Gå til innhold

Hvordan er hverdagslivet med 2 barn kontra 1?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om dere ser bort fra variasjoner hos ulike barn som krever ekstra(kolikk/mer eller mindre søvn/strevsomme sykdommer osv) og tenker rent hverdagslig 2 barn kontra 1 barn:

Hva vil dere si er forskjellig i hverdagen/rutiner osv?

Vil gjerne ha svar fra de som har forsøkt seg en stund på det(altså er enn 1 år).

Fortell gjerne om det var faser som var spesielt intense - eller ting som varer "alltid".



Anonymous poster hash: a3f65...246
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får mindre tid til å hvile, siden det nesten alltid er en som er våken. Vi deler oss ofte slik at den ene har barna og den andre får hvile, og da er det mer intenst for den som har ungene. Nå er våre veldig små da, merker at det blir enklere etterhvert.

Ellers er det herlig travelt, og dagene går stort sett i ett. Ungene har glede av hverandre, og vi føler oss mye mer komplett med to barn enn med ett. Tror vi hadde dullet altfor mye med førstemann om det kun hadde vært han, med to unger er det sånn passe travelt at man ikke kan gjøre alt perfekt og alle må slakke litt på kravene, men uten at det trenger å være helt Texas. :)



Anonymous poster hash: 62dcf...4ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får mindre tid til å hvile, siden det nesten alltid er en som er våken. Vi deler oss ofte slik at den ene har barna og den andre får hvile, og da er det mer intenst for den som har ungene. Nå er våre veldig små da, merker at det blir enklere etterhvert.

Ellers er det herlig travelt, og dagene går stort sett i ett. Ungene har glede av hverandre, og vi føler oss mye mer komplett med to barn enn med ett. Tror vi hadde dullet altfor mye med førstemann om det kun hadde vært han, med to unger er det sånn passe travelt at man ikke kan gjøre alt perfekt og alle må slakke litt på kravene, men uten at det trenger å være helt Texas. :)

Anonymous poster hash: 62dcf...4ce

Takk for svar :)

Jeg tenkte forresten ikke på argumenter for eller mot 1/2 barn - jeg mente mer praktiske forskjeller :)

Hvordan bruker døgnrytmene variere bortsett fra spedbarnstiden?

Anonymous poster hash: a3f65...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål. Håper på mange ulike svar her!



Anonymous poster hash: 60a15...f13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare 20 mnd mellom mine så det var jo kun kort tid jeg hadde bare 1. Den største forskjellen for meg er hvor forskjellige guttene er i personligheten.

Den eldste er og har alltid vært enkel å ha med å gjøre. Han er en lugn gutt med hodet på rett plass om enn litt konfliktsky (og ender nok i noen konflikter nettopp fordi han ville unngå en)

Den yngste har bein i nesa, horn hale og høygaffel, og trenger tettere oppfølging og strengere grenser enn broren.

Ellers er det jo bare at det blir litt mer av alt: mer husarbeid, mer klesvask, mer mas og mer kos. Det er litt mer som kan kræsje når man er 4 kontra bare 3, så det blir litt mer planlegging.

Vel og merke har jeg nå barn med både sykdommer og spesielle behov og er nok utelukket fra målgruppen din. Jeg har jo mange vennepar med "normalbarn" og den eneste store forskjellen ligger i tenkemåte og planlegging. Jeg har andre hensyn å ta og må nok planlegge ting litt nøyere eller velge andre alternativer. Dagligrutinene våre er mer eller mindre like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 24 mnd mellom våre to gutter, yngstemann er 15 måneder. Nr 2 har føyd seg veldig fint inn, her har det vært svært liten forskjell. Men nr 1 var en svært krevende kolikkbaby og både pappaen og jeg er veldig selvoppofrende og bruker mye tid på at barna skal ha det bra. Så når nr 2 kom og var en normalt krevende gutt så var det ikke særlig mer jobb i det hele tatt. Deilig å ha to såpass tette da, vi har hatt så godt som null sjalusi, og allerede nå så leker guttene masse sammen. Vi kan dra på en lekeplass, eller finne en sandkasse, også koser begge guttene seg masse. Hadde nok vært mer slitsomt om de var langt unna hverandre i alder, nå er det enkelt å finne noe som fenger begge. Vil ikke si at vi gjør noe annerledes nå enn når vi hadde ett barn, her går helgene med til barnevennlige aktiviteter uansett. Begge guttene sover 11-12 timers netter også og legger seg omtrent samtidig, lillebror kl 19 og storebror sovner kl 19:30.



