Gå til innhold

Sur fordi jeg ikke vil ha "unødvendige" gaver til datter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det hadde tatt seg ut :fnise: En hvit ponni med rosa sløyfe i vår lille leilighet, og bestemor som står kjempefornøyd å ser på jenta som er superglad i to uker, helt til hun finner ut at den hesten var mye stell, den....

Anonymous poster hash: f8c01...121

Ja også bæsjer den jo over hele stua..mon tro hvem som må rydde opp det :skratte:

-nok tull og tøys skal holde meg on topic nå! xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at folk ikke gir penger til ettåringer det at mest sannsynlig så ser aldri ungen de pengene, men det blir brukt til å fylle på forbruket til foreldrene.



Anonymous poster hash: 4466b...a2f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja også bæsjer den jo over hele stua..mon tro hvem som må rydde opp det :skratte:

-nok tull og tøys skal holde meg on topic nå! xD

Hahahhaha.... Ja hvem skulle tenkt seg at den hadde kroppslige funksjoner også :vetikke::fnise:

Men fra spøk til revolver..

skulle virkelig ønske folk så at vi hadde litt andre behov enn de som "har alt" og kan gå å kjøpe alt/sette inn haugevis av penger på konto til ungen.

Jeg er tross alt alenemor på 21 år og skal ta opp studiene igjen nå. Det hadde gjort hverdagen utrolig mye enklere om folk respekterte hva som er viktig for oss for å få hverdagen til å gå rundt så "smertefritt" som mulig..

Krever virkelig ikke at folk skal gi gaver i det hele tatt, setter pris på et besøk eller bare en bursdagshilsning på vegne av lillemor, men når folk likevel skal gi gaver hadde det vært fint med gaver vi har bruk for og som hun får glede av..

Huff, livet som "kjip" ass..

Anonymous poster hash: f8c01...121

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at folk ikke gir penger til ettåringer det at mest sannsynlig så ser aldri ungen de pengene, men det blir brukt til å fylle på forbruket til foreldrene.

Anonymous poster hash: 4466b...a2f

Vel, jeg er ganske ansvarlig med penger og bruker ikke av "hennes" penger på mine ting. Vi lever ganske sparsomt allerede, og mitt forbruk er virkelig ikke stort. Det vet folk.

TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er ganske ansvarlig med penger og bruker ikke av "hennes" penger på mine ting. Vi lever ganske sparsomt allerede, og mitt forbruk er virkelig ikke stort. Det vet folk.

TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

Men ganske mange andre bruker pengegaver til babyer på seg sev. Derfor vil ikke folk gi penger til så små.

Anonymous poster hash: 4466b...a2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ganske mange andre bruker pengegaver til babyer på seg sev. Derfor vil ikke folk gi penger til så små.

Anonymous poster hash: 4466b...a2f

De som kjenner meg vet at jeg ikke er av den typen. Jeg krever heller ikke på noen måte at folk skal gi gave i det hele tatt..

TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Hei,

Jeg (21) er alene med datteren min (13 mnd), og sørger for at hun har alt hun trenger av klær og leker osv. For meg er det viktig å ikke kaste bort ressurser, og jeg har allerede fra før hun ble født gitt uttrykk for at jeg ikke ønsker at folk skal kjøpe masse leker og klær osv til henne da jeg ikke føler det er miljøvennlig, ei heller nødvendig at hun skal ha så himla mye dilldall. Hun er tross alt bare et lite barn og har ikke behov for femten pyntekjoler, et svært lekekjøkken, ti dukker osv.

Jeg har heller (ved f.eks bursdag) sagt ifra om hva vi trenger, eventuelt at de kan sette inn litt penger på en konto i jentas navn da jeg rett og slett ikke har kapasitet til å spare så mye til henne som jeg kanskje kunne hatt mulighet til hvis jeg var eldre.

Ved bursdag har jeg f.eks sagt ifra "Lise trenger sommertøy i størrelse x, så det hadde det vært kjempefint om vi fikk! Eventuelt kunne dere satt inn litt penger på kontoen hennes som en liten presang".

Og folk blir sure pga dette... Er jeg virkelig så urimelig? Det er jo min datter.. Forventer ikke at noen skal gi noen gave i det hele tatt, men syntes bare det er så utrolig kjipt å ende opp med leketøy nok til en hel barnehage, og svært lite av ting vi faktisk trenger, som jeg da må gå ut å kjøpe selv likevel...

