Gå til innhold

Katter og savn


Gjest emmeline

Anbefalte innlegg

Gjest *Ulla*

Jeg hadde to katter som var brødre. Den ene ble påkjørt og døde igår. Jeg ser at han andre skjønner at noe ikke er som det skal. Han virrer litt, mjauer mer enn før og er veldig kosete. Finnes det noen kunnskap om i hvilken grad katter føler savn? Hvor lenge? For om det er sånn at det er veldig ille for dem, vil jeg avlive ham. Orker ikke gå rundt og vite at han ikke har det bra. Vi skal i tillegg flytte snart, så det blir store omveltninger for han. Vi har også tenkt på å få en katt til, men man vet jo aldri hvordan det kan gå. Jeg er så usikker... Så jeg er vel ute etter erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Katter savner nok medkatter, men jeg har aldri hørt om at de blir langvarig plaget av savn... At den er mer oppmerksom og mjauete ovenfor dere kan delvis ha å gjøre med at den ikke blir stimulert/underholdt/har selskap som normalt, sikkert også at den "lurer på" hvor den andre er. Hvis det er en innekatt kan det hende ensomheten fører til atferdsendringer og evt problemer, men en utekatt vil for det meste tilpasse seg den nye virkeligheten.

(selv om det er forskjell på katt-katt-forhold og menneske-katt virker det ikke som katten vår synes det er noe problem å bli passet av andre når vi reiser. Så jeg tror ikke de er så rørende flokktilknyttet egentlig)

Når det gjelder flytting er heller ikke det veldig problematisk med mindre dere flytter til et område hvor den ikke kan være ute eller det er mye trafikk.

Jeg ville uansett heller prøvd å omplassere enn å avlive, da det er liten grunn til å tro at katten sørger på seg traumer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Ulla*

Takk for svar, vi vil nok beholde den. Omplassering er uaktuelt, om vi skulle avlive ville det kun vært for at den skulle slippe å ha det vondt. Det hjalp med et beroligende svar, har jo tenkt det selv også, at det som regel ikke er noe problem for dem å tilpasse seg. Vi flytter til et sted med lite trafikk, så den kan være ute som vanlig. Har bare så vondt av den nå... Tenk om han går rundt og er skikkelig lei seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Hei, jeg hadde også to pusebrødre, født i april i fjor. Han ene døde i september, og jeg merker min ennå savner å ha en liten venn. Han blir bestekompis med både katter og hunder i nabolaget, så jeg skal skaffe en liten samboer til han nå som vi har flyttet vekk litt. Liten jentepus.

Avliving og omplassering er iallfall ikke nødvendig, det går bedre med tiden selv om han til tider er litt ensom og maser. Håper min får tilfredstilt sosialbehovet når lille Nuffi Macgyver (sånn går det når meg og samboer er like sta på å velge navn) kommer i hus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Ulla*

Ja, vi lurer veldig på å få en pus til. Jeg er bare så redd de ikke skal gå overens. Men han vi har er absolutt ikke sær, veldig grei å ha med å gjøre, så det går kanskje bra? Burde vi da få jentepus eller en guttepus til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Hvordan omgås han med andre puser da? Min har hatt besøk av min brors hunn-bikkje 3 ganger med noen måneders mellomrom, og de to sover sammen og hele pakka, og han leker med nabopusene uten å sloss :)

Vi skal få jentekatt da, har fåt det for meg at guttepuser kan bli litt aggressive mot hverandre, men hvem vet?

Gleder meg iallfall kjempemasse til å få en til, jeg kan jo fortelle hvordan det går når hun er i hus hvis jeg husker denne tråden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Ulla*

Han går veldig greit sammen med andre puser. Det er tre andre i husene rundt her, han har aldri sloss med noen, de bare leker sammen. Så jeg tror igrunn det vil gå greit å få en ny pus. Jeg tenker kanskje jente, fordi man aldri vet med to gutter.

Men så lurer jeg på når vi burde få den? Alternativene:

1. Nå før vi flytter? Dette er kanskje best for han vi har, da er han iallefall på et vant sted når vi får en ny pus i huset. Men da tenker jeg på om det er bra for den nye, å først få en måned her, så bli flyttet på igjen.

2. Med en gang vi har flyttet (1.juli)? Jeg tenker at dette kanskje blir vel mye omveltninger for han vi har, med både nytt sted og ny pus.

3. Etter at vi kommer hjem fra ferie første uka i august? Det er kanskje best for en eventuelt ny pus, slik at ikke vi må dra fra den bare en måned eter at vi har fått den. Men da blir det igjen veldig lenge til han vi har får en ny venn.

Fortell meg gjerne hvordan det går med dine ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Jeg ville nok ventet til 1 juli, for tenk at først må den være inne en måned (er det ikke det da?) og når den flyttes må den være inne 2 uker for å få stedsansen sin på plass, og det blir jo litt stress i sommervarmen når en gjerne vil ha døra oppe :) Skurken bor hjemme hos foreldrene mine iallfall til vi har fått alt på plass nå, ellers blir det jo så mye flying ut og inn av døra, at han kommer til å smette ut når ikke vi ser det. Men regner med han kanskje får komme til sitt nye hjem i dag hvis min far har mulighet til å kjøre, det hadde vært topp å ha lille pus løpende rund, er jo ikke det samme uten dyr i hus! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Ulla*

Ja, det er kanskje lurt å ta det 1. juli. Iallefall ikke nå, godt poeng det der med flytting og ut og inn. Men er det ikke litt dumt at vi da skal være borte på ferie en uke, bare en måned etter at vi har fått den nye? Eller det gjør kanskje ikke noe, når den allikevel bare skal være inne? Også tenker jeg i tillegg på at det kanskje blir mye omveltninger for han vi har, med både nytt sted og ny pus. Men de tilpasser seg kanskje greit?

