Gå til innhold

Kjølerom for søppel hjemme.


Tøytigern

Anbefalte innlegg

Ikke for å si noe politisk ukorrekt om resirkulering og gjenvinning av avfall.

For det syns jeg er veldig flott og fint. Og ikke minst nødvendig for planeten.

Men jeg haaaater kildesortering!

Kjøkkenet mitt ser ut som et jævla gjenvinningsanlegg! :bond:

Så nå vurderer jeg å bygge et eget rom spesielt designert til formålet kildesortert søppel, i hjemmet.

Man får jo aldri pælma driten ut!

De sier på Gjenvinningsalnegget på Grønmo at det ikke kommer nok søppel til all kapasiteten.

Jaha. Er det virkelig så rart?

All søpla står jo hjemme hos folk på deres private kjøkken!!

Så nå vil jeg ha søppelrom, med kjøletermostat og avtrekksvifte, til å parkere skiten utenfor kjøkkenet der jeg skal lage mat og ha det hygienisk!!

(Det fins da grenser for å ville ha en privat søppelfylling i beholdere under benken der man tar oppvasken, skjærer kjøtt, kutter grønnsaker og baker brødet sitt... Herre Jesus for en teit idé!! Det var iallefall ingen med innsikt i helse og sykdom som kom på den smarte "organiseringen" av avfallshåndteringen i hjemmet... :kari: )

Noen som har noen gode ideer til hvordan jeg kan gå fram for å få til dette med avtrekket og kjølingen?

Svar mottas med takk.

Gjerne med tegning per PM. :wink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte, kanskje det var lettere å gi respons, dersom man fikk en tegning å forholde seg til.

Her er huset.

(Jeg regner med at det ikke er ulovlig å legge ut tegning av der man for tiden bor?)

Jeg ser for meg at i den delen av mitt kjøkken (to husholdninger bor her.) som er avdelt med en (idiotisk) vegg (jeg ikke fikk lov å ta ned), så kan jeg sette opp en lettvegg, og lage et søppelrom, som begge kjøkkenene i huset kan benytte.

Det vil da være sånn at man kan bære søplet direkte ut den døren som nå er inngangsdør nr. to i huset.

Man trenger altså ikke ta søplet gjennom selve huset og ut hovedinngangen.

Dette forslaget ble det begeistring for i heimen. (Det er ikke som at det lille utgangspartiet er noe areale som blir utnyttet effektivt per i dag, uansett.)

Min spørsmålstilling er da hvordan man får til en avtrekksløsning og kjøling.

Jeg ser for meg en dør som slår innover i rommet, eller en skyvedør-løsning.

Utgangsdøren fra kjøkken nr. 2 skal fortsatt kunne brukes, men dette blir da en gjennomgang, ut via søplerommet.

Men det medfører at det ikke er mye plass å ta av til kjøleaggregat og isolasjon...

Avtrekk må jeg ha for å unngå luktproblem, tenker jeg.

Noen smarte ideer?

Tnx :)

post-64832-0-46944000-1416571665_thumb.j

(Hvis du skal se tegningen må du klikke på det lille bildet... Jeg syns ikke det trengte å være så veldig stort, sånn i midt tråden, lizm... :sjenert: )

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarteste er å ta ut matavfallet hver dag, så slipper man lukt. Du må jo uansett tømme det påtenkte søppelrommet fra tid til annen… Så kan du heller bruke det rommet du har tenkt å bygge til å ha smarte sorteringsløsninger for plast, papir, glass etc, tilpasset avfallsordningen der du bor. Disse tingene medfører jo verken lukt- eller smittefare, og da slipper du avtrekk og kjøleaggregat.



Anonymous poster hash: 2c900...25b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har en vinterhage som jeg pleier å sette det ut på, men jeg kildesorterer ikke og går ut med søpla hver eneste kveld. Tror ikke det er sortering her, er bare 1 container for å si det sånn.
Ute er det forøvrig så iskaldt nå at kulden dreper lukta og alle råtningsprosessene. Det lukter niks og nada. Inne lukter det mye...



