Gå til innhold

Å snakke innslutte bisetninger/leddsetninger betyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk masse kritikk for å "snakke så mye med innskutte bisetninger (leddsetninger).

Er det så galt?

Er en resonnerende type.

Gode råd?

Anonymous poster hash: a3813...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hva det er engang.



Anonymous poster hash: 581d3...104
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig blir det det fort litt slitsomt fordi det kan være vanskelig å følge deg. Det blir spesielt umulig hvis du snakker langsomt og stadig må lete etter de riktige ordene. En fyr jeg studerte med var sånn, og jeg falt ofte av lasset halvveis, selv om han egentlig hadde vettuge ting å si.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker som Kafka skrev så forstår jeg godt at folk har lyst å kvele deg...

Skrev Kafka stort sett med innskutte bisetninger?

Hva er eksempler på setninger som er "innskutte bisetninger" i talemålet?

Selv prater jeg relativt raskt og smart. Men 1 person har reagert og mener det er for mye innskutte bisetninger og rastløst sier han sint at jeg aldri kommer til poenget og at ikke forstår temaet.

Anonymous poster hash: a3813...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Skrev Kafka stort sett med innskutte bisetninger?

Hva er eksempler på setninger som er "innskutte bisetninger" i talemålet?

Selv prater jeg relativt raskt og smart. Men 1 person har reagert og mener det er for mye innskutte bisetninger og rastløst sier han sint at jeg aldri kommer til poenget og at ikke forstår temaet.

Anonymous poster hash: a3813...574

Der er feilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der er feilen din.

Hvorfor er det feil?

Anonymous poster hash: a3813...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Hvorfor er det feil?

Anonymous poster hash: a3813...574

Unyttig og forstyrrende informasjon. Har ikke noe med hovedpoenget å gjøre og bidrar bare til at setningen blir unødvendig lang. Det er ikke resonerende, men vitner mer om å være detaljfreak.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unyttig og forstyrrende informasjon. Har ikke noe med hovedpoenget å gjøre og bidrar bare til at setningen blir unødvendig lang. Det er ikke resonerende, men vitner mer om å være detaljfreak.

Det er jeg ikke enig i.

Anonymous poster hash: a3813...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bruker mye innskutte bisetninger fremstår som virrete og utydelige, og blir lite interessante å snakke med. Den som snakker på den måten fremstår som ukonsentrert.

Anonymous poster hash: 3ddc3...add

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er eksempler på setninger som er "innskutte bisetninger" i talemålet?

Anonymous poster hash: a3813...574

Magne på jobben, du vet han med moren som jobbet på samvirkelaget i sin tid, fortalte meg noe morsomt i dag. Klart du kjenner han. Moren hadde et forhold til Per på slakteriet, du vet det som ble nedlagt i '75. Per hadde jo selvfølgelig sitt å slite med, samboeren hadde MS, men det er jo ikke noen grunn til å være utro. Uansett de hadde nettopp kjøpt seg båt, Magne og samboeren hans altså. Du vet, hun som jobbet på veveriet for et par år tilbake. Før veveriet ble lagt ned, eller det ble kanskje ikke lagt ned, det ble kjøpt opp av et britisk firma som ville dele det opp og selge det videre. den planen gikk ikke så bra pga. noen klausuler i salgskontrakten. Du husker vel at det var et stort oppstyr om det? Det endte med at de måtte selge hele sulamitten med tap til et fransk firma. Uansett, samboeren hans jobbet der noen år frem til hun fikk psoriasis av fargestoffene og måtte slutte. Eller om det var psoriasis er jeg ikke sikker på. Tror ikke legene fant ut av det, men hun møtte jo en kjekk spesialist som hun nesten innledet er forhold med. Han hadde foresten jobbet som turnoskanidat på samme sykehus som Mona hadde praksis. Jeg husker ikke helt om hun fikk noe erstatning for dette, sykdommen altså, tror hun var på NAV en periode, men nå jobber hun som vaskehjelp på skolen. Du vet, den skolen der datteren til Petra på jobben din går. Hun med kjæreste som spilte teater en periode. Var det i Trondheim kanskje? Nei, det må ha vært i Bergen. Nei! Det var i stavanger, jeg husker at han fikk seg en stril kjæreste etter hvert! Uansett, de - nei, ikke Petra og nykjæresten, Magne og samboeren - var ute på båttur med Frank og Helge, du vet det nye homofile paret som flyttet inn i samme gate som Olav og Gjørhild. Du vet de med den hunden som..... osv. osv ad nauseum.

Hadde en tante som holdt på sånn og jeg holdt på å bli GAL! Hun kom jo aldri til det fordømte poenget i historiene.