Anonymous poster hash: 3fcae...2d4

kanskje de synes det høres ut som at du krever at de bidrar med det du ikke kan økonomisk. Og at du bruker gaveønsker for å få ting du trenger til ungen som du ikke har råd til. Jeg anklager deg ikke for det altså, men tenker kanskje de misforstår og tror det, og dermed blir de sure?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg har sagt ifra akkurat det jeg har skrevet her.

At jeg er ung og ikke har så god råd, så det hadde hjulpet veldig om de kunne kjøpe de tingene jeg "ønsker meg" på vegne av henne.

Eksempel på ønskeliste er f.eks

- Sommerklær

- Sko (da lister et par modeller og størrelser jeg har prøvd på jenta før så jeg vet de passer)

- Generelt utstyr til henne

- Evt. leker jeg vet hun ønsker seg (men da bare et par)

- Sette inn penger på sparekontoen til jenta

Vi bor ikke i den største leiligheten, så jeg har ikke plass til å ha nok leker til å aktivisere en barnehage, og ikke tror jeg det er bra for henne å ha så mye greier at hun ikke vet hva hun har eller har noen glede av alle disse dyre gavene heller.

F.eks bursdagen hun hadde for litt siden forklarte jeg dette til mamma, og det vi fikk var et lekekjøkken (gigantisk....) til en verdi av rundt 3000 kroner.. Har så vidt plass til det, fulgte ikke med byttelapp, og jenta syntes det var "kult" i et par dager, nå bare titter hun på det og går og gjør noe annet.

Syntes bare det er så utrolig trist at vi skal få til så store verdier når det ikke blir brukt, er plass til det, og at vi i tillegg kunne trengt mye annet. Tre tusen kroner er MYE penger...

Hilsen TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

du kunne jo solgt det på finn. Da hadde du gjerne tjent litt på de tingene jentungen ikke trenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje de synes det høres ut som at du krever at de bidrar med det du ikke kan økonomisk. Og at du bruker gaveønsker for å få ting du trenger til ungen som du ikke har råd til. Jeg anklager deg ikke for det altså, men tenker kanskje de misforstår og tror det, og dermed blir de sure?

Det kan vel hende.. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle vært så "ille" heller, egentlig.

De fleste jeg kjenner vet jo at vi lever sparsommelig, men klarer oss greit. De av litt nærere krets, også de som da gir gaver, vet hvordan jeg tenker i forhold til forbruk av gjenstander osv, så jeg skjønner ikke helt hvor det blir uklart.

Folk føler vel de skal gi hva de vil selv, noe de så klart skal få lov til, men jeg syntes det blir så dumt å "kaste bort" penger og kjøpe noe som ikke blir brukt og går ut igjen ganske fort :(

Hadde f.eks satt stor pris på om noen bare ville være med en tur ut i skogen, ta en tur i lekeparken, komme på besøk e.l istedenfor å få en "unødvendig" gave som de kjøpte "bare fordi"... :/

TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Altså, du kunne gjerne unnlatt å kjøpe gave til henne også. Det er helt OK. Vil ikke at hun skal "læres opp" til å forvente å få gaver av alle og en hver som vil hilse på på bursdagen hennes.

Og selv om jeg som mor vet hva gaven er, vet jo ikke hun det?....

Og ja, noe så "upersonlig" som penger.. Som hun antageligvis får STOR bruk for senere med tanke på førerkort/studietid/utveksling om hun vil dra på det/ny datamaskin/telefon/noe annet hun ønsker seg. Hun er tross alt rundt året og har ikke særlig innsikt i hva hun trenger/vil ha/kommer til å leke med videre..

TS.

Anonymous poster hash: f8c01...121

syns det er litt drøyt om du mener hun ikke skal få noen pakker til jul og bursdag da.nå er ungen din ennå for liten til å forståmen når hun blir 3-4 år vil hun jo sybes det er spennende og kjekt med pakker.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde reagert svært negativt. spesielt oppfordring til å sette inn penger.

Sender du ut dette som en beskjed? eller sier du dette om folk som direkte spør?

hadde jeg fått smelt i fjeset slike ønsker så hadde jeg syns det var ganske rart for å være ærlig. Forstår godt at de reagerer som de gjør.



