kan dessuten være hvit, selv om man er fra Afrika.

Kilde på at de aller fleste synes det er nedsettende? Mitt inntrykk er at det i hovedsak er hvite som reagerer på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siktet jo til et av eksemplene, nei vet man hvor de er fra kan man heller si: jamaicaner, afro-amerikaner osv.

Poenget er jo om man ikke vet hvor vedkommende er fra, da.

Ser man en neger, er det ikke sikkert man vet om personen er fra Afrika eller Amerika. Hvorfor skal man ikke da kunne si neger?

Anonymous poster hash: d6374...1c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en neger fra Brasil. Han ville nok likt å bli kalt for afrikaner, ja.

Anonymous poster hash: d6374...1c5

Du mener en brasilianer med afrikanske røtter? Jeg kjenner også noen av dem, og ingen av dem liker å bli kalt neger. Derimot har de ikke noe imot å bli kalt afrikanere eller brasilianere.

Hvorfor må man hele tiden kalle folk noe da? Er vi ikke alle mennesker?

Anonymous poster hash: f6599...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo om man ikke vet hvor vedkommende er fra, da.

Ser man en neger, er det ikke sikkert man vet om personen er fra Afrika eller Amerika. Hvorfor skal man ikke da kunne si neger?

Anonymous poster hash: d6374...1c5

Fordi de du ønsker å kalle "negre" synes det er et nedsettende ord og det da er stygt gjort å da kalle dem det, koster det deg så mye å si mørkhudet i stedet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Med mindre jeg på forhånd vet hvor vedkommende er fra så blir det vanskelig. Neger er derfor en fin og beskrivende samlebetegnelse.

Det er ikke verre enn at vi blir kalt europeere, og at enkelte amerikanere blir kalt det også. Ergo er afrikaner helt greit å bruke, selv om det altså finnes folk med afrikanske røtter i USA, Brasil og omtrent overalt ellers i verden også, på samme måte som det finnes en hel mengde mennesker med tyske røtter i Brasil og flere afrikanske land. Om man på død og liv må beskrive noens utseende, er det da ikke så vanskelig å gjøre det uten å bruke n-ordet.

Anonymous poster hash: f6599...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med dette f.eks?

Før var det helt greit men nå er det fy fy.....attachicon.gifStory_of_Little_Black_Sambo.jpg

Anonymous poster hash: 30236...b6f

Ja, før var det helt greit å kalle homser syke, nekte dem ekteskapsinngåelse, ja, nekte kvinner tilgang til diverse yrker også. Jeg synes det er helt greit at verden går fremover med tanke på respekt og toleranse.

Anonymous poster hash: f6599...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Ikke greit å si, med mindre man er mørkhudet selv da.

Anonymous poster hash: 8faab...b93

Dette er jo noe av det mest våsete som finnes. Enten så er det greit, eller så er det ikke greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Det er ikke verre enn at vi blir kalt europeere, og at enkelte amerikanere blir kalt det også. Ergo er afrikaner helt greit å bruke, selv om det altså finnes folk med afrikanske røtter i USA, Brasil og omtrent overalt ellers i verden også, på samme måte som det finnes en hel mengde mennesker med tyske røtter i Brasil og flere afrikanske land. Om man på død og liv må beskrive noens utseende, er det da ikke så vanskelig å gjøre det uten å bruke n-ordet.

Anonymous poster hash: f6599...233

Gi meg et klokkeklart eksempel som beskriver en neger, uten at du bruker ordet neger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neger kommer fra Spansk/Portugisisk, noe i nærheten av mørk, eller sort.

Det er allt så en praktisk beskrivelse.

Jeg har vert i land der jeg er chip, eller bare "Joe" ( Filippinene).

Hvorfor sitter jeg ikke i en krok å griner en skvett fordi jeg er fornærmet ? Man kaller meg jo ting....

Det er vel fordi jeg ikke oppfatter det som ett forsøk på å si noe som skal virke nedsettende om meg. Det er bare slang og kallenavn.

Jeg mener bestemt att det er ett problem og merke enkelte ord som nedsettende, fordi spørsmålet da automatisk blir : Hva er det disse folkene gjør, som gjør att navnet en har på dem virker som noe negativt ?

Oppfører de seg dårlig på noen måte? De må vel det om "navnet" deres har blitt negativt ladet ?