(alle navn og historier i posten er oppdiktet)

Anonymous poster hash: 3e351...d02

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne på jobben, du vet han med moren som jobbet på samvirkelaget i sin tid, fortalte meg noe morsomt i dag. Klart du kjenner han. Moren hadde et forhold til Per på slakteriet, du vet det som ble nedlagt i '75. Per hadde jo selvfølgelig sitt å slite med, samboeren hadde MS, men det er jo ikke noen grunn til å være utro. Uansett de hadde nettopp kjøpt seg båt, Magne og samboeren hans altså. Du vet, hun som jobbet på veveriet for et par år tilbake. Før veveriet ble lagt ned, eller det ble kanskje ikke lagt ned, det ble kjøpt opp av et britisk firma som ville dele det opp og selge det videre. den planen gikk ikke så bra pga. noen klausuler i salgskontrakten. Du husker vel at det var et stort oppstyr om det? Det endte med at de måtte selge hele sulamitten med tap til et fransk firma. Uansett, samboeren hans jobbet der noen år frem til hun fikk psoriasis av fargestoffene og måtte slutte. Eller om det var psoriasis er jeg ikke sikker på. Tror ikke legene fant ut av det, men hun møtte jo en kjekk spesialist som hun nesten innledet er forhold med. Han hadde foresten jobbet som turnoskanidat på samme sykehus som Mona hadde praksis. Jeg husker ikke helt om hun fikk noe erstatning for dette, sykdommen altså, tror hun var på NAV en periode, men nå jobber hun som vaskehjelp på skolen. Du vet, den skolen der datteren til Petra på jobben din går. Hun med kjæreste som spilte teater en periode. Var det i Trondheim kanskje? Nei, det må ha vært i Bergen. Nei! Det var i stavanger, jeg husker at han fikk seg en stril kjæreste etter hvert! Uansett, de - nei, ikke Petra og nykjæresten, Magne og samboeren - var ute på båttur med Frank og Helge, du vet det nye homofile paret som flyttet inn i samme gate som Olav og Gjørhild. Du vet de med den hunden som..... osv. osv ad nauseum.

Hadde en tante som holdt på sånn og jeg holdt på å bli GAL! Hun kom jo aldri til det fordømte poenget i historiene.

(alle navn og historier i posten er oppdiktet)

Anonymous poster hash: 3e351...d02

Oj, det var slitsomt å lese! Skjønner at du holdt på å bli gal av tanten din. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(alle navn og historier i posten er oppdiktet)

Anonymous poster hash: 3e351...d02

Utrolig bra forklart og skrevet. Jeg har en mor som er slik, og det er umulig å følge med i historier og diskusjoner etterhvert.

Med slike mennesker blir man enten sittende å tenke på noe annet eller irritere seg, og på den måten blir det aldri god kommunikasjon.

TS, mange ønsker ikke mye unyttig informasjon. Når han sier i fra har det nok irritert ham en stund. Prøv å snakk enklere og rett på sak, det lønner seg i de fleste situasjoner.

Anonymous poster hash: 05904...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magne på jobben, du vet han med moren som jobbet på samvirkelaget i sin tid, fortalte meg noe morsomt i dag. Klart du kjenner han. Moren hadde et forhold til Per på slakteriet, du vet det som ble nedlagt i '75. Per hadde jo selvfølgelig sitt å slite med, samboeren......

Anonymous poster hash: 3e351...d02

Jeg har en kollega som snakker slik, om ikke enda mer innskutte bisetninger, for h*n forklarer f.eks sleksforholdet, og barnas navn i samme slengen... utrolig trøttende. Kjenner jeg blir uhøflig og avbryter h*n nå og da, for å lede h*n på den rette sti igjen, så h'n snart kommer til poenget!

