Gå til innhold

Kjølerom for søppel hjemme.


Tøytigern

Anbefalte innlegg

Du kan ikke bare sette et slikt møbel ute på verandaen, da? Eller i hagen? Så slipper du å ha det inne.

Anonymous poster hash: 59412...a62

Jeg vet ikke om noen som kjøper seg søppelkurver til kjøkken og restavfall og plasserer dem utenfor huset sitt.. Man kan ikke gå utenfor og kaste hvert minste ark og tomme ostepakke.

Man må jo ha søppelkurvene sine innendørs i huset.

Jeg ser for meg skjære og rotteinvasjon...

Ellers kan man jo begynne å ha vaskemaskinen i hagen, også.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes så absolutt du er inne på noe her..

Som avtrekksvifte vil jeg foreslå en enkel 12 volts vifte som man har på bad.

Kanskje den varianten man har i bobiler o.l. ?

EDIT:

fant flere på Clas Ohlsen, men fikk bare tullete linker :(

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å si noe politisk ukorrekt om resirkulering og gjenvinning av avfall.

For det syns jeg er veldig flott og fint. Og ikke minst nødvendig for planeten.

Men jeg haaaater kildesortering!

Kjøkkenet mitt ser ut som et jævla gjenvinningsanlegg! :bond:

Så nå vurderer jeg å bygge et eget rom spesielt designert til formålet kildesortert søppel, i hjemmet.

Man får jo aldri pælma driten ut!

De sier på Gjenvinningsalnegget på Grønmo at det ikke kommer nok søppel til all kapasiteten.

Jaha. Er det virkelig så rart?

All søpla står jo hjemme hos folk på deres private kjøkken!!

Så nå vil jeg ha søppelrom, med kjøletermostat og avtrekksvifte, til å parkere skiten utenfor kjøkkenet der jeg skal lage mat og ha det hygienisk!!

(Det fins da grenser for å ville ha en privat søppelfylling i beholdere under benken der man tar oppvasken, skjærer kjøtt, kutter grønnsaker og baker brødet sitt... Herre Jesus for en teit idé!! Det var iallefall ingen med innsikt i helse og sykdom som kom på den smarte "organiseringen" av avfallshåndteringen i hjemmet... :kari: )

Noen som har noen gode ideer til hvordan jeg kan gå fram for å få til dette med avtrekket og kjølingen?

Svar mottas med takk.

Gjerne med tegning per PM. :wink:

Har dere så mye sortering? Forklar

vi har en dunk for papir, en for restavfall, og en for plast, en for glass. Ikke ville jeg ha dunk for plast, der har vi bare en plastsekk som henger i kjellertrappa. Glassdunk vil jeg ikke ha, leverer på butikken. Når man har ordnet uteplass i innkjørsel for to dunker, så får man beskjed om at vi skal ha to til. Nei takk.

Anonymous poster hash: 20acb...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

En avfallsbenk slik du viste tidligere, klarer du helt sikkert å lage selv. Kjøkkenskap- og skuffer, samt benkeplate finner du på f.eks. IKEA. Og som nevnt ovenfor, ei baderomsvifte vil sørge for lufting. For matavfall - hva med kompostering? Gitt at du har muligheten til det, vel og bemerke. En familie jeg besøkte pleide å ta matavfall og ha det i en utvasket melkekartong. Når kartongen var full, tømte de den i komposthaugen, og kastet samtidig melkekartongen i den vanlige søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære har informert meg om at den øvrige andelen beboere i huset liker denne modellen, med tre beholdere...

246853_2_0.jpg

http://www.ajprodukter.no/avfallshandtering/kildesortering/kildesortering-i-moduler/3816456-1889073.wf?productId=727770

montert ved siden av en modul til med to beholdere, og et spann for panteflasker under.

246852_2_0.jpg

http://www.ajprodukter.no/avfallshandtering/kildesortering/kildesortering-i-moduler/3816456-1889073.wf?productId=727769

Da tar dette ikke så stor plass, fordi det kan monteres på vegg, og da er gulvet fritt, og man har fri passasje gjennom søppel-kottet og ut bakdøren :)

(Man får også matavfallet opp fra gulvet og innenfor en glatt luke i børstet stål, så foreksempel hunder (...) ikke kan åpne/ putte hodet inni og "smake" på avfallet.)

