Gå til innhold

Bjeffehalsbånd


MissAlba

Anbefalte innlegg

Noen mener at selv det du beskriver er dyremihandling.

Anonymous poster hash: 423a3...621

Men det er jo tullete. Det er mer dyreplageri å skrike nei om og om igjen, for DET er ubehagelig for hunden. Dessuten kommer konsekvensen til rett tid med et slikt halsbånd. Jeg har selv testet halsbåndet, og det har ikke hatt noe negativ effekt på min hund. Jeg skjønner ikke hvordan noen virkelig kan kategorisere det som dyremishandling? Ingen anklagde mamma for barnemishandling da jeg måtte bære ut søpla, den lukta var ubehagelig.

Anonymous poster hash: c3167...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hunden ikke roer seg før 30-60 minutter ut i turen så må du tenke annerledes. Start med mentaltrening. La hunden få ut stresset med hodet, ikke med kroppen. Aktiviser og la hunden bruke hodet, sånn at den er sliten og ikke stresset når dere går ut på tur. Det er ikke mosjonen som gjør den sliten, det er hodetreningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så irritert av å lese at folk anbefaler andre å bruke slikt utstyr. Er dere idioter eller bare for late til å trene hundene deres? Bruk 10 min på google og du finner hundrevis av uttalelser som dette:

Anonymous poster hash: f8fbd...b9f

Det er forbudt å bruke når man ikke er til stede ja. Det betyr ikke at det er forbudt å bruke det. Dessuten blir det feil å si at "halsbåndene gjør hundene redde", kanskje noen hunder blir det, men det betyr ikke at alle blir det. Eller kanskje noen av halsbåndene gjør hunder redde, men ikke alle. Det er en ganske stor forskjell på strømhalsbånd og halsbånd som sprayer sitronlukt ut i luften. Hunden min ble ihvertfall ikke redd, usikker eller på noe vis negativt påvirket av dette halsbåndet. Jeg brukte det heller ikke fordi jeg var for lat til å trene hunden min, men fordi det var umulig å få kontakt med han og fordi jeg synes det blir mer riktig at korrigerinen skjer på rett tidspunkt.

Anonymous poster hash: c3167...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra kommentarene mine her ser det jo ut som jeg virkelig anbefaler alle å bruke antibjeffhalsbånd og at man skal være helt ukritisk til det, men det er ikke det jeg mener!! Først og fremst ville jeg prøvd forskjellige typer hjernetrim for hunden din. Hvordan fungerer det med avledning på tur med for eksempel godbiter? Hundekurs kanskje? Det er mange muligheter, som antageligvis er en bedre løsning enn et slikt antibjeffhalsbånd. Fordi du bør finne årsaken til at hunden din bjeffer, og gjøre noe med dette. Hvis du får en slutt på bjeffingen med straff, men årsaken fremdeles er der kan hunden få adferdsproblemer fordi den ikke får utløp for denne frustrasjonen.



Anonymous poster hash: c3167...22d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså, syre er det i hvert fall ikke. Hallo.. Jeg ignorerer som regel anonyme brukere som slenger fra seg ukonstruktive kommentarer, men å kalle det dyremishandling er virkelig å dra den for langt. Det er ulovlig å bruke halsbånd med strøm, noe jeg godt kan forstå. Jeg kjøpte halsbåndet på en dyrebutikk på et kjøpesenter; ikke av en som solgte den fra jakka si på gata. Det er IKKE ulovlig å bruke sprayhalsbånd når eier er til stede.

Og jeg er fullstendig klar over at mental trening sliter ut hunden mer enn springing ute; det betyr ikke at en halvtimes hjernetrim før turer gjør at hun er "utslitt" før vi kommer i gang. Jeg har prøvd positiv forsterkning med kontakttrening/godbiter, sier nei og time-out når hun bjeffer, spray som lager avledende lyd, unngåelse av andre hunder, lufting utenfor "prime time" (7-9 + 16-18) og gudene vet hva annet.

Det er visst lett å hyle ut "dyremishandling" bak AB-knappen til fremmede :fnise: Derfor tar jeg ikke vedkommende seriøst heller. Ha nå i hvert fall baller nok til å skrive under eget nick og kall folk idioter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder bjeffer jo av en grunn, de vil uttrykke noe. Du må finne ut hva, og hvordan du kan roe ned hunden din og få den til å forstå at den ikke trenger å varsle deg for alt den ser.

