Gå til innhold

Ikke lov å kastrere hund.


Gjest Enger

Anbefalte innlegg

Jeg har en renraset miniatyr-hund (papillon) på 1 år og snart 4 måneder. Han er fæl til å markere seg inne (ikke hjemme), og er agresiv mot andre hunder (uansett størrelse) når det er tisper i nærheten. Han henger i baken på tispene konstant. Jeg var på besøk hos noen med 3 tisper og en kastrert hannhund forige helg. ingen av tispene var løpske, men han hang i baken på den yngste når han fikk sjangsen. Han er ikke agresiv mot mennesker så det er sagt. Jeg har ikke lyst til å kastrere han uansett om jeg ikke skal bruke han i avl. Har noen noe råd for å få roet han ned i nærhet av tisper? På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en renraset miniatyr-hund (papillon) på 1 år og snart 4 måneder. Han er fæl til å markere seg inne (ikke hjemme), og er agresiv mot andre hunder (uansett størrelse) når det er tisper i nærheten. Han henger i baken på tispene konstant. Jeg var på besøk hos noen med 3 tisper og en kastrert hannhund forige helg. ingen av tispene var løpske, men han hang i baken på den yngste når han fikk sjangsen. Han er ikke agresiv mot mennesker så det er sagt. Jeg har ikke lyst til å kastrere han uansett om jeg ikke skal bruke han i avl. Har noen noe råd for å få roet han ned i nærhet av tisper? På forhånd takk:)

Må få med at den kastrerte hannhunden hadde forhudskatar, og ble anbefalt av vetrinær å kastrere for å bli kvitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_line_*

her var det ikke mye svar å få for dg. jeg har 0 peiling på hund, så jeg kan heller ikke hjelpe deg. MEN du kan jo legge ut dette temaet på Canis forumet istedet? Der er en seriøser side. håper du får den hjelpen du trenger! hilsen line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest
Ja, når ulven bor sammen med mennesker er situasjonen kunstig allerede. Da kan man ikke ubetinget trumfe gjennom alt som er "naturlig" i utgangspunktet. Ulver omgåes ikke andre flokker enn sin egen, og innad i flokken synkroniserer tispene løpetiden så de får den omtrent samtidig. Det hadde ikke vært særlig hensiktsmessig om hannene i flokken skulle løpe rundt og vært seksuelt frustrerte hele tiden. Det er rett og slett ødeleggende for dyret. Så skal man holde dem som kjæledyr kan det tenkes man må tilpasse dyret for dets eget beste.

I utlandet er det ikke uvanlig med tidlig kastrering av hannhunder, og tisper for den del. Norge er vel forsåvidt også blitt rundere i kantene etter hva jeg har fått med meg. Det er ikke annet å gjøre enn å vurdere i hvert enkelt tilfelle. Men man bør også ha i bakhodet at fraværet av testosteron som oppstår hos ahnner kan gjøre utslag i fryktaggresjon hvis hunden er litt forsiktig på forhånd. Og fertile hanner kan reagere med motvilje forde de ikke forstår luktsinalene kastraten gir fra seg. Så kastrering er en risiko å ta på mange måter.

Signerer denne. Vi skal kastrere vår hund i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...