Gå til innhold

Få 2 år gamel Irsk Setter til å gå fint i bånd


Gjest Mille Marie

Anbefalte innlegg

Gjest Mille Marie

Hei hei.

Noen som har noen gode tips om hvordan få IS tispe til å gå fint i bånd uten å dra??

Fikk en IS for ca 8 mnd siden. Hun er litt over 2 år nå. En flink jaktu hund:) Da hun kom til oss kunne hun overhode ikke gå i bånd, nå har hun blitt kjempe mye flinkere.

Går veldig greit i langt bånd ca 10 m, sånn som ruller seg inn og ut, drar noe innimellom men ikke så kjempe masse. Men det er være når hun må gå i kort bånd. Når jeg har henne i ca 2,5 m langt bånd så drar hun så mye. Skal snuse på alt og vimse vet dere:)

Nå venter vi liten til jul:) og innen den tid så håper jeg at hun kommer til å gå fint i kort bånd. Kan ikke gå med henne i så langt bånd når jeg har vogn med meg + at hvis hun drar så blir det veldig tungt å gå tur med vogn.

Har brukt litt forskjellige metoder for å få henne til å slutte å dra. Har brukt følgende mettoder:

-rykket hardt i båndet når hun drar (ikke så effektiv og anbefales ikke)

-stoppet helt opp, til hun ikke drar meg og så fortsjatt (ikke gidd stor efekt)

-stoppet og små rykket i båndet når hun drar, skryte og gå videre når hun slutter.

Nå driver jeg med metoden at hver gang hun drar så sier jeg NEI og hun må komme bort og sitte ved min for i noen sek før vi går videre. Gir ikke særlig res det heller, hun kn gå rett fra og sitte ved fort til å begynne å dra. Hva kan vi gjøre.

Børe vi slutte helt å gå tur med henne i langt bånd og bare gå tur med pånd på 2,5 m??

Kom gjerne med ris og ros:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mille Marie

Kom igjen da folkens.

Må da kry av folk med erfaringer og tips her inne.

????????????????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen da folkens.

Må da kry av folk med erfaringer og tips her inne.

????????????????????????????

Nå er hunden vår fortsatt valp da, men det vi gjør nå er at hver gang han drar snur vi med en gang å går andre veien. Vet ikke om denne metoden funker heller, men går jo ann å prøve iallefall.

Er vist også lurt å bruke samme lengde på båndet hele tiden, slik at hunden vet hvor langt den kan gå uten å dra. Kan skjønne at det er litt forvirrende å kunne gå ti meter den ene dagen mens neste dag så kan den bare gå to meter.

Men masse lykke til iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd fremgangsmåten til Blomst, og jeg ville kortet inn båndet en meter. Vær forberedt på at dere ikke kommer dere noen vei de gangene dere driver båndtrening. For å avhjelpe tur i den perioden så ville jeg brukt sele med langline/flexibånd for å lære bikkja forskjell: sele=gå langt, halsbånd=gå pent.

Men det viktige med denne metoden er at dere er konsekvente! Med en gang hun trekker - skift retning - alltid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tillegg til å følge rådene over her kan du gjøre følgende:

bytt mellom å la hundne gå med sele og vanlig halsbånd. I sele kan den trekke så mye den vil, i halsbånd må den gå pent. kan godt bytte på samme tur så man faktisk kommer seg et sted også, det er viktig at hunden får utløp for energien sin, da blir det også lettere å få hunden til å gå sakte i bånd etterpå. tips for å trimme hunden er å gå tur med den i sele festet på magebelte, sykle med den eller la den svømme. så kan man heller gå egne korte turer der man bare trener på å gå pent.

Belønn hunden når den går pent. Ha med deg gode godbiter på tur. Du kan også bruke det å få lov til å snuse som en belønning for at han går pent i bånd. da er det viktig at han ikke får gå å snuse fritt ellers , eller at man lærer inn en kommando for når han skal gå pent ved siden og ikke snuse og så kan han få snuse som belønning etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...