Gå til innhold

Hund som ødelegger sko


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har en hund på 1 år. Han pleier å ta og ødelegge sko, men han gjør det aldri så jeg ser det. I går ferska jeg han mens han lå og tygget på en sko. Jeg kjefta og sa NEI! og tok sint fra han skoen. Hunden ble da veldig lei seg og skammet seg tydelig. jeg belønnet han etterpå når han var snill. Jeg tenkte kanskje han hadde lært nå siden han fikk kjeft og tydeligvis synes det var fælt, men i dag hadde han tatt og tygd på samme skoen igjen. Hva skal jeg gjøre for å få han til å slutte? Han synes jo det er fælt å få kjeft, så burde han ikke slutte da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi han noe annet å tygge på og sett skoene i et skoskap, lg en skohylle som henges opp el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund skammer seg ikke, og vet heller ikke at den har gjort noe galt. Hunden viser dempende eller underdanige signaler som respons til det den oppfattet som aggressiv eller dominerede atferd fra din side. For at hunden skal lære at den ikke skal tygge på sko så må korreksjonen gjentas flere ganger. Den bør også ha et ben eller noe som et alternativ som den kan gnage på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En hund skammer seg ikke, og vet heller ikke at den har gjort noe galt. Hunden viser dempende eller underdanige signaler som respons til det den oppfattet som aggressiv eller dominerede atferd fra din side. For at hunden skal lære at den ikke skal tygge på sko så må korreksjonen gjentas flere ganger. Den bør også ha et ben eller noe som et alternativ som den kan gnage på. :)

han har leker og tyggebein. skoene våre står i et skostativ i gangen. han har alltid fått nei hvis han har prøvd å ta sko derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bytte. Med en gang han tar en sko, bytter du til leken hans. Du sier du har leker (flertall). Dette er ikke bra, da hunden fort tror at alt er hans. Hvis han kun har en leke å forholde seg til, vil det være lettere for ham å forstå at det er den og bare den som er hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bytte. Med en gang han tar en sko, bytter du til leken hans. Du sier du har leker (flertall). Dette er ikke bra, da hunden fort tror at alt er hans. Hvis han kun har en leke å forholde seg til, vil det være lettere for ham å forstå at det er den og bare den som er hans.

Det er ikke nødvendigvis slik det fungerer :)

Her er det alltid masse leker og tyggebein tilgjengelig, og ingen av mine to har ødelagt så mye som en sokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke nødvendigvis slik det fungerer :)

Her er det alltid masse leker og tyggebein tilgjengelig, og ingen av mine to har ødelagt så mye som en sokk.

Jeg har lest dette tidligere, og det funket i alle fall å bruke på vår hund, så jeg vil tro det er verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jomfrua_*

Helt enig...........fjern problemstillingen ved å ta vekk skoene. Ha sko utilgjengelig.

Skal du korrigere at han tar sko så er den eneste rette tidspunktet akkurat i det han åpner munnen for å gripe om en sko på skostativet og heller gi han en leke. Dette er jo vanskelig gjennomførbart med mindre du pleier å oppholde deg ved skostativet ;). Derav er den enkleste løsningen - gjør skoene utilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi har for sikkerhets skyld kjøpt oss to skoskap til de fineste skoene.. har du dør til gangen som kan lukkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund stjal også sko, så vi begynte å sette alle sko i skapet i gangen, til enhver tid! Nå kan skoene flyte fritt og han har ikke prøvd seg på dem. Vil tro hunden "vokser" det av seg - vår hund har hatt perioder hvor han har stjålet sko/klær/tepper o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Synes du skal fortsette å ta hunden jeg, for det har jo vært meget effektivt og er overens med alt man finner av nyere hundeliteratur. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...