Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Missliker dusjen sterkt! Men elsker å bade i sjø og vann.. Legger seg gjerne ned i en sølepytt eller gjørme for å kjøle seg ned litt :riste:

Ehh.. Jeg trodde også den bjeffe perioden var en.. periode.. :riste: Nå er han vist fæææl til tider.. Å det stemmer.. Men kun om jeg går eller om det er hunder utenfor.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakket en av treneren våre, og hun sa det var helt normalt at han passet litt på oss, og at det ikke var noe som jeg burde bekymre meg for. Han gjør det jo for å være snill :)

Dusjing her går veldig bra. Masse godbiter i dusjen :) Vi har bare dusj og ikke badekar, så er det vasking er det alltid dusj. Han er ikke noe fan av vann og bading ute, men jeg syns ikke det gjør noe særlig. Er ikke så gøy med en hund som ELSKER å bade i alle sølepyttene og gjørmehullene han kommer over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så begeistret for denne atferden: Jeg trenger ikke en vakthund, og ønsker ikke at han skal oppfattes som skummel/truende ovenfor andre: han er jo som sagt verdens snilleste, lille hund… :sjenert:

Mine to har litt lyd i seg, reagerer ulikt på det ettersom hva det kommer av...

Det kan være på grunn av usikkerhet - da kommer denne knurringa og boffingen, samt at de skvetter opp og får et urolig kroppspråk (hopper ned på gulvet, rygger, raske bevegelser). Da er det en fordel å trene på at det som utløser det ikke er farlig (ved å få noen til å gå i gangen for deg, kanskje gå ut å hilse på, slike ting).

Det kan også være boffing på den måten at de sier fra om at ''det kommer noen''. Typisk om vi er ute på gården og noen går forbi, det skjer ikke så ofte. Da sitter de gjerne et eller annet sted, stille og ser på, ser avslappet ut - rett og slett bare gir beskjed. Det tolerer jeg, høyt og bråkete er det heller ikke.

Også er det masebjeffing - type; det skjer noe gøy utafor og jeg vil også/du er skikkelig kjedelig nå/slike ting. Mer bjeff og ikke boff. Det får de beskjed om at ikke er greit og helt unødvendig bråk. ;)

Har hatt valper som går gjennom en ''spøkelsesfase'' også. Ting som ikke var skummelt ble plutselig litt skummelt likevel; men dropper ikke å trene på det av den grunn, er ikke garantert at det blir bedre med alderen. :)

Forresten. Hvordan reagerer valpene deres når de blir badet? Bobby er grei når han er i dusjen, står (stort sett) stille, og lager bare litt klagelyder om jeg bruker litt lang tid, men etter at jeg har tørket han blir han klin gærn og løper rundt og knurrer og bjeffer noe helt forferdelig! Er det bare det at han syns det er kjipt å være våt tror dere? Det er fryktelig merkelig hvertfall. Han er jo aldri sånn ellers.

Begge mine tolererer å bli vasket og sitter pent om jeg ikke går unna - men etterpå er det raptus ja! Spesielt å gni seg inn i sofaen/teppe/osv er veldig populært. :biggrin: Selv sier jeg i fra om det blir bråk eller spurting rundt; det er ikke lov inne, uansett. Men å riste seg annenhvert sekund og gni seg inn i ting får de holde på med om de har lyst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, ja jeg lurer på om valpen har kommet i spøkelsesalderen. Han var livredd for trapper, heisen og gå av og på buss/tog i går.

Nå har vi riktignok ikke trent så mye på det, så det kan jo være at han syns det er skummelt uavhengig av spøkelser :P Men det virket som det bare ble verre og verre for hver gang, ennå så mye ros og godbiter han fikk. Han er en raring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det!

Gled deg til pubertet to, som vi er i nå! Da er alt minst like farlig som i spøkelsesalderen, og han hører like lite etter, bare at han er mye sterkere! Var fint de månedene det varte at han både var uredd og hørte etter, da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det!

Gled deg til pubertet to, som vi er i nå! Da er alt minst like farlig som i spøkelsesalderen, og han hører like lite etter, bare at han er mye sterkere! Var fint de månedene det varte at han både var uredd og hørte etter, da! :P

Gammel er pelsfjotten deres? :ler:

Min har fått litt hørsel tilbake! :hoppendeglad: Men det varer vel neppe lenge :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gammel er pelsfjotten deres? :ler:

Min har fått litt hørsel tilbake! :hoppendeglad: Men det varer vel neppe lenge :/

18 måneder!

Vi har jobba i et års tid med passeringer, men nå er alt glemt. Vi så jo i alle fall i forrige pubertetsrunde at han faktisk får med seg informasjonen, han bare har litt for mye hormoner i veien til å vise det! Så når tåka letta sist var det utrolig hva han kunne! :P

Andre huder er jo SÅ GØY! Så da har man ikke tid til å gå pent. Faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 måneder!

Vi har jobba i et års tid med passeringer, men nå er alt glemt. Vi så jo i alle fall i forrige pubertetsrunde at han faktisk får med seg informasjonen, han bare har litt for mye hormoner i veien til å vise det! Så når tåka letta sist var det utrolig hva han kunne! :P

Andre huder er jo SÅ GØY! Så da har man ikke tid til å gå pent. Faktisk.

