Gå til innhold

Ikke lov å kastrere hund.


Gjest Enger

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine har hatt to labradorer. Den første ble sterielisert da den var rundt 1 år. Det var ikke noe medisinsk grunn til dette, men siden det skulle bli brukt om førerhund senere ble dette gjort for å få den roligere. Kan nevne at for akkurat denne hunen hjalp det absolutt ikke i det hele tatt. (Ble aggressiv og bet flere i familien min, så hvis den ble førerhund skjønner jeg ikke hvordan det har gått til.)

Den andre hunden, den som de har nå, var kastrert da vi fikk han. Der han bodde før var det utrolig mange tisper, så for å slippe å miste han annenhver dag, valgte de å gjøre dette. Hos foreldrene mine har han stukket av flere ganger, da han har luktet at tispene rundt 5-10 km fra der de bor har løpetid. Så hvis de ikke finner han, så er det bare å reise dit å lete med en gang.

Hadde disse hundene ikke vært kastrert når vi fikk dem, så hadde de nok blitt det for å hindre at de hadde slitt seg ut med å gått på veggene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer ikke å se hvorfor det skal være så grusomt å kastrere en hund fremfor en katt som alle hyler opp om at man skal kastrere så fort man kan.

Tabris; hundene våre er ikke ulver. De er avlet og krysset i alle retninger for å passe til å leve sammen med oss mennesker, på våre premisser og behov. Om en stresset og lett agressiv hund får det bedre som kastrert, så ser jeg virkelig ikke problemet med det.

Blir litt som å insistere på å føde uten bedøvelse for meg - alt skal være så himla naturlig hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grunnleggende forskjellen er vel at mange i denne tråden tenker pragmatisk mens jeg tenker idealistisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grunnleggende forskjellen er vel at mange i denne tråden tenker pragmatisk mens jeg tenker idealistisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad forbudet er der, nettopp fordi mange sløve mennesker kastrerer hunden sin i stedenfor å bruke tid på å oppdra den.

Fælt så mange hunder som plutselig har "atferdsproblemer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Helene_*
Jeg er ikke enig i at det skal være forbudt å kastrere hannhunder uten en medisinsk grunn. For meg er det helt ulogisk at det er helt lovlig å kastrere alle andre hanndyr, og jeg forstår ikke hvorfor hunden skiller seg ut i den sammenhengen. Man kastrerer en stor del av hingstene, alle galter, mesteparten av hannkattene, noen okser, kaniner, ildere osv. Skal man ikke bruke hunden i avl, så kan den liksågodt kasteres.

Helt enig. Og jeg vil spesielt trekke frem katter! Å ikke kastrere katter blir jo nærmest sammenliknet med dyreplageri av noen på dette forumet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Og jeg vil spesielt trekke frem katter! Å ikke kastrere katter blir jo nærmest sammenliknet med dyreplageri av noen på dette forumet..

Jeg mener nå ikke det er dyreplageri å kastrere katter, og misliker egentlig prosedyren, men det er nå likevel en grunnleggende forskjell: En hund har man kontroll over på en annen måte enn katter. Hunder får dermed ikke parret seg hvis vi ikke bevisst godkjenner det, noe katter gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er tull at det ikke er lov å kastrere hunder. Som tidligere nevnt, så kastrerer jo mennesket alle andre husdyr (galtene for å unngå 'galtesmak' på kjøttet, og ofte uten bedøvelse, i hvert fall tidligere), så hvorfor det skal være så spesielt med hunden, det forstår jeg ikke.

Når det gjelder hannhunder, så er også inngrepet svært lite omfattende (på en tispe må man tross alt inn i buken), i og med at ballene henger på utsiden. Har en veterinærvenninne som er helt åpen for kastrering av hunder; hun har en pragmatisk tilnærming til dette: Ønsker eieren dette og det får eieren til å bli mer fornøyd med hunden, så er jo det også til hundens beste!

Så prøv en annen veterinær, så får du sikkert gjennomført en operasjon. Årsaken kan være medisinsk eller adferdsmessig, og slik du beskriver det, så er det et adferdsmessig problem for hunden (og deg).

Har selv en ukastrert hannhund, har ikke fått lov av mannen til å kastrere hunden... Testet hormonsprøyte en stund, og det viste effekt. Man kan jo prøve det først eventuelt. Han fungerer for så vidt normalt, reagerer på tisper med løpetid, men ingen ting ekstremt. Men jeg vil gjerne kastrere neste hund for nettopp å gjøre hundeholdet enklere.

Forøvrig er jeg helt enig med innlegget om at kastrering ikke kan erstatte oppdragelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kastrerte hannhunden min for en tid tilbake pga prostataproblemer. Det var ingen vei utenom, men jeg hadde ALDRI gjort det hvis jeg hadde et annet alternativ!

