Gå til innhold

Ikke lov å kastrere hund.


Gjest Enger

Anbefalte innlegg

Gjest Enger

Hei

Vi har en nydelig blandingshund. Tøff liten tass som er blanding av tre forskjelige raser.

Siden han er blanding, så kommer vi aldri til å bruke han i avle.

Vi tenkte derfor å kastrere han, men da sa dyrlegen at det ikke var lov.

Hvis man hadde en god medisinsk grunn, så kunne det vurderes, men uten det så gjør di ikke sånt på hunder.

Dette viste jeg ikke.

Synes det er litt trist for hundens del. Han blir så vill og stresset stakkar når en av tispene i nabolaget har løpetid.

Synes dere det er rett å kastrere sånne som han, eller synes dere at det ikke burde gjøres??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig i at det bør være ulovlig. Hvis vi faktisk må inn og operere et dyr for at det skal fungere som et snilt, milt, vennlig og koselig kjæledyr så mener jeg at vi heller bør la være å skaffe oss det. Hvor mye skal vi endre på et dyr, til og med operasjoner, for å tilpasse dyret til våre ønsker? Hvor langt skal vi gå? For meg dreier det som om hvilken holdning man har til dyrehold og dyr generelt.

I ulveverden er det kun lederparet som får parre seg (tyvparringer forekommer men blir hardt slått ned på av resten av flokken hvis det blir oppdaget). Det er derfor helt normalt og naturlig for både hannhunder og tisper å bli "stresset" i løpetidsperioder uten å få parre seg.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Jeg synes det er helt greit at det er forbudt; jeg er motstander av å kastrere hunder fordi de blir slitsomme for mennesker å ha i hus når en tispe har løpetid.

Og ja, jeg har hannhund selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*

Det er katter man kastrerer, ikke hunder. Hunder passes på, og vi har derfor ikke behov for å kastrere dem. En hund kan lukte en tispe som "løper" på en km avstand, så dette er noe du bare må ta med deg som en del av det å ha hannhund. Det er ikke et stort problem hvis du ikke selv har tisper i huset. Og selv da går det utmerket ann å skille dem i aktuell periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enger

Tenker faktisk ikke så mye på oss i denne situasjonen.

Det er en lit liten hund (ikke miniatyr) så vi har ikke noe problemer med å kontrolere (holde han, gå tur osv) når han stresser sånn.

Men tenkte at det er veldig frustrerende for han?? Sånn som han stresser seg til søvne i gangen.

Bor i et nabolag med masse hunder, så det er nesten altid noe som har løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Det er normalt at hunder/ulver ikke får parre seg. Det kan selvsagt være at man havner i en kunstig situasjon når det er tisper "overalt", men jeg synes en operasjon er såpass alvorlig at man skal vurdere ganske mye annet før man går til det skrittet.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Faerie

Vår hund ble kastrert etter samtale med veterinær. Han fungerte ikke i det hele tatt da tispa i huset hadde løpetid, og måtte til veterinær for å bli sydd etter å ha fått juling to ganger. Da ble vi anbefalt kastrering. :Nikke: Et stykk hund fikk et mye bedre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Det er normalt at hunder/ulver ikke får parre seg. Det kan selvsagt være at man havner i en kunstig situasjon når det er tisper "overalt", men jeg synes en operasjon er såpass alvorlig at man skal vurdere ganske mye annet før man går til det skrittet.

Ja, når ulven bor sammen med mennesker er situasjonen kunstig allerede. Da kan man ikke ubetinget trumfe gjennom alt som er "naturlig" i utgangspunktet. Ulver omgåes ikke andre flokker enn sin egen, og innad i flokken synkroniserer tispene løpetiden så de får den omtrent samtidig. Det hadde ikke vært særlig hensiktsmessig om hannene i flokken skulle løpe rundt og vært seksuelt frustrerte hele tiden. Det er rett og slett ødeleggende for dyret. Så skal man holde dem som kjæledyr kan det tenkes man må tilpasse dyret for dets eget beste.

