Gå til innhold

Er ridning trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å begynne å ri igjen etter mange år borte fra hesteryggen.

Det er delvis for kosen og den økte livskvaliteten, og delvis for å få "gratis"(dvs, laaaang fra gratis i pris, men gratis i den forstand at jeg ikke må dra meg til treningsstudioet og presse meg gjennom en kjedelig økt).... Men så kom jeg til å tenke på- er ridning trening? Kan jeg erstatte 2-3 dager på treningsstudio med 2-3 dager med stall og ridning?

Anonymous poster hash: 6d37b...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å skyfle møkk er ganske tungt arbeid, og hvis jeg skal dømme etter hvor såre muskler jeg hadde etter min eneste ridetur er også det ganske god trening.



Anonymous poster hash: 51fd3...26d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt. Ridning er ålreit trening det altså, det styrker kjernemuskulaturen og flere andre muskelgrupper, men det erstatter ikke treningsstudio. Jeg gjør begge deler for jeg har skjønt at for å klare å ri så godt som jeg ønsker så må jeg trene i tillegg til å ri for å være sterk nok (jeg er ikke konkurranserytter, og jeg har ingen store ambisjoner, men jeg vil jo likevel ri hesten min på en måte som er sunn for han).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt. Ridning er ålreit trening det altså, det styrker kjernemuskulaturen og flere andre muskelgrupper, men det erstatter ikke treningsstudio. Jeg gjør begge deler for jeg har skjønt at for å klare å ri så godt som jeg ønsker så må jeg trene i tillegg til å ri for å være sterk nok (jeg er ikke konkurranserytter, og jeg har ingen store ambisjoner, men jeg vil jo likevel ri hesten min på en måte som er sunn for han).

.

Jeg kan godt tenke meg at det hjelper på, men jeg tror ikke at akkurat det er nødvendig for å være flink nok. Kan ikke huske at noen av topprytterene der jeg red før trente på studio. Likevel vant de det som var å vinne.

Men nå tenkte jeg for helsas del da i innlegget mitt :)

Anonymous poster hash: 6d37b...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg kan godt tenke meg at det hjelper på, men jeg tror ikke at akkurat det er nødvendig for å være flink nok. Kan ikke huske at noen av topprytterene der jeg red før trente på studio. Likevel vant de det som var å vinne.

Men nå tenkte jeg for helsas del da i innlegget mitt :)

Anonymous poster hash: 6d37b...186

Kjenner selv at jeg ikke er sterk nok til å be om alle øvelser i hvert fall, men det kan jo være at jeg er svak ;)

For helsa sin del er det jo helt supert å være i stallen! Du får frisk luft, være sammen med dyr, og ja, ridning trener jo kroppen, så det er jo absolutt sunt! Men jeg mener at det ikke helt kan tilsvare et treningsstudio styrkemessig. Men helsegevinst sånn alt i alt kan sikkert være bedre ettersom du er utendørs og vi gjerne har veldig godt av å være rundt dyr. Møkker du en del og bærer litt vannbøtter også så får du jo trent litt armer også :) Bare ikke overdriv, det ga meg senebetennelse... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner selv at jeg ikke er sterk nok til å be om alle øvelser i hvert fall, men det kan jo være at jeg er svak ;)

For helsa sin del er det jo helt supert å være i stallen! Du får frisk luft, være sammen med dyr, og ja, ridning trener jo kroppen, så det er jo absolutt sunt! Men jeg mener at det ikke helt kan tilsvare et treningsstudio styrkemessig. Men helsegevinst sånn alt i alt kan sikkert være bedre ettersom du er utendørs og vi gjerne har veldig godt av å være rundt dyr. Møkker du en del og bærer litt vannbøtter også så får du jo trent litt armer også :) Bare ikke overdriv, det ga meg senebetennelse... :rolleyes:

Det var et lurt tips! Typisk meg å kaste meg ut i hesteverdenen som om jeg aldri har vært fraværende, og tror jeg kan utføre alle oppgaver like lekende lett som før i tiden :P

Skal starte forsiktig og gradvis :)