Anonymous poster hash: ecb57...de0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er litt drøyt om du mener hun ikke skal få noen pakker til jul og bursdag da.nå er ungen din ennå for liten til å forståmen når hun blir 3-4 år vil hun jo sybes det er spennende og kjekt med pakker.

Hun får jo pakker?? Altså, skriver opp hvilke leker som hadde vært kjekt å få (Eventuelt nevner jeg hva hun har mye av) osv. Til bursdagen nå fikk hun rundt 20-25 leker (!!!!!!), og mesteparten har hun ikke lekt med en gang. Blant annet et par ting som vi hadde fra før i "annen modell". "åja, men da får hun bytte litt på å leke med de da :D" svarer folk, når jeg spør om de kanskje har byttelapp...

Det er jo spennende med pakker, men det blir i overflod av "unødvendige" ting, når vi faktisk har et helt annet behov... Syntes kanskje 5-10 leker hadde holdt i MASSEVIS.

TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får jo pakker?? Altså, skriver opp hvilke leker som hadde vært kjekt å få (Eventuelt nevner jeg hva hun har mye av) osv. Til bursdagen nå fikk hun rundt 20-25 leker (!!!!!!), og mesteparten har hun ikke lekt med en gang. Blant annet et par ting som vi hadde fra før i "annen modell". "åja, men da får hun bytte litt på å leke med de da :D" svarer folk, når jeg spør om de kanskje har byttelapp...

Det er jo spennende med pakker, men det blir i overflod av "unødvendige" ting, når vi faktisk har et helt annet behov... Syntes kanskje 5-10 leker hadde holdt i MASSEVIS.

TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

Det høres jo ut som om du driver butikk.

Anonymous poster hash: 2c50e...c3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Jeg blir jo så klart glad, men det har skjedd (mer enn en gang) at vi har fått STORE ting (f.eks lekekjøkken til 3000) som vi ikke har plass til, eller enda en bamse av litt størrelse, når lillemor har 4-5 fra før som holder i massevis. Jeg setter jo pris på gavene, så klart, men jeg føler det blir litt trist når vi er i en litt kinkig situasjon (uten at det er kritisk altså), og folk vet det, og likevel ikke respekterer at vi har både dårlig plass, smått med penger, og hvilke verdier jeg ønsker å videreføre til min datter..

Skulle liksom ønske at særlig bestemor, mine søsken osv (disse gir gjerne de største/dyreste gavene) kunne tenke litt ekstra når de ga bort en så stor gave til en ganske stor sum, når vi har helt andre behov..

TS.

Anonymous poster hash: f8c01...121

rart at en ettåring får lekekjøkken. Det er hun jo for liten til
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde reagert svært negativt. spesielt oppfordring til å sette inn penger.

Sender du ut dette som en beskjed? eller sier du dette om folk som direkte spør?

hadde jeg fått smelt i fjeset slike ønsker så hadde jeg syns det var ganske rart for å være ærlig. Forstår godt at de reagerer som de gjør.

Anonymous poster hash: ecb57...de0

Nei. Folk spør jo gjerne hva vi ønsker oss, også sier jeg at siden det er sommer så hadde det jo vært fint med litt sommertøy, eventuelt xx og xx leke som jeg tror hun ville likt godt. Og hvis det passer seg nevner jeg litt forsiktig at de også kan gi penger hvis det er ønskelig.

Sender ikke akkurat ut melding med "Lise fyller ett år og hun skal ha sommerkjole og plaskebasseng. Eventuelt får dere gi penger, eller drit i å gi gave i det hele tatt."

Mamma osv sier jeg litt mer direkte hva vi trenger, og jeg føler liksom at hun burde klare å se hvorfor "ønskelisten" er som den er...

TS.

Anonymous poster hash: f8c01...121

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart at en ettåring får lekekjøkken. Det er hun jo for liten til

Jepp. Hun har sittet og lekt litt med delene og lent seg inntil det, brukt det eventuelt til å holde litt i ettersom hun driver å lærer seg å gå. Med andre ord absolutt ikke noe vi trengte i det hele tatt.

Ts.

