Gå til innhold

Hva mener du når du sier "et par dager"?


lillsunshine

Anbefalte innlegg

Enig med mange her - et par er 2. Verken mer eller mindre. Et par ukers ferie er 2 uker på ferie. Dersom du skal ringe meg om et par timer forventer jeg at du ringer om to timer. Mange jeg kjenner sier ellers "ca et par dager" eller "ringer deg om sånn ca et par timer" - da er det selvsagt litt mer slingringsmonn. Kan gjerne gå mer enn to timer dersom man slenger på "ca" først.



Anonymous poster hash: 9e85f...8b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med mange her - et par er 2. Verken mer eller mindre. Et par ukers ferie er 2 uker på ferie. Dersom du skal ringe meg om et par timer forventer jeg at du ringer om to timer. Mange jeg kjenner sier ellers "ca et par dager" eller "ringer deg om sånn ca et par timer" - da er det selvsagt litt mer slingringsmonn. Kan gjerne gå mer enn to timer dersom man slenger på "ca" først.

Anonymous poster hash: 9e85f...8b0

For noe tull, da kunne man jo bare ha sagt to i stedet for et par.

Anonymous poster hash: 0dfbc...109

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er et par dager mellom 1 og 3. Dvs. 2 er planen men tar forbehold om at det ikke blir akkurat på dagen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull, da kunne man jo bare ha sagt to i stedet for et par.

Anonymous poster hash: 0dfbc...109

Hørt om synonymer? To og et par er det samme. Har man tenkt å ringe om 2-7 timer så sier man ikke et par.

Anonymous poster hash: 9c17f...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvordan folk kan være på firkantet på dette begrepet! Dersom et par kun kan betyr to, hvorfor sier dere ikke to da? Det er da ikke så vanskelig å si "jeg gir beskjed om to timer" i stedet for "jeg gir beskjed om et par timer"; en enkel måte å unngå misforståelser på.

Jeg bruker begrepet "et par" på samme måte som "noen få", "en liten mengde" osv. Sier jeg "jeg stikker innom om et par dager" mener jeg 2-3 (kanskje også 4). Ville dog ikke strukket meg så langt som til 6, som TS sier hun ville gjort i HI.



Anonymous poster hash: 74614...b14
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det garantert kommer til å gå i glemmeboka så de må minne meg på det igjen om 2-3 dager.

Anonymous poster hash: ddee3...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørt om synonymer? To og et par er det samme. Har man tenkt å ringe om 2-7 timer så sier man ikke et par.

Anonymous poster hash: 9c17f...c39

Det er faktisk ikke slik at alt skal tas bokstavelig.

"Hvorfor sier at du ler deg ihjel? Det gjør du jo faktisk ikke!"

"Jeg er ingen drittsekk, jeg er et menneske!"

"Jeg er ingen løk, jeg er et menneske!"

Osv.

Anonymous poster hash: 0dfbc...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

"Jeg ringe om to dager" = senest om to dager. Da vet man at dette er nøyaktig to dager.

"Jeg ringer om et par dager" = senest i løpet av to-tre dager - i min bok er dette en løsere tidsangivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par bruker jeg som regel i betydningen 2-3.

Hvis jeg mener nøyaktig 2, sier jeg 2.

Hender jeg bruker "par-tre" også.

Aldri opplevd misforståelser ang dette.

Anonymous poster hash: 412ae...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvordan folk kan være på firkantet på dette begrepet! Dersom et par kun kan betyr to, hvorfor sier dere ikke to da? Det er da ikke så vanskelig å si "jeg gir beskjed om to timer" i stedet for "jeg gir beskjed om et par timer"; en enkel måte å unngå misforståelser på.

