Gå til innhold

Å ha hunden i bur.


SummerJoy

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jomfrua_*
En hund er skapt for bevegelse, det kan man se både av hundens adferd og fysikk. Det sier seg selv at det er unaturlig for ethvert dyreslag å tilbringe flere timer daglig innestengt på et så lite område at det ikke får gå og bevege seg skikkelig.

Vel, så nå griper du over i alle dyreslag.

Jeg forholder meg til hund i denne diskusjonen.

Her ble det altså bare synsing. Du kommer ikke med noe fakta - men bruker dine følelser på hva du føler er riktig og overfører det til hund.

Vet du hvor mange timer en hund sover i døgnet? Sjekk det.

Hva synes du om dette:

Jeg har også fysikk og adferd (som du sikkert vet,siden jeg er menneske) til å være i bevegelse. Og her sitter jeg foran pc,n 8 - 10 timer daglig innestengt på ett lite område. Men jeg har en veldig aktiv fritid - og stortrives med det. Det er godt å ha det rolig (fysisk) for siden og bruke seg skikkelig i om ettermiddagen. Jeg har ett fullverdig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje denne tråden skulle deles nå?

Jeg synes bur er et fantastisk vertøy. Vi brukte buret når vi trente på å få valpen husren. I bilen. Om natten. Når vi besøker venner osv. Det hjelper også mot revir vaktsomhet.

Det er faktisk natrulig for hunder å søke seg til et hi.

Man bruker da ikke bur for å få valpen husren!! Da tvinger man valpen til enten 1. holde seg lenger enn det som er naturlig, eller 2. å ligge i egen avføring. Like slemt begge deler.

Selvsagt skal man trene hunden til å ikke tygge på ting. Men, det er noe man må gjøre der og da. En må ta hunden med en gang da vil den etter en stund lære at den ikke bare kan tygge på ting.

Noen ganger har man ikke mulighet til å valpesikre hele huset, det er det flere som har vært inne på her. Da er det viktig å sette hunden på et sted hvor den ikke kan gjøre noe skade.

Det er ikke unaturlig for en hund å være i bur. Hvor har du det fra?

Hva er forskjellen på å stenge en hund inne på et rom, og å stenge den inne i et bur?

At dne kan bevege seg når den har behov for det, skifte liggeplass hvis det blir for varmt eller kaldt. Logisk egentlig.

Og med å "legge forholdene til rette", så er det mye bedre med en hundegård - evt. et rom eller to - enn et bur med lukket dør. Hvis det eneste alternativet man har er å stenge hunden inne i et lite bur i flere timer hver dag, så synes jeg man skal revurdere om man i det hele tatt bør ha hund.

Amen.

Hvorfor er det da slik at forskning viser at hunder stort sett ikke gjør annet enn å ligge og sove mens eierene er på jobb?

Stort sett ja - men ikke alltid. Og de ligger heller ikke alltid i ro på samme sted.

At mange oppdrettere anbefaler bruk av bur er faktisk ikke noe jeg ville sett som en positiv ting med oppdretteren. Det er greit at hunden er vant til bur, men det blir den ved bilkjøring (man skal selvfølgelig sikre hunden i bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, som sagt: Jeg har ingenting i mot at bur brukes som en hule (da med døren åpen). Det er jo bare flott.

Hund i bur under transport har jeg ingenting i mot, så sant den selvsagt blir vent til det. Som jeg har sagt tidligere: jeg er ikke prinsippielt i mot absolutt all bruk av bur. Jeg er i mot at en hund skal tilbringe flere timer daglig i et lukket bur.

Hva skal man gjøre da? Ta den med seg over alt?

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så nå griper du over i alle dyreslag.

Jeg forholder meg til hund i denne diskusjonen.

Her ble det altså bare synsing. Du kommer ikke med noe fakta - men bruker dine følelser på hva du føler er riktig og overfører det til hund.

Vet du hvor mange timer en hund sover i døgnet? Sjekk det.

Det dreier seg ikke om føling og synsing, men om grunnleggende kunnskap om hund (ok, la oss holde oss kun til hund): Det er unaturlig for en hund å være fysisk innestengt i et bur helt alene flere timer hver dag. Det er ingenting i naturen som kan tilsvare dette. Som sagt: Hvis den kun sover, så trenger den ikke være i bur med døren igjen.

Hva synes du om dette:

Jeg har også fysikk og adferd (som du sikkert vet,siden jeg er menneske) til å være i bevegelse. Og her sitter jeg foran pc,n 8 - 10 timer daglig innestengt på ett lite område. Men jeg har en veldig aktiv fritid - og stortrives med det. Det er godt å ha det rolig (fysisk) for siden og bruke seg skikkelig i om ettermiddagen. Jeg har ett fullverdig liv.

