Gå til innhold

Boklus.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har funnet et par boklus krypende rundt på badet, noe jeg regner med er pga litt dårlig ventilasjon der, spesielt etter dusjing. Nå er luftfuktigheten på 48-50%, noe som er bra ifølge www. Er veldig reinslig og støvsuger ofte, + skap og skuffer i kjøkkenet er reine og viser ingen tegn til dyr.

Nå lurer jeg bare på hvordan de spres? Kan de følge med i kofferter osv, eller dukker de opp i hjem av seg selv? Er de såpass vanlige?



Anonymous poster hash: 7066b...764
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gang jeg fant var for 1.5 måned siden. Ingenting fra da til nå. Fant 2 også i kriker og kroker på stua/rommet (studenthybel, studio) har kastet et par bøker som stod i hjørnet og drept alle jeg har funnet..
Jeg er så lei av slike problemer. Den tidligere leiligheten jeg bodde i hadde også en del problemer, lekasje og teppebiller osv.

Er det vanlig å måtte stri med dette? Er jeg maks uheldig eller bare så pirken at jeg legger merke til ting som andre vanligivs ikke legger merke til?



Anonymous poster hash: 7066b...764
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er boklus? Finner det ikke på plansjen jeg har over insekter og skadedyr. Mener du Sølvkre?

Anonymous poster hash: 5ea03...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der lærte jeg noe nytt.

Kan du ha dradd disse med deg fra tidligere bolig, eller har de flyttet inn før deg?

Har du alt av mat i tette bokser slik de anbefaler? Tydeligvis må du ha noe mugg som de krypene lever av og?

Anticimex er over hele landet og er det skadedyrfirmaet i Norge jeg har opplevd som mest seriøst i sin omgang med utrydding av ulike problemmekanismer. Kan du kontakte der? Eller en leieboerforening formå få sett på hva som er ditt ansvar her?

Det jøres ut som noe svineri å bli kvitt. :(

Anonymous poster hash: 5ea03...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der lærte jeg noe nytt.

Kan du ha dradd disse med deg fra tidligere bolig, eller har de flyttet inn før deg?

Har du alt av mat i tette bokser slik de anbefaler? Tydeligvis må du ha noe mugg som de krypene lever av og?

Anticimex er over hele landet og er det skadedyrfirmaet i Norge jeg har opplevd som mest seriøst i sin omgang med utrydding av ulike problemmekanismer. Kan du kontakte der? Eller en leieboerforening formå få sett på hva som er ditt ansvar her?

Det jøres ut som noe svineri å bli kvitt. :(

Anonymous poster hash: 5ea03...061

Bygget er nytt, men de kan vist bo i nye vegger, da de er fuktige til å begynne med. Har aldri hatt problemer med disse før, viste ikke at de eksisterte en gang, og har ikke merket dem før slutten av oktober, og flyttet in i begynnelsen av september. Aner ikke heller hvordan de sprees, men tror jeg leste at de kan fly med vind og sprees slikt, gjennom sprekker osv. De skader ikke mennesker, ting eller tekstiler, de er kun plagsom vist, og har kun sett 5-6 totalt, men likevel. Trodde jeg slapp alt det dritet når jeg flyttet inn i nytt bygg men den gang ei. Er det vanlig med none kryp i alle hus/leiligheter?

Mat er i bokser eller tette poser de kom i. Viss det vedvarer så kontakter jeg resepsjonen.

Anonymous poster hash: 7066b...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som i allefall vet en god måte å få ned fuktighet i et rom? Må temp. opp for å få mindre fuktighet eller burde jeg åpne alle vinduer?



Anonymous poster hash: 7066b...764
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På badet mitt er det en slags vifte/avtrekk som starter når fuktigheten blir stor(etter dusj f.eks) Den var her da jeg flyttet inn så vet ikke hva det kalles eller noe. Men regner med att luftfuktigheten blir stor om du ikke har noen form for avtrekk på?

Anonymous poster hash: 094a5...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som i allefall vet en god måte å få ned fuktighet i et rom? Må temp. opp for å få mindre fuktighet eller burde jeg åpne alle vinduer? Anonymous poster hash: 7066b...764

Er bygget helt nytt så skal der være balansert ventilasjon. Da er det begrenset hva du selv kan gjøre. Å montere vifte som foreslått over er ikke tillatt, da ødelegges ventilawjonen som er montert og pålagt å ha.

Varm luft bærer mer fuktighet enn kald luft. Samtidig ser jeg at varmere innemiljø er gunstig for boklusa. Der finnes avfuktere, men eg er redd du da opplever det samme som meg da jeg i frustrasjon gikk og kjøpte en vifteovn til å ha på badet. Brannvarslingsanlegget ble utløst! Måtte bare slå den av før sprinkelanlegget fant ut at det skulle pøse ut vanm. Sprinkleanlegg og brannvarslingsanlegg er og påbudt i nye hus, så det har du vel og?

Skriv et brev til styret , og når der er 1 års befaring om ikke tidligere så gjør du entrepenøren oppmerksom på problemet. Har boklusa vært der når du flyttet inn, så er entrepenør og styret ansvarlig.

Der finnes også på Clas Ohlson flere ulike varianter av fuktslukere. Jeg hadde en sånn hengende i bagasjerommet på bilen tidligere.

Husk å bruke viften på kjøkkenet på fullt når du dusjer, den drar da ekstra fukt ut fra badet. Her står vifta på i omlag 30 minutter etter dusjing, og ved klesvask som henges opp.

Anonymous poster hash: 5ea03...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...