Gå til innhold

Ville du delt huset i to?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette kan bli litt langt, og jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste det, så beklager på forhånd :)

Jeg må begynne med litt av historien min... Jeg har ME, for syk til å klare å ta utdannelse eller jobbe, men jeg har endelig blitt frisk nok til å klare å ta vare på meg selv så og si hele tiden igjen :)

Jeg bor på en gård sammen med mor, far, et par hester og en hund. Jeg absolutt elsker gården vår, og vet at det er slik jeg ønsker å bo; på landet, med dyr og i nærheten av familien :)

Huset vi bor i er 300 kvadratmeter stort, og vi bruker egentlig bare første etasje. Nå er jeg endelig frisk nok til kanskje å kunne klare å bo for meg selv. Så nå har far, mor og jeg begynt å snakke om vi skal dele huset i to og gjøre om hele andre etasje til en egen leilighet til meg. Det blir jo såklart kostende litt, men ikke mer enn at vi skal klare det.

Vår første tanke var JA! Det høres jo ganske perfekt ut :) Vi er en utrolig sammensveiset familie og elsker å være sammen, men jeg føler meg utålmodig etter å bli mer selvstendig. Vi føler at dette kan være en god løsning; jeg kan fortsette å bo på drømmestedet mitt, hjelpe til med dyrene det jeg klarer, klare meg selv, men hvis jeg pluttselig blir veldig dårlig, har en ekstra dårlig dag osv. så kan jeg få hjelp :)

Så spørsmålet er, ville du delt huset i to? For at andreetasje skal duge til leilighet må det lages både bad og kjøkken, rive og sette opp noen vegger og legge et gulv som for tiden er et slitt, gammelt, turkis vegg til vegg teppe :fnise:

Det vil jo som sagt koste litt, men på samme tid så slipper vi jo å leie eller kjøpe leilighet noe sted (noe mor og far sier de da ville hjulpet meg med.)

Men det er jo et stort valg å ta, så vil bare høre deres tanker :)

Takk til alle som leste innlegget mitt! :blomst:



Anonymous poster hash: 24a06...58d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg hatt så snille foreldre som du åpenbart har, selvfølgelig.



Anonymous poster hash: 39243...ce0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, jeg har verdens beste foreldre! :rodmer: Vi har veldig lyst til å gjøre det, og de sier at de veldig gjerne vil ha meg boende her på gården... :)

Vil bare forsikre meg om at det ikke er noen negativer sider ved det som vi ikke har tenkt på :)



Anonymous poster hash: 24a06...58d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mye lurere ut enn å kjøpe noe andre steder.<br /><br />Men blir adkomsten til 2. etasje enkel nok på sikt?

Anonymous poster hash: d0eef...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huset har allerede to inngangsdører, og den ene inngansdøra er i samme gang som trappa til andreetasje går opp fra :) Dårlig forklart :fnise: Men vi har i hvertfall hver vår inngang :)



Anonymous poster hash: 24a06...58d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her for noen måneder tilbake satt jeg og dagdrømte om hvordan jeg kunne tenkt meg å bo, og kom veldig fort frem til at "Jammen halo, jeg vil jo bare bo her på gården vår!" Så da føler jeg at det er veldig unødvendig å kjøpe eller leie et annet sted :P



Anonymous poster hash: 24a06...58d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det høres fornuftig ut. Da ville jeg sørget for en standard (og bra nok isolasjon mellom etasjene) til at leiligheten også kan leies ut til andre en gang i fremtiden hvis det skulle passe sånn. Og jeg ville sørget for at leiligheten er så lett å komme seg inn i og enkel å bevege seg rundt i at også noen som er syk/dårlig til beins/trenger assistanse kan bo der.

Anonymous poster hash: 14946...29f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres fornuftig ut. Da ville jeg sørget for en standard (og bra nok isolasjon mellom etasjene) til at leiligheten også kan leies ut til andre en gang i fremtiden hvis det skulle passe sånn. Og jeg ville sørget for at leiligheten er så lett å komme seg inn i og enkel å bevege seg rundt i at også noen som er syk/dårlig til beins/trenger assistanse kan bo der.

Anonymous poster hash: 14946...29f

Tusen takk for gode råd! :blomst:

Anonymous poster hash: 24a06...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ha bygd eit lite kårhus. Kostnaden og arbeidet med nytt kjøkken, bad, lyd- og temperaturisolering gjer at det ikkje vert så mykje dyrare og arbeidskrevande med eit ekstra hus. Å få behalda eit skikkeleg stort hus på garden hadde vore viktig for meg.

Då slepp ein i tillegg å bu oppi eit byggeprosjekt i den tida det tar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det fordi jeg ville ønsket å være mer selvstendig. Vanskelig for meg å sette meg inn i din situasjon, så svarer ut i fra min egen situasjon. Det har alltid vært viktig for meg å være selvstendig, så kan godt være at dette er riktig for deg.

Hvor gammel er du nå? Er du i begynnelsen av tyve-årene ville jeg vært mer skeptisk, er du litt eldre sier jeg kjør på.



Anonymous poster hash: dd5d8...028
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du blir frisk? Tror du at du kommer til å ønske mer selvstendighet da?



Anonymous poster hash: dd5d8...028
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...