Hunder som blir tvunget til å miste språket sitt, mister mye kommunikasjonsevne fordi de ikke tør å si ifra. Som igjen betyr at den KAN la være å varsle før den forsvarer seg. Da kommer historiene om hundene som biter "helt uten forvarsel". Ser alt for mange som ikke tolererer lyd fra hundene sine! Kanskje man da burde hatt en kanin isteden? Knurring og bjeffing er språk som vi vil ha, og prater den for mye må du finne ut hvorfor og gjøre noe med årsaken.

Hvis du ikke gidder å ta meg seriøst pga. anonymiteten kan du jo bare se bort ifra innlegget mitt, for alle som ikke ønsker å bli gjenkjent tar jo feil.



Anonymous poster hash: 9a1b7...2b6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gikk en tur nå, og hun var roligere enn hun pleier. Mulig det er fordi hun hadde noe "fremmed" rundt halsen. Ja, hun bjeffer på grunn av stress og energien brukes på trekking i båndet og bjeffing. Hun sover på dagtid og når jeg da kommer hjem er hun i "hundre". Som jeg skrev så er hun mye roligere etter 30-60 minutter inn i turen og da er hun en fryd å ha med seg. Hun er jo 2 år, så den verste valpeenergien har lagt seg.

Jeg har vurdert passeringskurs, da dette er hovedroblemet. Vi kan ikke gå forbi en annen hund uten at hun bjeffer og drar og skal bort og hilse på. På valpekurset vi var på fikk vi gode tilbakemeldinger på at hun er enkel å trene, så det er håp ;-)

Nå de siste ukene har hun også oppdaget at det går an å stå i vinduet og si ifra til meg om at det går forbi en hund på gata :fnise:

Takk for innspill, jeg skal kontakte treneren jeg brukte på valpekurset :)

Noen som har lykkes med å trene hunden til å ikke stressbjeffe?

Når hun står ved vinduet å bjeffer er det jo bare å fjerne henne fra vinduet.

Hun forstår nok fort at vist hun bjeffer da hun står ved vinduet, så får hun ikke være der.

Å få være i vinduet er ett gode, som du kan ta i fra henne vist hun ikke oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder bjeffer jo av en grunn, de vil uttrykke noe. Du må finne ut hva, og hvordan du kan roe ned hunden din og få den til å forstå at den ikke trenger å varsle deg for alt den ser.

Hunder som blir tvunget til å miste språket sitt, mister mye kommunikasjonsevne fordi de ikke tør å si ifra. Som igjen betyr at den KAN la være å varsle før den forsvarer seg. Da kommer historiene om hundene som biter "helt uten forvarsel". Ser alt for mange som ikke tolererer lyd fra hundene sine! Kanskje man da burde hatt en kanin isteden? Knurring og bjeffing er språk som vi vil ha, og prater den for mye må du finne ut hvorfor og gjøre noe med årsaken.

Hvis du ikke gidder å ta meg seriøst pga. anonymiteten kan du jo bare se bort ifra innlegget mitt, for alle som ikke ønsker å bli gjenkjent tar jo feil.

Anonymous poster hash: 9a1b7...2b6

Si meg, har du lest tråden? Hun bjeffer fordi hun er stresset og/eller vil bort til hunden for å hilse. Hun bjeffer også hvis hun skvetter av noe. Det er ikke aggressiv bjeffing med påfølgende knurring/biting hvis hun ikke får advart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun står ved vinduet å bjeffer er det jo bare å fjerne henne fra vinduet.

Hun forstår nok fort at vist hun bjeffer da hun står ved vinduet, så får hun ikke være der.

Å få være i vinduet er ett gode, som du kan ta i fra henne vist hun ikke oppfører seg.

Ja, jeg er veldig streng og konsekvent på vindusbjeffingen. Hvis jeg hører at hun begynner å gire seg opp så roper jeg på henne og/eller sier NEI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde slike ting var sterkt frarådet jeg? Anonymous poster hash: 423a3...621

Ikke bare er det frarådet, det er faktisk forbudt!

