Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Endel opplever skuldersmerter med upright row, dette er ofte forbundet med litt trang anatomi i skulderen og dårlig plass. Mange kjører øvelsen helt uten problemer, men er man usikker finnes det mange andre øvelser man heller kan gjøre.

Du har vel tatt litt fremoverlent sidehev har du ikke? Det er en veldig god øvelse for å få tak på bakre del av deltamuskelen, som mange ikke klarer å få ordentlig kontakt med. Trening av bakside skulder er generelt et litt forsømt område. Ved å passe på at lillefinger alltid fører bevegelsen i sidehev får man også tatt mer på baksiden. Men det virker jo som du har tenkt litt over dette allerede :Nikke:

Da må jeg være ekstra nøye med teknikken og tenke over hvordan jeg utfører den. :) Den framoverlente sideheven min har jo vært med en liten variasjon, en slags mix nærmest av sittende, foroverbøyd roing og foroverlent sidehev, for å få ekstra kontakt med bakre delta og trapezius siden jeg sliter sånn med spenninger og det er her jeg stadig får betennelse. Stivheten i ryggraden sitter rundt nederste del av trapezius, og når det låser seg forplanter problemene seg oppover. (Jeg vil lære mer anatomi, sliter med å holde tunga rett i munnen ;))

Enig. Jeg kan ikke kjøre den (men jeg har litt teite skuldre i utgangspunktet), mannen bruker den mye. Men generelt er den vel ikke anbefalt.

Veldig rart egentlig, for jeg har fått den anbefalt av mange pga. skulderproblemene mine. Den har blitt foreslått siden jeg slipper løfting over hodet. Skremmende da at den egentlig ikke er bra for folk med skulderproblemer. Nå skal det sies at PV M aldri har anbefalt den (i det minste), selv om hun ikke har advart mot den heller.

Nå begynner jeg å bli riktig så fornøyd med programmet mitt, særlig med så mange gode innspill. Gleder meg veldig til å ta fatt på programmet mitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny møkkaøkt. Klarer ikke få i meg nok mat om dagen og eier ikke krefter. Matlysten er på bånn, og kroppen protesterer mot treninga.

Begynte dårlig med en etter min mening grusom hiphoptime. Likte den overhodet ikke og stakk etter 30 minutter. Da var jeg så vidt varm. Så ble det 20 min på ellipse og 40 min catslides. Ellipse og catslides var ok, men catslides føltes unaturlig tøft og slitsomt i forhold til hva vi gjorde.

Total treningstid: 1:30

Gj.sn.puls: 116

Max: 162

kcal: 361

Effect: fat burn improving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening i dag utgår glatt gitt. Beina er ok, så det blir dans-step, men å trene rygg o.l i dag tror jeg er umulig. :fnise: Jeg er støl og øm på steder jeg ikke visste man kunne bli støl ... Selv det å puste er litt pain, fordi jeg er støl rundt brystkassa, så å strekke pusten dypt er lettere ubehagelig. Vel, vel. Da var nok timen effektiv i alle fall. Tror nok den blir et fast innslag i programmet mitt så lenge jeg trener fullkroppsprogram i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke herlig å kjenne at man har brukt kroppen! ;)

Hvilken time? Catslides eller den halve hiphopen? Catslides hørtes iallefall veldig spesielt ut. Men det er jo ofte slike timer som får frem den verste stølheten da. Timer hvor man gjør litt annerledes øvelser og berører muskler som kanskje man ikke bruker i hverdagen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke herlig å kjenne at man har brukt kroppen! ;)

Hvilken time? Catslides eller den halve hiphopen? Catslides hørtes iallefall veldig spesielt ut. Men det er jo ofte slike timer som får frem den verste stølheten da. Timer hvor man gjør litt annerledes øvelser og berører muskler som kanskje man ikke bruker i hverdagen sin.