Du er et menneske som for det første har et mye mer avansert hjerne, tankeprosess og livsstil enn hva en hund har. For det andre så har du selv valgt din livsstil - en hund som lever flere timer hver dag i et lukket bur har ikke selv valgt det. Hadde burdøren vært åpen, og hunden selv valgt å ligge der flere timer hver dag, så kan man kanskje begynne å sammenligne det med ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man gjøre da? Ta den med seg over alt?

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Nei, man gir den nok trening til at den er trygg på å være hjemme alene uten å ødelegge noe av stress, og nok fysisk og mental stimulans til at den er rolig og legger seg til å sove når man er borte. Ellers kan man godt ta hunden med seg på besøk der det passer, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker da ikke bur for å få valpen husren!! Da tvinger man valpen til enten 1. holde seg lenger enn det som er naturlig, eller 2. å ligge i egen avføring. Like slemt begge deler.

Frey da. Har vanligvis stor respekt for deg med dette er tull. Sitter du ute på plenen dagen lang du da når du "trener" valpen til å bli husren?

Lite bur og hyppige lufteturer er faktisk meget effektivt når man trener valpen til å bli husren.

Buret man bruker til dette formålet bør være mindre enn et vanlig bur, dette ordner man enklet ved å sette inn en skillevegg i buret. Dette fordi valpen ikke har lyst til å gjøre fra seg der den sover.

Når man ikke har tid til å kikke på valpen konstant eller den skal hvile så stenger man enkelt og greit valpen inne i buret. En må selvsagt være i nærheten og lufte valpen ofte, ellers tvinger man valpen til å gjøre fra seg i buret.

Jeg bruker å sette buret ved siden av meg når jeg jobber. Setter på en klokkealarm slik at jeg ikke glemmer å lufte valpen hvert 20 min. Lar aldri valpen være i buret mer enn 1-1.5 timer (med lufting hvert 20 min) av gangen. Har en til to slike perioder pr dag.

Dette er en meget gunstig måte å unngå uhell på mens man trener på husrenslighet. Brukte det ikke på vår første hund, men gjorde det på vår andre etter at oppdretter anbefalte metoden og etter å ha lest om det i en rekke valpebøker.

Hund nr 2 har hatt langt færre uhell og ble fortere husren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva synes du om dette:

Jeg har også fysikk og adferd (som du sikkert vet,siden jeg er menneske) til å være i bevegelse. Og her sitter jeg foran pc,n 8 - 10 timer daglig innestengt på ett lite område. Men jeg har en veldig aktiv fritid - og stortrives med det. Det er godt å ha det rolig (fysisk) for siden og bruke seg skikkelig i om ettermiddagen. Jeg har ett fullverdig liv.

Dette er kun sammenlignbart dersom du aldri forlater plassen din og sitter der helt passifisert.

Men jeg regner med at du sikker har mulighet for å snakke med folk, hente deg kaffe, gå på do, gjøre noe konstruktivt osv. Du har sikkert en halvtimes pause hvor du til og med kan gå deg en tur hvis du føler for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spotty
For det første så er disse valpene samlet, de er ikke etterlatt helt alene slik de ofte er hos oss. De har i tillegg muligheten til å utforske, selv om det instinktmessig ikke er lurt. For det andre så forstår jeg at noen også bruker bur med lukket dør også på voksne hunder.

Jeg bruker kun lukket dør på valper, ikke på voksne hunder. Der er jeg enig i at om man trenger å bruke lukket dør på en voksen hund så burde man heller ta tak i årsaken/problemet som gjør at man "føler man trenger" lukket dør.

For meg er det stor forskjell på en valp/rebelsk ungdom og en voksen hund. Der er vi helt enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jomfrua_*
Det dreier seg ikke om føling og synsing, men om grunnleggende kunnskap om hund (ok, la oss holde oss kun til hund): Det er unaturlig for en hund å være fysisk innestengt i et bur helt alene flere timer hver dag. Det er ingenting i naturen som kan tilsvare dette. Som sagt: Hvis den kun sover, så trenger den ikke være i bur med døren igjen.

Du er et menneske som for det første har et mye mer avansert hjerne, tankeprosess og livsstil enn hva en hund har. For det andre så har du selv valgt din livsstil - en hund som lever flere timer hver dag i et lukket bur har ikke selv valgt det. Hadde burdøren vært åpen, og hunden selv valgt å ligge der flere timer hver dag, så kan man kanskje begynne å sammenligne det med ditt liv.

