Gå til innhold

Å si utenlandske navn på "norsk", irriterende!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min skal alltid gjøre dette.

For eksempel, fotballspilleren Thierry Henry. Da uttaler han etternavnet "Henry" rett fram, som slik fortellerstemmen i Lokomotivet Thomas uttaler navnet på lokomotivet som heter Henry, altså på norsk. Hva synes dere om dette?

I tillegg sier han f.eks. "sunn likt" om oppvaskemiddelet "Sun Light", fordi bestefaren hans sa det i gamle dager i god tro. Og "Nyppd Blue" om TV-serien, og slike ting. Går det an?

Og om iskremprodusenten Hennig Olsen is, så sier han alltid Henning Olsen, for han mener navnet slik det er må være en skrivefeil fra en gang i tiden og at Henning skal være det riktige.



Anonymous poster hash: 568fc...4e6
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør han det fordi han tror han er morsom?



Anonymous poster hash: 46d67...17d
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ikke minst, sioux, rett fram!



Anonymous poster hash: 351c2...85e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er litt teit med navn som åpenbart er utenlandske men skal uttales med norsk ordlyd. Typen har en kollega på jobb som heter Amy. Og vi vil jo uttale det på engelsk, men hun sier det med norsk ordlyd:P Samme med Alice på jobb. Sier jo Alice som i Alice in Wonderland, men hun sier det også med norsk ordlyd. Synes det høres helt snålt ut:P Liker gjerne utenlandske og spesielle navn, men når det høres ut som hjemmelaga-engelsk a la Petter Solberg blir et for mye av det gode:P



Anonymous poster hash: f2732...efa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor vi i Noreg, så bur vi i Noreg.

Men vi bor ikke i Noreg. Vi bor i Norge.

Anonymous poster hash: 8e48e...64b

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt teit med navn som åpenbart er utenlandske men skal uttales med norsk ordlyd. Typen har en kollega på jobb som heter Amy. Og vi vil jo uttale det på engelsk, men hun sier det med norsk ordlyd:P Samme med Alice på jobb. Sier jo Alice som i Alice in Wonderland, men hun sier det også med norsk ordlyd. Synes det høres helt snålt ut:P Liker gjerne utenlandske og spesielle navn, men når det høres ut som hjemmelaga-engelsk a la Petter Solberg blir et for mye av det gode:P

Anonymous poster hash: f2732...efa

Amy sliter jeg med norsk ordlyd, men Alice er helt normalt på "norsk" for meg. Tenker det er hva man er vandt med.

Anonymous poster hash: 31153...8bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer på det sjæl ass. F.eks Eden uttales Iden, ikke med norsk E. Charlotte uttales uten e'en for min del, samme med Caroline.



Anonymous poster hash: 45d48...b27
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi bor ikke i Noreg. Vi bor i Norge.

Anonymous poster hash: 8e48e...64b

Unnskyld då, skal bruke det riktige namnet på det landet frå no av, som er Kongeriket Noreg, blir du nøgt då.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld då, skal bruke det riktige namnet på det landet frå no av, som er Kongeriket Noreg, blir du nøgt då.

Snakk norsk, er du snill.

Anonymous poster hash: 45d48...b27

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk norsk, er du snill.

Anonymous poster hash: 45d48...b27

Eg snakkar jo norsk, kva er det du pratar om?

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer på det sjæl ass. F.eks Eden uttales Iden, ikke med norsk E. Charlotte uttales uten e'en for min del, samme med Caroline.

Anonymous poster hash: 45d48...b27

Caroline? Der mistet du min respekt merket jeg. <er brukt lenge nok til at jeg mener du ikke kan se på det som et ikke norskt navn. http://www.ssb.no/a/navn/pikermange/caroline.gif

Anonymous poster hash: 31153...8bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Funky Punk

Snakk norsk, er du snill.

Anonymous poster hash: 45d48...b27

Hva snakker du om?

Noreg og Norge er to navn på landet vårt som er akseptert. Og nynorsk og bokmål er våre to skriftspråk.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:laugh: Jeg tror jeg hadde blitt litt irritert selv. Men bare siden jeg er perfeksjonist.



Anonymous poster hash: 6096d...0f4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk norsk, er du snill.

Anonymous poster hash: 45d48...b27

Kva er galt med deg kvinne?

Anonymous poster hash: f66e1...108

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dronningen av å (tulle)fornorske ord! "Kan du kjøpe litt sol lys eller?" Hehe Det er jo bare morsomt! (Sun light = sol lys)

Anonymous poster hash: 7055a...c5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...