Men man har altså ikke kommet fram til noen løsning om avtrekk, og kjøling.

Dere nevnte dette med baderomsvifte, med jeg er ikke sikker på om det er hensiktsmessig.

Det er jo ikke damp vi skal bli kvitt, men et areale som trenger ventilasjon, av typen luftstrøm.

Muligens går det an å koble sammen med avtrekk fra kjøkkenventilator?

Men jeg er altså ikke sikker på hvordan, så da er vi tilbake til spørsmålet om noen glupinger der ute i KG-land hadde noen idéer..?

Behøvet for kjøling er man ikke blitt helt enige om, i heimen.

Flertallet (dvs alle de andre, muligens også hunden?) mener det er unødvendig luksus og strømforbruk, mens mindretallet (dvs meg og kanskje den røde kampfisken?) mener at kjøling er kult.

Til dem som mener det er helt unødvendig med et eget areale til kildesortering i heimen, så kan man jo minne om at det var dem som ikke skjønte hva man skulle med et walk-in closet, for ikke så veldig lenge siden. Noe sånt var jo en merkelig ide og noe som bare tok opp plass.

Det er faktisk fortsatt mennesker som mener det er idioti med et eget lite rom man kan gå inni og ta ned klær fra hyller langs veggen.

Man kan jo bare ha en bod i kjelleren til vinterklær man ikke bruker om sommeren, et garderobeskap i gangen til ytterklær, et skoskap ved døra i gangen og to skap fra IKEA inne på soverommet. ..

Så at man skal ha søppelkott, når man har bod til rot, verktøy, støvsugeren osv.. Det er jo rent idioti, og når man vil ha det er man grisete og produserer enormt med søppel. :ironi:

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avfallsbenk slik du viste tidligere, klarer du helt sikkert å lage selv. Kjøkkenskap- og skuffer, samt benkeplate finner du på f.eks. IKEA. Og som nevnt ovenfor, ei baderomsvifte vil sørge for lufting. For matavfall - hva med kompostering? Gitt at du har muligheten til det, vel og bemerke. En familie jeg besøkte pleide å ta matavfall og ha det i en utvasket melkekartong. Når kartongen var full, tømte de den i komposthaugen, og kastet samtidig melkekartongen i den vanlige søpla.

Kompostering er en idé som damene i heimen er veldig for.

De ser på hvordan de kan bygge en kompostbinge i en krok av hagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere så mye sortering? Forklar

vi har en dunk for papir, en for restavfall, og en for plast, en for glass. Ikke ville jeg ha dunk for plast, der har vi bare en plastsekk som henger i kjellertrappa. Glassdunk vil jeg ikke ha, leverer på butikken. Når man har ordnet uteplass i innkjørsel for to dunker, så får man beskjed om at vi skal ha to til. Nei takk.

Anonymous poster hash: 20acb...84c

Dette handler om kildesortering inne i huset sitt, før man har kommet så langt at man putter søplet der renovasjonsetaten henter det.

Her jeg bor har vi faktisk følgende på området, der beboerne skal hive sakene:

Nedgravde kontainere.

Jeg går ikke dit hver gang jeg skal kaste en liten tom kartong det har vært juice i, eller kaste en tom hermetikkboks det har vært tomatpuré i. Selv om mange her mener det måtte være ypperlig.

Plast i en sekk i en trapp er jo voldsomt upraktisk, når man har tatt den siste påleggskiven ut av pakningen og vil kaste plasten.

Igjen, når man gjør dette får man søpla si spredd ut over i hele huset...

Jeg syns det er veldig slitsomt med søppel lagret over alt der man er, så det ser ut som man bor i et gjenvinningsanlegg...

Kan man ikke bare kaste alt på ett sted og spare tid og ikke minst rot?

Det er iallefall min holdning at man bør kunne ha et litet søplerom/kott/bod, der man åpner døra tar av lokket på rett beholder og slenger søplet nedi.

Jeg skjønner at folk har vanskelig for å tenke nytt.

De syns garantert det var rart da folk ville ha kjølerom i huset sitt også, når man bare kan ha et kjøleskap på kjøkkenet og ett i kjelleren til brus og øl, og en fryseboks under trappa...

