Gå til innhold

Sur fordi jeg ikke vil ha "unødvendige" gaver til datter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg (21) er alene med datteren min (13 mnd), og sørger for at hun har alt hun trenger av klær og leker osv. For meg er det viktig å ikke kaste bort ressurser, og jeg har allerede fra før hun ble født gitt uttrykk for at jeg ikke ønsker at folk skal kjøpe masse leker og klær osv til henne da jeg ikke føler det er miljøvennlig, ei heller nødvendig at hun skal ha så himla mye dilldall. Hun er tross alt bare et lite barn og har ikke behov for femten pyntekjoler, et svært lekekjøkken, ti dukker osv.

Jeg har heller (ved f.eks bursdag) sagt ifra om hva vi trenger, eventuelt at de kan sette inn litt penger på en konto i jentas navn da jeg rett og slett ikke har kapasitet til å spare så mye til henne som jeg kanskje kunne hatt mulighet til hvis jeg var eldre.

Ved bursdag har jeg f.eks sagt ifra "Lise trenger sommertøy i størrelse x, så det hadde det vært kjempefint om vi fikk! Eventuelt kunne dere satt inn litt penger på kontoen hennes som en liten presang".

Og folk blir sure pga dette... Er jeg virkelig så urimelig? Det er jo min datter.. Forventer ikke at noen skal gi noen gave i det hele tatt, men syntes bare det er så utrolig kjipt å ende opp med leketøy nok til en hel barnehage, og svært lite av ting vi faktisk trenger, som jeg da må gå ut å kjøpe selv likevel...



Anonymous poster hash: 3fcae...2d4
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snuttepi

Jeg synes det er helt supert med konkrete gavetips. Ikke bry deg om hva folk sier. Er det nære venner eller familie som reagerer, kan du jo bare si det du har forklart her. Det er mye bedre å få hjelp til ting man faktisk trenger når man er alene med et barn, enn en haug unyttige saker.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Jeg synes det er greit å si hva du ønsker om du blir spurt. Dersom du ikke blir spurt burde du være takknmelig for å i det hele tatt få en gave til barnet ditt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Hm ... jeg vet ikke helt jeg hva de fleste mener om dette, men jeg synes absolutt ikke du er urimelig. Jeg tenker at dette må jo du få bestemme sånn du vil, og jeg skjønner godt at du ikke vil spare opp en haug med leker som er nok til en liten barnehage. Det er flott at folk er miljøbevisste og ikke vil være en del av det massive forbrukersamfunnet. Om du var min venninne/søster hadde jeg bare syntes det var bra at du gjorde det sånn, og jeg hadde prøvd å finne de klærne som du hadde sagt dere trengte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt supert med konkrete gavetips. Ikke bry deg om hva folk sier. Er det nære venner eller familie som reagerer, kan du jo bare si det du har forklart her. Det er mye bedre å få hjelp til ting man faktisk trenger når man er alene med et barn, enn en haug unyttige saker.

Jeg har sagt ifra akkurat det jeg har skrevet her.

At jeg er ung og ikke har så god råd, så det hadde hjulpet veldig om de kunne kjøpe de tingene jeg "ønsker meg" på vegne av henne.

Eksempel på ønskeliste er f.eks

- Sommerklær

- Sko (da lister et par modeller og størrelser jeg har prøvd på jenta før så jeg vet de passer)

- Generelt utstyr til henne

- Evt. leker jeg vet hun ønsker seg (men da bare et par)

- Sette inn penger på sparekontoen til jenta

Vi bor ikke i den største leiligheten, så jeg har ikke plass til å ha nok leker til å aktivisere en barnehage, og ikke tror jeg det er bra for henne å ha så mye greier at hun ikke vet hva hun har eller har noen glede av alle disse dyre gavene heller.

F.eks bursdagen hun hadde for litt siden forklarte jeg dette til mamma, og det vi fikk var et lekekjøkken (gigantisk....) til en verdi av rundt 3000 kroner.. Har så vidt plass til det, fulgte ikke med byttelapp, og jenta syntes det var "kult" i et par dager, nå bare titter hun på det og går og gjør noe annet.

Syntes bare det er så utrolig trist at vi skal få til så store verdier når det ikke blir brukt, er plass til det, og at vi i tillegg kunne trengt mye annet. Tre tusen kroner er MYE penger...