Det som er unaturlig for hunden er å være alene........... Men siden samfunnet er slik det er så er de fleste hunder alene om dagen. Hunder er tilpasningsdyktige. Dette innebærer at skjer det ikke noe (de er ikke en del av flokken) så sover de fleste. Da er det viktig å sørge for at hunden er trygg ; les: føler seg trygg.......ellers vil den ikke få den hvilen. Jeg anser at det også er viktig at det ikke skjer skader/unoter som vi mennesker ønsker - fordi vi tross alt lever sammen.

En voksen hund sover 15 til 17 timer i døgnet. Det er mange timer.

Jeg vil påstå at å stå alene i hundegård er INGEN god løsning med mindre du bor langt inni skogen og det er ro. I ett boligfelt - er det en dårlig løsning - både for hund og hundeeier kan ikke greie å ta ansvar for situasjoner så lenge den er borte. Utelukket for de fleste.

Har du en hund som ødelegger........eller du vil unngå slike situasjoner så er det viktig å skape trygghet for hunden på ett begrenset område - hvor den kan falle til ro og få noen tiltrengte timers søvn alene. Da kan bur være en mulighet og en trygghet. og det skal man ikke ha dårlig samvittighet for. Det kan være en kjempefin ordning for hunden.

Men dette krever at hunden føler trygghet i buret selvfølgelig og får fullstendig ro. Noen hunder kan være så stresset at ett/to rom og holde kontrollen på vil bare øke stresset.......andre vil takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frey da. Har vanligvis stor respekt for deg med dette er tull. Sitter du ute på plenen dagen lang du da når du "trener" valpen til å bli husren?

Lite bur og hyppige lufteturer er faktisk meget effektivt når man trener valpen til å bli husren.

Buret man bruker til dette formålet bør være mindre enn et vanlig bur, dette ordner man enklet ved å sette inn en skillevegg i buret. Dette fordi valpen ikke har lyst til å gjøre fra seg der den sover.

Når man ikke har tid til å kikke på valpen konstant eller den skal hvile så stenger man enkelt og greit valpen inne i buret. En må selvsagt være i nærheten og lufte valpen ofte, ellers tvinger man valpen til å gjøre fra seg i buret.

Jeg bruker å sette buret ved siden av meg når jeg jobber. Setter på en klokkealarm slik at jeg ikke glemmer å lufte valpen hvert 20 min. Lar aldri valpen være i buret mer enn 1-1.5 timer (med lufting hvert 20 min) av gangen. Har en til to slike perioder pr dag.

Dette er en meget gunstig måte å unngå uhell på mens man trener på husrenslighet. Brukte det ikke på vår første hund, men gjorde det på vår andre etter at oppdretter anbefalte metoden og etter å ha lest om det i en rekke valpebøker.

Hund nr 2 har hatt langt færre uhell og ble fortere husren.

Her er jeg helt enig med Frey. Hvorfor i alle dager skal man ha en liten valp inne i et bittelite (og da enda mindre enn vanlig?!) bur flere timer til dagen (joda, bare 1-1,5 time om gangen, men det blir en del timer tilsammen)?! Det er ikke snakk om å bo på plenen, men at man følger med valpen og tar den med ut når den viser tegn til at den må på do.

At metoden er gunstig for eier tviler jeg ikke på, men jeg synes - som Frey - at dette er latmannsmåte å gjøre det på, fremfor å faktisk følge med hunden og ta den ut når den må i stedet for å følge en slavisk klokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frey da. Har vanligvis stor respekt for deg med dette er tull. Sitter du ute på plenen dagen lang du da når du "trener" valpen til å bli husren?

Nope, men jeg følger med hva valpen foretar seg. Lufter valpen etter soving, mat, lek og ellers når det er en stund siden sist. Skjer det uhell så tørker jeg bare opp og gjør ikke noe nummer ut av det. Skjer det mens jeg ser på bærer jeg valpen ut.

Valpen her er drøyt 6 måneder og har vært husren i over to måneder. Tror nok ikke hun hadde vært noe tidligere ren om jeg hadde brukt bur på henne heller. Og om jeg kanskje kunne spart inn en uke eller to så vet jeg i alle fall at jeg ikke har tvunget valpen i bur av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jomfrua_*
Dette er kun sammenlignbart dersom du aldri forlater plassen din og sitter der helt passifisert.