Anonymous poster hash: 59412...a62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarteste er å ta ut matavfallet hver dag, så slipper man lukt. Du må jo uansett tømme det påtenkte søppelrommet fra tid til annen… Så kan du heller bruke det rommet du har tenkt å bygge til å ha smarte sorteringsløsninger for plast, papir, glass etc, tilpasset avfallsordningen der du bor. Disse tingene medfører jo verken lukt- eller smittefare, og da slipper du avtrekk og kjøleaggregat.

Anonymous poster hash: 2c900...25b

Men det er ikke matavfallet som er saken.

Saken er at jeg oversvømmes av flasker, bokser, papir, restavfall, lyspærer, batterier, melkekartonger, you name it, som skal bæres ut.

Matavfalllet per døgn er kanske potetskrell fra én middag.

Det er begrenset hvor mange turer man orker å gå til søplekontainer på området med det man kaster i grønne poser, når posen har litt potetskrell og noen teposer nedi bunnen og det er alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har en vinterhage som jeg pleier å sette det ut på, men jeg kildesorterer ikke og går ut med søpla hver eneste kveld. Tror ikke det er sortering her, er bare 1 container for å si det sånn.

Ute er det forøvrig så iskaldt nå at kulden dreper lukta og alle råtningsprosessene. Det lukter niks og nada. Inne lukter det mye...

Anonymous poster hash: 59412...a62

Det er nettopp det som er saken...

Søppel lukter, selv om det ikke dreier seg om matavfall.

Tom plastemballasje, tomme melkekartonger, tomme hermetikkbokser, tomme leverposteibokser, tomme makrellitomat-bokser, tomme juice-kartonger, tomme pizza-esker.

Selv om man skyller det man kaster, så lukter det.

Og som sagt blir det stående i lange tider, opptil to uker, før én beholder med sitt innhold av leverpostei og makrell i tomat-bokser er såpass full at det er fornuft i å kaste de ulke posene i diverse farger...

Jeg orker ikke bo sånn. :cry3:

Myndighetene har tenkt ut en smart greie, men "folk følger ikke opp", klager de.

Jaha? Lurer på hvorfor... :ironi:

Ingen orker å ha ørti søplebeholdere med skit på kjøkkenet, som står og står og står, før hver enkelt er full. Så de slenger det i restavfallet forå få dritten UT av huset, hver kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er ikke matavfallet som er saken.

Saken er at jeg oversvømmes av flasker, bokser, papir, restavfall, lyspærer, batterier, melkekartonger, you name it, som skal bæres ut.

Matavfalllet per døgn er kanske potetskrell fra én middag.

Det er begrenset hvor mange turer man orker å gå til søplekontainer på området med det man kaster i grønne poser, når posen har litt potetskrell og noen teposer nedi bunnen og det er alt...

Alvorlig talt, du høres ut som en gris! Få flaskene i butikken, lyspærer kan du da ikke ha tånnevis av? De skal da vare i mange timer og så mange lamper had du da vel ikke i et normalt hus?

Her må du ta grep mht. Husorden. Det går og fint an å ta seg en kveldstur til returpunktet.

Anonymous poster hash: 32be5...156

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, du høres ut som en gris! Få flaskene i butikken, lyspærer kan du da ikke ha tånnevis av? De skal da vare i mange timer og så mange lamper had du da vel ikke i et normalt hus?

Her må du ta grep mht. Husorden. Det går og fint an å ta seg en kveldstur til returpunktet.

Anonymous poster hash: 32be5...156

Kveldstur til returpunktet med en leverposteiboks og en papirkartong hver dag, når man har fått poser i ulike farger til å ha dem i?

Vi har fem ulike farger.

Mener du jeg skal kaste poser hver kveld, uten at de er det minste fylt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 32be5...156

De skal da vare i mange timer og så mange lamper had du da vel ikke i et normalt hus?

Det er nettopp det som er greia.