Hilsen TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig lurt ut :) Du slipper mye klær som hun kommer til å vokse raskt utav, som du kanskje aldri får tid til å bruke. En lur metode, som jeg gjerne vil bruke selv =) Det er helt sant at små barn ikke trenger mye dilldall, de trenger stimulerende og motiverende omgivelser, og det kan de få av en avis =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner problemstillingen din i utgangspunktet. Jeg har selv en datter som blir overlesset av ting som vi til dels ikke trenger fra en stor familie som bare ønsker godt.

Men jeg hadde aldri fått meg til å gjøre det på din måte. For det første så er det litt på grensen til tigging å legge ved en liste, og dessuten så kan det tolkes dithen at du synes at det er øvrige families ansvar å sørge for at Lise har sommertøy i størrelse XX og det er det jo absolutt ikke.



Anonymous poster hash: c67a2...956
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å si hva du ønsker om du blir spurt. Dersom du ikke blir spurt burde du være takknmelig for å i det hele tatt få en gave til barnet ditt.

Så klart, kommer noen med en uannonsert gave og ikke vet om at jeg ønsker å være litt "tilbakeholden" på leker osv så er det så klart bare hyggelig at noen ønsker å gi henne en oppmerksomhet! Evig takknemlig for det! Men bare utrolig trist når folk vet hva slags standpunkt jeg har til dette og likevel pøser på når det er så mye annet vi heller trenger.....

TS.

Anonymous poster hash: f8c01...121

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Synes du høres ut som en meget fornuftig mor. :) Utrolig hva folk blir sure for i disse dager.

Sparing til barnet er jo en meget nyttig og viktig ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig lurt ut :) Du slipper mye klær som hun kommer til å vokse raskt utav, som du kanskje aldri får tid til å bruke. En lur metode, som jeg gjerne vil bruke selv =) Det er helt sant at små barn ikke trenger mye dilldall, de trenger stimulerende og motiverende omgivelser, og det kan de få av en avis =)

Ikke sant.. Hun vokser så fort, så jeg har heller litt mindre klær til henne og vasker litt oftere og gir vekk til Fretex ettersom hun vokser ut av det. Sparer så klart på noe da! Vet jo også for det meste hva slags leker hun liker, og vil heller lære henne verdien av å virkelig sette pris på en leke istedenfor å ha 20-30-40 leker som hun så vidt vet hva er..

Ts

Anonymous poster hash: f8c01...121

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes det høres veldig greit ut jeg. Selv om jeg også kan skjønne at særlig besteforeldre vil gi litt ekstra. Men personlig elsker jeg å få spesifikke ønsker fra folk :fnise: Og penger er jo en lettvint og fornuftig gave å gi. Om hun får en fysisk pakke mindre merker hun nok ingenting til. Selv skulle jeg ønske mine foreldre sparte mer til meg, men de hadde ikke så mye å spare med da.




Anonymous poster hash: b3cc6...cc7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner problemstillingen din i utgangspunktet. Jeg har selv en datter som blir overlesset av ting som vi til dels ikke trenger fra en stor familie som bare ønsker godt.

Men jeg hadde aldri fått meg til å gjøre det på din måte. For det første så er det litt på grensen til tigging å legge ved en liste, og dessuten så kan det tolkes dithen at du synes at det er øvrige families ansvar å sørge for at Lise har sommertøy i størrelse XX og det er det jo absolutt ikke.

Anonymous poster hash: c67a2...956

Altså, trenger Lise sommertøy i størrelse X så kjøper jeg det. Jeg har ikke så dårlig råd at jeg ikke har råd til å kle opp ungen, brødfø henne og ha leker tilgjengelig.

Men når hun likevel har bursdag, og hun da trenger sommertøy i størrelse X eller X leke som jeg vet hun ønsker seg, skulle jeg ønske det ble respektert..

Jeg legger ikke ved liste annet enn til nære familiemedlemmer (som da er fullt klar over min situasjon), og jeg forteller venner som spør hva hun trenger/ønsker seg.. Syntes ikke det er tigging...? Det er litt mer at når de først allerede har tenkt å gi gave syntes jeg det hadde vært fint å få noe som hun trenger og blir brukt, istedenfor masse gjenstander vi ikke behøver.

