Gå til innhold

Livsfarlig i varmen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest StockDama

Er visst mange som tror at dyra deres har en magisk evne til å ignorere den ekstreme varmen med pelsen sin... har så lyst å gå opp til dyreeiere som lar dyra sine ligge mitt i solsteken uten tilgang til skygge og sparke de hardt i leggen.

så slå hodet deres mot asfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-Wheaten-

Helt enig i at folk må lære å bruke vett når det gjelder kjæledyra i varmen, og spesielt hunder er utsatt. De blir gjerne forlatt i bil, bundet fast her og der eller man tenker ikke på at de blir varme inne i huset også.

Og det er jo så enkelt å ta forholdsregler. Ikke utsett hunden for sterk sol og varme, ikke bind dem fast uten mulighet for skygge, ikke la dem ligge igjen i bilen. Full tilgang på vann hele tiden, sørg for å la dem bade eller avkjøl dem med vann over pelsen med jevne mellomrom.

Ingen lange turer. Skal man ut på tur, gjør det tidlig om morgenen eller senere på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,folk må bruke fornuft når de går fra dyr i bilen!Hjelper lite å sette opp en bitteliten sprekk i vinduet for lufting.La hunden bli hjemme!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Selvsagt skal man tenke seg om å ta hensyn. Men synes det er mange som er fullstendig hysteriske i Norge, hundene bor inn og har ikke sååå tykk pels.

Hunder overlever i heten i Australia, der bor de ute om vinteren og har tykkere pels enn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selvsagt skal man tenke seg om å ta hensyn. Men synes det er mange som er fullstendig hysteriske i Norge, hundene bor inn og har ikke sååå tykk pels.

Hunder overlever i heten i Australia, der bor de ute om vinteren og har tykkere pels enn her.

Har du sett noen i Australia med en hund i bilen, og lukkede vinduer i den verste solsteken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min sitter i bilen mellom 5-8t nesten hver dag året rundt og har det helt fint.

Har bur bak og 'bagasjedøren' er åpent slik at det er nok av luft. For ekstra varme dager setter jeg igang en liten vifte som står på buret + vått håndkle over buret. Hunden har tilgang på vann også. Så får den gjerne tilsyn noen ekstra ganger i løpet av dagen.

Og det er ikke noe problem for hunden sin del. Den har det veldig greit, selv på de varmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotiske eiere!

Bilen sto i skyggen, vinduene var åpnet på begge sider (ikke bare en liten sprekk) og den hadde kaldt vann. Eier var borte i 15 minutter. Hunden var voksen.

Det er ikke mye idioti, det er uflaks og noe vi alle kunne opplevd. Det er lett å undervurdere hvordan varme virker i en sånn situasjon. Og man skal jo bare inn og kjøpe middag... hvem kan tenke seg at man kommer ut til en hund som ligger i koma i bilen? Jeg er SÅ glad for at sånne skrekkhistorier spres rundt sånn at vi andre kan lære, og unngå en sånn tragedie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man tenke seg om å ta hensyn. Men synes det er mange som er fullstendig hysteriske i Norge, hundene bor inn og har ikke sååå tykk pels.

Hunder overlever i heten i Australia, der bor de ute om vinteren og har tykkere pels enn her.

:ler: Hæh? Det kommer da helt an på hva slags hund det er det. Rase vet du? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:ler: Hæh? Det kommer da helt an på hva slags hund det er det. Rase vet du? ;)

Ingen hunder som bor inne får så tykk pels som de ville ha fått ute. Hunder som bor inne får en pels som er tilpasser 18-20 grader, så det er faktisk ikke så ille for dem om sommeren.

Men om man går fra hunder i bilen midt i solsteiken så kan det bli en 40 grader pluss og dette er selvsagt for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Bilen sto i skyggen, vinduene var åpnet på begge sider (ikke bare en liten sprekk) og den hadde kaldt vann. Eier var borte i 15 minutter. Hunden var voksen.