Men jeg regner med at du sikker har mulighet for å snakke med folk, hente deg kaffe, gå på do, gjøre noe konstruktivt osv. Du har sikkert en halvtimes pause hvor du til og med kan gå deg en tur hvis du føler for det!

Det var ment som ett forsøk på humor - glem det som noe argument. Jeg synes bare slutningene om at fysikk og adferd var lite gjennomtenkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette krever at hunden føler trygghet i buret selvfølgelig og får fullstendig ro. Noen hunder kan være så stresset at ett/to rom og holde kontrollen på vil bare øke stresset.......andre vil takle det.

Så hvorfor ikke venne hunden til tryggheten med et bur, og så la buret stå i rommet med døren åpen, så kan hunden selv velge å gå inn dit når den er alene - slik den selv ville valgt å gå inn i en hule ut i naturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er jeg helt enig med Frey. Hvorfor i alle dager skal man ha en liten valp inne i et bittelite (og da enda mindre enn vanlig?!) bur flere timer til dagen (joda, bare 1-1,5 time om gangen, men det blir en del timer tilsammen)?! Det er ikke snakk om å bo på plenen, men at man følger med valpen og tar den med ut når den viser tegn til at den må på do.

At metoden er gunstig for eier tviler jeg ikke på, men jeg synes - som Frey - at dette er latmannsmåte å gjøre det på, fremfor å faktisk følge med hunden og ta den ut når den må i stedet for å følge en slavisk klokke.

Det er snakk om maks 2 til 3 timer pr dag. Valpen sov for det meste i buret sitt. Om den ga fra seg tegn til at den måtte på do så fulgte jeg den selvsagt.

Rutiner er noe både barn og valper trives med da dette gir dem forutsigbarhet og trygghet.

For oss har det fungert helt topp og det er noe jeg også kommer til å gjøre med fremtidige valper.

Latmannsmåte vil jeg ikke kalle det. Det er greit å kunne legge en valp til å hvile i perioder akkurat som man gjør med babyer. Noen av oss må faktisk jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jomfrua_*

:goodbye:

Så hvorfor ikke venne hunden til tryggheten med et bur, og så la buret stå i rommet med døren åpen, så kan hunden selv velge å gå inn dit når den er alene - slik den selv ville valgt å gå inn i en hule ut i naturen?

Svaret står jo i det du hadde klippet ut :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og om jeg kanskje kunne spart inn en uke eller to så vet jeg i alle fall at jeg ikke har tvunget valpen i bur av den grunn.

Greit for den som kan være hjemme utover de 5 ukene man har til ferie. Nå er det heller ikke snakk om å tvinge noen valp inni et bur. Dersom du må tvinge hundene dine inni bur så bruker du burene feil og da er bur ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:goodbye:

Svaret står jo i det du hadde klippet ut :goodbye:

I vill tilstand vil jo en hund/ulv ha hele omverden å forholde seg til,men vil føle trygghet ved frivillig gå inn i en hule. Det blir jo det samme med en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jomfrua_*
I vill tilstand vil jo en hund/ulv ha hele omverden å forholde seg til,men vil føle trygghet ved frivillig gå inn i en hule. Det blir jo det samme med en hund.

Nå er du på tur!! Eller så er du bare sta for åvære sta.

En ulv bor langt inni skogen - langt fra folk.

En ulveflokk går ikke på jobb 5 dager i uken.

En ulv inni skogen (valp) kan ikke ødelegge for tusenvis av kroner.

Bli realistisk.

Ha en fortsatt god dag! :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke på tur, eller sta for å være sta. Du sier at en hund kan bli utrygg hvis den må gå fritt i et helt hus (et hus som er tomt for folk, slik en skog er - hvis du trekker den analogien). Derfor sier jeg at på samme måte som en ulv kan trekke seg tilbake i en hule for å føle trygghet, så kan en hund trekke seg tilbake i et bur for å føle det samme. Vi bør ikke tvinge på den det, den bør kunne oppsøke det selv. Derfor er det opp til oss å a) lære hunden at buret er et trygt sted og b) gjøre det mulig for den å ha det buret som et sted den kan trekke seg tilbake når den selv vil.

Fortsatt god dag til deg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit for den som kan være hjemme utover de 5 ukene man har til ferie. Nå er det heller ikke snakk om å tvinge noen valp inni et bur. Dersom du må tvinge hundene dine inni bur så bruker du burene feil og da er bur ikke å anbefale.

Når man lukker døren til buret så tvinger man valpen til å være der. Eller mener du valpen har et alternativ når døren er lukket?

Det er vel ikke alle som kan ta med seg valpen på jobb heller - hva skal de gjøre da mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...