Er så klart takknemlig for alle som ønsker å gi henne noe likevel, men det er bare mine tanker rundt det.

TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes det høres veldig greit ut jeg. Selv om jeg også kan skjønne at særlig besteforeldre vil gi litt ekstra. Men personlig elsker jeg å få spesifikke ønsker fra folk :fnise: Og penger er jo en lettvint og fornuftig gave å gi. Om hun får en fysisk pakke mindre merker hun nok ingenting til. Selv skulle jeg ønske mine foreldre sparte mer til meg, men de hadde ikke så mye å spare med da.

Anonymous poster hash: b3cc6...cc7

Jeg har ikke så mye å spare til henne jeg heller, så jeg ønsker jo litt i stillhet (.. :blush: ) at folk kan spare litt til henne rundt bursdag/jul osv istedenfor å få ting vi ikke behøver!

Er ikke lett å være mor i våre dager gitt..

TS

Anonymous poster hash: f8c01...121

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du høres litt nazi ut, men så igjen synes jeg det er mer moro å finne en gave selv enn å handle det jeg får beskjed om.

Jeg ville ikke gidde følge dine kommandoer; ville sagt at enten kjøper jeg det jeg vil kjøpe, ellers får barnet ta konsekvensen for dine handlinger og ikke få noen gave.

Halve moroa ved å gi bort en gave er å se barnet åpne gaven og bli glad! :)

Så jeg skjønner godt hvorfor folk blir sure jeg... Noe så upersonlig som penger da?



Anonymous poster hash: 02c90...29e
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusproblem, du som gjør det til ett, du skal bare være glad for det dere får..



Anonymous poster hash: 1e632...443
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du høres litt nazi ut, men så igjen synes jeg det er mer moro å finne en gave selv enn å handle det jeg får beskjed om.

Jeg ville ikke gidde følge dine kommandoer; ville sagt at enten kjøper jeg det jeg vil kjøpe, ellers får barnet ta konsekvensen for dine handlinger og ikke få noen gave.

Halve moroa ved å gi bort en gave er å se barnet åpne gaven og bli glad! :)

Så jeg skjønner godt hvorfor folk blir sure jeg... Noe så upersonlig som penger da?

Anonymous poster hash: 02c90...29e

Altså, du kunne gjerne unnlatt å kjøpe gave til henne også. Det er helt OK. Vil ikke at hun skal "læres opp" til å forvente å få gaver av alle og en hver som vil hilse på på bursdagen hennes.

Og selv om jeg som mor vet hva gaven er, vet jo ikke hun det?....

Og ja, noe så "upersonlig" som penger.. Som hun antageligvis får STOR bruk for senere med tanke på førerkort/studietid/utveksling om hun vil dra på det/ny datamaskin/telefon/noe annet hun ønsker seg. Hun er tross alt rundt året og har ikke særlig innsikt i hva hun trenger/vil ha/kommer til å leke med videre..

TS.

Anonymous poster hash: f8c01...121

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker ikke når gaveønsker nærmest blir bestillinger. Jeg liker å gå ut å finne en personlig gave som jeg tror mottakeren blir glad for, og jeg er ganske flink til det også. Så det regimet ditt synes jeg ikke så mye om.



Anonymous poster hash: 2c50e...c3d
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres veldig fornuftig ut og jeg skulle ønske flere av mine venninner tenkte likt som deg. Der sliter jeg med å finne noe å kjøpe til barna pga at de har "alt". Jeg blir nesten litt trist når en 6 åring ikke ønsker seg noe siden hun allerede har mer enn nok. Synes imidlertid det er veldig rart at den nærmeste familien din (besteforeldre) ikke aksepterer dette? Det ville nok provosert meg litt ja. Skjønner de at du virkelig mener det og at du heller ville hatt penger/klær? I tilfelle synes jeg det er helt utrolig at de likevel kjøper unyttige ting som hun i tillegg er for liten til å sette pris på. Rare greier, men du har all min respekt.



Anonymous poster hash: 2db7a...c3b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med ønsker, men folk må få kjøpe de gavene de selv vil.



Anonymous poster hash: 6ea28...798
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...