Gå til innhold

Og eller å her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan du komme hit og hjelpe meg med å finne det jeg prøver å få tak i?

Kom deg ut å få litt frisk luft og få rørt litt på deg!

Anonymous poster hash: 2b37b...995

Feil, det skal være og på den. TS har allerede fått fasiten fra flere her, og vinner forhåpentligvis frem mot læreren.

Anonymous poster hash: 80039...720

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du bør involvere rektor her om ikke læreren legger seg flat, Ts.

Anonymous poster hash: 62a81...061

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme hit og hjelpe meg med å finne det jeg prøver å få tak i?

Kom deg ut å få litt frisk luft og få rørt litt på deg!

Anonymous poster hash: 2b37b...995

Den siste er feil. Skremmende utvikling i norsk språk :-(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke klarer å fatte forskjellen på "å" og "og" så har man ingen ting som norsklærer å gjøre.

That said, slik inntaket er i dag får man bare lærere som er average i alt, ikke folk som er skikkelig flink i sitt fag. Man kan ha 6-ere i alle norskfag på VGS uten å få komme inn på lærerstudiet fordi man har 3 i matte. :) Just sayin'. Samme med dem som vil bli mattelærer men har lav engelskkarakter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør involvere rektor her om ikke læreren legger seg flat, Ts.

Anonymous poster hash: 62a81...061

Gi nå den stakkars læreren en sjanse først og vis til lenkene her. Hvis læreren skulle finne på å si at 'ut å få frisk luft' er et fast uttrykk som 'ute å kjøre', så si at det uke stemmer fordi det er to handlinger; 1) komme seg ut og 2) få frisk luft. Dessuten kan man si 'ut for å få frisk luft'

Anonymous poster hash: 8dea6...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi nå den stakkars læreren en sjanse først og vis til lenkene her. Hvis læreren skulle finne på å si at 'ut å få frisk luft' er et fast uttrykk som 'ute å kjøre', så si at det uke stemmer fordi det er to handlinger; 1) komme seg ut og 2) få frisk luft. Dessuten kan man si 'ut for å få frisk luft'

Anonymous poster hash: 8dea6...736

Jeg er ingen tilhenger av vranglære, men er enig i å prate med læreren før rektor trekkes inn i dette. Det er lov å ta feil, så lenge man innrømmer det etterpå og retter det opp igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen tilhenger av vranglære, men er enig i å prate med læreren før rektor trekkes inn i dette. Det er lov å ta feil, så lenge man innrømmer det etterpå og retter det opp igjen:-)

Det største problemet her er at denne læreren ikke kan reglene. Selv om hun legger seg flat denne gangen, blir det ganske sikkert ikke siste gang med vranglære fra den kanten.

Anonymous poster hash: 80039...720

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sjokkert over at en lærer kan komme med slik vranglære. TS, du må stå på ditt, for både du og datteren din har helt rett. Og tenk på alle de andre elevene som ikke har like språkkyndige foreldre. Det er klart at de også fortjener å få den riktige fasiten, så dette er en sak som gjelder hele klassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er tydelig at folk ikke kan skrive i det hele tatt.

Det er klart at læreren har rett. De ordene som skal settes å foran skal stå i infinitiv. Få, hjelpe, finne er alle infinitiv.

Unntaket til regelen er om det står infitiv før og etter, slik som "hjelpe og finne", men dette er ikke tilfelle i noen av setningene.

Tydelig at ikke kvinneguiden er fylt med folk som kan norsk. Wow...



Anonymous poster hash: a098f...e83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er tydelig at folk ikke kan skrive i det hele tatt.

Det er klart at læreren har rett. De ordene som skal settes å foran skal stå i infinitiv. Få, hjelpe, finne er alle infinitiv.

Unntaket til regelen er om det står infitiv før og etter, slik som "hjelpe og finne", men dette er ikke tilfelle i noen av setningene.

Tydelig at ikke kvinneguiden er fylt med folk som kan norsk. Wow...

