Gå til innhold

Å ha hunden i bur.


SummerJoy

Anbefalte innlegg

Latmannsløsning. Man rydder unna, eller tar det med et smil at noe blir ødelagt.

Så vi skulle tatt det med et smil når valpen skrapte opp vegger og dører?

Nei takk.

Vi ble anbefalt bur av oppdretter og det gikk helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, latmannsløsning. Har dere kanskje ikke et bad? En gang? Eller som nevnt så får man kjøpt billige kompostgrinder på Biltema. Man stenger ikke inn en liten valp i et bur av egen bekvemmelighets skyld. Da finner man en løsning som fungerer for begge.

Og han hadde nok ikke gnagd så mye mer som voksen hund om den ikke hadde blitt sperret inn i bur som liten heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi skulle tatt det med et smil når valpen skrapte opp vegger og dører?

Nei takk.

Vi ble anbefalt bur av oppdretter og det gikk helt fint!

Dette synes jeg er fryktelig trist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, latmannsløsning. Har dere kanskje ikke et bad? En gang? Eller som nevnt så får man kjøpt billige kompostgrinder på Biltema. Man stenger ikke inn en liten valp i et bur av egen bekvemmelighets skyld. Da finner man en løsning som fungerer for begge.

Og han hadde nok ikke gnagd så mye mer som voksen hund om den ikke hadde blitt sperret inn i bur som liten heller..

Merker at du er en av de såkalte burhaterne.

Noen hunder liker å ligge i bur! Det blir hulen deres. Det er ikke så mye bedre å ligge innestengt på et bad.

Det var snakk om en liten mini valp i et svært bur. Den hadde nok av plass. Den lå alltid og sov der når vi var hjemme også... Gikk FRIVELLIG inn der. Dette var en løsning som fungerte for begge.

Etterhvert som den ble større prøvde vi å ha den bare liggende i entreen. Fikk en del dører og vegger skrapt opp av dette.

Hunden er frisk og rask og sunn og lydig. Den gnager ikke spesielt mye nå, jeg mente at den vet hva den har lov å ta og ikke.

Nå ligger den fredelig og sover til vi kommer hjem.

Kommer absolutt til å bruke bur igjen om vi skulle få en valp til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder legger seg i buret og holder tyst fordi de er opplært til at sånn skal det være av flokklederen. Hvis ikke, så kan man vel bare la døren stå oppe på buret hvis de er å innmari glad i å ligge der eller hur?

En annen sak er at valper som får for lite stimulans har en tendens til å ødelegge mer enn de som får det.

Er ikke burhater jeg - men jeg er imot å bruke det som oppbevaringsplass fordi eier er så redd for innredningen sin at de stenger valper/hunder inne i så små bokser at hunden ikke kan skifte liggeplass om den føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk vår omplasseringhund som var "vant til å være hjemme alene", fikk vi gleden av å komme hjem til oppspist stueteppe, stuebord, stressless med tilhørende krakk, skittentøyskurv og datastol. Yay! :) Han tok gulvlister, vegger og dører også. En sånn hund kunne vi rett og slett ikke ha løs, så han fikk bur til bruk. Hjemme alene trening og tilvenning av bur. Nå har vi flyttet til nyoppusset leilighet og jeg er jammen glad for at han er vant til buret! Det står i gangen hvor han frivillig sover, med åpen dør, om natten og når han er alene. Buret er hans plass, hvor han alltid kan gå når han vil være i fred/sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, latmannsløsning. Har dere kanskje ikke et bad? En gang? Eller som nevnt så får man kjøpt billige kompostgrinder på Biltema. Man stenger ikke inn en liten valp i et bur av egen bekvemmelighets skyld. Da finner man en løsning som fungerer for begge.

Og han hadde nok ikke gnagd så mye mer som voksen hund om den ikke hadde blitt sperret inn i bur som liten heller..