Pelsen hans har blitt mye dårligere, matlysten har økt dramatisk og personligheten hans har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se hvorfor det skal være så grusomt å kastrere en hund fremfor en katt som alle hyler opp om at man skal kastrere så fort man kan.

Jeg synes det blir det samme, jeg synes at begge delene ideelt sett burde unngås, men ser at slik situasjonen er for dyrene, så er det best for en del av dem å bli kastrert. Jeg synes også at det burde være lov, og opp til eieren selv, men ikke at man skal bli utskjelt som dyreplager om man lar være, slik feks situasjonen er i Usa.

Den grunnleggende forskjellen er vel at mange i denne tråden tenker pragmatisk mens jeg tenker idealistisk. :)

Men hva er vitsen med å diskutere løsnnger ut fra idealisme, dersom idealismen ikke kan gjennomføres i den virkelige verden? Jeg mener også at i en ideell verden behøvde vi ikke å kastrere, men siden vi ikke lever i idealverdenen er det meningsløst å basere feks lovverket på det.

Hunder får dermed ikke parret seg hvis vi ikke bevisst godkjenner det, noe katter gjør.

Kastrering er ikke noe man gjør bare for å unngå formering, hverken hos hunder eller katter. Dersom det var slik ville vi nøyd oss med å sterilisere katter, slik at de fortsatt kunne beholdt kjønnsrettet adferd, men vi kastrerer fordi denne adferden også er slitsom for dyret, iom at vi allerede har gjort så store inngrep i levemåten deres.

Feks ville steriliserte hunnkatter slitt seg ut på å ha konstante løpetider, og ofte endt opp med å få kreft, på samme måte som hannhunder kan bli så stresset av å forholde seg til konstant løpetid at det forårsaker adferdsproblemer, at de ikke tar til seg nok føde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er vitsen med å diskutere løsnnger ut fra idealisme, dersom idealismen ikke kan gjennomføres i den virkelige verden? Jeg mener også at i en ideell verden behøvde vi ikke å kastrere, men siden vi ikke lever i idealverdenen er det meningsløst å basere feks lovverket på det.

Fordi hvis man kun tenker pragmatisk, så er man med på å opprettholde status quo i stedet for å kjempe for endring.

I denne sammenheng kan idealismen såvisst gjennomføres - man lar være å kastrere.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenheng kan idealismen såvisst gjennomføres - man lar være å kastrere.

Men for mange mennesker er alternativet da å kvitte seg med hunden. (Vanligvis avlive, omplassere hvis man har flaks.) Og det synes jeg er å ofre litt mye for å opprettholde en slik idealisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for mange mennesker er alternativet da å kvitte seg med hunden. (Vanligvis avlive, omplassere hvis man har flaks.) Og det synes jeg er å ofre litt mye for å opprettholde en slik idealisme.

Men det er en fordel, mener jeg, hvis terskelen for å kastrere blir høyere, ikke lavere. Så må folk før de skaffer seg hund være klar over at tisper har løpetid og at hannhunder kan bli ekstra krevende når det er løpende tisper i nærheten, og at løsningen på det ikke er kastrering, men å lære å takle det - evt. ikke skaffe seg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er en fordel, mener jeg, hvis terskelen for å kastrere blir høyere, ikke lavere. Så må folk før de skaffer seg hund være klar over at tisper har løpetid og at hannhunder kan bli ekstra krevende når det er løpende tisper i nærheten, og at løsningen på det ikke er kastrering, men å lære å takle det - evt. ikke skaffe seg hund.

Men det er veldig individuelt hvordan hannhunder regerer på løpske tisper, så det er det nesten umulig å forutsi. De fleste hunder jeg har møtt har faktisk taklet dette helt fint, så dersom man ikke skal skaffe seg hannhund for sikkerhets skyld, dersom det kan være tisper i nærheten, tror jeg det ville blitt for begrensende for mange hundeiere. Alle situasjoner er individuelle, og da bør det være opp til hundeier å vurdere dette.

Terskelen for å kastrere er allerde høy i Norge, ved at det ikke er vanlig, og siden man i praksis alltid kan finne en dyrlege som er villig til å gjøre det, synes det også burde vært lov på papiret. Lovverket bør også gjenspeile hva som er praksis. Jeg synes det er like dumt at det er forbudt å kastrere katter, men at det gis midlertidig dispensasjon i all evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er tull at det ikke er lov å kastrere hunder. Som tidligere nevnt, så kastrerer jo mennesket alle andre husdyr (galtene for å unngå 'galtesmak' på kjøttet, og ofte uten bedøvelse, i hvert fall tidligere), så hvorfor det skal være så spesielt med hunden, det forstår jeg ikke.