Anonymous poster hash: 6d37b...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savner å drive med hest. Håper jeg på et tidspunkt kan gjøre noe med saken og begynne igjen. Men jeg vet at det er mange muskler som er svakere nå enn da jeg drev aktivt med hest. Luften og samværet med dyr får jeg da, for jeg driver med hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske så muskuløs da jeg hadde hest, skikkelig sprettrumpe, magemuskler, lår/legger, armer og rygg. Men - det er jo ikke kondisjonskrevende sport på samme måte som f.eks. løping og erstatter ikke dette. Og det krever jo at man RIR og ikke bare er passasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske så muskuløs da jeg hadde hest, skikkelig sprettrumpe, magemuskler, lår/legger, armer og rygg. Men - det er jo ikke kondisjonskrevende sport på samme måte som f.eks. løping og erstatter ikke dette. Og det krever jo at man RIR og ikke bare er passasjer.

Hvor ofte rei du da?

Anonymous poster hash: 6d37b...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske så muskuløs da jeg hadde hest, skikkelig sprettrumpe, magemuskler, lår/legger, armer og rygg. Men - det er jo ikke kondisjonskrevende sport på samme måte som f.eks. løping og erstatter ikke dette. Og det krever jo at man RIR og ikke bare er passasjer.

Dette :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen ved ridning i forhold til ren styrketrening er at du får trent hodet, balansen og sansene mer, samtidig.

Jeg tok opp ridning igjen som voksen ( dvs jeg har ikke ridd på bane før jeg begynte på nytt igjen for et par år siden, så jeg har lært en del nye ting).

Når man rir må man gjerne utføre flere ting samtidig, som å gi riktige signaler, samtidig som en følger med hvor og hvordan hesten går og ta avgjørelser i forhold til hvordan akkurat denne hesten funker. Rir man i terreng er man hele tiden nødt til å stabilisere seg i forhold til terrenget og får i tillegg andre sanseinntrykk samtidig.

En kjenner etter hvordan en sitter og følge med om du, hesten eller begge for eksempel heller litt mer til en side i forhold til en annen, slik at du forbedrer balansen og sitsen. Fordelen med trening på hest er at du til og med kan trene opp motorikken, selv om du skulle være lam i deler av kroppen og bare klarer å ligge over den, fordi hestens bevegelser forplanter seg i din kropp slik at nervecellene stimuleres og videre sender signaler til hjernen. Helt utrolig egentlig!

Jeg skal fortsette å ri frem til jeg er omtrent halvveis i svangerskapet, fordi musklene rundt bekkenpmrådet blir styrket. Når jeg får bekkenløsning er det ikke så behagelig å ri, men jeg blir sannsynligvis mindre plaget enn de andre svangerskapene, på grunn av at bekkenpmrådet, mage og rygg blir bedre styrket, slik at selve bekkenet får mer støtte og avlastning.

Stallarbeidet kan man bli kjempesterk av, jeg er sikker på at det er en av grunnene til at jeg var mye sterkere enn de fleste som barn. - Hang mye i stallen og møkket, foret, bar vann osv, selv om jeg sikkert bare red en brøkdel av gangene.

Anonymous poster hash: de70c...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det krever jo at man RIR og ikke bare er passasjer.

Dette er en ting jeg lurer på - hvordan RIR man?

Jeg hadde stor tro på at riding var super trening da jeg tidligere var konkurranserytter. Fikk også beskjed om at jeg hadde hatt godt av å begynne på treningsstudio for å få sterkere ben, slike ting.

De siste åra har jeg der i mot en totalt motsatt oppfatning. Trening, tja, til en viss grad - statisk muskeltrening av kjernemuskulaturen. Du må også være løsgjort for å kunne følge hestens bevegelser... Men blir du fysisk sliten i ben, lår, armer... Vel, tenk hvordan hesten hadde det den tiden; det er ikke følelsesløse dyr man holder på med. En skjelving i foten kan erstatte en kraftig sjenkel om man jobber med å øke følsomheten over tid (om hesten skulle ha blitt ''ødelagt'').

