Gå til innhold

Er dette vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en valp på 4 mnd som jeg ikke helt skjønner meg på. Han er EKSTREMT energisk og har så sinnsykt mye energi at man ikke skulle tro det. Han sover på natten og mens vi er på jobb, men når vi er hjemme er han helt i hundre. Vi går ca 4 turer hver dag, han får nok med mat og regelmessig mosjon og masse kos. Vi har en stor seng til han som vi pleier å ha han i på natten og mens vi er på jobb. Her kan han løpe rundt, leke med bamsene sine, tygge på lekene og sove i ekstrasengen sin som også er i sengen.

Men når vi er hjemme FLYR han rundt overalt i huset, nekter å høre, når vi prøver å stoppe han så knurrer han til oss og løper unna sånn at vi må løpe etter han og "fange" han. Er dette vanlig? Og noen tips til hvordan vi skal få han til å bli mer rolig? Vi går mye turer og prøver å trene han psykisk med leker, men han er ikke særlig interessert i det. Han vil bare løpe rundt, bite i sko og andre ting osv. Han bjeffer aldri, men knurrer mot oss når vi prøver å roe han eller så piper han hvis han er lei seg eller det er noe.

Noen tips?



Anonymous poster hash: 7ffec...703
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ignorer, ignorer, ignorer. Så lenge det bare er "valpestreker", ikke noe galt med han er drt bare å ignorere oppførsel som er uønsket. Tar han sko så bytter du med noe annet.

Evt kan du "gå fra han", så det bare blir kjedelig for han når han oppfører seg sånn. Men, han en liten valp, så ha ekstra tålmodighet.

Anonymous poster hash: d1403...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorer, ignorer, ignorer. Så lenge det bare er "valpestreker", ikke noe galt med han er drt bare å ignorere oppførsel som er uønsket. Tar han sko så bytter du med noe annet.

Evt kan du "gå fra han", så det bare blir kjedelig for han når han oppfører seg sånn. Men, han en liten valp, så ha ekstra tålmodighet.

Anonymous poster hash: d1403...572

Tar han bare vekk når han biter i skoene eller andre ting som jeg ikke vil han skal bite på og erstatter det med noen annet, men det hjelper jo ikke? Han fortsetter på samme måte neste dag. Hva skal vi gjøre når han har gjort dette f eks? Når vi prøver å gå tur på kvelden blant annet så kan han løpe rundt og få oss til å måtte fange han og nekter å høre når vi roper på han. Hva kan vi gjøre med dette? Ellers har vi lært han noen triks som sitt, gi labb osv så han hører jo på det. Men det er så slitsomt at han biter i ALT han ikkr får lov til og ikke hører :(

Anonymous poster hash: 7ffec...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han er litt understimulert eller noe? Valpen min (også 4 mnd) blir tidenes drittunge når han kjeder seg. Han løper rundt meg i ring, hopper og glefser og biter seg fast i rumpa mi (ikke komfortabelt) eller skoene, men med en gang han har fått gå en ordentlig tur der han har fått luktet, sett og hørt masse, så er han en engel, og går kjempepent i bånd. Når han kjeder seg pleier jeg også å gjøre istand godbitsøk for han, så han kan bruke nesen sin for å finne godbiter jeg har gjemt. Evt gi han maten hans på den måten. Han syns det er dødsgøy, og han får brukt hodet og sansene sine, så han blir god og sliten etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres understimulert ut. Hvilken rase/blanding er det?

Dessuten er det ikke rart han har mye energi når han sover om natten og når dere er på jobb. Det blir fort 16-17 timer. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus, kun natt så han er jo våken med meg fra 14 tiden på dagtid når jeg har nattuke. Lufter han den uken jeg jobber natt før jeg legger meg kl 8 på dagen, deretter når jeg står opp kl 14, en dag på ettermiddagen og en til tur på kvelden. Den uken jeg har fri så er han jo med meg nesten hele tiden.

Men dere andre, hva slags tips har dete for å stimulere han mer da? Han er som sagt ikke interessert i å "tenke". Han liker bare å leke og løpe rundt og bite på ting, han liker ikke noe form for hjernetrim og er ikke int. Men vil gjerne at han skal lære det! Noen tips?:)

Anonymous poster hash: 7ffec...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt syns min at godbitsøk er utrolig gøy. Jeg startet med å få han til å sitte og bli mens jeg strødde masse godbiter overalt. Så gjorde jeg et tegn (pekte i bakken) og sa "Søk godbit!", og han gikk rundt og snuste seg frem til alt som lå strødd. Nå som han har kommandoen inne har jeg begynt å avansere litt, fylle en Kong med leverpostei og gjemme den under sofaen for eksempel. Jeg passer på at jeg går litt rundt i huset så lukten får spredd seg litt før jeg plasserer den (og om valpen følger med bør du kanskje gå litt rundt etter at du har lagt den ned også, så han ikke bare går til det siste stedet du var). Om det er oppholdsvær pleier jeg å kaste all maten hans ute i hagen, så får han litt mer krevende terreng å jobbe med. Da må du ofte være forberedt på at det kan ta litt tid, men du får en blid og sliten valp etterpå hvertfall :)