Det er ikke lov å kastrere griser heller, her er utdrag fra loven:

" I lov 20. desember 1974 nr. 73 om dyrevern gjøres følgende endringer: - - -

§ 13 første ledd nr. 1 skal lyde:

Det er forbode å kastrera reinsbukk, gris, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk, gris og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Departementet kan bestemme at også andre enn veterinær kan kastrera reinsbukk og nytta svæving til dette. "

Er det forresten noen som vet hva begrunnelsen for dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er veldig individuelt hvordan hannhunder regerer på løpske tisper, så det er det nesten umulig å forutsi. De fleste hunder jeg har møtt har faktisk taklet dette helt fint, så dersom man ikke skal skaffe seg hannhund for sikkerhets skyld, dersom det kan være tisper i nærheten, tror jeg det ville blitt for begrensende for mange hundeiere. Alle situasjoner er individuelle, og da bør det være opp til hundeier å vurdere dette.

Hvis man ikke ønsker å takle en hund som kan bli krevende ved løpetid, så er det bedre om det da blir færre hundeeiere, mener jeg. Det er jo egentlig for mange hunder her fra før når det er stor fare for at det alltid er en tispe som løper i snuserekkevidde.

Terskelen for å kastrere er allerde høy i Norge, ved at det ikke er vanlig, og siden man i praksis alltid kan finne en dyrlege som er villig til å gjøre det, synes det også burde vært lov på papiret. Lovverket bør også gjenspeile hva som er praksis. Jeg synes det er like dumt at det er forbudt å kastrere katter, men at det gis midlertidig dispensasjon i all evighet.

Katter og hunder lever på to helt ulike måter, og dermed så mener jeg at det bør være lovlig å kastrere katter. Hunder bør det fortsatt være ulovlig å kastrere, for å beholde den høye terskelen. Hvis det blir lovlig, så vil nok terskelen bli lavere - og den er for lav som den er allerede hvis jeg skal se på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en tispe, med sterke lukter.

Selv toppdreserte hanbikkjer, mistet fullstendig vettet når vi kom.

Jeg tror ikke at mer en et par av dere her inne hadde klart å beholde kontrollen over deres hanner, hvis vi/hun svinset rundt dere.

Jeg har gått i skogen med 3 forskjellige hanbikkjer etter meg på det meste, og måttet returnere til parkeringen for å prøve å finne eierene til disse stakkarene.

Ingen kunne ha forberedt meg på hvordan det ville ha vært å ha en tispe som min. Hadde ikke jeg kunnet sterilisere henne, så hadde det for hennes del kun vært en vei å gå, nemlig avlivning. Enda det ikke er henne som gjør noe "galt".

At noen snakker om idealisme her blir da feil for meg.

Hvem skulle isåfall måttet avlives. Min hund som ikke gjør noe galt, eller deres hannbikkjer som mister "hodet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hannhundeier (og tispeeier) så må man ha hundene i bånd, og ha såpass kustus på dem, at man klarer å gå forbi en tispe i løpetid. Det er ikke umulig. Hvis man ikke klarer dette, så får man la være å skaffe seg hund fra starten av - og det må derfor legges mer vekt på å informere mulige hundeeiere om dette før man får hund, ikke drive med brannslukning etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hannhundeier (og tispeeier) så må man ha hundene i bånd, og ha såpass kustus på dem, at man klarer å gå forbi en tispe i løpetid. Det er ikke umulig. Hvis man ikke klarer dette, så får man la være å skaffe seg hund fra starten av - og det må derfor legges mer vekt på å informere mulige hundeeiere om dette før man får hund, ikke drive med brannslukning etterpå.

Jeg er enig med deg at man skal ha hunden sin under kontroll.

Men det er ikke alltid ting er så enkelt. Jeg har møtt politibikkjer (nå går de en omvei når jeg kommer!) som stikker av. Bikkja til sjefen i hundeklubben, som driver med dresur på toppnivå, skjønte ikke hva som skjedde engang. Bikkja hans var som forhekset når vi kom forbi.

Poenget mitt er at selv de "beste" hundeeierene kommer (kom) til kort når mi tispe gikk forbi, hvordan kan jeg da være idealistisk å si at sterilisering ikke bør foregå.

Klarer en ikke å kontrollere bikkja si 110%, så burde man ikke hatt en!? Ingen vet hvordan ens egen hvalp blir i lynnet, uansett hvor godt slektstreet er sjekket ut på forhånd. Ingen kan garantere 110% sin egen hunds reaksjon til enhver tid.

Min tispe hadde disse luktene 24/7, uavhengig av løpetid. 2 av naboene mine tilbød seg å sponse operasjonen hennes, så ille var det for dem!

Jeg er ikke så sikke på at du hadde hatt kontroll over din, hvis vi hadde svinset forbi. Men som jeg skrev tidligere, noen få her inne kunne nok ha klart det, men ikke flere en max 8 av 10. Garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid finnes unntak, men jeg synes ikke vi skal basere lovforslag og kutymen på unntakene. De fleste hanndhunder kan kontrolleres når de møter vanlige tisper i løpetid. Såpass mener jeg man skal kreve av en hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...