I utlandet er det ikke uvanlig med tidlig kastrering av hannhunder, og tisper for den del. Norge er vel forsåvidt også blitt rundere i kantene etter hva jeg har fått med meg. Det er ikke annet å gjøre enn å vurdere i hvert enkelt tilfelle. Men man bør også ha i bakhodet at fraværet av testosteron som oppstår hos ahnner kan gjøre utslag i fryktaggresjon hvis hunden er litt forsiktig på forhånd. Og fertile hanner kan reagere med motvilje forde de ikke forstår luktsinalene kastraten gir fra seg. Så kastrering er en risiko å ta på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke ulovlig. Men bør være en god grun. spesielt om det er en renraset hund. Blandingshunder vet jeg blir kastrert her iallefall. Og vi hgar sterilissert vår tispe av den grunnen at hun parres seg selv om hun hadde løpetid eller ikke. Og t.o.m en gang MENS hun var halvveis i drektigheten...

Men der finnes jo også alternativer til kastrering på hannhund iallefall. Man kan få dem kjemisk kastrert. mDa får dem en slaks P.sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt annerledes på det, la Flaca. Nettopp fordi det å eie et dyr er kunstig i seg selv, så mener jeg at vi som eiere bør gjøre det vi kan for at dyret vi har tatt til oss skal få leve så naturlig som praktisk mulig. At det er kunstig å eie et dyr rettferdiggjør ikke automatisk handlinger som gjør livet til dyret enda kunstigere. Tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt annerledes på det, la Flaca. Nettopp fordi det å eie et dyr er kunstig i seg selv, så mener jeg at vi som eiere bør gjøre det vi kan for at dyret vi har tatt til oss skal få leve så naturlig som praktisk mulig. At det er kunstig å eie et dyr rettferdiggjør ikke automatisk handlinger som gjør livet til dyret enda kunstigere. Tvert i mot.

Nei greit nok. Men er det til dyrets beste akkurat med tanke på dens "unaturlige" Omgivelser så bør man vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt annerledes på det, la Flaca. Nettopp fordi det å eie et dyr er kunstig i seg selv, så mener jeg at vi som eiere bør gjøre det vi kan for at dyret vi har tatt til oss skal få leve så naturlig som praktisk mulig. At det er kunstig å eie et dyr rettferdiggjør ikke automatisk handlinger som gjør livet til dyret enda kunstigere. Tvert i mot.

Idealismen din slå ikke alltid heldig ut vet du. I og med at rammen rundt dyreholdet er så unaturlig som det kan bli i utgangpunktet. Det er liten tvil om at en hannhund som stresses av løpetisper året rundt ikke lever noen naturlig tilværelse (i ulveperspektiv), og ikke har det godt.

Skal man ha hund på dine premisser bør man faktisk flytte på landet og bosette seg med 7-8 hunder og la de forme sitt eget hierarki. La de fostre opp ett kull hvert år og kose seg. Og ikke stresse dem med å ha kontakt med andre utenfor flokken. Men verden er ikke sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idealismen din slå ikke alltid heldig ut vet du. I og med at rammen rundt dyreholdet er så unaturlig som det kan bli i utgangpunktet. Det er liten tvil om at en hannhund som stresses av løpetisper året rundt ikke lever noen naturlig tilværelse (i ulveperspektiv), og ikke har det godt.

Skal man ha hund på dine premisser bør man faktisk flytte på landet og bosette seg med 7-8 hunder og la de forme sitt eget hierarki. La de fostre opp ett kull hvert år og kose seg. Og ikke stresse dem med å ha kontakt med andre utenfor flokken. Men verden er ikke sånn. :)

Jeg tror du tolker meg i verste mening nå, fremfor å forsøke å se poenget mitt.

Ja, hvis man bor slik til at det er tisper rundt hele tiden og hunden går rundt og stresser store deler av året så man kanskje kastrering til - men da synes jeg faktisk man burde vurdert om man skulle skaffet seg en hannhund der man bor. På samme måte som man bør vurdere om man skal skaffe seg 2-3 katter hvis man bor i et område som allerede har mengder av katter fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke enig i at det skal være forbudt å kastrere hannhunder uten en medisinsk grunn. For meg er det helt ulogisk at det er helt lovlig å kastrere alle andre hanndyr, og jeg forstår ikke hvorfor hunden skiller seg ut i den sammenhengen. Man kastrerer en stor del av hingstene, alle galter, mesteparten av hannkattene, noen okser, kaniner, ildere osv. Skal man ikke bruke hunden i avl, så kan den liksågodt kasteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå egentlig at hvis et dyr ikke kan fungere som et kjæledyr uten å bli kastrert (jeg tenker da på aggressiv atferd, lukt og den type ting) - eller hvis man er nødt til å sperre dyret inne, som er en annen ting, for at det ikke skal stikke av, da er det rett og slett et dyr som ikke egner seg som kjæledyr. Og, ja, jeg vet at det er en mening som nok mange er uenig i. Kastrering (og bur) er såpass etablert at det er få som stiller spørsmålstegn ved det.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tolker meg i verste mening nå, fremfor å forsøke å se poenget mitt.