Det er ikke mye idioti, det er uflaks og noe vi alle kunne opplevd. Det er lett å undervurdere hvordan varme virker i en sånn situasjon. Og man skal jo bare inn og kjøpe middag... hvem kan tenke seg at man kommer ut til en hund som ligger i koma i bilen? Jeg er SÅ glad for at sånne skrekkhistorier spres rundt sånn at vi andre kan lære, og unngå en sånn tragedie.

Enig i dette.

Jeg kunne kommet på å gjøre det samme, men det blir uaktuelt heretter. Skal jeg et sted der jeg ikke kan ha med hunden inn, så får den være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bikkja mi har ligget hele helgen og solt seg. Hun har tilgang på skygge og badevann, men ligger på ryggen (!!) og soler deg.

Utrolig hva bikkjer tåler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Bikkja mi har ligget hele helgen og solt seg. Hun har tilgang på skygge og badevann, men ligger på ryggen (!!) og soler deg.

Utrolig hva bikkjer tåler!

Det er noe annet når den ligger ute i det fri da. Alle vet at inne i en bil blir det fort bakerovn!

Og du som maser om hunder og hysteri og pels og Australia.

Er du helt dum eller? Det er flere hunder som dør hvert år i biler fordi eierene aldri lærer. Er dette hysteri? Dumhet kaller jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har du sett noen i Australia med en hund i bilen, og lukkede vinduer i den verste solsteken?

Selvsagt ikke, og det var det heller ikke snakk her! Men i Australia blir det 30-40 grader. Poenget var at bikkjene takler fint å være ute i den norske sommeren. Har aldri sagt at noen hunder skal stenges inne i biler i solsteiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter er nok til at det blir utrolig varmt i bilen. Etter 4-5 minutter i sola så er den for varm for meg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke, og det var det heller ikke snakk her! Men i Australia blir det 30-40 grader. Poenget var at bikkjene takler fint å være ute i den norske sommeren. Har aldri sagt at noen hunder skal stenges inne i biler i solsteiken.

Er det noen her som har sagt at hunder ikke takler å være ute i den norske sommeren da? Hele tråden handler om at hunder blir innesteng i biler! Hold deg til tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er det samme som skjer hvert år, hunder og katter blir stekt i bilene de sitter i.

Noen mennesker er bare ikke istand til å ta vare på dyrene sine, og burde bli nektet å skaffe seg ett nytt kjæledyr, etter en slik episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min sitter i bilen mellom 5-8t nesten hver dag året rundt og har det helt fint.

Har bur bak og 'bagasjedøren' er åpent slik at det er nok av luft. For ekstra varme dager setter jeg igang en liten vifte som står på buret + vått håndkle over buret. Hunden har tilgang på vann også. Så får den gjerne tilsyn noen ekstra ganger i løpet av dagen.

Og det er ikke noe problem for hunden sin del. Den har det veldig greit, selv på de varmeste dagene.

Det var jo bare trist.

Bilen sto i skyggen, vinduene var åpnet på begge sider (ikke bare en liten sprekk) og den hadde kaldt vann. Eier var borte i 15 minutter. Hunden var voksen.

Det er ikke mye idioti, det er uflaks og noe vi alle kunne opplevd. Det er lett å undervurdere hvordan varme virker i en sånn situasjon. Og man skal jo bare inn og kjøpe middag... hvem kan tenke seg at man kommer ut til en hund som ligger i koma i bilen? Jeg er SÅ glad for at sånne skrekkhistorier spres rundt sånn at vi andre kan lære, og unngå en sånn tragedie.

Det er ikke noe vi alle kunne opplevd. I den varmen som har vært i Norge den siste tiden kunne jeg aldri funnet på å plassert en hund i bil, uansett hvilke forhåndsregler jeg tok.

Og selv om denne eieren altså tok sine forhåndsregler, var det ikke nok og hunden døde. Derfor synes jeg det var idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...