Gå til innhold

Missliker sterkt mannen sin sønn........


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Artistina

Det skal mye til å hate et barn og det gjelder nok ikke TS - hun har skrevet "misliker", ikke "hater" og det er nok bevisst.

Når det gjelder oppdragelse er det tydelig at noe ikke er som det skal, men det faller ikke bare på TS, men på hennes mann. Han må disiplinere gutten og han må også overbevise gutten om at han er like glad i ham nå som han er med en ny kvinne og har et barn til. Pappa står jo sterkest i denne guttens liv som biologisk far og at hans oppmerksomhet er flyttet mot et nytt barn er mer problematisk for ham enn at hans stemor er det.

Så ja, TS må anstrenge seg mer med evt. problemer i ekteskap er like mye fars feil som hennes.

Anonymous poster hash: 282ac...953

Jo, hun skriver at hun føler hat overfor gutten ... les hovedinnlegget på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff.. Jeg både kjenner meg igjen og gremmes over deg!! Jeg har en stesønn på 10 som det ikke alltid har vært "enkelt" med- jeg hadde ikke peiling på barn når jeg ble kjent med de. Det er klart det er mye som irriterer meg med han, men jeg håper virkelig ikke jeg endre opp som deg når jeg får egne barn! Det første barnet er fremdeles en del av familien, i deres tilfelle annenhver uke. Skjønner godt han ønsker å drepe lillesøsteren sin jeg.., om du er som du virker som i hovedinnlegget ditt..

Anonymous poster hash: 41708...c1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremst må du børste av deg dette hatet og la guttungen rase litt. Sjalusi er så mektigt å føle på, og skal jeg gjette har dere fjernet HAN fra situasjoner? Når han har tilnærmet seg så har han fått beskjed om at slik og slik kan han ikke gjøre, også selv om det ikke er å kaste bamser og annet på lillesøster? 1. Du og pappa må samarbeide - det gjør dere ikke per dags dato 2. Lillesøster er 2. prioritet - litt sent å si det nå, men du må tenke på hvem som kom først. Måten du hjelper barnet med å takle sjalusi på er ved å uskadeliggjøre en potensiell trussel. Hva får han ut av at han blir irettesatt hele tiden? Hva vil ha få ut av å bli plassert et annet sted slik dere kan leke familie?Skjønner du hvor jeg vil frem til? :) 3. Avledningsmanøver! Hvis denne gutten kaster en bamse, så i stedet for å si "FY!", så sier du "nei ikke sånn! Prøv å stå der!" du henter en kurv og deretter spør om han klarer å treffe midt oppi. Mens du gjør dette ser du på han hele tiden og ignorerer først lillesøster.Ved å gjøre slik noen ganger kan du begynne å si "skal vi se om lillesøster kan kaste?!" og du vil dermed intigerere HENNE i HANS liv. 4. Se på hvorfor storebror er sjalu.- Kan det være sårt å vite at en liten baby som pappa har fått tilbringer mer tid med pappa?- Har han fått for mye oppmerksomhet og brått ikke får det lenger nå? Jeg skjønner veldig godt at du synes at det er tøft å stå midt oppe i noe slikt. Hadde det vært min sånn så ville jeg håpe at nye dama og eksen min ville snakke med barnet og ikke behandle han som en kriminell. :)Føl litt på den følelsen som sier at du er en forferdelig person, så kjenner du litt på hvor gla du er i han og så bestemmer du deg for å bli en bedre versjon av deg selv! :)Anonymous poster hash: 10bc3...647

Bør ikke den minste være 1.prioritet da hun ikke klarer seg selv og er TS sin unge?

Anonymous poster hash: 88f4b...959

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke overens med en 7 åring , seriøst??

Mannen min har 4 barn fra før, 50/50 deling og vi har 1 felles. Så klart at barn blir sjalu, men det er vår plikt som voksne å rydde opp i det. Det er veldig viktig at barna føler seg velkommen og får alenetid med pappaen sin. Det å gi en klem, stryke på håret, lage favoritt mat gjør underverker. Vi tuller mye og det skjer at jeg sier feks,, kan dere passe litt på den lille masseunge så kan jeg ta fem minutter og slappe av ,,?? Sånn at de ser at det er ikke bare kos og hygge å ha en liten en.



Anonymous poster hash: e5777...5ee
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke den minste være 1.prioritet da hun ikke klarer seg selv og er TS sin unge?

Anonymous poster hash: 88f4b...959

Hun har valgt en mann med barn og begge barna er like viktige

Anonymous poster hash: e5777...5ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har valgt en mann med barn og begge barna er like viktige

Anonymous poster hash: e5777...5ee

Biologiske barn er viktigere enn ubiologiske barn. Dette er evolusjonen sin skyld og ikke en "ond stemor" sin skyld.

