Gå til innhold

Fadderuke når man er alenemor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger litt tips og råd her.

Jeg starter på et nytt studium til høsten. Jeg kjenner ikke så mange i byen og har et relativt lite nettverk her foruten om familien. Jeg tenker at fadderuka er en gyldig mulighet for meg til å bygge nettverk og bli kjent med medstudenter, noe jeg sårt trenger for at tilværelsen som alenemor ikke skal bli uutholdelig. Barnet starter også i barnehage til høsten, men problemet er at mange av arrangementene i fadderuka foregår på kveldstid.

Jeg har jo familie og en hallveis moden barnefar som muligens er villig til å hjelpe med barnepass, men jeg lurer på hvordan jeg ska gjøre dette. Er det greit å ta seg så mye fri fra barnet i litt over en uke? Det er jo kun en periode, som jeg mener vil komme meg og egentlig alle andre rundt meg til gode. Det er jo ikke sånn at det blir hæla i taket hver eneste dag, men jeg tror ikke det er helt normalt å drasse med seg en 1,5 åring på faddergruppe arrangementer...:P

Kan legge til at jeg er 22 år, jeg er fullt klar over at dette egentlig ikke er en ideell situasjon og at barnet som oftest skal stå i fokus, men uten denne gyldne muligheten som fadderuka er så tror jeg at fremtiden kommer til å bli ganske trist og ensom i og med at det krever mye mer av meg å bygge nettverk ellers.

Er det noen som har noen innvendinger på dette? er jeg helt på bærtur som ønsker en hallveis barnefri fadderuke? Og hva er det jeg eventuelt burde forvente (håpe på å forvente) av familie og barnefar når det gjelder dette?



Anonymous poster hash: 6ab09...2a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå for halvveis barnefri med god samvittighet, du!

Toåringen har ikke vondt av å være med pappaen. Barnet vil også nyte godt av en sosial og blid mor med større omgangskrets. :)

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, barnet lir ingen nød fordi du er vekke fra det 1 uke :) Skaff deg barnevakt og kos deg :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, kos deg og få med deg mest mulig! Det er snakk om en uke, og barnet klarer det fint!

Lykke til med studiestart og nye vennskap!

Anonymous poster hash: 66062...3d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter barnet i barnehage før eller etter fadderuka? Det kan være en voldsom omveltning for en på 1,5 år at han skal være i barnehagen hele dagen, og om du i tillegg er mye borte på kveldstid kan dette fort bli en vanskelig situasjon for barnet.

Ville dratt på de tingene som høres mest givende ut, som du får mest utbytte av. Et tips er også å holde deg edru, da det er veldig vanskelig å bli kjent med folk i fylla her i landet. Det er jo enkelt å snakke sammen i fylla, men når du ser dem dagen etterpå, edru, så er det akkurat som dere aldri har snakket sammen. Prøv også å bli kjent med andre studenter med barn, dere har mer til felles enn de uten barn.



Anonymous poster hash: 3ad6e...848
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter barnet i barnehage før eller etter fadderuka? Det kan være en voldsom omveltning for en på 1,5 år at han skal være i barnehagen hele dagen, og om du i tillegg er mye borte på kveldstid kan dette fort bli en vanskelig situasjon for barnet.

Ville dratt på de tingene som høres mest givende ut, som du får mest utbytte av. Et tips er også å holde deg edru, da det er veldig vanskelig å bli kjent med folk i fylla her i landet. Det er jo enkelt å snakke sammen i fylla, men når du ser dem dagen etterpå, edru, så er det akkurat som dere aldri har snakket sammen. Prøv også å bli kjent med andre studenter med barn, dere har mer til felles enn de uten barn.

Anonymous poster hash: 3ad6e...848

Enig i at du kanskje kan velge ut noe av det du syns høres artigst ut!! Barnet ditt klarer seg helt fint om mor prioriterer seg selv ei uke, men min erfaring er at det er tyngst for mor å være borte fra barnet.. ;-) Kos deg, ts!!! :-)

Anonymous poster hash: 7d3c7...8f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deltok på fadderaktivitetene som var familieaktiviteter for å bli bedre kjent med studenter i samme situasjon som meg og for å gjøre sosiale ting sammen med datteren min. Vi kjente ingen på studiestedet. Festaktivitetene og ting på kveldstid droppet jeg. Kjent med folk i kullet mitt ble jeg uansett etterhvert og jeg holdt mest sammen med andre studenter med barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deltok på fadderaktivitetene som var familieaktiviteter for å bli bedre kjent med studenter i samme situasjon som meg og for å gjøre sosiale ting sammen med datteren min. Vi kjente ingen på studiestedet. Festaktivitetene og ting på kveldstid droppet jeg. Kjent med folk i kullet mitt ble jeg uansett etterhvert og jeg holdt mest sammen med andre studenter med barn.

studiestedet mitt er ikke så veldig stort. Det er nok noen med barn, men de er i fåtall. Jeg er jo 22, og de fleste på min alder her har ikke barn. Så klart har jeg ambisjoner om å møte andre i samme situasjon som meg, men det er ikke så mange å "plukke av" :P Da må det evt. bli en gjeng 30-40 åringer, og de er sikkert flotte de og men ja...

