Gå til innhold

Moren min får ikke med seg NOEN TING


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høres ut som tidlig alzheimers. Bestemoren min har det og hun er akkurat som du beskrev moren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke være demens, men at hun er i overgangsalderen. Man kan få konsentrasjonsvansker, dårlig hukommelse og blir irritabel. Dersom hun i tillegg feks har mye stress på jobb, har søvnvansker, mange oppgaver hjemme etc er hodet "overfyllt" og ikke istand til å få puttet alt inn.

Jeg er i en slik situasjon selv. Ofte når jeg er sliten registrerer jeg at noe blir sagt, men hjernen bruker lang til på å oppfatte hva som blir sagt.



Anonymous poster hash: 9ff5d...b00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være demens, men at hun er i overgangsalderen. Man kan få konsentrasjonsvansker, dårlig hukommelse og blir irritabel. Dersom hun i tillegg feks har mye stress på jobb, har søvnvansker, mange oppgaver hjemme etc er hodet "overfyllt" og ikke istand til å få puttet alt inn. Jeg er i en slik situasjon selv. Ofte når jeg er sliten registrerer jeg at noe blir sagt, men hjernen bruker lang til på å oppfatte hva som blir sagt. Anonymous poster hash: 9ff5d...b00

Vil råde deg til å lese hele tråden før du svarer.

Hun har jo vert wlik i årevis. Hun jobber ikke, og hun gjør ikke noe særlig i huset.

Anonymous poster hash: f64eb...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil råde deg til å lese hele tråden før du svarer.

Hun har jo vert wlik i årevis. Hun jobber ikke, og hun gjør ikke noe særlig i huset.

Anonymous poster hash: f64eb...55e

Jo, hun jobber fulltid og har gjort det i sikkert 30 år :) Men handler ikke mat/gjør noe rundt huset/er svært lite sosial.

TS

Anonymous poster hash: 1bec1...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som faren min. Men han er i 70-årene og har blitt verre og verre. Vi vet ikke hva som feiler han, da fastlegen hans ikke gidder å finne ut av det, eller forstår hvordan han er. Det er mulig han begynner å bli dement eller har fått begynnende Alzheimers. Skjønner godt at det er frustrerende å ha det sånn.



Anonymous poster hash: 4653e...8ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min er litt glemsk og hører veldig dårlig i tillegg til tinnitus. Men man skulle ikke alltid tro det, og ofte later han som at han hørte hva jeg el andre sa. Han er vel lei av å be folk gjenta men det er veldig irriterende for oss, og spesielt mora mi som bor alene med han nå.

Anonymous poster hash: 819e1...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du snakket med faren din TS? Kanskje vist han denne tråden? Er det bestilt time til lege? Er moren din åpen for legebesøk? Høres ut som moren din bør utredes for demens.

Lykke til :)



Anonymous poster hash: d837b...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med faren din TS? Kanskje vist han denne tråden? Er det bestilt time til lege? Er moren din åpen for legebesøk? Høres ut som moren din bør utredes for demens.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: d837b...67a

Hei,

Ikke pratet noe videre med de om det. Er ganske dårlig stemning her i heimen om dagen fra før. Tar det når det ligger litt mer til rette for det...

TS

Anonymous poster hash: 1bec1...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Sorry hvis dette er sagt før, leste ikke hele tråden)

Jeg ville bedt henne tegne en klokke på et ark, med siffer i. Det er én av de mest brukte og enkleste testene for å sjekke om personer har demens eller begynnende demens. Demente sliter ofte veldig med å tegne klokker.

... hvis du får henne til å gjøre det da.

Eksempler: https://www.google.no/search?q=alzheimer+clock+test&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=23jWU8XjNojmywPR3YDgCQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1600&bih=785#imgdii=_

Edit: Har lest hele tråden nå. Kanskje det er enklere å få henne til å ta denne lille testen hjemme enn å dra henne til legen hvis hun er veldig negativt innstilt til det. Så har du i hvert fall noe å forholde deg til hvis hun bare tegner klokka: Sannsynligvis demens/sannsynligvis ikke demens.

Endret av Snikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den personen som skrev dette med laderen og alt dette med turen til roma var ikke meg, TS, men en som hadde en mor som var likedan og kom med eksempler.

Hun kjører bil, er ikke fare i trafikken. Kommer seg frem dit hun skal, men kjører "aldri" utenom kjente trakter. Handler ikke matvarer og gjør ikke husarbeid (annet enn skippertak en sjelden gang), men dette har hun aldri gjort heller.

Får ymte frempå om en tur til legen.

Hilsen TS.

Anonymous poster hash: 1bec1...51a

Hva med jobb? Ofte så er det sånn at for de som får tidlig alzheimer, altså de som er under pensjonsalder, så viser tegnene seg først på jobb.

De klarer ikke lengre oppgaver de alltid har klart, blander datoer og tall, forandrer oppførsel mot kunder og kollegaer, virker små paranoide og surrer langt mere.

Anonymous poster hash: f447b...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har alltid vært slik? Eller er det bare i den siste tiden?

For meg kan det høres ut som AD(H)D og/eller Asperger



Anonymous poster hash: 95397...0bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har alltid vært slik? Eller er det bare i den siste tiden?

For meg kan det høres ut som AD(H)D og/eller Asperger

Anonymous poster hash: 95397...0bd

:klo: Jeg har asperger og har skrevet i denne tråden fordi jeg reagerte på oppførselen til moren.

Anonymous poster hash: f447b...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo: Jeg har asperger og har skrevet i denne tråden fordi jeg reagerte på oppførselen til moren.

Anonymous poster hash: f447b...c1e

Grunnen til at jeg nevnte Asperger var at TS nevnte at hun hadde problemer med å huske navn, at hun var lite sosial av seg, + at hun muligens hadde problemer med hørselen (sanseforstyrrelser). Jeg har selv Asperger og ADD, så mulig at jeg blander symptomene litt :)

Anonymous poster hash: 95397...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...