Når jeg tenker på det kan det jo hende at dette krever at du har en valp som er matmotivert. Min er det i aller høyeste grad, så det har ikke vært noe stress, men om din ikke er det kan du jo ha en spesiell yndlingsleke som han bare får når han søker etter den. En som ikke er tilgjengelig for han hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår valp var sånn med unntak av knurringen. Det vet jeg ikke helt om jeg ville likt selv, men eller ville jeg tenkt at det var normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en valp på 4 mnd som jeg ikke helt skjønner meg på. Han er EKSTREMT energisk og har så sinnsykt mye energi at man ikke skulle tro det. Han sover på natten og mens vi er på jobb, men når vi er hjemme er han helt i hundre. Vi går ca 4 turer hver dag, han får nok med mat og regelmessig mosjon og masse kos. Vi har en stor seng til han som vi pleier å ha han i på natten og mens vi er på jobb. Her kan han løpe rundt, leke med bamsene sine, tygge på lekene og sove i ekstrasengen sin som også er i sengen.

Men når vi er hjemme FLYR han rundt overalt i huset, nekter å høre, når vi prøver å stoppe han så knurrer han til oss og løper unna sånn at vi må løpe etter han og "fange" han. Er dette vanlig? Og noen tips til hvordan vi skal få han til å bli mer rolig? Vi går mye turer og prøver å trene han psykisk med leker, men han er ikke særlig interessert i det. Han vil bare løpe rundt, bite i sko og andre ting osv. Han bjeffer aldri, men knurrer mot oss når vi prøver å roe han eller så piper han hvis han er lei seg eller det er noe.

Noen tips?

Anonymous poster hash: 7ffec...703

Er denne "sengen" et bur?

For meg høres det ut som det er litt for mye som skjer og mye stimuli fører til forhøyet adrenalin. Og om den er i bur om natten og på dagtid så er det ekstra mye energi som må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint så orker ikke skrive noe langt, men valper hører gjerne ikke etter før de begynner å bli litt eldre. Vår var ram på "stjel og løp" for oppmerksomhet. Vi fant bare noe enda mer spennende og byttet. Om det så var enda en ting han i utgangspunktet ikke hadde lov til å ha. Prøv å roe ned litt på fysisk aktivitet og mer psykisk. Gå snuseturer i parker og der det har vært mye folk, sleng dere med på noe lokal treningsgruppe, valpekurs, busstur, alt som ikke er normal hverdag. Vår kunne i bunn og grunn være racer hele dagen, men han var omtrent død hele dagen etter en liten time i byen hvor vi også besøkte dyrebutikken. Satt oss eller ruslet rundt på en grønn flekk, kastet ut litt godis, gikk videre, snuserunde i dyrebutikken med masse spennende er gull.

Jeg trodde jeg skulle vri hue om valpen og dumpe han i en søppelsekk i blant (neida, men frustrasjonen var der) og plutselig en dag kunne han alt vi trodde hadde gått hus forbi tidligere, så det gjelder å tviholde på reglene selv om det er frustrerende når valpen ikke hører.



Anonymous poster hash: c476e...655
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne "sengen" et bur?

For meg høres det ut som det er litt for mye som skjer og mye stimuli fører til forhøyet adrenalin. Og om den er i bur om natten og på dagtid så er det ekstra mye energi som må ut.

Nei, det er en stor barneseng med madrass og en liten hundeseng. Han har mye plass å boltre seg på og har mat, vann, leker, bamser og pledd tilgjengelig. Han trives veldig godt i sengen sin ellers. Han er jo fremdeles liten, håper bare at vi ikke gjør noe feil og at det blir bedre etterhvert. Vi prøver å være strenge med han samtidig som vi gir han rom til å leke osv.

Anonymous poster hash: 7ffec...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en stor barneseng med madrass og en liten hundeseng. Han har mye plass å boltre seg på og har mat, vann, leker, bamser og pledd tilgjengelig. Han trives veldig godt i sengen sin ellers. Han er jo fremdeles liten, håper bare at vi ikke gjør noe feil og at det blir bedre etterhvert. Vi prøver å være strenge med han samtidig som vi gir han rom til å leke osv.

Anonymous poster hash: 7ffec...703

Så en seng med grind/sprinkler rundt? Er det et begreset område eller ikke?

