Gå til innhold

Mista p-pilla. Hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Allergikeren

Og ja, det er sukkerpillene man hopper over om man vil skippe mensen. Ikke alle merker har disse, de har 21 piller, og så skal man ha en pause på syv dager. Sukkerpillene er der bare for å hjelpe deg med å huske når du skal begynne på nytt brett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg orker ikke være anonym lengre. Er vel "lov" å sette navnet sitt ved dette? ;)

Kommer til å glemme anonymknappen snart uansett, så jeg bare dropper den herfra.

Når tok du pillen i går? Det er det du må tenke på, ikke når du hadde tenkt/prøvd å ta den i dag. Glemmemarginen er 12 timer etter at den skulle vært tatt. Men denne regelen forutsetter også at du tar pillen hver 24. time, altså til samme tid hver dag. Tok du gårdagens pille litt over kl 13 eller senere, ta neste pille nå med en eneste gang. Deretter gjør du som noen sa over; fullfør brettet og begynn på pillefri uke/nytt brett en dag tidligere enn planlagt.

Hmm... Jeg er usikker! Det var etter klokken 13, ja. Men husker ikke om det var rundt kl. 14 eller 17 :S Hukommelse, altså...

Jeg er superelendig til å ta pillen til samme tid hver dag. Bør sikkert egentlig gå på en annen prevensjon :P

Så jeg bør ta onsdagspilla nå, og torsdagspilla om 12 timer (altså da jeg normalt ville tatt den?)?

Pillefriuke... Sukkerpillene? Så går jeg uten piller i seks dager i stedet for sju? Eller så kan jeg droppe pillefriuke, og gå rett på et nytt brett?

Hvilken forskjell utgjør det?

Beklager om noen av spørsmålene er dumme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Jeg orker ikke være anonym lengre. Er vel "lov" å sette navnet sitt ved dette? ;)

Kommer til å glemme anonymknappen snart uansett, så jeg bare dropper den herfra.

Hmm... Jeg er usikker! Det var etter klokken 13, ja. Men husker ikke om det var rundt kl. 14 eller 17 :S Hukommelse, altså...

Jeg er superelendig til å ta pillen til samme tid hver dag. Bør sikkert egentlig gå på en annen prevensjon :P

Så jeg bør ta onsdagspilla nå, og torsdagspilla om 12 timer (altså da jeg normalt ville tatt den?)?

Pillefriuke... Sukkerpillene? Så går jeg uten piller i seks dager i stedet for sju? Eller så kan jeg droppe pillefriuke, og gå rett på et nytt brett?

Hvilken forskjell utgjør det?

Beklager om noen av spørsmålene er dumme :P

Det er ikke det verste man kan spørre om under eget nick, nei ;)

1: 14 eller 17 er ett fett enn så lenge. Det har da gått maks 11 timer og 40 min, så bare ta ny pille nå. Da er du fortsatt trygg.

2: ... Og ja, fredagens pille til vanlig tid om ca 12 timer igjen. Og lørdagens på fredag, helt til brettet er tomt. Når brettet er tomt, begynner du på neste brett igjen.

3: Nei, du tar sukkerpiller i sju dager. Men du har tatt 20 aktive piller i stedet for de 21 som det er meningen at du skal ta. Hvis du tar en titt i pakningsvedlegget, under glemt pille i uke 3, ser du at du kan begynne på sukkerpillene den dagen du har glemt en pille, og begynne på nytt brett når de sju dagene er over. Vi "flytter" rett og slett den "glemte" pillen til siste dag i uke 3. Dermed begynner du på nytt brett en dag tidligere enn du startet på det nåværende.

4: Forskjellen utgjør det at mensen blir forskjøvet, hvis du dropper sukkerpillene og går rett på neste brett. Men nå i starten kan du få blødninger uavhengig av hvor på brettet du er, det er dette som er mellomblødninger. Ellers er det stort sett bare fremgangsmåten som skiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det verste man kan spørre om under eget nick, nei ;)

1: 14 eller 17 er ett fett enn så lenge. Det har da gått maks 11 timer og 40 min, så bare ta ny pille nå. Da er du fortsatt trygg.

2: ... Og ja, fredagens pille til vanlig tid om ca 12 timer igjen. Og lørdagens på fredag, helt til brettet er tomt. Når brettet er tomt, begynner du på neste brett igjen.

3: Nei, du tar sukkerpiller i sju dager. Men du har tatt 20 aktive piller i stedet for de 21 som det er meningen at du skal ta. Hvis du tar en titt i pakningsvedlegget, under glemt pille i uke 3, ser du at du kan begynne på sukkerpillene den dagen du har glemt en pille, og begynne på nytt brett når de sju dagene er over. Vi "flytter" rett og slett den "glemte" pillen til siste dag i uke 3. Dermed begynner du på nytt brett en dag tidligere enn du startet på det nåværende.