Anonymous poster hash: 9c971...079
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... Nå er det kun 20 mnd mellom mine, så vi rakk liksom aldri å bli helt ferdig med babytiden med nr 1 før nr 2 dukket opp, og det tror jeg egentlig var litt greit for jeg føler ikke at overgangen mellom 1 og 2 barn har blitt så stor. Den største forskjellen er at antallet bleier er doblet, antall klesvasker iløpet av en uke har tilnærmet blitt doblet igjen, vi har noen som vekker oss på natten igjen og det er midlertidig slutt på alenetid etter kl 20. Men, utover dette så kan jeg ikke si at jeg merker så store forskjellen enda. :)

Edit: Det er virkelig to forskjellige personligheten på barna mine. Der nr 1 var lugn og tålmodig som baby er nr 2 foreløpig en utålmodig hissigpropp som blir meget fornærmet dersom hun ikke får viljen sin umiddelbart. :ler:

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, prøver du å påstå at det er "ekstra" eller "unormalt" at babyer/barn sover dårlig? Haha. Den var god...

Håå på det beste, men forvent det verste.

Anonymous poster hash: d6cee...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 mnd mellom mine, er meir styr å ta dei med på ting begge, men det er fordi mannen sjelden er med, så eg må organisere besteforeldre etc. Bleiemengda er lik, for størstemann slutta visst plutseleg med bleier på eige initiativ når minsten var 4 mnd. Elles er det eigentleg lettare sia dei styrer med sitt saman :) trur nok ein evt nr tre ville blitt vanskelegare, for skilnaden til den eldste ville blitt litt stor. Men så har vi gard og store områder dei kan leike på, det gjer ting litt lettare og.

Endret av attegløyma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:)

Ja, jeg lurer altså ikke på personlighetene til ungene - men mer sånn om mange barn har totalt ulike rytmer lenge.

Jeg har kun ett barn, og frem til 3 mnd var jo alt det komplette kaos i soving - for så å etablere seg sakte med sikkert nogenlunde frem til 6 mnd.

Et barn nr. 2 vil jo gå i bhg når en nr. 1 kommer uansett, så det er vel mest helgene og kveldene som blir "relevante" - og jeg vil tro det tar lang tid før et barn vil sove kortere/lengre enn småbarn sover? Flertallet over spedbarnsalder er vel uansett oppe før 06/07 uansett - og legger seg etetrhvert ca 19? :vetikke:

Jeg regner jo med at spedbarnstiden blir helt kaos og unntakstilstand - men dersom de relativt kjapt får samme rytme på soving kveld/natt så blir det jo som andre her sier mer ifht logistikken(mer klesvask etc)



Anonymous poster hash: a3f65...246
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare positive ting å si om det å ha to barn. Mellom våre er det nesten 3 år, og det har vært perfekt. 😊 Fasen der man vekkes kl 6 søndags morgen og føler resten av nabolaget sover blir selvsagt utvidet,men det går seg til. Nå er våre hhv. 6 og 9 år,og de har stor glede av hverandre, noe som gjør hverdagen fin for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg får helt tak på hva du lurer på. Våre legger seg og står opp sånn ca likt, det har de gjort siden minsten var 4mnd kanskje(?), husker ikke helt. +/- en time kanskje.