Anonymous poster hash: 91ea9...86a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biologiske barn er viktigere enn ubiologiske barn. Dette er evolusjonen sin skyld og ikke en "ond stemor" sin skyld.

Anonymous poster hash: 91ea9...86a

Begge barna er jo like viktige for far, og det får bare stemor finne seg i.

Anonymous poster hash: d2d8d...52f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge barna er jo like viktige for far, og det får bare stemor finne seg i.

Anonymous poster hash: d2d8d...52f

Og far får finne seg i at for stemoren så er deres begges biologiske barn det viktigste.

Anonymous poster hash: 91ea9...86a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og far får finne seg i at for stemoren så er deres begges biologiske barn det viktigste.

Anonymous poster hash: 91ea9...86a

Greit nok det at man ikke føler det samme for andre barn enn hva man føler for sine egne barn. Men, en ting er hva man føler, noe annet er det hva man viser. Kan banne på at stesønnen til TS merker at hun misliker han, barn er vare på sånt. Når barnet går å kjenner på sånne følelser så blir sjalusien verre også.

Søskensjalusi er helt normalt, om det er hel eller halvsøsken som kommer til verden. Selv ble jeg gruelig sjalu da jeg fikk en lillebror. Inngikk avtale med landpostbudet om at han skulle få med seg broren min neste gang han kom innom med en pakke..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre det klassiske "dobbelsjalusiproblemet" som barnepsykologer er så opptatt av: stemor er sjalu på stebarn som konkurrerer om farens oppmerksom med henne selv og hennes eget barn, mens stesønnen er sjalu på lillesøster, hvis ankomst bidrar til å forsterke en allerede eksisterende følelse av at stemor røver faren fra ham. En destruktiv dynamikk, som ofte medfører at både stesønn og stemor trenger hjelp fra fagfolk.

Anonymous poster hash: adf15...74d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der traff du spikern på hodet. Ingen vits i å få stemor eller stesønn til å fremstå som monstre, det er helt naturlig og sikkert en nødvendig egenskap mennesker og dyr er utrustet med. Det er forferdelig vondt å være sjalu, en uholdbar situasjon.

Dette er dessverre det klassiske "dobbelsjalusiproblemet" som barnepsykologer er så opptatt av: stemor er sjalu på stebarn som konkurrerer om farens oppmerksom med henne selv og hennes eget barn, mens stesønnen er sjalu på lillesøster, hvis ankomst bidrar til å forsterke en allerede eksisterende følelse av at stemor røver faren fra ham. En destruktiv dynamikk, som ofte medfører at både stesønn og stemor trenger hjelp fra fagfolk.

Anonymous poster hash: adf15...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Sjalu eller ikke. Han må lære seg å oppføre seg før d er forsent. Kanskje faren viser at han er like glad i begge? Elsker begge like høyt? Men gutten er så sjalu for de har fått en baby. Ts klarer ikke oppførselen hans og det skjønner jeg, men ja hun må likevel være glad i gutten så han merker det. Men være streng når han oppfører seg sånn. Nei gutten har det ikke lett, men å la det gå utover en 6 mnd gammel baby for å få oppmerksomhet må han få kjeft for. Han er 7 år og vet hva han driver med og bør kunne oppføre seg litt, han er ikke en baby lengre.

han er 7 år. Får han kjeft vil han bare føle ennå mer at alle hater han og det er mer ødeleggende det. Det er en grunn til at han utageter og det er ikke noe man skal ignorere.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SoccerPlayer

han er 7 år. Får han kjeft vil han bare føle ennå mer at alle hater han og det er mer ødeleggende det. Det er en grunn til at han utageter og det er ikke noe man skal ignorere.

Jo han må få kjeft når han er borti en baby som ikke kan forsvare seg. Må jo vise at det ikke er greit. Hvem vet hva en liten unge kan finne på når han er så sjalu på babyen? Foreldrene må passe på og lære han hva som er greit og ikke greit. De kan elske han like mye som den andre ungen for det. De kan vise det også til han, men barn må tåle kjeft uansett hvor sjalu de er. Kan ikke være ekstra snill med de? Men vise at de elsker begge ungene like høyt. Endret av SoccerPlayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var som å lese mitt eget liv slik ts beskriver dette, kun med litt andre aldersforskjeller på barna og mellom meg og mannnen.

Stesønnen her har også sagt at lillesøster helst kan dø.. Forferdelig ordbruk, men skjønner jo hans frutrasjon.

Takk for gode råd allesammen. Jeg ser ganske klart selv at det faktisk er jeg som er problemet i denne settingen..

Fikk utrolig dårlig samvittighet ovenfor min egen stesønn nå :( men er så fort gjort å glemme seg bort midt oppi situasjoner.