Derfor tar det ett halvt år med samling under kjøkkenbenken før man får hivi dem.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten kasse til batterier, lyspærer osv. som står i boden. En venninne har den stående utenfor inngangsdøren, en annen har den under trappen og en tredje har den på verandaen.

Glass og metall skylles og legges i en lukket beholder. Oppbevares samme sted som nevnt over.

Papir er luktfritt. Oppbevares i entréen, kontoret, gjesterommet, bak kjøkkendøren eller lignende.

Plast skylles og oppbevares i en lukket beholder. Oppbevares samme sted som papir.

Under kjøkkenbenken har jeg matavfall og restavfall.

Hos min mor som ikke selv orker å gå ut med søppel, men overlater det til hjemmehjelpen (som kommer en til to ganger i måneden) lukter det heller aldri søppel.

Anonymous poster hash: c8c4e...c86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette hørtes ut som en genial ide jeg! :D

Om du ikke skal ha matavfall på det rommet, så kunne for eksempel fikset reoler ved veggen.
Kjøpt f.eks slike plast bokser :http://www.bekkenstrom.no/media/produkter/bsworkwear/large/07399-p1.jpg
Festet ett skilt på hver av dem "Metall, lyspærer,batteri,papir" osv

Men har du mer plass så kunne kanskje blitt kjøpt noe lignende som det her:
http://www.enviropac.no/Ny+serie+m%C3%B8bler+til+kildesortering.+Norskproduserte+skap+-+5+%C3%A5rs+garanti.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRvS3a.ips?template=webshop_no&productGroupID=51

Eller lage eget, mindre rot? ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilering ordner du sikkert lett med en vanlig baderomsvifte.

Kjølingen er ikke noe problem med en egnet varmepumpe. Muligens litt kostbart, men jeg kommer ikke på noe som blir billigere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du produserer unaturlig mye søppel.



Anonymous poster hash: 929b6...510
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en liten kasse til batterier, lyspærer osv. som står i boden. En venninne har den stående utenfor inngangsdøren, en annen har den under trappen og en tredje har den på verandaen.

Glass og metall skylles og legges i en lukket beholder. Oppbevares samme sted som nevnt over.

Papir er luktfritt. Oppbevares i entréen, kontoret, gjesterommet, bak kjøkkendøren eller lignende.

Plast skylles og oppbevares i en lukket beholder. Oppbevares samme sted som papir.

Under kjøkkenbenken har jeg matavfall og restavfall.

Hos min mor som ikke selv orker å gå ut med søppel, men overlater det til hjemmehjelpen (som kommer en til to ganger i måneden) lukter det heller aldri søppel.

Anonymous poster hash: c8c4e...c86

Altså, jeg syns det er rotete å ha søppeloppbevaring spredd over hele boarealet sitt, fra veranda til under trapper.

Jeg syns det er bedre å få det vekk, ut og bort, så man ikke har bokser og flasker i et rom, papirsøppel et annet sted og må gå over alt i huset for å slenge søplet og plasten...

Resultatet av å ikke ha egnet avfallsbod, er at alt går i én pose, som kastes på slutten av dagen uten at en eneste ting er sortert. Bare for å bli kvitt dette.

Jeg er en veldig ryddig person og kan ikke tenke meg å måtte snuble over en søplekasse i alle rom...

Jeg synes dette hørtes ut som en genial ide jeg! :D

Om du ikke skal ha matavfall på det rommet, så kunne for eksempel fikset reoler ved veggen.

Kjøpt f.eks slike plast bokser :http://www.bekkenstrom.no/media/produkter/bsworkwear/large/07399-p1.jpg

Festet ett skilt på hver av dem "Metall, lyspærer,batteri,papir" osv

Men har du mer plass så kunne kanskje blitt kjøpt noe lignende som det her:

http://www.enviropac.no/Ny+serie+m%C3%B8bler+til+kildesortering.+Norskproduserte+skap+-+5+%C3%A5rs+garanti.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRvS3a.ips?template=webshop_no&productGroupID=51

Eller lage eget, mindre rot? ^^

Det var akkurat sånn jeg tenkte.

