Gå til innhold

Tafatte søppelmennesker


Normandie

Anbefalte innlegg

Jeg var på vei til jobb i dag tidlig da jeg skimtet en liten bylt som lå i gågaten midt i byen. En lomvi hadde kommet bort fra flokken, desorientert og i sjokk lå den hjelpesløs midt i gaten imens travle mennesker føk forbi, og andre, stilte seg i ring og glodde apatisk. Det latet til å være et spennende skue der den krøket seg sammen til en ball og utgjorde et slags brudd i daglige rutiner.

Men ingen gjorde noe.

En middelalderende kvinne fiklet ivrig med telefonen, så jeg lurte på om ikke hun ringte veterinær eller dyrebeskyttelsen. Neida, hun TOK BILDER AV DEN.

"DU kan ringe dyrebeskyttelsen", svarte hun lynraskt og kikket nedlatende på meg.

Så jeg gjorde det. Ingen av dem hadde åpnet, og det eneste jeg hadde for hånden, var skolesekken. Det var tre minutter til bussen min gikk, og jeg hadde såvisst ikke planer om å la dyret ligge igjen på den kalde bakken. Så jeg løftet den forsiktig oppi sekken, og satt med den på fanget i en halvtime på bussen. Den snille damen på dyrebutikken fant frem en eske med mykt underlag. Jeg hentet vann. Fuglen drakk. Den roet seg.

Veteriæren kunne senere fortelle at den verken var flygedyktig eller voksen. Den hadde ikke klart seg alene i byen.


Så til alle dere drittmennesker som ikke evner å ta ansvar for dyr som lider: SKAM DERE. Dyr er ikke sirkusattraksjoner, så se til helvete å få fingeren ut og GJØR NOE.



  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kanskje den fugleungen var svak og hadde blitt forlatt av moren og derfor ikke hadde livets rett Det er sånn det foregår i naturen, skjønner du, den sterkeste overlever!



Anonymous poster hash: 5a6d9...909
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

kanskje den fugleungen var svak og hadde blitt forlatt av moren og derfor ikke hadde livets rett Det er sånn det foregår i naturen, skjønner du, den sterkeste overlever!

Anonymous poster hash: 5a6d9...909

Nei nei ALT skal reddes! Evolusjon er noe forbanna piss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kanskje den fugleungen var svak og hadde blitt forlatt av moren og derfor ikke hadde livets rett Det er sånn det foregår i naturen, skjønner du, den sterkeste overlever!

Anonymous poster hash: 5a6d9...909

Må det foregå midt i byn?

Anonymous poster hash: 3a997...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje den fugleungen var svak og hadde blitt forlatt av moren og derfor ikke hadde livets rett Det er sånn det foregår i naturen, skjønner du, den sterkeste overlever!

Anonymous poster hash: 5a6d9...909

Da kan ikke moren hjelpe den, men mennesker kan. Slik vi tar oss av våre svake, selv om vi også er en del av naturen.

Mennesker har plikt til å hjelpe et dyr i nød, alle som gikk forbi uten å bry seg brøt loven.

Dessverre er det ikke en enestående sak, spesielt måker/kråker/duer bryr ikke folk seg om, da det er så mange av dem. Men når man ser en måke med brukken vinge, må man ta affære.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en forvirring i dyrelivet nå med de temperaturene som har vært, så det er ikke den eneste fugleungen som blir forlatt av sine foreldre nå i disse dagerhvor kulda kommer. Jeg vil oppfordre alle som ser en stakkars fugleunge forsøke å hjelpe. Selvom det er naturens gang at de svake blir etterlatt, så er det ikke nødvendigvis det som skjer i disse dager, da det er blitt en god del sentfødte fugleunger pga høye temperaturer.. En forvirring i naturen altså... Trist, men sant... :(

Anonymous poster hash: 4791c...794

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lomvi er jo en fugl som skal være i havet, men det hender de forvirrer seg inn i fjordene. Det tragiske er at de ikke ser forskjell på vann og asfalt, så jeg vet om tilfeller fra tidligere der de er funnet i gater. Flyvedyktig eller ei, den hadde ikke overlevd lenge i byen uansett, for de klarer ikke fly høyt nok (over høye hus).