4: Forskjellen utgjør det at mensen blir forskjøvet, hvis du dropper sukkerpillene og går rett på neste brett. Men nå i starten kan du få blødninger uavhengig av hvor på brettet du er, det er dette som er mellomblødninger. Ellers er det stort sett bare fremgangsmåten som skiller.

Jeg tror kanskje at jeg bare hopper over en pille i dag, sånn at jeg ikke bli forvirret over dagene siden. Jeg har så sinnsykt dårlig hukommelse, så jeg ser for meg at jeg vil bli veldig forvirret siden :S

Snakket nettopp med en venninne om dette, og hun sier at det er 100% sikkert at jeg ikke vil bli påvirket av å hoppe over en dag. Altså, at jeg trygt kan ha sex i helga, for eksempel.

Men her inne er det noen som sier at jeg må vente i sju dager, mens andre sier at jeg må vente til jeg begynner på neste brett (som altså er om tre uker). Hvem skal jeg høre på? Hvor lenge er man trygg?

_____

Og bonusspørsmål;

Om jeg går på sukkerpillene en uke (eller ingen piller en uke), er jeg da likevel alltid trygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Jeg skjønner heller ikke den greia med å ikke være trygg før på andre brett. Det ble det ikke sagt noe om på skolen, da jeg gikk apotekteknikerlinja. Det står heller ikke noe om det i noen av pakningsvedleggene jeg har lest. Andre typer hormonprevensjon fungerer jo også på lik måte (full beskyttelse fra første mensdag, ellers 1-2 uker ref. pakningsvedlegg). Så hvis man kan bli ggravid den første måneden, hvorfor står det da ikke andre steder enn slik som her? Mulig det var slik for tjue-førti år siden, da anbefalte de jo å ta pauser også. Nå har de gått bort fra det, av flere grunner.

- Så jeg hadde forholdt meg til pakningsvedlegget. (Jeg håper du ikke har kastet det allerede?)

Dette med å kunne skippe en pille handler litt om hvor man er på brettet, og litt om flaks. Venninnen din har delvis rett; i den andre uka på brettet kan du gjøre det. Du er imidlertid i din første uke, det blir for hyppige "avbrudd". Spesielt skummelt er det jo når du aldri har brukt hormonprevensjon før. Hos noen som har brukt pilla i mange år, kan det ta noen måneder etter at man sluttet, før eggløsningen kommer i gang igjen. Dermed går det bra å glemme en og annen, men dette vet man jo egentlig aldri på forhånd.

Et annet alternativ hvis du ikke ville hoppe over den pillen, er å ta en pille fra et annet brett. Det brettet som da mangler en pille, kan du ha som reserve. Du må jo hente ut ny pakke en måned tidligere, men... Jeg er også ganske vimsete, og slike ekstrabrett har vært kjekke å ha når det blir kluss på det faste brettet, mtp ukedager.

- Bare for å forvirre deg enda litt mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Og ja, så lenge det ikke går mer enn syv dager med sukkerpiller/uten piller, er du likevel trygg. Du kan gå kortere enn syv dager, men aldri mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Loette 28. Vet du noe om de?

Så i morgen (altså i dag) bør jeg ta torsdagens OG fredagens? Så tar jeg lørdagens på fredag og så videre?

Så skal jeg være trygg igjen om sju dager?

Pillefriuke... Hvorfor gjør man det? Er det de sukkerpillene man skal droppe om man vil hoppe over mensen?

Hva mener du med at jeg bør hoppe over så mye som mulig?

For jeg visste ikke at jeg kunne :( Har ikke lært meg å gå på p-piller ennå :P

Anonymous poster hash: 52c7a...858

Loette er en monofasepille. Men de 7 siste på brettet ditt er sukkerpiller. Du kan om du ikke ønsker menstruasjon bare hoppe over sukkerpillene og begynne rett på et nytt brett. Det betyr ingenting om du tar en pille som det står mandag på på en fredag. Det er samme hormonmengde uansett. Så ta to piller i dag, bruk kondom en uke og så venter du minst 21 dager før du har pillefri uke.

Å hoppe over så mye som mulig betyr at du kan gå på pilla konstant helt til du får gjennombruddsblødning og så tar du evt en pillefri uke da. Dette gjør jeg. For meg tar det ca 3 mnd før jeg får blødning når jeg går konstant på pilla. Du har ikke syklus mens du går på p-piller så du trenger ikke ha menstruasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg skjønner heller ikke den greia med å ikke være trygg før på andre brett. Det ble det ikke sagt noe om på skolen, da jeg gikk apotekteknikerlinja. Det står heller ikke noe om det i noen av pakningsvedleggene jeg har lest. Andre typer hormonprevensjon fungerer jo også på lik måte (full beskyttelse fra første mensdag, ellers 1-2 uker ref. pakningsvedlegg). Så hvis man kan bli ggravid den første måneden, hvorfor står det da ikke andre steder enn slik som her? Mulig det var slik for tjue-førti år siden, da anbefalte de jo å ta pauser også. Nå har de gått bort fra det, av flere grunner.