Haha, såpass :fnise: Gå pent? Nei det har vi aldri hørt om her i gården :P Skal helst bort til alt og alle hele tiden, med mindre jeg har pinne eller en ball han fokuserer på.. :riste: Gleeeder meg til vinteren, snø og is... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er heldigvis ikke så opptatt av folk. Han vil glo på dem, ikke bli tatt på. Hunder, derimot. Stå på to bein i sela eller legge seg ned og ikke virke. Det har aldri fungert, men det må jo gjøre det en gang, virker det som han mener. Han har ikke fått hilse annet enn på bestemte områder på da et år, men han tror det skal skje hele tiden likevel.

Kan tro det er gøy når jeg leier hesten min og har vofse i bånd og han ser en annen hund! :P

Han finnes ikke lekeorientert, kun godbitorientert. men andre hunder trumfer selv leverpostei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du heldig.. IKKE særlig populært at en sølete labbehund finner et menneske som jeg ikke har fått med meg å hopper opp å susser vedkommende til døden.. Det ER så flaut :flau: Ikke fått noen negative kommentarer enda, å det har kun skjedd 1-2 ganger på totalt fremmede mennesker som ikke har hund engang, men det er 1-2 ganger for mye :sjenert: De med hund de blir jo overfalt de :sjenert:

Han er så happy go lucky at jeg burde nesten få betalt for det :fnise:

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Det er litt flaut med en som ikke vil også, folk bare "åååh, så søt bamse, kan jeg klappe!!?" Jeg sier "det er ikke sikkert han vil". De strekker fram hånda og han hopper vekk som om de har prøvd å slå ham. Men om de setter seg ned, lar ham komme bort og ikke klapper ham oppå hodet vil han gjerne hilse. Til han er ferdig med saken og går for å snuse.

I går kveld satte en voksen mann seg ned for å hilse på ham, og han snuste to meter unna, og jeg måtte si "hallo, du, se, da, noen vil hilse!" og peke! :fnise:

Ellers snuser han gjerne folk i skrittet når de ikke har bedt om det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Sistnevnte der klarer vi oss fint uten! :ler: Selv om det skjer.. Mest med damer.. Men da tror jeg de har uka for å si det sånn :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min valp på 4 mnd ELSKER alle mennesker og alle hunder og klarer ikke gå forbi noen uten å nærmest overfalle de. Han er en tibetansk spaniel og veldig liten, så det er ingen som har reagert negativt enda. Men har lyst at han skal lære seg å passere uten å bli helt i hundre. Vi bor i Oslo sentrum så en tur rundt kvartalet tar gjerne over en time fordi han skal hilse på ...alle.... :)

Anonymous poster hash: 223c3...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bobby har vært stueren i godt over en måned nå (begynner vel å nærme seg halvannen), og det syns jeg er sinnsykt imponerende faktisk! Han ble 5 mnd her om dagen!

Og i sted føyk den siste melketanna ut, så da har han offisielt ingen god grunn til å gnage lenger. Så da bør jeg vel starte med å dressere bort det, for det er jo en vane for han nå. Hvordan går jeg frem for å gjøre det? Han gnager mest på hender og føtter, iblant smaker han litt på en bordkant, men aldri mer enn frem til han har funnet ut hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Okey, så det er ikke noe mer hokus pokus enn det altså? Når han får sånne biteraptuser pleier jeg å få han til å sitte, da kommer han litt ut av det, så kanskje det er det jeg skal fortsette med? Jaja, det gir seg vel forhåpentligvis uansett. Det er ikke halvparten så vondt med gnagingen nå som det var før han mistet melketennene :P Og han biter jo aldri hardt, det er jo hvertfall positivt. Hm. Jaja.

Jeg tror forresten han gjorde et forsøk på å løfte bakbeinet da han tisset i dag! Kan hende det bare var tilfeldig at det ble sånn, men jeg ble litt overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt ulikt hvor mye de biter. Vår var veldig ivrig på vedkubbene og listene, men han har ikke biti oss noe særlig. Var kanskje et par, tre uker han klødde veldig som han tok litt hender. Hender han tar hånda vår i munn om han leker, men da biter han aldri.

Vår har ikke tissa med benet oppe enda. Tisser fortsatt som ei jente, og han er 6 månder :P Kanskje han aldri begynner med det? Hm...

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt ulikt hvor mye de biter. Vår var veldig ivrig på vedkubbene og listene, men han har ikke biti oss noe særlig. Hender han tar hånda vår i munn om han leker, men da biter han aldri.

Vår har ikke tissa med benet oppe enda. Tisser fortsatt som ei jente, og han er 6 månder :P Kanskje han aldri begynner med det? Hm...

Min begynte også sent :fnise: In fact gjør han ikke det helt 100% enda :lur: Men det er nok pga kjemisk kastrering da, jeg tok han med engang jeg så at han løftet foten :fnise: Så nå løfter han kun om det er noe "spesifikt" han må treffe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...