Anonymous poster hash: a098f...e83

:murvegg:

Anonymous poster hash: 79890...7e0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er tydelig at folk ikke kan skrive i det hele tatt.

Det er klart at læreren har rett. De ordene som skal settes å foran skal stå i infinitiv. Få, hjelpe, finne er alle infinitiv.

Unntaket til regelen er om det står infitiv før og etter, slik som "hjelpe og finne", men dette er ikke tilfelle i noen av setningene.

Tydelig at ikke kvinneguiden er fylt med folk som kan norsk. Wow...

Anonymous poster hash: a098f...e83

Og kvadratroten av 144 er 14,4.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er tydelig at folk ikke kan skrive i det hele tatt.

Det er klart at læreren har rett. De ordene som skal settes å foran skal stå i infinitiv. Få, hjelpe, finne er alle infinitiv.

Unntaket til regelen er om det står infitiv før og etter, slik som "hjelpe og finne", men dette er ikke tilfelle i noen av setningene.

Tydelig at ikke kvinneguiden er fylt med folk som kan norsk. Wow...

Anonymous poster hash: a098f...e83

Herregud

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren trenger en korreks. Flott at du ikke gir deg på dette, TS.



Anonymous poster hash: c7638...3ec
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS har fått fasiten for lenge siden, og jeg håper virkelig hun får tatt tak i saken. Det er sikkert mye sånn spredning av feilinformasjon som pågår ustraffet rundt omkring i skolene. Jeg håper at det holder å ta saken med en annen lærer, så blir det oppklart. Hvis flere lærere står på sitt, må man jo nesten bare kontakte språkrådet og få bekreftelsen derfra. Deretter bør lærerne sendes på kurs.



Anonymous poster hash: 80039...720
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er tydelig at folk ikke kan skrive i det hele tatt.

Det er klart at læreren har rett. De ordene som skal settes å foran skal stå i infinitiv. Få, hjelpe, finne er alle infinitiv.

Unntaket til regelen er om det står infitiv før og etter, slik som "hjelpe og finne", men dette er ikke tilfelle i noen av setningene.

Tydelig at ikke kvinneguiden er fylt med folk som kan norsk. Wow...

Anonymous poster hash: a098f...e83

Noen som føler seg truffet?

Anonymous poster hash: 8dea6...736

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, alle kan vel gjøre feil...

Litt verre når du er lærer med ansvar for å lære andre faget du selv gjør feil i, eller hva?

Anonymous poster hash: 77b3f...68b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt verre når du er lærer med ansvar for å lære andre faget du selv gjør feil i, eller hva?

Anonymous poster hash: 77b3f...68b

Spesielt når læreren tar feil i to av fem oppgaver, det er jo grovt. Hvis eleven er gammel nok til å få karakter, vil det jo bli middelmådig istedenfor toppkarakter.

Anonymous poster hash: 80039...720

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt når læreren tar feil i to av fem oppgaver, det er jo grovt. Hvis eleven er gammel nok til å få karakter, vil det jo bli middelmådig istedenfor toppkarakter.

Anonymous poster hash: 80039...720

For ikke å snakke om at elever uten språksterke foreldre risikerer å gå ut av skolen med en god del vranglære i bagasjen. For enkelte elever er læreren faktisk den eneste voksenpersonen de har å ty til i fagspørsmål, og om ikke engang læreren vet hva han/hun snakker om, ja da..

Anonymous poster hash: 77b3f...68b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om at elever uten språksterke foreldre risikerer å gå ut av skolen med en god del vranglære i bagasjen. For enkelte elever er læreren faktisk den eneste voksenpersonen de har å ty til i fagspørsmål, og om ikke engang læreren vet hva han/hun snakker om, ja da..

Anonymous poster hash: 77b3f...68b

Ja, i ytterste konsekvens kan elever stryke til eksamen på grunn av vranglære de har fått med seg fra grunnskolen, så det er viktig at TS ikke tar lett på denne saken.

Anonymous poster hash: 80039...720

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...