Gå til innhold

Det andre ordet om mørkhudede.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at dere vet hvilke ord jeg mener. N - ordet. Er det greit å bruke? Hva synes dere?



Anonymous poster hash: 2f805...15a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann

En neger er en neger. Selv om en er neger så trenger en ikke være afrikaner, selv om en er afrikaner så trenger en ikke være neger. Ordet neger beskriver en menneskegruppe med bestemte trekk. På samme vis som latinsk gjør. Å ikke kunne bruke ordet neger er hysterisk.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er greit.

Selv om noen mørkhudede bruker det selv betyr ikke det at andre ikke tar seg nær av det.

Da er det helt unødvendig av meg å skulle ha det i mitt vokabular.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er galt med selve ordet neger? Hvorfor er det liksom negativt ladet?



Anonymous poster hash: 30236...b6f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt greit å bruke. Nigger bør man derimot ikke bruke, med mindre man ønsker å være nedsettende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er galt med dette f.eks?

Før var det helt greit men nå er det fy fy.....post-37809-0-13670700-1401625289_thumb.j



Anonymous poster hash: 30236...b6f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt på måten det sies på og situasjonen...



Anonymous poster hash: 26e3e...7e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva er galt med dette f.eks?

Før var det helt greit men nå er det fy fy.....attachicon.gifStory_of_Little_Black_Sambo.jpg

Anonymous poster hash: 30236...b6f

Å nei, sambo har fått en annen betydning, les bare om alle som forteller at de har sambo. Kanskje det er en liten sort en :fnise:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit å si, med mindre man er mørkhudet selv da.



Anonymous poster hash: 8faab...b93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med ordet neger som et helt vanlig ord, så jeg bruker det når jeg snakker med familie og sånt. Bruker ikke ordet som noe nedsettende i det hele tatt. For meg er det er på lik linje som svenske, amerikaner, asiat osv. Men når jeg snakker med andre folk pleier jeg ikke å bruke det, fordi jeg vet at noen kan reagere på det.

Endret av magicpie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spade bør kalles for en spade og en neger for en neger, uten at dette skal spille noen rolle. Neger kommer fra det latinske ordet "negro" og betyr svart. Hvorfor folk skal være så pripne og hysteriske rundt dette og andre ord som beskriver grupper av mennesker er for meg uforståelig.

Hva er forskjellen på å kallen en for "jævla neger" eller "jævla østlending"? Begge beskriver grupper, begge er blitt negativt ladet, begge er det umulig for mottakeren å gjøre noe med, du kan ikke endre den du er, eller der du er født. Likevel blir det et hylekor av en annen verden om noen sier "neger" i en negativ setning, der det liksom er helt greit å bruke nedsettende beskrivelser av en hvit.

Litt som at man skal ikke få si "svart" om noen, men må si "farget". Hva er vi hvite da? (hvit går jo fint å si) ufarget?



Anonymous poster hash: a3a83...89b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Jeg bruker ordet neger. Det jeg ikke helt skjønner er at man kaller dette for "N-ordet". "N-word" er ikke for ordet Negro. "N-word" er for "Nigger" og det er hva i forhold til norsk ? "Svarting"? O_o "Svarting" er i så fall et heelt annet ord enn neger, og i motsetning til neger er "svarting" svært krenkende og nedverdigende.

Her er en liste over ting som man kaller diverse i statene..: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ethnic_slurs

Som man sikkert ser så står ikke ordet negro der, som er det engelske ordet for neger, mens "nigger" i ymse varianter står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner flere mørkhudede som blir provosert av ordet og som ikke bruker det selv, så det er grunn nok for meg å aldri bruke det. Kan ikke huske å ha møtt en eneste som ikke er hvit som har brukt ordet heller.

"Mulatt" har jeg brukt selv uten å ment noe vondt med det, men har ganske nylig fått med meg at det kommer av ordet "mule", avkommet etter esel og hest. Så det er heller ikke akkurat pent å si.

Anonymous poster hash: 30494...66f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å kalle noen afrikaner, kenyaner, nigerianer osv. akkurat som vi sier inder eller asiat?

Jeg kjenner en fra Uganda som insisterer på at det er rasistisk å snakke om svart arbeid, svarte får osv. altså at svart brukes i en negativ betydning. Det synes jeg kanskje er å dra det litt langt.



Anonymous poster hash: f6599...233
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt å bruke det. Mange mørkhudede forbinder det med noe negativt, og det er de som bestemmer om det er greit eller ikke fordi det er de som blir satt merkelapp på. Jeg synes å bruke ordet neger er disrespektfult.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det så vanskelig å kalle noen afrikaner, kenyaner, nigerianer osv. akkurat som vi sier inder eller asiat?

Jeg kjenner en fra Uganda som insisterer på at det er rasistisk å snakke om svart arbeid, svarte får osv. altså at svart brukes i en negativ betydning. Det synes jeg kanskje er å dra det litt langt.

Anonymous poster hash: f6599...233

Ja. Med mindre jeg på forhånd vet hvor vedkommende er fra så blir det vanskelig. Neger er derfor en fin og beskrivende samlebetegnelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Jeg syns ikke det er verre å kalle en neger for en neger enn en nordmann for hvit. Så jeg bruker ordet neger, ser ingenting stygt med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt å bruke det. Mange mørkhudede forbinder det med noe negativt, og det er de som bestemmer om det er greit eller ikke fordi det er de som blir satt merkelapp på. Jeg synes å bruke ordet neger er disrespektfult.

På norsk heter det respektløst. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å kalle noen afrikaner, kenyaner, nigerianer osv. akkurat som vi sier inder eller asiat?

Jeg kjenner en fra Uganda som insisterer på at det er rasistisk å snakke om svart arbeid, svarte får osv. altså at svart brukes i en negativ betydning. Det synes jeg kanskje er å dra det litt langt.

Anonymous poster hash: f6599...233

Ja, alle nordmenn bør kjenne til forskjellen på en nigerianer og en ghaneser når man ellers ikke vet noe om vedkommende? De afrikanske landegrensene er nokså tilfeldige, og det kan ikke sammenlignes med Kina og India. Neger er det riktige ordet å bruke, så skjønner alle hva man mener.

Denne uganda-personen synes vel det er rasistisk at hvit alltid begynner et sjakkparti, samt at målet med biljard er at den hvite kula skal treffe den sorte slik at den sorte ramler ned i hullet.

Anonymous poster hash: d6374...1c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...