Jeg ser ingen grunn til å være streng med valper (eller voksne hunder), men ser absolutt fordelen med å være konsekvent. Altså at vi alltid gjør det samme, hver gang.

Jeg regner med at valpen knurrer som i lekeknurring, for det er jo det dere gjør når han blir "jaget" rundt i huset når dere løper etter! Finnes vel knapt nok morsommere ting for en valp å gjøre! Det trigger også jaktinstinktet (alt som beveger seg), så valpen får virkelig full uttelling.

Jeg ville roet ned alt betraktelig. Så er spørsmålet om han lløper rundt i timesvis eller hvor lenge det egentlig pågår.

Meld dere på valpekurs så fort som mulig, og invester i boken: "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en seng med grind/sprinkler rundt? Er det et begreset område eller ikke?

Jeg ser ingen grunn til å være streng med valper (eller voksne hunder), men ser absolutt fordelen med å være konsekvent. Altså at vi alltid gjør det samme, hver gang.

Jeg regner med at valpen knurrer som i lekeknurring, for det er jo det dere gjør når han blir "jaget" rundt i huset når dere løper etter! Finnes vel knapt nok morsommere ting for en valp å gjøre! Det trigger også jaktinstinktet (alt som beveger seg), så valpen får virkelig full uttelling.

Jeg ville roet ned alt betraktelig. Så er spørsmålet om han lløper rundt i timesvis eller hvor lenge det egentlig pågår.

Meld dere på valpekurs så fort som mulig, og invester i boken: "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm

Så klart er det et begrenset område, han er veldig liten og har nok av plass i sengen sin til å leke og løpe rundt. I starten hadde vi han først i stuen med tilgang til alt, men så oppdaget vi at han bet i stykker flere møbler mens vi var borte og da satte vi en grind rundt en stor seng, på samme sted. Det er ikke noe problem med sengen, han trives der og koser seg. Ellers er han jo med meg hele tiden da det er jeg som jobber fleks (en nattuke på og en uke av).

Ja, jeg tror også han bare leker med oss og synes det er gøy. Vi pleier ikke jage han, men lokke han til oss med en leke etc. Pleier å erstatte det han biter på (f eks sko, planter osv) med andre ting. Det går fint i noen minutter, men så mister han interessen og er tilbake på møbler, sko etc og nekter å høre etter. Rasen vi har er ekstemt sta (tibetansk spaniel) så tror det kan ha en sammenheng, at han vil vise hvem som er sjef. Da må vi nesten bare være strenge med han og vise at det er vi som bestemmer. Men hvordan kan vi gjøre dette uten å straffe han?

Prøvde å trene litt hodetrening med han i dag med godbiter. Men han ble irritert på glasset og lekene og knurret mot de og gikk sin vei, hehe!

Skal investere i boken, har også lest mye om en annen bok som har fått mye skryt, skal få kjøpt den også. Vi skal på valpekurs første uken i desember :-)

Anonymous poster hash: 7ffec...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gni blank eddik på tingene du ikke vil at han skal bite på! Bobby prøvde seg på noen skapdører,men jeg puttet litt eddik på dem, og han har aldri tygget på en eneste skapdør igjen. :D Han tar fremdeles tøflene mine om han har raptus, men utover det tygger han bare på det han får lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer portvinspiken , virker som det er litt full fart i heimen på jakt etter nye metoder å roe ned på slik at det får motsatt effekt. Når det er sagt håper jeg grinden i beste fall er en midlertidig løsning, hunder bør få løpe fritt og synes det virkelig er en nymotens tullball metode. Vår hund har tilgang på hele huset når vi er borte- bortsett fra kjøkkenet, han åpner nemlig alle skapdører og spiser det han finner!

Anonymous poster hash: 790db...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili på ledninger, møbler etc. valpen ikke skal bite på

Rotrening så valpen får nok søvn og hvile

Tren hunden på tur, korte økter

Si nei eller la vær og fjern hunden fra møbelet/leken hvis han prøver på noe han ikke skal, ros og gi godbit etter 3-4 sekunder hvis hunden lar møbelet/skoen være

Innfør en ferdig-kommando og bruk denne når trening, tur, lek er over og henvis valpen til sin plass (som ikke skal være stengt med grinder/sprinkler eller lignende - flytter valpen seg så led den tilbake

Ro ned hunden ved å ha plassen nært deg uten å kose eller ta kontakt med hunden. Du skal kun være tilstede.

Lær hunden en bli kommando slik at den blir dersom du skal på do eller hente deg mat

Å lære disse tingene vil kreve mer enn nok av en valp. Det er viktig at valpen får ro. 5 min hjernetrim er mye mer verdt enn 30 min i bånd rundt nabolaget.

Anonymous poster hash: 1718f...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...