Anonymous poster hash: f8c01...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Hun får jo pakker?? Altså, skriver opp hvilke leker som hadde vært kjekt å få (Eventuelt nevner jeg hva hun har mye av) osv. Til bursdagen nå fikk hun rundt 20-25 leker (!!!!!!), og mesteparten har hun ikke lekt med en gang. Blant annet et par ting som vi hadde fra før i "annen modell". "åja, men da får hun bytte litt på å leke med de da :D" svarer folk, når jeg spør om de kanskje har byttelapp...

Det er jo spennende med pakker, men det blir i overflod av "unødvendige" ting, når vi faktisk har et helt annet behov... Syntes kanskje 5-10 leker hadde holdt i MASSEVIS.

TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

det er jo hun som skal bli glad for gavene HUN får. Ikke du. Og det er ikke abdres problem at du har dårlig råd eller ønsker å være sparsommelig. Greit foreldrene dine burde ta hensyn til dine ønsker og hjelpe deg ut siden du er ung og alene. Men andre har lov å skjemme dattra di vekk så mye de orker med leker og dilldall.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo hun som skal bli glad for gavene HUN får. Ikke du. Og det er ikke abdres problem at du har dårlig råd eller ønsker å være sparsommelig. Greit foreldrene dine burde ta hensyn til dine ønsker og hjelpe deg ut siden du er ung og alene. Men andre har lov å skjemme dattra di vekk så mye de orker med leker og dilldall.

Det er til syvende og sist jeg som bestemmer hva min datter skal ha/ikke ha, det er jeg som skal oppdra henne og overføre de verdiene jeg føler er riktig til henne.

Jeg krever absolutt ingen gaver av noen og er takknemmelig for det vi får, men når vi først skal få noe skulle det vært fint om vi fikk noe vi trengte. Jeg skjønner virkelig ikke at det er så ille å ikke ønske seg bamser fordi vi har nok fra før.

Jeg tror ikke hun blir mindre glad for gavene hun får bare fordi jeg har gitt ut et lite ønske om hva som hadde vært kjekt. Tror hun blir mindre glad (helt ærlig) for "enda en bamse".

Og det har vel ingenting med at foreldra mine skal "hjelpe meg fordi jeg er ung og aleine", det har mer med at når de først skal kjøpe noe hadde det vært fint om de brukte penger på noe som kom til å bli satt pris på og brukt, istedenfor å kaste penger litt ut av vinduet.

TS.

Anonymous poster hash: f8c01...121

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg har ikke så mye å spare til henne jeg heller, så jeg ønsker jo litt i stillhet (.. :blush: ) at folk kan spare litt til henne rundt bursdag/jul osv istedenfor å få ting vi ikke behøver!

Er ikke lett å være mor i våre dager gitt..

TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

Jeg skjønner absolutt hva du mener. Hadde det vært min mor som ikke respekterte de ønskene jeg hadde for barnet mitt, og hennes barnebarn, hadde jeg rett og slett blitt skuffet. JA, jeg skjønner at besteforeldre vil gjøre stas på barnebarnet, men når moren (du) gir så spesifikke ønsker, og forteller hvordan du vil at din datter skal vokse opp så burde hun jo respektere dette! Skjønner godt at du syns det er kinkig å få et lekekjøkken til 3000kr når du vet så mange andre ting det heller kunne gått til. Forøvrig skjønner jeg ikke at en 1-åring skal ha veldig glede av et lekekjøkken uansett. Jeg hadde glede av et lite lekekjøkken som jeg delte med mine søsken når jeg var liten, men da var jeg sånn 3-4 år!

Det virker som du har gitt klar beskjed til foreldrene dine om hvordan du vil ha det med gaver, jeg synes det burde respektert dette. Men siden du allerede har gitt beskjed og de ikke respekterer det så vet jeg rett og slett ikke hva mer du kan gjøre. :vetikke: Det at de blir sure på deg skal du i alle fall bare drite i! Jeg er imponert over deg, og håper du fortsetter på denne måten. Kanskje folk etter hvert vil respektere det mer og mer, jeg krysser fingrene for det. Men virkelig, DRIT i at de blir sure på deg, det har de ingen grunn til. Rock on! :danse::blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår TS godt jeg. Bedre å få noe man trenger, enn unødvendig ting som aldri blir brukt.

Lekene som hun ikke leker med, kan du vel donere bort eller eventuelt selge? Om du velger å selge de, kan du jo putte de pengene på kontoen hennes? ^^

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...