Om en gruppe sees på som positiv på de fleste måter vil ikke "nicket" deres bli negativt ladet. Amerikanerne i Europa etter krigen gikk for Yankee`r. Det var bare kult. Fordi Amerikanerne hjalp.

Skjønner,

neste gang man sier att man skal ikke si sånn eller sånn om ett folk, sier en egentlig att dette folket har mangler, eller gjør noe/oppfører seg på en måte som gjør att de oppfattes som negativt. Da hjelper det ikke hvor mange ganger en finner på ett annet navn en mener en heller skal tiltale dem som. Det vil og bli negativt etter en stund.

Blir du oppfattet som en positiv resurs for verden og folk liker det du står for, så vil hvilket som helst ord som brukes om deg også oppfattes som positivt.

Endret av Tarsan97
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke verre enn at vi blir kalt europeere, og at enkelte amerikanere blir kalt det også. Ergo er afrikaner helt greit å bruke, selv om det altså finnes folk med afrikanske røtter i USA, Brasil og omtrent overalt ellers i verden også, på samme måte som det finnes en hel mengde mennesker med tyske røtter i Brasil og flere afrikanske land. Om man på død og liv må beskrive noens utseende, er det da ikke så vanskelig å gjøre det uten å bruke n-ordet.

Anonymous poster hash: f6599...233

Det er selvsagt mulig å beskrive en person uten å bruke ordet neger. Jeg synes bare det blir unødvendig kronglete når man allerede har et godt, nøytralt og beskrivende ord.

Nå er det uansett sjelden jeg sier neger, men når jeg først bruker det, er det fordi det er akkurat det ordet jeg mener. Det ville vært noget spesielt å si "Hei, neger!" til en tilfeldig neger jeg så på gata, men jeg synes det blir like spesielt å stå og tenke over hvilket ord som er nøytralt og PK nok i år (for det foranderer seg ganske ofte), når jeg allerede vet akkurat hvilket ord som passer best til det jeg forsøker å beskrive.

Hvis du googler litt så finner du eksempler på at det finnes folk som er misfornøyde med det du synes passer også. F.eks. her: http://www.nbcnews.com/id/46264191/ns/us_news-life/t/some-blacks-insist-im-not-african-american/ Hvorfor tar du ikke hensyn til dét? Hadde det vært snakk om et ord som var ment nedsettende helt fra starten av så skulle jeg absolutt tatt hensyn, men folk som bare får imot nøytrale ord, eller bidrar til å gjøre det tabu i misforstått velmenthet, retter jeg meg ikke etter.

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis negro betyr svart på spansk, hvorfor kan bare ikke vi si den norske varianten av det som er svart?

Endret av Deer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å kalle noen afrikaner, kenyaner, nigerianer osv. akkurat som vi sier inder eller asiat?

Jeg kjenner en fra Uganda som insisterer på at det er rasistisk å snakke om svart arbeid, svarte får osv. altså at svart brukes i en negativ betydning. Det synes jeg kanskje er å dra det litt langt.

Anonymous poster hash: f6599...233

:blink:

Da har han ikke forstått at disse begrepene ikke har noe med at det finnes svarte mennesker i verden å gjøre...

Svart arbeid= lyssky virksomhet= har ingenting med hudfarger eller personers egenskaper å gjøre...

Svart får= en sau med svart ull/en spælsau. Med andre ord en sau med ull som ikke er like populær å lage garn av, fordi sånn ull ikke kan plantefarges. Altså en litt irriterende sau å ha på gården sin, fordi ulla ikke kan selges sånn uten videre...

Høres ut som en fyr som fokuserer voldsomt på at svarte er i en offerrolle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener en brasilianer med afrikanske røtter? Jeg kjenner også noen av dem, og ingen av dem liker å bli kalt neger. Derimot har de ikke noe imot å bli kalt afrikanere eller brasilianere.

Hvorfor må man hele tiden kalle folk noe da? Er vi ikke alle mennesker?

Anonymous poster hash: f6599...233

Om jeg har spit en fotballkamp hvor motstanderlaget hadde en neger som briljerte, så skal det være forbudt å blant lagkameratene omtale han som 'negeren på det andre laget'?

Det er ikke å 'kalle ham for noe', men den beste beskrivelsen for anledningen.

Anonymous poster hash: d6374...1c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...