Catslides ja. Fin time, heldigvis bare 40 min. Det var mer enn nok. Den var ganske intensivt lagt opp, veldig lite pause. Deilig å bruke kroppen på den måten. Likte timen godt, så så lenge jeg kjører helkroppsprogram passer den fint inn i uka! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne timen var morsommere ja, selv om den var veldig utfordrende koordinasjonsmessig. Jeg synes nok hun gikk bittelitt fort fram, hun kunne tatt det litt mer med ro, men man kommer vel inn i det hvis man gir det en sjanse.

Skal i alle fall prøve en 2-3 ganger til før jeg gir opp. :) Fikk også litt ut av det, i motsetning til timen i går.

Dagens økt:

Ellipsemaskin: 15 min

Dans-Step: 60 min

Total treningstid: 1:15

Gj.sn.puls: 135

Max: 165

Kcal: 433

Effect: Fat burn and fitness improving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myyyye bedre enn i går ja! :jepp: Syntes vi var flinke jeg! :nigo:

Jepp, det synes jeg også. :nigo: Kjempeflinke var vi. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catslides ja. Fin time, heldigvis bare 40 min. Det var mer enn nok. Den var ganske intensivt lagt opp, veldig lite pause. Deilig å bruke kroppen på den måten. Likte timen godt, så så lenge jeg kjører helkroppsprogram passer den fint inn i uka! :)

Catslides er sånne tøyfirkanter som man setter hendene(og kanskje beina?) på på gulvet ikke sant? Stå på de i 40 minutter?? :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catslides er sånne tøyfirkanter som man setter hendene(og kanskje beina?) på på gulvet ikke sant? Stå på de i 40 minutter?? :hakeslepp:

Både under armer og bein ja! :jepp: Hehe, det var litt tungt, særlig siden kroppen min ikke var i godlage i går i det hele tatt. Hadde helt korte pauser da, og en litt lengre pause der vi tok spensthopp og løp med høye kneløft på stedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg oppe umenneskelig tidlig for å få inn en treningsøkt før jobb. Skal ut og spise og på Dubliner på kvelden, så da måtte man jo få inn treningsøkta først. Jeg er ikke skapt til å stå opp kl 5, men da jeg endelig kom på treningssenteret var det veldig deilig.

Dagens økt:

- 10 min tredemølle, 1,9 km

- 50 min styrke, fullkropp:

- Knebøy: 35/8 - 35/8 - 35/8

- Markløft: 55/10 - 55/8 - 55/8

- Nedtrekk, langt bak m/v-grep: 29,3/8 - 29,3/8 - 29,3/8

- Nedtrekk, strak: 29,3/8 - 29,3/8 - 29,3/8

- Kabeltrekk: 11,3/10 - 11,3/8 - 11,3/8

- Bicepscurl: 13,1/10 - 13,1/10 - 13,1/10

- Franskpress: 13,1/15 - 13,1/15 - 13,1/15

- Skulderhev: 5/10 - 5/10 - 5/10

- Shrugs: 5/10 - 5/10 - 5/10

13,1 på franskpress er egentlig for lett, men jeg hater franskpress med ez-stang, så da får jeg bare heller ta flere reps. Er drittlei tricepspress med manualer og har stagnert fullstendig der, så det skal jeg vente en stund med å gå tilbake til. Bicepscurl er også litt lett, og vurderer å gå over til manualer der i stedet.

Glemte å printe ut programmet mitt før jeg trente i dag da, så det ble en liten blanding ut fra hvilke øvelser jeg skulle ha med og hvor mye tid jeg hadde. Litt begrensa hvor seint jeg kan stikke fra senteret når jeg må være på jobb kl 9. Uansett ble det en helt grei treningsøkt.

Total treningstid: 60 min

Gj.sn.puls: 139

Max: 189

Kcal: 373

Effect: Fitness improving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pulsklokken din kommentarer til treningen din? Stilig! Står det i displayet, eller leser du av en slik tabell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pulsklokken din kommentarer til treningen din? Stilig! Står det i displayet, eller leser du av en slik tabell?