Folk flest tenker dessverre ikke langt nok, de tror alt i naturen "ordner opp selv", og tar ikke ansvar når de ser dyr eller fugler forville seg dit de ikke skal, eller oppfører seg på en måte som er totalt unaturlig for dem.

Jeg husker jeg kom hjem fra jobb en dag og fikk se en flokk naboer stå å glo på en skadd måke. Det viste seg at den hadde stått der hjelpeløs i gaten helt siden om morgenen, men ingen hadde tenkt på å faktisk gjøre noe! Jeg gikk bort til den og sjekket vingene, og det viste seg at den ene vingen var brukket. Så kommer noe som kanskje mange her ikke vil like å lese: Jeg ba alle med "svake mager" om å snu seg bort, og så vred jeg kontant halsen om på den. Det er faktisk det beste man kan gjøre i mange tilfeller. Men jeg fikk selvfølgelig kjeft av folk som ikke kunne skjønne at jeg "hadde hjerte til" å gjøre noe sånt. Jeg spurte om de trodde den hadde lidd en bedre skjebne når kveldsmørket kom på og kattene fikk snusen i den, der den sto hjelpeløs.. Eller kanskje var det bedre å sulte ihel...

Viltnemda hadde gjort akkurat det samme som meg. Ikke nakkeknekk akkurat, men avliving- som hadde latt vente på seg til etter alle telefoner var tatt, avgjørelser fattet, og kjøretid unnagjort... Det finnes så vidt meg bekjent ikke et eneste offentlig mottak her i landet som tar i mot og pleier skadde fugler (dessverre).

Jeg synes det er fantastisk fint at du er en av de (altfor få) som tar ansvar og tenker lengre enn din egen nesetipp! :blomst: Og så lurer jeg veldig på hva som ble gjort for fuglen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

kanskje den fugleungen var svak og hadde blitt forlatt av moren og derfor ikke hadde livets rett Det er sånn det foregår i naturen, skjønner du, den sterkeste overlever!

Anonymous poster hash: 5a6d9...909

Hvis du faller om og jeg går forbi skal jeg huske det. :laugh:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje den fugleungen var svak og hadde blitt forlatt av moren og derfor ikke hadde livets rett Det er sånn det foregår i naturen, skjønner du, den sterkeste overlever!

Anonymous poster hash: 5a6d9...909

Nei nei ALT skal reddes! Evolusjon er noe forbanna piss!

Jepp! Naturens gang. Mennesker er også dyr og en del av naturen. Sykdommer, krig, sult og naturkatastrofer er alt for å regulere bestanden. Så la oss nå sette oss tilbake, gi f, la være å hjelpe andre, la være å donere blod, menneskene i sultrammede land sulter fordi de ikke er i et levedyktig område med naturlige ressurser med mat og vann, igjen naturens gang og har heller ikke livets rett. Om man er så glad i naturens gang og at Guds vilje skal skje så meld dere inn i Jehovas vitner, så hjelper andre de som trenger hjelp, mennesker og dyr. Om man skal leve etter naturens gang så bør man ikke være dobbeltmoralsk.

En ting er om et dyr er alvorlig skadet i NATUREN og ikke i en by, da snakker man naturens gang, at dette dyret blir mat til andre dyr igjen. Om man kommer over skadet vilt som har forvillet seg inn i menneskeskapte miljøer så er det noe helt annet. Patetisk å rettferdigjøre dette med "naturens gang" Og det er neimen ikke så rart så mange mennesker gir totalt f med slike holdninger. Når en fugl ligger midt i en gate, så er det heller små sjanser for at moren har forlatt den pga. sykdom/skader. Lomvi er kjent for å ikke se forskjell på asfalt og vann, er dette også naturens gang uten innvirkning av mennesker?

Flott gjort av deg TS! Godt å se at det er noen som fortsatt bryr seg og ikke lever i sin egen lille boble.

Anonymous poster hash: db7f5...b5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott gjort av deg TS! :)

Latterlig dårlig gjort av folk å se på / ta bilder istedet for å faktisk gjøre noe vettig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...