- Så jeg hadde forholdt meg til pakningsvedlegget. (Jeg håper du ikke har kastet det allerede?)

Dette med å kunne skippe en pille handler litt om hvor man er på brettet, og litt om flaks. Venninnen din har delvis rett; i den andre uka på brettet kan du gjøre det. Du er imidlertid i din første uke, det blir for hyppige "avbrudd". Spesielt skummelt er det jo når du aldri har brukt hormonprevensjon før. Hos noen som har brukt pilla i mange år, kan det ta noen måneder etter at man sluttet, før eggløsningen kommer i gang igjen. Dermed går det bra å glemme en og annen, men dette vet man jo egentlig aldri på forhånd.

Et annet alternativ hvis du ikke ville hoppe over den pillen, er å ta en pille fra et annet brett. Det brettet som da mangler en pille, kan du ha som reserve. Du må jo hente ut ny pakke en måned tidligere, men... Jeg er også ganske vimsete, og slike ekstrabrett har vært kjekke å ha når det blir kluss på det faste brettet, mtp ukedager.

- Bare for å forvirre deg enda litt mer :P

Man er trygg etter 7 dager på p-pillen. Man trenger ikke vente 1 mnd før man er trygg. Skjønner ikke hvor folk har dette fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte på p-piller for over ti år siden het det at man måtte bruke ekstra prevensjon i 7 dager dersom man glemte en pille. Nå står det at man kan bare ta den pillen man har glemt, helst innen 12 timer, men man kan også ta den sammen med den neste pillen, og likevel være sikret trygg prevensjon.

Unntaket er om det er en pille i den første uken etter pillefri uke. Da må en bruke annen prevensjon i sju dager. I ts sitt tilfelle må hun nok bruke ekstra prevensjon i en uke, siden hun akkurat har startet på pillene. Om daten kommer i helgen, så får dere bruke kondom. Enten det, eller ingen sex. Å starte et forhold med en graviditet er ikke noe å anbefale, det ønsker nok ikke daten din heller.

Men ts, du skal ikke la være å ta pillen! Du skal alltid ta pillen når du husker det, om du så må ta to samtidig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også være oppmerksom på at dersom du har hatt ubeskyttet sex den siste uken så er det en sjanse for at du er gravid, siden du har glemt en pille i den første uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Du må også være oppmerksom på at dersom du har hatt ubeskyttet sex den siste uken så er det en sjanse for at du er gravid, siden du har glemt en pille i den første uken.

Man er uansett aldri beskyttet første uken på p-piller, så om TS har hatt sex uten kondom denne uken så bør hun ta en graviditetstest etterhvert ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Har bare tatt den neste pilla på brettet jeg da. Hvis det ikke er en sukkerpille da. da kan man jo bare ta en fra et annet brett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ekspert på å miste pillene i vasken, tror det har skjedd 3 ganger i det siste nå. Så jeg har et ekstrabrett jeg bruker jeg når dette skjer, så jeg i det minste får tatt pillen uten at det ødelegger brettet jeg egentlig bruker. Jeg bruker også Loette28. Litt kjipt å kaste bort et ekstra brett, men sånn er det nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen!

Nå vet jeg i hvert fall hva jeg skal gjøre neste gang! :) Og jeg har fått mye annen nyttig informasjon her i samme sleng, så det setter jeg pris på.

Jeg er ekspert på å miste pillene i vasken, tror det har skjedd 3 ganger i det siste nå. Så jeg har et ekstrabrett jeg bruker jeg når dette skjer, så jeg i det minste får tatt pillen uten at det ødelegger brettet jeg egentlig bruker. Jeg bruker også Loette28. Litt kjipt å kaste bort et ekstra brett, men sånn er det nå.

Om denne klumsingen min skjer ofte, tror jeg nok at jeg må gjøre det samme som deg.

Godt råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ganske skremmende å se at mennesker som skal være voksne nok til å ha sex ikke evner å lese pakningsvedlegget til et reseptbelagt legemiddel - ikke engang når de faktisk lurer på noe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har alltid et brett i reserve jeg, i tilfelle sånne situasjoner :-) Altså, dersom jeg mister ei pille tar jeg den identiske pilla til den dagen fra reservebrettet!



Anonymous poster hash: e6e0c...a07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...