Anonymous poster hash: 6ab09...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg trenger litt tips og råd her.

Jeg starter på et nytt studium til høsten. Jeg kjenner ikke så mange i byen og har et relativt lite nettverk her foruten om familien. Jeg tenker at fadderuka er en gyldig mulighet for meg til å bygge nettverk og bli kjent med medstudenter, noe jeg sårt trenger for at tilværelsen som alenemor ikke skal bli uutholdelig. Barnet starter også i barnehage til høsten, men problemet er at mange av arrangementene i fadderuka foregår på kveldstid.

Jeg har jo familie og en hallveis moden barnefar som muligens er villig til å hjelpe med barnepass, men jeg lurer på hvordan jeg ska gjøre dette. Er det greit å ta seg så mye fri fra barnet i litt over en uke? Det er jo kun en periode, som jeg mener vil komme meg og egentlig alle andre rundt meg til gode. Det er jo ikke sånn at det blir hæla i taket hver eneste dag, men jeg tror ikke det er helt normalt å drasse med seg en 1,5 åring på faddergruppe arrangementer... :P

Kan legge til at jeg er 22 år, jeg er fullt klar over at dette egentlig ikke er en ideell situasjon og at barnet som oftest skal stå i fokus, men uten denne gyldne muligheten som fadderuka er så tror jeg at fremtiden kommer til å bli ganske trist og ensom i og med at det krever mye mer av meg å bygge nettverk ellers.

Er det noen som har noen innvendinger på dette? er jeg helt på bærtur som ønsker en hallveis barnefri fadderuke? Og hva er det jeg eventuelt burde forvente (håpe på å forvente) av familie og barnefar når det gjelder dette?

Anonymous poster hash: 6ab09...2a1

Jeg finner det underlig at du baserer hele din framtid på fadderuka, eller fylleuka. Fadderuka med fest og fyll består stort sett av unge mennesker uten forpliktelser. Å du leter etter likesinnede, å de finner du ihvertfall ikke på fadderuka. Likesinnede finner du i barnehagen, på lekeplasser og ellers steder der andre småbarnsforeldre er.

Du presterer t.o.m å si at det vil gagne alle om du får delta på fadderuka. Jeg tror heller det er du som baserer livet ditt på fadderuka fordi at du har lyst på en uke med fest og fyll. Du fikk barn tidlig å har kanskje ikke levd "livet" før du fikk barnet, å vil ta igjen det tapte nå...

studiestedet mitt er ikke så veldig stort. Det er nok noen med barn, men de er i fåtall. Jeg er jo 22, og de fleste på min alder her har ikke barn. Så klart har jeg ambisjoner om å møte andre i samme situasjon som meg, men det er ikke så mange å "plukke av" :P Da må det evt. bli en gjeng 30-40 åringer, og de er sikkert flotte de og men ja...

Anonymous poster hash: 6ab09...2a1

Snakk om å generalisere. Det er da mange småbarnsforeldre på din alder, som sikkert er mer modne enn deg.

Det lyser av innleggene dine at du vil være ung og fri fra forpliktelser.

Anonymous poster hash: b21d2...99c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes så absolutt at du bør bli med. :) Du trenger jo ikke å ta den helt ut, men det er veldig greit å bli litt kjent. Bare det at får møtt medstudentene utenfor skolen et par ganger i starten gir det sosiale et veldig greit dytt og det kan lønne seg faglig også.

Jeg var syk under hele fadderukene da jeg startet, og merket at jeg havnet litt "bakpå" sosialt resten av studiet. Folk var jo inkluderende og hyggelige så klart, men innen jeg rakk å henge meg på så hadde alle funnet "sine" studiepartnere og da ble det jo vanskeligere å følge på.

Og i motsetning til hva AB over her skriver så handler ikke fadderuka bare om å få "venner" generelt eller å dra på flatfylla. Ikke alle faddergruppene er like ville, man kan dra hjem underveis hvis man vil, og det lønner seg virkelig å ha venner på studiet uansett. Du kan ikke sitte og ha kollokvie før eksamen med folk du kjenner fra andre steder som ikke studerer med deg.



Anonymous poster hash: 7faf0...96b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du studere? Har selv en på samme alder og ville gjerne blitt kjent med noen studentmammaer... Men det er vel litt mye å håpe at du et i samme by...

Anonymous poster hash: fa779...78d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke med på noen aktiviteter på kveldstid i fadderskap, jeg satt og kun og leste. Jeg fikk veldig mye venner der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg finner det underlig at du baserer hele din framtid på fadderuka, eller fylleuka. Fadderuka med fest og fyll består stort sett av unge mennesker uten forpliktelser. Å du leter etter likesinnede, å de finner du ihvertfall ikke på fadderuka. Likesinnede finner du i barnehagen, på lekeplasser og ellers steder der andre småbarnsforeldre er.

Du presterer t.o.m å si at det vil gagne alle om du får delta på fadderuka. Jeg tror heller det er du som baserer livet ditt på fadderuka fordi at du har lyst på en uke med fest og fyll. Du fikk barn tidlig å har kanskje ikke levd "livet" før du fikk barnet, å vil ta igjen det tapte nå...