Anonymous poster hash: cb5b5...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Magne på jobben, du vet han med moren som jobbet på samvirkelaget i sin tid, fortalte meg noe morsomt i dag. Klart du kjenner han. Moren hadde et forhold til Per på slakteriet, du vet det som ble nedlagt i '75. Per hadde jo selvfølgelig sitt å slite med, samboeren hadde MS, men det er jo ikke noen grunn til å være utro. Uansett de hadde nettopp kjøpt seg båt, Magne og samboeren hans altså. Du vet, hun som jobbet på veveriet for et par år tilbake. Før veveriet ble lagt ned, eller det ble kanskje ikke lagt ned, det ble kjøpt opp av et britisk firma som ville dele det opp og selge det videre. den planen gikk ikke så bra pga. noen klausuler i salgskontrakten. Du husker vel at det var et stort oppstyr om det? Det endte med at de måtte selge hele sulamitten med tap til et fransk firma. Uansett, samboeren hans jobbet der noen år frem til hun fikk psoriasis av fargestoffene og måtte slutte. Eller om det var psoriasis er jeg ikke sikker på. Tror ikke legene fant ut av det, men hun møtte jo en kjekk spesialist som hun nesten innledet er forhold med. Han hadde foresten jobbet som turnoskanidat på samme sykehus som Mona hadde praksis. Jeg husker ikke helt om hun fikk noe erstatning for dette, sykdommen altså, tror hun var på NAV en periode, men nå jobber hun som vaskehjelp på skolen. Du vet, den skolen der datteren til Petra på jobben din går. Hun med kjæreste som spilte teater en periode. Var det i Trondheim kanskje? Nei, det må ha vært i Bergen. Nei! Det var i stavanger, jeg husker at han fikk seg en stril kjæreste etter hvert! Uansett, de - nei, ikke Petra og nykjæresten, Magne og samboeren - var ute på båttur med Frank og Helge, du vet det nye homofile paret som flyttet inn i samme gate som Olav og Gjørhild. Du vet de med den hunden som..... osv. osv ad nauseum.Hadde en tante som holdt på sånn og jeg holdt på å bli GAL! Hun kom jo aldri til det fordømte poenget i historiene.(alle navn og historier i posten er oppdiktet) Anonymous poster hash: 3e351...d02

Fantastisk eksempel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi hjernen til disse tenker på veldig mye på en gang og de assosierer mye underveis mens de snakker.

I revy er vel dette bra.

Anonymous poster hash: a3813...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Magne på jobben, du vet han med moren som jobbet på samvirkelaget i sin tid, fortalte meg noe morsomt i dag. Klart du kjenner han. Moren hadde et forhold til Per på slakteriet, du vet det som ble nedlagt i '75. Per hadde jo selvfølgelig sitt å slite med, samboeren hadde MS, men det er jo ikke noen grunn til å være utro. Uansett de hadde nettopp kjøpt seg båt, Magne og samboeren hans altså. Du vet, hun som jobbet på veveriet for et par år tilbake. Før veveriet ble lagt ned, eller det ble kanskje ikke lagt ned, det ble kjøpt opp av et britisk firma som ville dele det opp og selge det videre. den planen gikk ikke så bra pga. noen klausuler i salgskontrakten. Du husker vel at det var et stort oppstyr om det? Det endte med at de måtte selge hele sulamitten med tap til et fransk firma. Uansett, samboeren hans jobbet der noen år frem til hun fikk psoriasis av fargestoffene og måtte slutte. Eller om det var psoriasis er jeg ikke sikker på. Tror ikke legene fant ut av det, men hun møtte jo en kjekk spesialist som hun nesten innledet er forhold med. Han hadde foresten jobbet som turnoskanidat på samme sykehus som Mona hadde praksis. Jeg husker ikke helt om hun fikk noe erstatning for dette, sykdommen altså, tror hun var på NAV en periode, men nå jobber hun som vaskehjelp på skolen. Du vet, den skolen der datteren til Petra på jobben din går. Hun med kjæreste som spilte teater en periode. Var det i Trondheim kanskje? Nei, det må ha vært i Bergen. Nei! Det var i stavanger, jeg husker at han fikk seg en stril kjæreste etter hvert! Uansett, de - nei, ikke Petra og nykjæresten, Magne og samboeren - var ute på båttur med Frank og Helge, du vet det nye homofile paret som flyttet inn i samme gate som Olav og Gjørhild. Du vet de med den hunden som..... osv. osv ad nauseum.

Hadde en tante som holdt på sånn og jeg holdt på å bli GAL! Hun kom jo aldri til det fordømte poenget i historiene.

(alle navn og historier i posten er oppdiktet)

Anonymous poster hash: 3e351...d02

Brutal mann mener Kafka er som i ditt eksempel.

Anonymous poster hash: a3813...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Brutal mann mener Kafka er som i ditt eksempel.Anonymous poster hash: a3813...574

Det er jo sånn Kafka er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sånn Kafka er!

Så hvis Kafka er slik, hvorfor vil så mange intellektuelle lese ham?

Anonymous poster hash: a3813...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne på jobben, du vet han med moren som jobbet på samvirkelaget i sin tid, fortalte meg noe morsomt i dag. Klart du kjenner han. Moren hadde et forhold til Per på slakteriet, du vet...

(alle navn og historier i posten er oppdiktet)

Anonymous poster hash: 3e351...d02

Ha ha, fantastisk!! Nå lo jeg så jeg sprutet cornflakes med melk utover tastaturet, blææh!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...