Hilsen ei som har som mål at hesten skal gå korrekt mest mulig av seg selv, bare sitte oppå; følge med bevegelser; gi små, små beskjeder - ikke å ''ri'' hvert steg og få en skikkelig styrketreningsøkt. :laugh: Å være litt mer passasjer er undervurdert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner å drive med hest. Håper jeg på et tidspunkt kan gjøre noe med saken og begynne igjen. Men jeg vet at det er mange muskler som er svakere nå enn da jeg drev aktivt med hest. Luften og samværet med dyr får jeg da, for jeg driver med hund :)

Samme her. Merker jeg er mye svakere i bein og armer nå enn hva jeg var når jeg drev på med hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her. Merker jeg er mye svakere i bein og armer nå enn hva jeg var når jeg drev på med hest.

For ikke å snakke om magemusklene :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om magemusklene :sjokkert:

Ja de er ikke eksisterende.. Laget meg et godt fett lag.. Kan jo ikke fryse på vinteren.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre fordi jeg er nyskjerrig på om det har noen sammenheng.

De som har hatt størst muskler "der nede" har vært jenter som har ridd hest. Er det naturlig at de blir brukt når man rir? Eller var det kun tilfeldigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må bare spørre fordi jeg er nyskjerrig på om det har noen sammenheng.

De som har hatt størst muskler "der nede" har vært jenter som har ridd hest. Er det naturlig at de blir brukt når man rir? Eller var det kun tilfeldigheter?

Jeg har fortsatt sterk muskulatur i forhold til mange andre, og jeg var også en som var en sterk rytter når jeg drev med hest. Sånn sett vet jeg ikke om mine muskler nedentil har noen direkte sammenheng med at jeg var aktiv rytter. Men man bruker jo hele kjernemuskulaturen, og også til dels de musklene der nede når man rir. Ikke på samme måte som med en mann, på ingen måte, men de blir nok påvirket at man generelt blir trent fra knæra til øverste magemuskler, inkludert setemuskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt sterk muskulatur i forhold til mange andre, og jeg var også en som var en sterk rytter når jeg drev med hest. Sånn sett vet jeg ikke om mine muskler nedentil har noen direkte sammenheng med at jeg var aktiv rytter. Men man bruker jo hele kjernemuskulaturen, og også til dels de musklene der nede når man rir. Ikke på samme måte som med en mann, på ingen måte, men de blir nok påvirket at man generelt blir trent fra knæra til øverste magemuskler, inkludert setemuskulaturen.

Ja, jeg forstår jo at det å ri en hest ikke kan sammenlignes med det jeg spør om. Men er bare nysgjerrig på om dere som rir faktisk kan oppleve å være støl rundt hele muskulaturen "der nede" gjennom det å ri. Har erfart 3 jenter som har vært aktive ryttere som var helt sinnssyke på akkurat det med å mer eller mindre bestemme når jeg skulle komme ved å bruke muskulaturen sin, så har til nå bare konkludert at hesteridning faktisk gjør dere sterkere på den måten også.

Isåfall gir jeg tommel opp til TS for enda en grunn til å starte opp med ridningen igjen. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår jo at det å ri en hest ikke kan sammenlignes med det jeg spør om. Men er bare nysgjerrig på om dere som rir faktisk kan oppleve å være støl rundt hele muskulaturen "der nede" gjennom det å ri. Har erfart 3 jenter som har vært aktive ryttere som var helt sinnssyke på akkurat det med å mer eller mindre bestemme når jeg skulle komme ved å bruke muskulaturen sin, så har til nå bare konkludert at hesteridning faktisk gjør dere sterkere på den måten også.

Isåfall gir jeg tommel opp til TS for enda en grunn til å starte opp med ridningen igjen. ^^

Blir ialle fall støl i de nederste delen av magemusklene når de er utrimmet, og de merker jeg jobber greit mye under andre aktiviteter også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ialle fall støl i de nederste delen av magemusklene når de er utrimmet, og de merker jeg jobber greit mye under andre aktiviteter også ;)

Ok, ja men da ligger det jo en sammenheng der. Så jenter, start å ri hest! Og de gutta som klager på at dere bruker for mye tid på hobbyen deres aner ikke hva de driver på med for noe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...