Snakk om å generalisere. Det er da mange småbarnsforeldre på din alder, som sikkert er mer modne enn deg.

Det lyser av innleggene dine at du vil være ung og fri fra forpliktelser.

Anonymous poster hash: b21d2...99c

Øhm, du kjenner ikke meg?? fest og fyll er ikke poenget her, ei heller være ung og fri (det kommer som en bonus). Jeg studerte tidligere i en annen by, der var jeg med på fadderuka og fikk utrolig stort utbytte av det. Da handlet det ikke om å drikke mest eller være barnslig men om å bygge relasjoner i settinger der det føles mer naturlig. Jeg er også en person som trenger dette dyttet for å få meg venner, siden jeg i utgangspunktet er litt sjenert av meg.

men uansett... etter en fadderuke der jeg hadde vært svært aktiv og stilt opp på det meste blant annet quiz, rebusløp, standup osv.. (altså aktiviteter som foregår på kveldstid men som ikke er fyllefest) så hadde jeg mange venner, vi ble liksom en gjeng vi i faddergruppa, hadde alltid noen å spise lunsj med på skolen, sitte sammen med på forelesninger osv. Jeg tror ikke at jeg hadde hatt det like bra i den perioden hvis jeg ikke hadde vært med på fadderuka, og jeg merket godt at de som delvis eller ikke var med ble utenfor og hadde vanskelig for å knytte relasjoner senere fordi det ikke var like naturlig.

Kall meg gjerne en veiking, men jeg har erfart at jeg TRENGER fadderuka for at resten av skoleåret skal bli bra, kanskje ikke du trenger det, ,men det gjør jeg og jeg skammer meg ikke over det.

btw. gå og ta deg en bolle..

-ts

Anonymous poster hash: 6ab09...2a1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du studere? Har selv en på samme alder og ville gjerne blitt kjent med noen studentmammaer... Men det er vel litt mye å håpe at du et i samme by...

Anonymous poster hash: fa779...78d

Hvilken by skal du studere i? :)

-ts

Anonymous poster hash: 6ab09...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg mener ikke dette for å være frekk eller noe slikt, men ligger dere alenemødre mye rundt?, har du planer om å gjøre det if fadderuken?



Anonymous poster hash: e382d...39f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var ikke med på noen aktiviteter på kveldstid i fadderskap, jeg satt og kun og leste. Jeg fikk veldig mye venner der...

men alle er ikke like sånn.. jeg trenger det ekstra dyttet som jeg har erfart at en fadderuke gir. Men flott for deg at det ordnet seg :) !!

- ts

Anonymous poster hash: 6ab09...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg mener ikke dette for å være frekk eller noe slikt, men ligger dere alenemødre mye rundt?, har du planer om å gjøre det if fadderuken?

Anonymous poster hash: e382d...39f

ja, vi tar minst 3 stk hver helg. Det inngår i alenemødre-kodeksen :)

-ts

Anonymous poster hash: 6ab09...2a1

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på samme måten, men jeg hadde barn i skolealder og null mulighet for barnevakt. Fikk deltatt på en kveld (lørdagen) og det var moro det, men da var jo alle i klassen allerede ganske sammensveiset og hadde blitt godt kjent med hverandre. Har ikke fått mer enn ei venninne i løpet av året. Mye av grunnen er nok at jeg ikke kan være sosial slik som de andre, men det betyr jo ikke at jeg ikke ønsker meg venner jeg går på skole med.

Hadde håpet å delta litt nå i år, men datteren min vil fortsatt ikke sove borte hos venninner her på nye stedet, så det er ikke så lett. Føler meg helt ærlig ganske utenfor.

Jeg ville skaffet barnevakt og deltatt, det er mange bånd som knyttes i fadderuken. Hadde jeg hatt mulighet selv så hadde jeg også gjort det, uten tvil! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på samme måten, men jeg hadde barn i skolealder og null mulighet for barnevakt. Fikk deltatt på en kveld (lørdagen) og det var moro det, men da var jo alle i klassen allerede ganske sammensveiset og hadde blitt godt kjent med hverandre. Har ikke fått mer enn ei venninne i løpet av året. Mye av grunnen er nok at jeg ikke kan være sosial slik som de andre, men det betyr jo ikke at jeg ikke ønsker meg venner jeg går på skole med.

Hadde håpet å delta litt nå i år, men datteren min vil fortsatt ikke sove borte hos venninner her på nye stedet, så det er ikke så lett. Føler meg helt ærlig ganske utenfor.

Jeg ville skaffet barnevakt og deltatt, det er mange bånd som knyttes i fadderuken. Hadde jeg hatt mulighet selv så hadde jeg også gjort det, uten tvil! :)

Dumt å høre at det har blitt slik for deg. For å være ærlig så er det det jeg frykter kommer til å skje hvis jg ikke deltar.

Du kan alltids prøve igjen senere hvis du har muligher :)

Sender en stor klem til deg, jeg vet akkurat hvordan du har det :)

Anonymous poster hash: 6ab09...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...