Gå til innhold

Å snakke innslutte bisetninger/leddsetninger betyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så hvis Kafka er slik, hvorfor vil så mange intellektuelle lese ham?

Anonymous poster hash: a3813...574

Kanskje Brutal Mann vil svare?

Anonymous poster hash: a3813...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hvis Kafka er slik, hvorfor vil så mange intellektuelle lese ham?

Anonymous poster hash: a3813...574

Kafka skriver kanskje omstendelig, men likevel poengtert. Og ikke minst har han humor. Et lite stileksempel:

For øvrig viste det seg efterpå, når det gjelder de innleggene han skrev for meg, at de var helt verdiløse. En embedsmann var til og med så imøtekommende at han lot meg lese et av dem. Det var ganske visst meget lærd skrevet, men egentlig innholdsløst. Fremfor alt var det mye latin, som jeg ikke forstår, så var det side opp og side ned med generelle appeller til domstolen, dernest smigrende uttalelser om enkelte embedsmenn, som riktignok ikke ble nevnt ved navn, men som enhver innviet måtte skjønne hvem var, så selvforherligelse fra advokatens side samtidig som han nærmest som en hund ydmyket seg overfor domstolen, og endelig flere undersøkelser av gamle rettssaker som skulle ha visse likhetstrekk med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Så hvis Kafka er slik, hvorfor vil så mange intellektuelle lese ham?Anonymous poster hash: a3813...574

Aner ikke. Finnes betydelig mer givende forfattere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Kanskje Brutal Mann vil svare?Anonymous poster hash: a3813...574

Umiddelbart! Sitter på kg 24/7 og har ikke annet å finne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lut lei av folk som ikke evner å kommunisere presist, så jeg er faktisk så frekk at jeg avbryter eller går når kollegaer babler i vei om alt annet enn det de egentlig skal si.

Anonymous poster hash: 7f104...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis Kafka er slik, hvorfor vil så mange intellektuelle lese ham?

Anonymous poster hash: a3813...574

Brutal Mann har nok ikke et svar på det.

Anonymous poster hash: a3813...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Brutal Mann har nok ikke et svar på det.

Anonymous poster hash: a3813...574

Jeg vil nok tro at åndssnobberi er et viktig element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro at åndssnobberi er et viktig element.

Betyr dette at vi kan trekke følgende konklusjon:

Det er intellektuelt og "forfinet åndssnobberi" å føre et talespråk med mange innskutte bisetninger (leddsetni ger)?

Anonymous poster hash: a3813...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro at åndssnobberi er et viktig element.

Kanskje du snart skal skutte å definere andres virkelighet ut fra hvordan du oppfatter verden?

Det finnes to måter å snakke med mange innskutte bisetninger:

1. Rotete, uoversiktlig og gjerne med poeng som forsvinner i kaoset.

2. Konsist, og med mange viktige og gode poenger i et (relativt) kortfattet utsagn.

Jeg synes ofte det er forvirrende når folk må dele alt opp i korte setninger, og synes ikke det vitner om noen stor åndsrikdom. Er det virkelig blitt slik at folk ikke klarer å ta seg anstrengelsen ved å følge med når noen snakker til dem?

At du ikke liker Kafka, er sikkert fordi du ikke klarer å konsentrere deg. Jeg synes han uttrykker seg klart, og at hans bøker er stor og viktig litteratur.

Det er ikke åndssnobberi bare fordi du ikke liker det.

Anonymous poster hash: 2d45f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Kanskje du snart skal skutte å definere andres virkelighet ut fra hvordan du oppfatter verden?

Det finnes to måter å snakke med mange innskutte bisetninger:

1. Rotete, uoversiktlig og gjerne med poeng som forsvinner i kaoset.

2. Konsist, og med mange viktige og gode poenger i et (relativt) kortfattet utsagn.

Jeg synes ofte det er forvirrende når folk må dele alt opp i korte setninger, og synes ikke det vitner om noen stor åndsrikdom. Er det virkelig blitt slik at folk ikke klarer å ta seg anstrengelsen ved å følge med når noen snakker til dem?

At du ikke liker Kafka, er sikkert fordi du ikke klarer å konsentrere deg. Jeg synes han uttrykker seg klart, og at hans bøker er stor og viktig litteratur.

Det er ikke åndssnobberi bare fordi du ikke liker det.

Anonymous poster hash: 2d45f...b09

Uffda, skal jeg blåse på tærne dine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at vi kan trekke følgende konklusjon:

Det er intellektuelt og "forfinet åndssnobberi" å føre et talespråk med mange innskutte bisetninger (leddsetni ger)? Anonymous poster hash: a3813...574

Jeg mener det er et tegn på høyt utviklet språksans og åndsevner. Når alt skal isoleres i korte setninger, synes jeg mye blir uoversiktlig, og språket fremstår som klønete og ubehjelpelig.

Anonymous poster hash: 2d45f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, skal jeg blåse på tærne dine?

Du kan heller være saklig.

Anonymous poster hash: 2d45f...b09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Betyr dette at vi kan trekke følgende konklusjon:

Det er intellektuelt og "forfinet åndssnobberi" å føre et talespråk med mange innskutte bisetninger (leddsetni ger)?