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du produserer unaturlig mye søppel.

Anonymous poster hash: 929b6...510

Det er jo nettopp det h*n ikke gjør. Ikke nok ihvertfall :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg ikke vært så begeistra om mannen ville bygge et søppelrom innendørs. Kjøkkenet er lite nok som det er. Om han ville bygget et lite rom utenfor bakdøra, helt ok. Et slikt søppelskap ser ikke ut til å ta så mye plass og med et kott ute, så trenger man hverken lufting eller kjøling. I tillegg blir det kanskje plass til kosten, snøskuffa og en pose sand også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste ser ikke behovet for et søppelrom, fordi man får plass til søppelet i skapet under vasken. ;) Vi sorterer akkurat det samme som dere, og med unntak av en stor kurv med panteflasker på vaskerommet, så har vi alt på kjøkkenet. Vi har også flasker på kjøkkenet, men når posen er full blir den flyttet ned til kurven på vaskerommet, og vi panter når kurven er full. Matavfall blir tømt etter behov - enten når den er full, eller når den er i ferd med å lukte. Plastavfall skylles av, det samme med diverse kartonger i papp. Opplever ikke lukt derfra. Restavfall har vi nesten ikke, så den tømmes som regel samtidig med matavfallet, så ikke det skal ligge for lenge.

Jeg kan aldri tenke meg at det er behov for et helt rom - med lettvegger og innedør - til søppel for to familier. Jeg vil tro at det holder med et høyt skap, der dere utnytter plassen effektivt. Tror ikke det er behov for kjøling eller ventilasjon, så lenge dere tømmer søppelet regelmessig. Leverposteibokser og makrell i tomat må selvfølgelig vaskes godt, eller bare kastes i restavfall.

Disse fra IKEA er greie til sortering av flasker, papir, glass og metall, og plast.

Å hive matavfall i en åpen kompost i hagen er ikke anbefalt. Da får du fort problemer med rotter, mus og andre skadedyr, pluss at det blir et eldorado for ekle fluer på sommeren. En varmkompost, som er lukket, er bedre egnet til kompostering av matavfall. Så kan man godt ha en egen, åpen kompostbinge til hageavfall. Man får også kjøpt en type kompost der du kan kompostere rett i søppelkassa, som bruker en spesiell form for mark, som spiser opp avfallet ganske kjapt. Dette kan dere google, og se hva som passer dere best. Kan også kjøpe et fuglebrett, der en kan legge ut det brødet som ikke blir spist - inkl skorper som barna ikke vil ha. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baderomsvifte uten fuktighetsstyring vil ventilere luft like godt som en kjkkenvifte eller noe annet. En ventil inn på motsatt side vil gi deg den utskiftningen du er på jakt etter.

Bruker du varmepumpe til kjøling kan du sette den andre delen innendørs på et egnet sted og dermed gjenvinne den enrgien som går med til kjøling. Kulde og varme der du henholdsvis vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hive matavfall i en åpen kompost i hagen er ikke anbefalt. Da får du fort problemer med rotter, mus og andre skadedyr, pluss at det blir et eldorado for ekle fluer på sommeren. En varmkompost, som er lukket, er bedre egnet til kompostering av matavfall. Så kan man godt ha en egen, åpen kompostbinge til hageavfall. Man får også kjøpt en type kompost der du kan kompostere rett i søppelkassa, som bruker en spesiell form for mark, som spiser opp avfallet ganske kjapt. Dette kan dere google, og se hva som passer dere best. Kan også kjøpe et fuglebrett, der en kan legge ut det brødet som ikke blir spist - inkl skorper som barna ikke vil ha. :)

Tusen takk for fin info om kompostering :)

Jeg skal bringe dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baderomsvifte uten fuktighetsstyring vil ventilere luft like godt som en kjkkenvifte eller noe annet. En ventil inn på motsatt side vil gi deg den utskiftningen du er på jakt etter.

Bruker du varmepumpe til kjøling kan du sette den andre delen innendørs på et egnet sted og dermed gjenvinne den enrgien som går med til kjøling. Kulde og varme der du henholdsvis vil ha det.

Takker :)

Jeg noterer meg løsningsforslaget.

Jeg ser også for meg at det blir en enklere oppgave å sette inn en sånn vifte, enn å forsøke andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...