Vil jo ikke vente så lenge som til begynnelsen av august egentlig, men gjør det som er best for pusenes del.

Endret av *Ulla*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han savner nok broren, men det gaar nok over etter en stund.

Da jeg flyttet langt hjemmefra og ikke kom hjem paa 3 mnd, saa ble katta vaar veldig stressa. Oppfoerte seg veldig rart (begynte bla aa bite seg selv), saa de tok henne til dyrlegen som sa at det var stress og lurte paa om hun hadde opplevd noe traumatisk i det siste.

Saa katter foeler absolutt savn.

Tror ikke jeg ville gaatt saa langt som aa avlive han.

En ny pus hoeres ut som en veldig god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Ulla*

Fortsatte katten deres å være preget lenge Chimamanda? Eller gikk det over etter en periode? Er så engstelig for at den skal gå og ha det vondt lenge...

Men det blir nok en ny pus ja, tror det vil være det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatte katten deres å være preget lenge Chimamanda? Eller gikk det over etter en periode? Er så engstelig for at den skal gå og ha det vondt lenge...

Men det blir nok en ny pus ja, tror det vil være det beste :)

Det var verst den foerste mnd, saa ble det bedre. Hjalp veldig at hun fikk masse oppmerksonhet av de hjemme.

Det ble ogsaa mye bedre jo varmere det ble, jeg dro naar det var vinter og siden hun var mest inne da saa merket hun nok det ekstra mye.

Naar sola kom og hun ble opptatt med ting ute saa var det ikke saa ille lenger.

Tror ikke du skal bekymre deg saa altfor mye jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å avlive den syntes jeg faktisk er for ille.

Den er bare lei seg, den har det jo ikke vondt på den måten (med mindre den skader seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Så trist at du har mistet katten din :(

Regner med forslaget ditt om avliving kun var et resultat av fortvilelse over å ha mistet katten din. For man avliver jo ikke noen pga de har det vondt, det gjør man ikke med mennesker heller!

Vedr noen av spørsmålene dine:

-jeg har opplevd å miste en av to katter som var oppvokst sammen. Dette var to katter som var veldig gode venner og helt avhengige av hverandre. Den gjenlevende katten ble veldig forvirret, og tror aldri den ble helt den samme. Den var vant med å alltid ha en annen katt i nærheten, plutselig var den alene med oss menneskene. Det var heller ingen hyggelige nabokatter den kunne bli venner med (nabokattene var for det meste ukastrerte og lite vennlige katter). Vi skaffet ingen lekekamerat til den gjenlevende, og katten levde resten av livet som alenekatt. I ettertid har vi tenkt at det hadde vært bra for ham hvis vi hadde skaffet en katt til.

-det spiller ingen rolle hvilket kjønn du velger, så lenge kattene er kastrert. 2 hannkatter går like greit som en av hvert kjønn er min erfaring.

-vil anbefale deg å skaffe deg en ny katt når du har flyttet. Da vil det nye huset være nytt for den gamle katten også, og han vil ikke føle en ny katt som en inntrenger på hans territorium. Husk at begge kattene må holdes inne minst en måned når de kommer på nytt sted.

-Gi den gamle katten mye oppmerksomhet så den ikke føler seg forbigått av en ny katt.

-begge kattene må selvsagt være kastrerte for at de skal kunne gå godt overens

-Det kan ta laaang tid før kattene vender seg til hverandre. Katter trenger gjerne litt tid på seg. Det er heller ikke sikkert de i det hele tatt blir venner, dette må man regne med.

Lykke til med ny katt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Ulla*

Tusen takk for gode svar gjest. Da er det bestemt at det blir ny katt når vi flytter. Det var jo det jeg i utgangspunktet ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Den vi skal få er litt over 2 måneder så nå er det like før sirkuset starter her :-D Da blir det updates!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Ulla*
Den vi skal få er litt over 2 måneder så nå er det like før sirkuset starter her :-D Da blir det updates!

Så spennende, gleder meg til å høre hvordan det går :)

Vi ombestemte oss og fikk pus nå vi! Han vi hadde virket så ensom, og vi ville ikke vente nesten en måned, da ville han kanskje ha blitt vant til å være alene, og en ny pus ville blitt verre. Så da ble det sånn. De går helt greit overens, han store prøver å vaske litt på den lille, han lille følger etter den store overalt, noe som antagelig er irriterende, for da jager han den lille. Og stor vil ikke ligge i sofaen hvis lille ligger der. Men de spiser ved siden av hverandre uten problemer, og om natta ligger de bare og sover på hvert sitt sted. Så jeg må jo si at det går greit, selv om jeg selvfølgelig håper at de etterhvert blir gode venner og kan ligge ved siden av hverandre og slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Ulla*
Heldiggris! Bilder? :-D

Skal se om jeg får tid til å legge inn noen om ikke så altfor lenge :) (jeg er så treig med sånne ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest milkyway

Yo! Fikk pusen på tirsdag, og Skurken var litt sur og slo etter henne(han?) først, men i dag lå de og sov inntil hverandre :) Nå har de vært alene hjemme siden 2, så jeg håper ikke de har drept hverandre når jeg kommer hjem nå! :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...