Her har jo begge husholdningene tilgang til dette lille rommet jeg bygger, som kan ha reoler og man kan ha matavfallet der også. Uten å behøve å ha noen søppelkasse på kjøkkenet i det hele tatt og uten å ha diverse kurver med avfallsortering spredd ut over hele huset.

Dessuten kan man bare bære det ut bakdøren.

Man kan ta ut alt det ferdig sorterte søplet en gang i uka/annenhver uke/når det er fullt i en beholder, og holde det ryddigt, tenkte jeg.

Så tenkte jeg at om det var kjølig der, så fikk man mindre lukt og derfor mindre sjenanse i det lille kjøkkenet.

Jeg tenker at da får man alt søppelet unna det daglige livet i huset og alt kastes på samme sted, som er rett ved begge kjøkken.

"Har du søppel, ta det til søppelkassen i det lille søppelrommet," liksom.

Akkurat som man tar de skitne klærne til vaskerommet.

Folk har jo baderom. Man går ikke på do i et hjørne av i soverommet.

Man har matlagingsrom. Vi lager ikke maten i stua.

Og folk har vaskerom/kjeller, der man har alle klær og vaskesaker.

Derfor syns jeg med sånn kildesortering, med ulike beholdere, at man kan ha det i et eget rom.

Matavfall på kjøkken er en skitten vane.

Edit: Dette møbelet her syns jeg var veldig fint.

Stasjon.jpg

http://www.enviropac.no/filestore/Enviropac/Pictures_2013/Kapittel_7/Norservice_interir/Stasjon.jpg

Så kan man sette den plastkassen du linker til oppå benken, til papiret.

:)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ideen, kunne godt ha vurdert et søppelrom hvis jeg skulle ha bygd meg hus. Har dessverre ikke så mange tips å dele.

Jeg må si jeg ble nysgjerrig på hvordan dere bor, selv om det det litt off topic. Er det bofellesskap med en annen familie? Ser jo at det bare er en stue.

Trodde Oslo kommune bare kildesortere plast, restavfall og matavfall? Har det kommet noe nytt nå?

Anonymous poster hash: 680a8...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker ideen, kunne godt ha vurdert et søppelrom hvis jeg skulle ha bygd meg hus. Har dessverre ikke så mange tips å dele.

Jeg må si jeg ble nysgjerrig på hvordan dere bor, selv om det det litt off topic. Er det bofellesskap med en annen familie? Ser jo at det bare er en stue.

Trodde Oslo kommune bare kildesortere plast, restavfall og matavfall? Har det kommet noe nytt nå?

Anonymous poster hash: 680a8...a82

Vi bor der to husholdninger.

Den delen av huset som har stue er familien som har barn.

Den andre delen, som har bad nummer 2 og kjøkken nr. 2 har en liten TV-stue.

Ellers så bruker vi fellesarealet mye.

Der er det åpen kjøkkenløsning og spisebord, og det er et bord til lekser og databruk og alt sånt og en sofagruppe til å slække i.

Men ingen TV noe som er fint når man heller vil være sosiale, begge familiene :)

Men man kan altså gå inn døren til den lille "leiligheten" og være helt for seg selv og den stenger vi til vanlig og låser på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ideen, kunne godt ha vurdert et søppelrom hvis jeg skulle ha bygd meg hus. Har dessverre ikke så mange tips å dele.

Jeg må si jeg ble nysgjerrig på hvordan dere bor, selv om det det litt off topic. Er det bofellesskap med en annen familie? Ser jo at det bare er en stue.

Trodde Oslo kommune bare kildesortere plast, restavfall og matavfall? Har det kommet noe nytt nå?

Anonymous poster hash: 680a8...a82

Plast, restavfall, bokser og glass, papir, matavfall.

Og selvsagt hageavfall, småelektrisk og annet sånt som man leverer til miljøstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare sette et slikt møbel ute på verandaen, da? Eller i hagen? Så slipper du å ha det inne.



Anonymous poster hash: 59412...a62
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...