Støtter det du sier her 100% Frey. Det finnes alltid andre løsninger enn bur! Man kan også risikere å få en hund som ikke greier å koble ut og roe seg med mindre den er innesperret. Stressende for hunden, og veldig upraktisk. Så alt med måte, og ikke bur over lang tid. Ihvertfall ikke når valpen er våken og aktiv, som i arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk vår omplasseringhund som var "vant til å være hjemme alene", fikk vi gleden av å komme hjem til oppspist stueteppe, stuebord, stressless med tilhørende krakk, skittentøyskurv og datastol. Yay! :) Han tok gulvlister, vegger og dører også. En sånn hund kunne vi rett og slett ikke ha løs, så han fikk bur til bruk. Hjemme alene trening og tilvenning av bur. Nå har vi flyttet til nyoppusset leilighet og jeg er jammen glad for at han er vant til buret! Det står i gangen hvor han frivillig sover, med åpen dør, om natten og når han er alene. Buret er hans plass, hvor han alltid kan gå når han vil være i fred/sove.

Rekner med dere begynte hjemme-alene-trening før dere reiste fra han og kom hjem til oppspist hus? En hund er jo ikke så programmert at den fungerer som før når den bytter hjem. Stresset ved å bytte hjem gjør at en omplasseringshund må uansett tas hensyn til på lik linje med en valp den første tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snakk om en liten mini valp i et svært bur. Den hadde nok av plass. Den lå alltid og sov der når vi var hjemme også... Gikk FRIVELLIG inn der. Dette var en løsning som fungerte for begge.

Hvis buret var så flott og hunden var så villig, så regner jeg med at dere ikke trengte å ha burdøren igjen?

Enig med Frey her også. Selvsagt er det irriterende med en valp/hund som gnager og spiser, men da er det eiers ansvar å trene dette, ikke ty til enkle løsninger som er lette og bra for eier og svært unaturlige for hunden. Bur er symtombehandling, da har jeg mer tro på å jobbe med selve problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes bur er et fantastisk vertøy. Vi brukte buret når vi trente på å få valpen husren. I bilen. Om natten. Når vi besøker venner osv. Det hjelper også mot revir vaktsomhet.

Det er faktisk natrulig for hunder å søke seg til et hi.

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jeg skjønner ikke at det går an å være så motstander av bur jeg. Trodde man visste litt bedre i dag... Jeg bruker bur på begge mine, og begge trives i buret sitt. Men jeg er ikke fan av å lukke døren til buret i flere timer av gangen. 8 timer i bur hver dag f.eks. er uaktuelt. Men nå som jeg er sykemeldt er hundene i buret sitt de få timene jeg er ute av huset. så slipper jeg bekymring med at valpen spiser noe som er farlig for henne.

De fleste oppdrettere anbefaler bur, og det er nok en grunn til det :) Dersom hunden virkelig hadde mistrives i buret sitt, hadde den neppe gått inn og lagt seg der når døra sto oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_s&p_*
Jeg skjønner ikke at det går an å være så motstander av bur jeg. Trodde man visste litt bedre i dag... Jeg bruker bur på begge mine, og begge trives i buret sitt. Men jeg er ikke fan av å lukke døren til buret i flere timer av gangen. 8 timer i bur hver dag f.eks. er uaktuelt. Men nå som jeg er sykemeldt er hundene i buret sitt de få timene jeg er ute av huset. så slipper jeg bekymring med at valpen spiser noe som er farlig for henne.

De fleste oppdrettere anbefaler bur, og det er nok en grunn til det :) Dersom hunden virkelig hadde mistrives i buret sitt, hadde den neppe gått inn og lagt seg der når døra sto oppe.

Signerer denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ang. bur, er det viktig at det ikke brukes som straff. Det er ikke sånn at man skal låse hunden inne med en gang den har gjort noe galt.