Anonymous poster hash: 74614...b14

For min del blir det ingen grunn til misforståelse siden et par er synonymt med 2 :Nikke:. Det er ikke firkantet, det er det "et par" betyr. At noen bruker uttrykket på sin egen måte for stå for deres egen regning og plager ikke meg i det daglige. Dersom jeg planlegger å kontakte noen om 2-3-4 dager sier jeg i stedet at jeg ringer om "noen" dager. DET er et løsere begrep enn å si "et par" dersom det kan bli lenger enn to dager før jeg tar kontakt. Kan også si at jeg "kontakter deg over helga", dette er også løsere og kan bety en eller annen gang etter helga. "I løpet av uka" er en annen måte som oppleves rundere dersom det er usikkert når jeg tar kontakt. Bruker ellers å si at jeg kontakter deg "innen et par dager", da tar jeg selvsagt kontakt innen 2 dager.

Dersom jeg kjøper meg sko eller andre ting vil jeg også si at jeg kjøpte eks et par nye sko. Jeg kunne selvsagt sagt at jeg kjøpte 2 nye sko, men hvorfor skal jeg gjøre det så lenge et par er det samme som to? Et kjærestepar er for meg 2 personer, nettopp fordi de er et par. Helt logisk for min del, men skjønner at andre bruker begrepet annerledes i dagliglivet.

Anonymous poster hash: 9e85f...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

For min del blir det ingen grunn til misforståelse siden et par er synonymt med 2 :Nikke:. Det er ikke firkantet, det er det "et par" betyr. At noen bruker uttrykket på sin egen måte for stå for deres egen regning og plager ikke meg i det daglige. Dersom jeg planlegger å kontakte noen om 2-3-4 dager sier jeg i stedet at jeg ringer om "noen" dager. DET er et løsere begrep enn å si "et par" dersom det kan bli lenger enn to dager før jeg tar kontakt. Kan også si at jeg "kontakter deg over helga", dette er også løsere og kan bety en eller annen gang etter helga. "I løpet av uka" er en annen måte som oppleves rundere dersom det er usikkert når jeg tar kontakt. Bruker ellers å si at jeg kontakter deg "innen et par dager", da tar jeg selvsagt kontakt innen 2 dager. Dersom jeg kjøper meg sko eller andre ting vil jeg også si at jeg kjøpte eks et par nye sko. Jeg kunne selvsagt sagt at jeg kjøpte 2 nye sko, men hvorfor skal jeg gjøre det så lenge et par er det samme som to? Et kjærestepar er for meg 2 personer, nettopp fordi de er et par. Helt logisk for min del, men skjønner at andre bruker begrepet annerledes i da

gliglivet. Anonymous poster hash: 9e85f...8b0

... Og det er nå i hvertfall ikke en sko, tre sko eller syv. Ikke er det flere enn et par heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker dette ganske løst, for mener jeg to sier jeg to. Moren min derimot tar dette helt bokstavelig og jeg har prøvd å forklare henne flere ganger hvordan jeg bruker "et par", men hun står fortsatt og klager på meg når jeg har sagt at jeg har et par minutter igjen og det har gått nærmere fem. Dette er en av grunnene til at det er direkte slitsomt å bo med henne ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hva det er snakk om.

"Et par dager" = ca. 2-4 dager

"Et par øl" = 2-14 stykker

"Et par exkjærester" = én exkjæreste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg så betyr det "når det passer meg / når jeg gidder" :P

:fnise:

"Fikser det om ett par dager.."-2 uker etterpå "oops.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Par er jo som 2 dager, 2000kr osv. Men et par blir likevel for meg 2-3 ca. Kommer an på situasjon. Et par dager kan bli 3, men et par tusen og 3000 har en betydelig større forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

"Fikser det om ett par dager.."-2 uker etterpå "oops.."

tja eller 2 måneder :P alt ettersom :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja eller 2 måneder :P alt ettersom :fnise:

Men det kommer jo helt ann på hva det er også :P

Er det veldig viktig innenfor familie så blir det jo gjort.

Men er det ikke viktige ting via venner så kan det godt hende jeg glemmer det....

*flink venn jeg er...ha-ha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...