Anonymous poster hash: 62dcf...4ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en stor overgang i starten. Da hadde jeg dårlig samvittighet for mitt eldste barn på to år som måtte vente mens jeg ammet og i det hele tatt måtte venne seg til å dele på oppmerksomheten. Han hadde også kommet i trassalderen da, og jeg fikk naturlig nok lite sammenhengende søvn da minstemann var bitteliten. Jeg var sliten etter graviditet og fødsel, og hormonene var på bærtur.

Så ble det enklere og enklere, og da minstemann var et år synes jeg ikke lenger det var så stor forskjell på arbeidsmengden mellom ett og to barn lenger.

Nå er minstemann snart to år, og Eldstemann fire. Det går som en drøm. De står opp samtidig, legger seg samtidig. Vi voksne tar egentid om kvelden igjen. Den eldste har vært bleiefri i ett år, trassalderen er forlengst over. Det er en herlig tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trippelt rot, mer klesvask, mer leker, mer svimete nykjøp a ting man egentlig ikke trenger... Et helvetes styr med barnebursdager i minst to retninger i helgene, så fritidsaktiviteter for barna orker vi ikke..

Anonymous poster hash: 35a3e...988

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 19 mnd mellom mine.

De er samme kjønn, noe jeg tror er en fordel. De er nå 4 og 5 år, og leker kjempefint sammen (stort sett..), og med de samme lekene.

Når jeg er hos venner med kun ett barn, merker jeg at de "maser" mer på foreldrene, og krever å få oppmerksomheten deres mye mer enn mine som er vandt til å vente på tur.

Spedbarnstiden med to bleiebarn var likevel litt travel, hvor de ofte vekket hverandre på netter, eller våknet på tur. Men nå som begge sover og er mer selvstendige er det veldig greit 👍

Litt spent på hvordan det blir når størsten begynner på skolen nå da.. 😊

Anonymous poster hash: c7f9e...55d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta mine har begge lagt seg 19.30 leeenge, yngste er 6 mnd. Minsten vakne ca 6(er oppe to gonger for mat mellom 19.30 og 6, men sovnar att), eldstemann søv samanhengande frå ca 20-07. Eldstemann er i barnehagen frå 8.45- 12.30 i sommar, elles frå 8.45-15.30. Dei et samstundes når dei er saman, og likar kvarandre sitt selskap. Kjekke fyrar om eg skal sei det sjølv;) ein del meir vask, men det er eigentleg heilt topp, for då får eg vaska oftare (føretrekk fulle maskiner). Så eigentleg er det berre når vi skal ut på noko at det er meir styr. Og så fort dei vert store nok til å høyre på beskjedar er det over. Mest kjekt. Såpass kjekt st vi vurderer nr tre... Trass i at vi e ca 40 og var det generelt flott som det er. Einaste problemet er at dersom småtten vaknar for mat når eldstemann har ein lett søvnperiode kan han vakne, og det er litt tidleg å stå opp kl 5...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når kan foreldre ha alenetid hver for seg og få tid til å drive egen butikk/business; jobbe med slikt?

Anonymous poster hash: 60a15...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen med å ha en og to er ganske stor til tider. Ordtaket: En er som ingen og to er som ti og 3 er som 100 er nok sant hos mange.

Har man 2 eller 3 risikerer man krangling, de kan vekke hverandre, de girer hverandre opp. Den ene sover når den andre er våken osv. Men dette er jo helt individuelt. Vi har vært veldig heldige, her er de stort sett vært gode venner hele tiden.

Den første babyen kan du amme i fred uten forstyrrelser fra søsken. Du kan sove en dubb på dagen, sammen med første barnet - noe som er umulig med nr. 2 (hvis ikke storesøsken tilfeldigvis sover akkurat da). Du kan stelle og kose med første mann uten å dele deg for å unngå sjalusi.

Nå føler jeg at jeg ramser opp bare negative ting, men disse tingene er veldig merkbare forskjeller fra å ha en og til å få to. Gleden ved å ha flere overskygger problemene, og førstemann slipper å bli så bortskjemt og selvsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg søv på dagen når storebror er i barnehagen, så slikt er som før her i huset.

Endret av attegløyma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...