Anonymous poster hash: d3f6d...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo tullete. Det er mer dyreplageri å skrike nei om og om igjen, for DET er ubehagelig for hunden. Dessuten kommer konsekvensen til rett tid med et slikt halsbånd. Jeg har selv testet halsbåndet, og det har ikke hatt noe negativ effekt på min hund. Jeg skjønner ikke hvordan noen virkelig kan kategorisere det som dyremishandling? Ingen anklagde mamma for barnemishandling da jeg måtte bære ut søpla, den lukta var ubehagelig. Anonymous poster hash: c3167...22d

Er du dum?

Anonymous poster hash: d3f6d...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig streng og konsekvent på vindusbjeffingen. Hvis jeg hører at hun begynner å gire seg opp så roper jeg på henne og/eller sier NEI.

Sånn er det å ha en pomme, du visste vel hvordan rasen er da du kjøpte deg en? Det står overalt at de er noen gneldrebikkjer! Og bikkja blir ikke bedre av å bli utsatt for dyremishandling. Skjønner ikke hvorfor folk skal ha hunder bare for å plage livet av dem...

Anonymous poster hash: d3f6d...111

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig streng og konsekvent på vindusbjeffingen. Hvis jeg hører at hun begynner å gire seg opp så roper jeg på henne og/eller sier NEI.

Gir hun seg da?

Ellers er å fjerne goden ved vinduet veldig effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det å ha en pomme, du visste vel hvordan rasen er da du kjøpte deg en? Det står overalt at de er noen gneldrebikkjer! Og bikkja blir ikke bedre av å bli utsatt for dyremishandling. Skjønner ikke hvorfor folk skal ha hunder bare for å plage livet av dem...

Anonymous poster hash: d3f6d...111

Såååå sinna :fnise: Du er forøvrig hjertelig velkommen til å hilse på hunden min så er det fort tydelig at jeg ikke bedriver dyremishandling. Tør du å skrive dette under nicket ditt? Hihi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir hun seg da?

Ellers er å fjerne goden ved vinduet veldig effektivt :)

Jeg mistenker at dette var noe hun oppdaget en dag jeg var på jobb. Jeg tror ikke hun bjeffer når jeg ikke er hjemme; da hadde jeg fort fått høre det av naboen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, det gjør hun : )

Så bra :)

Jeg mistenker at dette var noe hun oppdaget en dag jeg var på jobb. Jeg tror ikke hun bjeffer når jeg ikke er hjemme; da hadde jeg fort fått høre det av naboen tenker jeg.

Vil da håpe og tro naboen hadde sagt i fra da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo tullete. Det er mer dyreplageri å skrike nei om og om igjen, for DET er ubehagelig for hunden. Dessuten kommer konsekvensen til rett tid med et slikt halsbånd. Jeg har selv testet halsbåndet, og det har ikke hatt noe negativ effekt på min hund. Jeg skjønner ikke hvordan noen virkelig kan kategorisere det som dyremishandling? Ingen anklagde mamma for barnemishandling da jeg måtte bære ut søpla, den lukta var ubehagelig. Anonymous poster hash: c3167...22d

Hvis du må "skirike nei om og om igjen" har du misforstått hva hundetrening er. Nei er et grenseord, men det er det siste man begynner med. Man begynner med å lære hunden hva den skal gjøre vha positive metoder (belønning). Hadde du lært mye av en lærer aom bare skriker nei til deg?

Hvordan vet du at det å få sitronsyre ved snuten ikke er til ubehag for hunden din? Antakelig blir den apatisk, ikke lydig. Det er underkastelse, ikke dressur i moderne forstand. Kom deg heller på et profesjonelt hundekurs.

Anonymous poster hash: 4489d...972

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, har du lest tråden? Hun bjeffer fordi hun er stresset og/eller vil bort til hunden for å hilse. Hun bjeffer også hvis hun skvetter av noe. Det er ikke aggressiv bjeffing med påfølgende knurring/biting hvis hun ikke får advart.

Ja, jeg har selvsagt lest tråden. Men avlærer du språk i én situasjon, avlærer du som oftest språket i flere situasjoner. Hunden lærer at du ikke ønsker at den sier ifra. Da vil den ikke si ifra når noen ikke er greie med den heller. Det er derfor det er så viktig å fjerne stresset fremfor å fjerne bjeffingen. Du ønsker å fjerne symptomet og ikke årsaken, og det er helt feil ende å starte i.

Les deg opp litt på hundespråk og hundespykologi, det er ganske nyttig.

Anonymous poster hash: 9a1b7...2b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...