Ellers, om biting: Pass på at hunden din bare har en leke som er dens egen. Hvis den har flere leker har den lett for å bli forvirret. Med en gang den tygger på noe, ta det i fra valpen og gi ham leken sin.

Vi hadde også en hund som tygget i stykker absolutt alt, holdt på å bli sprø. Men nå ødelegger hun aldri noen ting lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk natrulig for hunder å søke seg til et hi.

Helt sant. Men i et hi kan hunden gå ut og inn som den ønsker, hi kommer ikke med en låst dør.

Lilleulv: Jeg vil heller snu på det og si at jeg trodde vi hadde kommet lenger i dag enn å (mis)bruke bur. ;)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Helt sant. Men i et hi kan hunden gå ut og inn som den ønsker, hi kommer ikke med en låst dør.

Det er heller ingen som har sagt at døren alltid skal være lukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ingen som har sagt at døren alltid skal være lukket?

Hvis døren ikke er lukket så er jo det ikke noe problem. Da kan jo hunden gå ut og inn som den vil. Jeg snakker selvsagt kun om burbruk hvor døren er igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis buret var så flott og hunden var så villig, så regner jeg med at dere ikke trengte å ha burdøren igjen?

Enig med Frey her også. Selvsagt er det irriterende med en valp/hund som gnager og spiser, men da er det eiers ansvar å trene dette, ikke ty til enkle løsninger som er lette og bra for eier og svært unaturlige for hunden. Bur er symtombehandling, da har jeg mer tro på å jobbe med selve problemet.

Selvsagt skal man trene hunden til å ikke tygge på ting. Men, det er noe man må gjøre der og da. En må ta hunden med en gang da vil den etter en stund lære at den ikke bare kan tygge på ting.

Noen ganger har man ikke mulighet til å valpesikre hele huset, det er det flere som har vært inne på her. Da er det viktig å sette hunden på et sted hvor den ikke kan gjøre noe skade.

Det er ikke unaturlig for en hund å være i bur. Hvor har du det fra?

Merk: det er viktig å fremstille buret som noe postitiv for hunden. Buret skal ALDRI brukes som straff, da forbinder hunden det med noe negativt og vegrer seg fra å gå inn der.

:hund:

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det unaturlig for en hund å være i bur - det er ingen villhund eller ulvevalper som tilbringer noe av tiden sin helt alene på et bittelite lukket område som et bur er.

Jeg sier ikke at absolutt all bruk av bur er feil, men når man bruker bur jevnlig over flere timer, så mener jeg det er helt feil. Man trenger heller ikke valpesikre hele huset, det er ingenting som tilsier at en hund som er alene må ha tilgang til hele huset. Men det er krevende å ha valp, det krever mye tid og ressurser. Utstrakt bruk av bur som erstatning for trening (noe det blir om burbruk blir et fast innslag i hverdagen) blir en snarvei for eier jeg har svært lite til overs for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det unaturlig for en hund å være i bur - det er ingen villhund eller ulvevalper som tilbringer noe av tiden sin helt alene på et bittelite lukket område som et bur er.

Jeg sier ikke at absolutt all bruk av bur er feil, men når man bruker bur jevnlig over flere timer, så mener jeg det er helt feil. Man trenger heller ikke valpesikre hele huset, det er ingenting som tilsier at en hund som er alene må ha tilgang til hele huset. Men det er krevende å ha valp, det krever mye tid og ressurser. Utstrakt bruk av bur som erstatning for trening (noe det blir om burbruk blir et fast innslag i hverdagen) blir en snarvei for eier jeg har svært lite til overs for.

Nå snakker du om villhunder og ulver. De er ikke domestisert slik våre hunder er. Buret trenger heller ikke være bittelite, jeg siktet til bur som er store nok til at hunden kan bevege seg godt inne i buret.

Hva er forskjellen på å stenge en hund inne på et rom, og å stenge den inne i et bur?

De fleste hunder forbinder bur med noe positivt dersom det er slik det blir fremstilt av eieren.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...