Det står i displayet, ja. :) Synes det er en kjempestilig funksjon! Veldig greit å vite hvordan jeg har trent etter en økt. Tok litt tid før jeg oppdaget den. Etter en økt kommer det opp i displayet hva slags effekt treningsøkten har hatt, også lagres den også sammen med oppsummeringa av dagens treningsøkt. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Jeg har begynt med franskpress med EZ-stang nå (ga etter, forsøker å tilpasse meg), men før det byttet jeg ut stangen med hantler, en 7kg hantel i hver hånd ga ny utfordring til hvordan gjennomføre franskpressen. Det ble utrolig ustabilt. Nå er jeg der at 7kg er litt for lett, men 8 kg er aaaaalt for tungt, i alle fall når jeg kjører det på slutten av økta, derfor har jeg nå gått over til EZ.

Men, altså, tipset er: franskpress med hantler :tommelopp: Fordi jeg er helt enig, 13,1 er for lett! Da kan hantlene brukes i en overgangsfase. 1 hantel i hver hånd og nøytralt grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, altså, tipset er: franskpress med hantler :tommelopp: Fordi jeg er helt enig, 13,1 er for lett! Da kan hantlene brukes i en overgangsfase. 1 hantel i hver hånd og nøytralt grep.

13,1 på franskpress er egentlig for lett, men jeg hater franskpress med ez-stang, så da får jeg bare heller ta flere reps. Er drittlei tricepspress med manualer og har stagnert fullstendig der, så det skal jeg vente en stund med å gå tilbake til.

;):fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går litt fort i svingene innimellom ja! :ler:

Og at noen kan hate franskpress med EZ-stang da! Er en av mine favorittøvelser! :hjerte:

Både under armer og bein ja! :jepp: Hehe, det var litt tungt, særlig siden kroppen min ikke var i godlage i går i det hele tatt. Hadde helt korte pauser da, og en litt lengre pause der vi tok spensthopp og løp med høye kneløft på stedet. :)

Armer og bein ja! :hakeslepp: Høres enda mer vanvittig tungt ut! Men forstår at man blir støl etter ei slik økt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går litt fort i svingene innimellom ja! :ler:

Og at noen kan hate franskpress med EZ-stang da! Er en av mine favorittøvelser! :hjerte:

Armer og bein ja! :hakeslepp: Høres enda mer vanvittig tungt ut! Men forstår at man blir støl etter ei slik økt ja!

Hmm, jeg liker ikke måten hendene mine blir plassert på med ez-stangen, men det kan jo bare være en tilvenningssak. *Utålmodig* Er nok litt sånn at ting skal funke med én gang, så jeg burde sikkert gi det en sjanse eller to til. :sjenert:

Vi holdt oss mest på knærne på den timen da, siden det for de fleste var første gang. Det gjør det litt "lettere". Skal teste på tærne neste gang, bare sørge for å ha sovet mer enn et par timer, og ha spist skikkelig først sånn at kroppen er i form. Ble skikkelig støl, så det tyder på at det var effektivt uansett. Får kjøre den noen ganger og se om det blir en fast økt, det hadde vært litt kjekt for variasjonens del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

:klø: Den forstod jeg ikke.. Er tricepspress med manualer det samme som franskpress med hantler?

edit: googlet litt nå, så at man jo sikkert kan utføre tricepspress som franskpress. Jeg forbinder franskpress med liggende og tricepspress med sittende eller stående utførelse, og også at for tricepspress er det vanlig å bruke 1 hånd + å støtte opp med den andre. I tillegg er skulderleddet i en annen posisjon når man ligger enn når man sitter noe som gjør at triceps jobber på en annen måte når skulderleddet er flektert slik som i sittende tricepspress. Men, hvis det er vanlig å ta det liggende, så blir det jo det samme som jeg foreslo :fnise: Jaja. Man kan ikke vite alt..

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø: Den forstod jeg ikke.. Er tricepspress med manualer det samme som franskpress med hantler?

Det blir samme effekt. Altså, i mitt program ble den kalt tricepspress, men jeg ligger på benk med hantler/manualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...