Skal ta meg i nakken og skape ett bedre bånd mellom meg og min stesønn i allefall :)

Mannen er veldig flink å irettesette og vise like stor kjærlighet til begge sine barn heldigvis, men jeg har en jobb å gjøre :jepp:

Anonymous poster hash: 18954...19f

Bra Ts, i know you can do it :)

Anonymous poster hash: 10bc3...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som å lese mitt eget liv slik ts beskriver dette, kun med litt andre aldersforskjeller på barna og mellom meg og mannnen.

Stesønnen her har også sagt at lillesøster helst kan dø.. Forferdelig ordbruk, men skjønner jo hans frutrasjon.

Takk for gode råd allesammen. Jeg ser ganske klart selv at det faktisk er jeg som er problemet i denne settingen..

Fikk utrolig dårlig samvittighet ovenfor min egen stesønn nå :( men er så fort gjort å glemme seg bort midt oppi situasjoner.

Skal ta meg i nakken og skape ett bedre bånd mellom meg og min stesønn i allefall :)

Mannen er veldig flink å irettesette og vise like stor kjærlighet til begge sine barn heldigvis, men jeg har en jobb å gjøre :jepp:

Anonymous poster hash: 18954...19f

Men du er jo TS! Hvorfor late som du er noen andre i samme situasjon når man kan se at det er samme ab-kode?

Anonymous poster hash: b3f67...662

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt av dere alle sammen. Jeg får vondt av deg som går rundt og ikke liker en sjuåring og er engstelig for at han skal skade babyen din, jeg får vondt av mannen din som opplever at det er en konflikt mellom sønn og kone, jeg får mest av alt vondt av stesønnen.

Du kan ikke i fullt alvor mene at du føler "hat" mot gutten? Tror du ikke han merker det?

Forestill deg: Det blir slutt mellom deg og mannen din en dag. Mannen din finner seg en ny kone og får et nytt barn. Den nye kona liker ikke den nydelige datteren deres. Datteren deres gruer seg til å dra dit og føler seg som et andrerangs familiemedlem. Er ikke det vondt å tenke på?

Søk hjelp fra fagfolk, dette mønsteret er vondt for dere alle sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror mye av utfordringen ligger i et negativt utgangspunkt.

Istedetfor å ønske at søsknene skal kommer bedre overens etterhvert, ønske at en selv og stesønnn får et bedre forhold- så er fokuset på samlivsbrudd, fæl atferd og at det er han som er eneste problem.

Jeg forstår ikke hvordan dette kan være en tanke engang når man har kjent barnet siden han var 2 år? Da hadde nok jeg ansett det som "mitt" barn og, eller; mitt bonusbarn som skulle ha samme plass ifht jobb/tålmodighet/prioritering som egne barn.

Jeg hadde kontaktet BUP for å se hva vi foreldre kunne gjøre så alle får det bra.

Det er synd at du allerede har hengt deg opp i brudd og straff som eneste løsning.

Anonymous poster hash: 935c1...1d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan dette kan være en tanke engang når man har kjent barnet siden han var 2 år? Da hadde nok jeg ansett det som "mitt" barn og, eller; mitt bonusbarn som skulle ha samme plass ifht jobb/tålmodighet/prioritering som egne barn.

Anonymous poster hash: 935c1...1d8

Enig. Sånn som jeg ser det har det vært mer enn nok tid til å få dette barn-stemor-forholdet til å funke, og det burde være sånn for alle sin skyld, også ditt biologiske barn, at du prøver så godt du kan å sette de to barna likt. Greit nok at du elsker ditt eget barn mest, men måten du behandler dem på, tålmodigheten og sensitiviteten du viser bør være den samme. Hvilke signaler tror du han fanger opp når du (antageligvis) tydelig viser at du er irritert på ham, og at han er en plage?

Stort sett alltid når jeg leser om slike problemer så tenker jeg at det er et "voksenproblem". Det er laget av de voksne og kan bare løses av de voksne. Barn reagerer på den måten som er tryggest for dem i en gitt situasjon. Da kan du tenke deg hvordan dette barnet føler seg når det reagerer slik det gjør.

Anonymous poster hash: e999f...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er jo TS! Hvorfor late som du er noen andre i samme situasjon når man kan se at det er samme ab-kode?

Anonymous poster hash: b3f67...662

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt mer seriøs...

Du har gjort en ufattelig dårlig jobb som forelder. Ja, du må regnes som en forelder når du har sett gutten like mye som hans egen mor fra han var to år gammel.

Gutten kan umulig ha vært frekk i munnen som toåring, og dere hadde tid til å gi han all oppmerksomhet han ønsket den gangen. Du har hatt 5 ÅR!! på deg til å utvikle et godt forhold til gutten, få han til å føle seg ønsket og elsket. Jeg orker ikke å tenke på hvordan forholdet ditt kommer til å være til denne gutten om 10 år. Du snakker om han som han var en kriminell og en farlig person nå, hvordan tror du ting kommer til å bli?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...