Anonymous poster hash: a3813...574

Nei, jeg vil si det er motsatt. Åndssnobberi fører til at en ftere en gjennomsnittet snakker unødvendig komplisert. Det er en form for selvhevdelse. Åndssnobbene sitt vis å flekse muskler på. Det blir litt platt og påtatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Du kan heller være saklig.

Anonymous poster hash: 2d45f...b09

Det er ikke jeg som kommer med subtile personangrep som anonym bruker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil si det er motsatt. Åndssnobberi fører til at en ftere en gjennomsnittet snakker unødvendig komplisert. Det er en form for selvhevdelse. Åndssnobbene sitt vis å flekse muskler på. Det blir litt platt og påtatt.

Det står deg fritt å mene det, men det gjør det ikke til noen sannhet, og får deg heller til å fremstå som et individ med underlegenhetsfølelse og mindreverdighetskomplekser.

Anonymous poster hash: 2d45f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som kommer med subtile personangrep som anonym bruker...

Skal jeg holde speilet for deg?

Anonymous poster hash: 2d45f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aldri vært borti noen med så mange bi-setninger at det har vært noe problem, men kan bli utolmodig av det. Jeg er dog en generelt utålmodig person da. Men bisetninger kan jo selvsagt brukes, både i tale og skiftspråk, på gunstige og ugunstige måter. I tillegg har vel folk litt ulike preferanser, uten at jeg vil kalle hverken det ene eller andre snobberi eller anti-snobberi. Personlig synes jeg overdrevent lange setninger virtner om dårlig formuleringsevne enn noe annet. Det er andre måter å uttrykke seg på enn overdrevent bruk av bisetninger. (sjekke om jeg har mange selv :fnise: ) Etter min mening skal språk flyte og rulle av tungen, man skal ikke måtte ha lungene til en operasanger for å kunne ha pust nok til å fullføre en setning:P



Anonymous poster hash: b909a...e49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Det står deg fritt å mene det, men det gjør det ikke til noen sannhet, og får deg heller til å fremstå som et individ med underlegenhetsfølelse og mindreverdighetskomplekser.

Anonymous poster hash: 2d45f...b09

Når påsto jeg at jeg er en allviter? Og, ja, jeg står fritt til å mene at åndssnobber har en tendens til å unødig komplisere språket. Jeg står også fritt til å mene at Kafka er noe oppskrytt ræl, skrevet av en forfatter som slet med å få formidlet poenger. Men hvorfor det skal fremstille meg som en person som føler seg underlegen, det er et mysterium. Det er jo en besnærende tanke at alle som er kritiske til etablerte sannheter er mennesker som sliter med selvbildet. La oss produsere mennesker som føler seg elendige over an lav sko, for da får vi fremskritt! Eller?

Uansett, det er ikke noe poeng i å ta seg nær av at noen her i verden finner høyt forbruk av bisetninger som en forstyrrende greie. At jeg lar meg imponere av dem som klarer å si mye med få ord er vel en beundring jeg må få lov å ha i fred, synes du ikke? Det er ikke noe en trenger å føle seg personlig angrepet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når påsto jeg at jeg er en allviter? Og, ja, jeg står fritt til å mene at åndssnobber har en tendens til å unødig komplisere språket. Jeg står også fritt til å mene at Kafka er noe oppskrytt ræl, skrevet av en forfatter som slet med å få formidlet poenger. Men hvorfor det skal fremstille meg som en person som føler seg underlegen, det er et mysterium. Det er jo en besnærende tanke at alle som er kritiske til etablerte sannheter er mennesker som sliter med selvbildet. La oss produsere mennesker som føler seg elendige over an lav sko, for da får vi fremskritt! Eller?

Uansett, det er ikke noe poeng i å ta seg nær av at noen her i verden finner høyt forbruk av bisetninger som en forstyrrende greie. At jeg lar meg imponere av dem som klarer å si mye med få ord er vel en beundring jeg må få lov å ha i fred, synes du ikke? Det er ikke noe en trenger å føle seg personlig angrepet for.

Det gjør jeg ikke heller, men jeg synes du fremstår som litt bitter og påståelig.

De aller fleste jeg har møtt som snakker om åndssnobberi, er folk som egentlig føler seg utilstrekkelige, og derfor tyr til denne type hersketeknikk for å jekke ned dem de føler seg truet av.

Det er vel egentlig enklere å bare si at du ikke liker noe, enn å skulle rakke ned på det? Kafka har jo definitivt befestet sin posisjon i litteraturhistorien.

Måten du formulerer innlegget ditt på får meg til å tenke at jeg har et stort poeng. Men det er jo ikke noe å bli fornærmet av?

Anonymous poster hash: 2d45f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Det gjør jeg ikke heller, men jeg synes du fremstår som litt bitter og påståelig.

De aller fleste jeg har møtt som snakker om åndssnobberi, er folk som egentlig føler seg utilstrekkelige, og derfor tyr til denne type hersketeknikk for å jekke ned dem de føler seg truet av.

Det er vel egentlig enklere å bare si at du ikke liker noe, enn å skulle rakke ned på det? Kafka har jo definitivt befestet sin posisjon i litteraturhistorien.

Måten du formulerer innlegget ditt på får meg til å tenke at jeg har et stort poeng. Men det er jo ikke noe å bli fornærmet av?

Anonymous poster hash: 2d45f...b09

Dem om det, jeg går mine egne veier. Noe jeg alltid har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...