Gå til innhold

Sur fordi jeg ikke vil ha "unødvendige" gaver til datter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Velger å bare svare et oppsummerende innlegg her, istedenfor å svare på alle innlegg individuelt. Jeg leser nå de forskjellige meningene. Noen er enig med meg, andre er ikke det. Så klart kan det hende at datteren min hadde storkost seg med dette når hun ble eldre, men jeg har ikke kapasitet i vår lille leilighet til å ha noe så gigantisk stående i årevis. Det tar stor plass, vi bor i en stor by i en liten leilighet. Det er grei plass her så lenge vi er sparsomme, men å fylle opp et par kvadratmeter med leker har vi faktisk ikke plass til. Kall mer hjerteskjærende, at jeg aldri burde hatt barn, en fattiglus som gjerne vil snylte på alle pengene folk gir til datteren min osv. Jeg innser selv at jeg rett og slett må ta individuelle valg her, ettersom ingen noengang kommer til å bli enig. Ellers har vi vært en tur hos mamma i dag, og jeg tok opp blant annet dette med lekekjøkkenet. Jeg forklarte pent at Lise ikke har bruk for det akkurat nå, og selv om jeg setter ufattelig pris på at hun vil gi vekk en så fin, dyr, gave, så er Lise for liten til å bruke den, og vi har rett og slett ikke plass til å oppbevare det hjemme hos oss. Jeg foreslo at vi kunne flytte det hjem til mamma, så kunne hun leke med det når det sto der, og eventuelt når hun ble eldre kunne vi vurdere å ta tilbake deler av det (f.eks komfyren og "vasken") som hun kunne ha her hjemme, litt ettersom hun viser interesse for det. Eventuelt vil det bli solgt. Videre forklarte jeg litt mer i detalj om hvorfor jeg heller ønsker penger til Lise, hvordan økonomien står til her, og hvorfor det er viktig for meg å kunne spare til henne slik at hun har litt å rutte med etter hvert. At "uforutsette" utgifter til henne ikke skal måtte avgjøre hva vi kan gjøre hele den mnd. Det virket som mamma forsto litt i allefall, og pappa skulle ta med seg bilen neste gang de kom på besøk og ta med seg kjøkkenet. Utrolig nok ble de ikke sure for dette. Andre får jeg rett og slett bare fortsette å ympte frempå litt mine verdier og hva vi trenger, og håpe at de respekterer det. Resten får gå på finn. Min unge, mine verdier. Og godt er det :) TS Anonymous poster hash: f8c01...121

Så bra! Glad for å høre at foreldrene dine forstod deg og respekterte dine ønsker! Fortsett å prøve og folk vil forhåpentligvis begynne å høre etter

You go girl!

(Jeg synes du høres ut som en omtenksom, bevisst og god❤ mamma! Tro på dine egne meninger og beslutninger!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke høre på disse rare menneskene som mener du er frekk eller tigger.

I vårt hus har vi to barn, GOD inntekt og STOR familie - vi gjør som deg.

Min svigermor ELSKER å overøse ungene med all mulig drit (det er dilldall, men jeg ser på det som unødvendig DRIT), som ungene ikke trenger. Det kommer en grense hvor de får så mye at ikkeno er interessant lenger.

Vi har sagt til henne at hvis hun ønsker å kjøpe noe kan hun kjøpe sånn og slik, for de trenger nå det og det, og når det er kjøpt inn kommer alle lekertøyene etterpå.

Vi har ingen problemer med å holde ungene med det de trenger og gjør det gledelig, men det gjør også besteforeldrene tydeligvis.

Vi velger våre kamper med omhu og hvis de ønsker så sterkt å bruke masse penger på barnebarna så må de gjerne slenge med litt praktiske innkjøp i gaveposen også - det setter vi bare veldig stor pris på!

Her har besteforeldre kjøpt regntøy, ryggsekk til bhg, vintersko, klær, luer, leker osv. Ting til bhg, bæretøy osv. de ønsker så gjerne å dele, og da synes vi det er en god ide at de får en viss anelse om hva vi og barna faktisk trenger og har bruk for. Leker og annet dill får de alltid ellers mer enn nok av.

Til slutt stiller jeg meg bak miljøvennligjet 110%. Vi ønsker av flere grunner å ikke drukne barna i ting og tang, og to av de viktigste grunnlagene for dette er belastning av miljøet samt muligheten til å lære barna at de får ikke alt de vil ha selv om vi har penger til det.

Verdiskapning kan man vel kalle det :-)

Synes du som ung alenemor (ikke at det egentlig spiller noen rolle) har er godt og reflektert utgangspunkt!

Fint å se at det fortsatt finnes foreldre som ønsker å lære barna sine at ikke penger vokser på trær, vi kan kose oss med hverandre og ikke underholdes av leker og dilldall til enhver tid.

Anonymous poster hash: a21ff...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Hei,

Jeg (21) er alene med datteren min (13 mnd), og sørger for at hun har alt hun trenger av klær og leker osv. For meg er det viktig å ikke kaste bort ressurser, og jeg har allerede fra før hun ble født gitt uttrykk for at jeg ikke ønsker at folk skal kjøpe masse leker og klær osv til henne da jeg ikke føler det er miljøvennlig, ei heller nødvendig at hun skal ha så himla mye dilldall. Hun er tross alt bare et lite barn og har ikke behov for femten pyntekjoler, et svært lekekjøkken, ti dukker osv.

Jeg har heller (ved f.eks bursdag) sagt ifra om hva vi trenger, eventuelt at de kan sette inn litt penger på en konto i jentas navn da jeg rett og slett ikke har kapasitet til å spare så mye til henne som jeg kanskje kunne hatt mulighet til hvis jeg var eldre.

Ved bursdag har jeg f.eks sagt ifra "Lise trenger sommertøy i størrelse x, så det hadde det vært kjempefint om vi fikk! Eventuelt kunne dere satt inn litt penger på kontoen hennes som en liten presang".

Og folk blir sure pga dette... Er jeg virkelig så urimelig? Det er jo min datter.. Forventer ikke at noen skal gi noen gave i det hele tatt, men syntes bare det er så utrolig kjipt å ende opp med leketøy nok til en hel barnehage, og svært lite av ting vi faktisk trenger, som jeg da må gå ut å kjøpe selv likevel...

Anonymous poster hash: 3fcae...2d4

Syns du virker veldig fornuftig!

Utrolig at folk kan bli sure for noe sånt!

Fortsett med å gå fram som et godt eksempel du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...