Ja, hvis man bor slik til at det er tisper rundt hele tiden og hunden går rundt og stresser store deler av året så man kanskje kastrering til - men da synes jeg faktisk man burde vurdert om man skulle skaffet seg en hannhund der man bor. På samme måte som man bør vurdere om man skal skaffe seg 2-3 katter hvis man bor i et område som allerede har mengder av katter fra før.

Må sette ting på spissen for å få frem poenget mitt jeg og. ;)

Ville frem til at kastrasjon kan være lurt å vurdere i enkelte situasjoner. Men det er altså forbudt i Norge i dag, og det er jeg ikke enig i at det skal være.

Problematikken med katt blir en ganske annen syns jeg. Om jeg bosetter meg et sted jeg syns det passer fint for hannhunden min kan situasjonen endre seg i det naboene anskaffer seg x-antall tisper som har løpetid annen hver måned. I tillegg tar man gjerne hunden med rundt på aktiviteter, så det handler ikke bare om nærmiljø heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må sette ting på spissen for å få frem poenget mitt jeg og. ;)

Ville frem til at kastrasjon kan være lurt å vurdere i enkelte situasjoner. Men det er altså forbudt i Norge i dag, og det er jeg ikke enig i at det skal være.

Problematikken med katt blir en ganske annen syns jeg. Om jeg bosetter meg et sted jeg syns det passer fint for hannhunden min kan situasjonen endre seg i det naboene anskaffer seg x-antall tisper som har løpetid annen hver måned. I tillegg tar man gjerne hunden med rundt på aktiviteter, så det handler ikke bare om nærmiljø heller.

Ja. Må få tilføye at en hund kan lukte løpetid på mange kilometers avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at selv om kastrering kan forsvares i enkelttilfeller, så vil jeg ikke at det skal bli verken lovlig eller vanlig. Jeg synes det blir feil hvis det blir slik at man ikke vurderer andre alternativer (både før og etter man har fått seg hund) fordi kastrering nå er blitt legitimt.

Hvis disse enkeltsituasjonene blir for mange, da mener jeg det er noe galt med hundeholdet generelt. (For mange hunder på for lite område, antagelig).

Jeg synes det blir feil når dyrets naturlige ønsker og behov alltid skal vike for våre ønsker.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte tispa mi i vinter, og dyrlegen hadde ingen innvendinger mot det, selvom grunnen ikke var medisinsk.

Jeg skjønner godt haneiere som ønsker å kastrere bikkja si, for med så mange tisper som det er, i f.eks. nabolaget her, så er det alltid en eller annen som har løpetid. Hanbikkjene blir jo utrolig stresset av dette, og urolig døgnet rundt. Kan de ikke bare få slippe det da, hvis de er ekstra plaget?

Kan ikke skjønne at det kan gjøre noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kastrerte min hund da den var ett år gammel etter råd fra veterinær. Tror det er ganske ulik praksis fra sted til sted i forhold til i hvilken grad de håndhever dette forbudet. Min hund hadde ingen medisinske årsaker til at kastraksjon var nødvendig, det dreide seg i grunnen mer om å forbygge problemer relatert til atferd.

I veldig mange andre land, feks i Storbritannia er kastrering normen. i Australia må en betale en avgift for å holde en kastrert hannhund. Mange stiller seg derfor uforstående til at dette er forbudt i Norge, og mange som jobber som veterinærer her har jo utdannet seg i utlandet. Ønsker du å kastrere hunden din er det derfor ikke verre enn at du finner en veterinær som er villig til å gjøre det, og de er det mange av! Husk også at "medisinske årsaker" også innebefatter agressivitet overfor andre hunder, problemer med hunden i forhold til løpetid, markering innendørs osv. De fleste veterinærer vil derfor utføre inngrepet uansett dersom din hund har noen av disse probemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...